Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2826882
Hallo lezers,

Gisteren ben ik op ziekenbezoek geweest bij mijn vriendin haar kat. Hij was mijn ex dekkater toen ik nog fokte.
Hij woont samen met 2 dochters van hem. Toen ze bij mij woonde kregen ze rauw voer.

Zij is al snel over gegaan op voedselverrijking met brokjes.

Nu is hij 11 jaar en krijgt elke dag brok maar daarnaast nog altijd gek op rauw. Twee keer per dag kreeg hij er nog een beetje rauw bij.

Maar nu blijkt dat zijn nieren zijn niet goed meer zijn! Bij een seniorenonderzoek bleek dat zijn crea 300 was en zijn ureum 20.
Hij mocht per direct geen rauw voer meer en moest aan de nierbrokken.

Nu een paar weken later weer testen en blijkt dat de waardes zijn verslechterd!! Zijn creat is in de 600 (was in de 300). Zijn ureum is 30 (was 20). Dit zijn zeer slechte waardes en meestal zijn katten met deze waardes er echt slecht aan toe. Deze kat is er niet slecht aan toe. Hij moest wel blijven in de kliniek om te spoelen en aan het infuus.  Na een paar dagen mocht hij weer naar huis. Ik weet niet wat voor medicatie hij mee heeft gekregen, ben ik vergeten te vragen.

Hij zag er goed uit, was wel anders in gedrag want hij speelt dus niet meer met puzzels voor zijn eten. Hij wil graag zijn rauwe voer maar dat mag hij dus niet meer.

Nu denkt de arts nog dat de hoge waarden veroorzaakt zouden kunnen worden door een nierbekkenontsteking, maar acht dit zeer onwaarschijnlijk.

Ikzelf denk dat de verdubbelde waarden komen door het overstappen op de nierbrokjes en het achterwegen laten van het rauwe voer.
Gisteren heb dit geprobeerd bespreekbaar te maken, maar de arts en ene zeer geleerde EP is haar contact persoon over voeding en wat zij geleerd heeft en zegt is zeer heilig.

Lastig he!! Ik weet dat zij ook het allerbeste voor haar katten over heeft, dat staat buiten discussie. Maar wat kan ik hier nou mee?
Ze vroeg nog of ik wel eens ervaring had met nierproblemen met mijn katten. "Nee nooit"  maar ja, mijn katten staan altijd op rauw.
Niet dat nierproblemen niet mogelijk zijn als ze rauw voeren natuurlijk, dat besef ik ook wel. Maar ik ben er wel van overtuigd dat heel veel blaas en nierproblemen veroorzaakt worden door brok.
#2826915
Om ruzie te voorkomen zal je je er denk ik eerst bij neerleggen dat het haar beslissing is wat ze haar kat te eten geeft, hoe moeilijk dat soms ook is als jij denkt het beter te weten ;)  En geef dat ook gewoon aan, dat je gewoon je mening wil geven om haar te helpen maar dat het uiteindelijk haar keuze is!

Verder weet ik uit betrouwbare bron, EP herself hier op BP, dat zij ook tegen brokken is bij katten, zeker bij nierproblemen, dus ik zou in ieder geval adviseren om als ze niet op rauw over wil, dan in ieder geval op natvoer!
#2826971
Hallo Ellen,

Ik heb me er al jaren geleden bij neer moeten leggen, hoe moeilijk dat ook is en blijft.
Nu hij zo ziek is is het des te moeilijker.  Zij is overtuigd door haar mening aan de hand van EP en die is heilig.
Zij probeert ook nat voer maar hij eet dat dieet natvoer absoluut niet, hij wil wel heel graag rauw.
Maar dat krijgt hij dus niet meer omdat dit slecht zou zijn nieren. Ze doet wel heel erg haar best om hem zo veel mogelijk te laten drinken.
Een waterfontein en vele drinkbakken in verdeeld in huis op vele plaatsen. Ook de kraan steeds voor hem laten lopen, hij drinkt graag uit een stapel bekers onder de stromende kraan. In overleg met de dierenarts gaat ze hem trainen om extra water middels een spuitje (zonder naald) extra water te laten drinken.
#2827344
Jammer dat het beestje geen nat niervoer wil eten, dat lijkt mij nog de beste keuze nu. Rauw voer kan goed werken bij licht nierfalen, maar er is geen rauw dieet mogelijk met even weinig fosfor als nierdieetvoer van de dierenarts. Maar vocht is ook erg belangrijk, brokken lijken mij ook niet goed. Kun je misschien voorstellen dat je vriendin ander nat nierdieetvoer probeert? Er zijn veel merken en smaken op de markt die je ook via internet kunt bestellen, en misschien lust hij een andere soort wel. Je vriendin weet al dat vocht belangrijk is, dus wellicht wil ze het proberen.
#2827350
Nat voer via internet heeft ze geen vertrouwen in. Alleen voer via de dierenarts en die probeert ze dan ook.
Ze probeert het nu te geven onder wat verkruimelde brokjes, maar daar haalt hij zijn neus voor op.
Hij is opgenomen geweest bij de dierenarts en deze zegt dat hij bij deze erg verhoogde waarde nog opvallend alert bij zit!
Normaal zijn katten er veel slechter aan toe.
Hier een foto van hem.

Afbeelding

En hier delen we een brokje  :)
AfbeeldingAfbeelding
#2828055
Zaniematsu schreef: Nat voer via internet heeft ze geen vertrouwen in. Alleen voer via de dierenarts en die probeert ze dan ook.
Ze probeert het nu te geven onder wat verkruimelde brokjes, maar daar haalt hij zijn neus voor op.
Hij is opgenomen geweest bij de dierenarts en deze zegt dat hij bij deze erg verhoogde waarde nog opvallend alert bij zit!
Normaal zijn katten er veel slechter aan toe.
Hier een foto van hem.

Afbeelding

En hier delen we een brokje  :)
AfbeeldingAfbeelding
Mooi beestje. Als dat recente foto's zijn zit hij er nog zeker goed bij.

Jammer dat je vriendin geen ander natvoer wil proberen. Er zijn wel meerdere merken die je bij een dierenarts kunt halen, zoals Hill's en RC. Maar als ze echt maar een merk wil proberen houdt het op denk ik, dan kun je verder weinig meer doen. Hoe moeilijk het ook is, maar het blijft toch haar huisdier. Sterkte ermee.
#2828075
Blijft een hele lastige situatie en ik kan me voorstellen dat het voor jou vele malen moeilijker is als bij mij als ik een client heb die hardnekkig vast houdt aan de brokjes ondanks dat ik tot diep in mijn ziel weet dat rauw het beste is voor het beestje omdat jouw band met zowel eigenaar als kat natuurlijk veel dieper gaat!
Dus ik kan niks anders dan je veel sterkte te wensen en veel wijsheid in deze situatie :-* :bigarmhug:
#2828135
Dit zijn inderdaad recente foto's. Ik was op ziekenbezoek afgelopen zondag. Zij probeert inderdaad beide merken zowel Hills als Royal Canin maar beide eet hij niet.
Ze is er echt van overtuigd dat rauw verboden is voor nierpatiënten omdat daar geen wetenschappelijke bewijzen voor zijn, daarom valt daar niet over te discussiëren.
Zij is echt super goed voor haar katten, daar twijfel ik echt geen moment over, laat ik dat nog even benadrukken.
Dat rauw voer gedeelte heb ik jaren geleden al los moeten laten.

Ze gaat hem trainen om extra water tot zich te nemen dmv een spuitje, dus drinken uit een spuitje, dit als extra water opname.
Dat gaat haar wel lukken, het is haar ook gelukt om hem te trainen om zonder enige vorm van stress te puffen.
Twee keer per dag werkt hij geheel gewillig mee aan het puffen met de Aerokat, hij heeft ook zware astmatische bronchitis.
#2828262
Nou ja, weet je, ik heb liever iemand die br*kken geeft omdat ze er van overtuigd is dat dat in dit geval het beste is voor haar kat en daarnaast ook de nadelen onderkent en daar creatieve oplossingen voor bedenkt als het trainen om meer water naar binnen te krijgen, dan iemand die uit gemakzucht brokken geeft ;)

En zoals kakocavi al zei, we kunnen nooit met 100% zekerheid stellen dat de waarden achteruit hollen omdat hij geen rauw meer krijgt, misschien was het mét rauw ook gebeurd. Dan maar beter los laten en genieten van je vriendschap en op een fijne manier ziekenbezoekjes brengen aan de mooie man! :-*
#2828334
Je hebt helemaal gelijk Ellen. Zo zie ik het dus ook. Ze is geen brok gaan voeren uit gemakzucht, dat absoluut niet.
Dit was puur uit oogpunt van welzijn voor de katten, het is begonnen met voedselverrijking. Als je haar huis ziet, is het een paradijsje voor katten!
Ik kan me geen beter adres voorstellen voor katten.

groetjes Linda
#2829237
Het zou best kunnen zijn dat ze misschien toch zal zwichten en zal overgaan op verse voeding. De kans is namelijk groot dat hij binnenkort de dieetbrokjes van de da ook gaat weigeren, dit gebeurt namelijk vaak bij dit soort producten door het gebrek aan goede kwaliteit van eiwitten. Als je gaat googlen vindt je vast en zeker wel meer over nierkatten op een speciaal nierendieet die na verloop van tijd het nierendieet gaan weigeren.

Pugsley kreeg destijds ook de zakjes van RC, te koop bij de da en via een da op Ebay in bulk nog goedkoper als bij onze toenmalige da. De nierdieetbrokjes van RC kreeg hij af en toe als snoepje. Maar van de een op de andere dag weigerde Pugsley na een maand of 3 zijn speciale nierdieet van de da én de brokjes als snoepje nog te eten, hoogstwaarschijnlijk dus ook vanwege het tekort aan goede kwaliteit eiwit in de natte voeding en in de brokjes. Zo ben ik dus bij het barfen beland, omdat ik niet wilde gaan experimenteren met andere merken. Pugsley was echt gek op alles wat ik hem voorschotelde en werd al ongeduldig als het richting etenstijd ging.

"Pugsley is toch al zwaar ziek. Waarom hem dan nog gaan "treiteren" met eten wat hem niet smaakt? Liever iets geven wat hij heerlijk vindt en dan eventueel maar korter leven, maar met meer plezier", zo heb ik het de da destijds verkocht (maar ik wist wel beter). Voor de zekerheid heb ik wel iedere dag Ikapitine (fosforbinder) door zijn vleesjes gemengd en deed er ng een flinke sloot water bij in.
Vanaf dat moment ging het heel erg goed met hem, hij kreeg al om de dag een vochtinfuus als spoeling en toen nog het vers eten erbij deed hem weer opleven. Hij werd veel actiever en zijn waardes bleven stabiel, die werden niet slechter door het rauwe voeren. Hij was zelfs gezond genoeg verklaard om vanuit Berlijn een vliegreis naar Nederland te maken.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door