Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door TMG1961
#2838330
Hoe kun je bepalen wat de leeftijd is van een kat. Zijn er naast gebit nog andere dingen waar je de ongevere leeftijd van een kat aan kunt zien?

Noppie zou volgens alles 2 jaar zijn maar als ik naar z'n gebit kijk heb ik twijfels. Hij heeft slechts 1 klein voortandje en voor de rest niets. Dus tussen de hoektanden staat in boven en onderkaak maar 1 klein tandje. Lijkt me toch niet normaal voor een kater van 2.

Niet dat het  voor mij enig verschil zou uitmaken als ie bv 5 of 7 zou zijn ipv 2
Gebruikersavatar
Door koekje
#2838334
Hoeveel sproeten heeft hij en waar zitten ze allemaal?
Rode katten krijgen naarmate de leeftijd vordert steeds meer sproeten.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2838348
Het zou me niets verbazen als hij 2 is, want ik kon ook nog geen sproeten zien op de foto's.
Rode katten krijgen zwarte pigmentvlekjes op de haarloze randen in het gezicht, dus neusje, lippen en oogleden. Eerst aan de binnenkant, later ook meer aan de buitenkant. Sien had toen ze 2 was ook weinig tot geen aan de buitenkant zichtbare sproeten. Inmiddels is ze 7 en worden ze steeds meer zichtbaar; iig zo net in de neus.

Er zijn meer katten met een relatief slecht gebit of losse voortanden, ook op jonge leeftijd. Volgens mij heeft Jet van Fem ook geen (voor)tanden meer; die zijn er van ellende uitgevallen. Ik dacht wegens forl, maar je zou voor de zekerheid Fem kunnen pb'en voor nadere informatie.
Door fem fatale
#2838362
Ja idd, bij Jet zijn alle voortanden er uitgevallen voordat ze een jaar was, door FORL. Ik neem aan dat Noppie dat niet heeft, want dat had ie verschrikkelijk uit zijn giecheltje gestonken zonder behandeling en allerlei pockets met ontstekingen in zijn bekje gehad.

Maar er zijn vast meer manieren waarop katten hun voortanden kunnen kwijtraken. Het lijkt geen kwaad te kunnen, Jet is nog steeds veruit de beste knager van de drie.
Door Martine-Tom
#2838375
Bij mijn pers waren ook alle tanden weg, gewoon omdat ze heel erg mini waren en er spontaan uitvielen, hij was nog geen 2 toen hij ze kwijt was.
Door lightning
#2839282
Joey kreeg toen hij ouder werd steeds meer zwarte pigmentvlekken op zijn tandvlees en rond zijn ogen en zo, had wel zijn hele gebit gewoon nog.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2841159
Cuzco heeft ook een paar voortandjes kwijt, gewoon van ergens keihard tegenaan te knallen.  ::)  Stom he.
Ze zijn niet zo sterk en hebben ook weinig functie, die voortandjes.  Ze kunnen botten iets minder kaal knagen, maar das toch al niet de bedoeling bij goede vleesbotten.  ;)

Ik denk dat het weinig met leeftijd te maken heeft of hij die tandjes kwijt is of niet, eerder gebruik en belasting of aanleg.  Dan is de kans natuurlijk wel groter om ze kwijt te raken over de jaren heen, maar het wil niet zeggen dat hij noodzakelijk oud is als hij ze kwijt is.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door