Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2871801
Arie knapt op! We hebben bij onze eigen grote mensen apotheek een speciale oplossing prednison laten maken waardoor we met desnoods een halve milligram per keer kan afbouwen. Ook heeft hij sinds deze week, omdat de geelzucht niet zo veel minder werd, een voor katten experimenteel middel dat in overleg met de lever-dierenartsen in Utrecht is gegaan. Het heet Ursochol en is bedoeld voor mensen, maar ook van dit spul heeft onze apotheek een diervriendelijke versie gemaakt. Arie staat nu, serieus, bij onze apotheek ook als patient ingeschreven, meneer A. de Kat! Ze. Vinden het daar ook geweldig.
Arie speelt weer, zelfs met de rest. Hij is weer volledig over op barf en cb. Alleen blijft zijn gewicht steeds hetzelfde, maar volgens de DA is dat in dit stadium al een hele winst.
Ook op controle komen is van twee keer per week naar een keer per week gegaan.
Dus we hebben hoop, al is hij pas echt uit de gevarenzone als hij helemaal van de prednison af is, en het dan bog steeds goed blijft doen.
#2872223
@Hannabelgje,
Dank je wel maar de meeste complimentjes gaan toch naar Arie. Ons klein lief Bobbesje dat zijn doodzieke lijfje echt in vol vertrouwen letterlijk in onze handen legde. Letterlijk omdat ik die eerste heel kritische weken toen hij zelfs zó ziek was dat hij zich niet eens op temperatuur kon houden, zelfs niet op de speciale warmtematten. Ik heb hem weken in bed tegen me aan gehad, of als hij zich. Erg rot voelde en pijn had, hem zijn spuitje morfine gegeven en met hem rondliep tot het werkte. Bij elk hapje muis hebben we hem onvermoeibaar geprezen, de medicijnen die onze eigen apotheek heeft gemaakt, die mensen zijn ook goud waard want hebben, zonder dat wij er om vroegen, uitgezocht of er in. De humane versie van de prednisonoplossing één van de twee smaakmakers (tis normaal voor kinderen) gevaarlijk zou kunnen zijn voor katten. Ik denk dat de leverarts en de apotheker in Utrecht nu wel weten dat er een A. De Kat patient is in onze apotheek en dat de Kat geen mens is maar een poezenkind. Dat was nog niet genoeg, ik vertelde dat, bij ons althans, de smaken zout em bitter wel gewaardeerd werd. Daar werden de conserveermiddelen ook op aangepast zodat ik de spullen heel goed weg moet zetten want zodra ik met, met name, de ursochol kom aanzetten moet ik er vijf teleurstellen, en ons babiepoesje mag lekker dat spul uit zijn spuitje sabbelen.
Ik heb echt diep respect voor Arie, dat hij is blijven eten, blijven drinken, niet in een donker hoekje wilde zitten maar altijd bij mij of bij Frits, zijn beste verwarmingskussentjes. We zaten wel eens te huilen van het slaaptekort, de zorgen, de vooruitzichten en, eerlijk is eerlijk, ook de kosten. Want ik ben mijn baan kwijt, Frits is minder moeten gaan verdienen dus we hadden nèt de verzekering voor de poezen van de meest uitgebreide versie (per kat €25,- maal zes is €150,- naar de basispolis van €9.50 per kat. En dan zeggen ze keihard, toen Arie de week erna ziek,werd, Mevrouw,,als u een polis achteruit gaat geldt er weer een wachttijd van drie maanden waarin uw kat gezond moet zijn. Als je een polis upgrade dam geldt dat niet natuurlijk. Arie komt voor deze triaditis nooit meer verzekerd maar met de rest zoeken we een andere verzekeraar. Hoe dan ook de beste zorg voor onze dieren. Omdat de kosten voor onze Arie langdurig hoog zullen blijven hebben we maatregelen genomen. Voor onszelf dus, niet voor onze zes schatten. De krant is opgezegd, onze hulp (ik ben langdurig ziek door allerlei auto-immuun ziektes) komt nog maar een keer per week, goed op de koopjes letten, veel,tijdschriften de deur uit en dat soort dingen.
Maar  het kan ons niet schelen. Als kleine Arie, zo ziek als hij was/ is, zo duidelijk knokt om bij ons te blijven, en als je ziet hoe enorm zorgzaam de andere katten voor hem zijn,,en als je weet hoe ongelofelijk blij we zijn dat hij weer uit zichzelf speelt, dan ben ik,al zó blij dat die eerste loodzware weken al weer een beetje achter ons liggen.
Voor ons ligt wel een spannende tijd. De vorige leer is het met afbouwen van de prednison bij 2.5mg/dag mis gegaan. Nu zit hij op 3mg sinds gisteren, dat komt erg dichtbij.
Duimen allemaal,
Ik ben iedereen op dit forum ook zó dankbaar voor het medeleven en de ideeën, :
#2873089
Ik geloof dat er een duiveltje in ons huis rondsluipt. Elke keer als we na lang twijfelen echt geloven dat Arie aan het beter worden is, gebeurt er weer iets, en telkens als we met afbouwen van de prednison zo tussen de 2.5mg en 3mg komen. Gisteravond meende ik al dat zijn slijmvliezen geler waren, maar ja, het is een Cream kater dus dat is heel moeilijk te zien. Maar nu is het duidelijk, hij wordt weer geel. De DA gaat vandaag met Utrecht overleggen, morgen hebben ze een driedubbele afspraak uitgetrokken, dan worden alle bloedwaardes van de eerste keer herhaald en ik vrees dat we volgende week in Utrecht zitten :-(
Het "geluk" is dat we er bovenop zitten, en hij dus meteen weer op5mg prednisone zit. En, het belangrijkste, hij voelt zich niet meer ziek. Hij racet als een gek achter zijn tantes en oom aan (Eddie en Luna zijn nestgenootjes van de moeder van Arie) eet goed en heeft zijn in de hele buurt beroemde fluitconcerten weer gestart. Wij hebben namelijk een Ragdollkitten dat nu erg ziek,is, maar in goeden doen het meest aandoenlijke, vertederende, lieve, onschuldige, iedereen vertrouwende viervoetertje is dat we ooit hebben mogen verzorgen. Dat doet niks af aan de andere Raggies, zeker niet. Maar Arie is ook echt de hekkensluiter, dan hebben we in vier jaar tijd vijf wolbaaltjes tot nette pubers opgevoed.,
En vijf, dat was écht genoeg vonden we, tot de fokker ons belde dat de zus van Ed en Luna een nestje kreeg, toevallig óók van dezelfde kater, die al bewezen had vooral,zijn goede genen over te dragen aan zijn kittens. En Mitty is een modelpoes die voor ze haar eerste nestje kreeg al ruim ervaring had opgedaan bij twee eerdere nestjes. Maar nee, wij hielden onze pootjes stijf, vijf is genoeg.....
Toen kwamen de eerste foto's van een intens tevreden Mitty met zes sneeuwwitte wriemelt...en hielden wij onze pootjes al wat minder stijf (Fokker is goede vriendin van ons, moet ik er,wel,bij vertellen) en toen kwam, na een dag of,zes,geloof ik, een telefoontje van de fokker (vanaf nu,genoemd F). Wat ik er nú tussen heb zitten weet ik niet, maar het is een rare snuiter hoor.....en een katertje zei ze tussen neus en lippen door (heel goed,wetende dat....). Twee dagen en vele foto's later bleek Arie, want daar ging het natuurlijk allemaal om, mijn grote droom qua tekening te zijn. Een crème Point kater. Ook nog eens de grootste van het nest omdat,hij liever aan de milkbar hing dan te spelen.
13 weken later haalden we onze grote schat op. De eerste autorit in zijn leven, gelijk,een rit van drie uur.
We waren op van alles,voorbereid, maar niet op deze autorit. Binnen de kortste keren stonden we op een vluchtstrook, zodat ik met Arie in zijn mand van de achterbank naar de voorbank ging. Zijn grote zachte voorpootjes om mijn nek, zijn achterpoten stevig in de reismand en hij genóót, wist niet waar hij kijken moest van verbazing. En ineens leek het alsof we een kanarie met een poezenpakje aan hadden gekocht want Arie begon aan zijn eerste fluitconcert, zachtjes neuriënd met af en toe al een mooie trillende uithaal.
Ik heb al veel katten gehad, maar dit was echt te maf, nog nooit,hadden we een kitten dat kon fluiten.
Inmiddels weten we dat Arie fluit als hij verbaasd is (vaak), of erg blij (ng vaker) of als hij onverwacht iets lekkers krijgt (gegarandeerd een fluitconcert )
Iedereen die hem ziet valt als een baksteen voor zijn onhandige charmes en intens lief gezichtje.,Hij is nog zo volop in de groei dat zijn poten nog veel te lang lijken en hij struikelt er af en toe over maar  geen probleem, hij staat op, staart in de lucht en even kijken of er iemand te porren is voor een spelletje.
Dat gedrag was hij maanden kwijt en heeft het sinds sinds eergisteren weer,terug. Zonder,enig probleem achtervolgt hij "oom" Eddie door de tuin, door de woonkamer,er,,twee trappen op, en dan samen zo hard mogelijk terug rennen.
Arie is weer helemaal zichzelf, het liefste kitten ooit.
Maar er zijn twee zaken waar we niet omheen kunnen:
1. Hij wordt weer geel
2. Hij valt weer af ondanks zijn uitstekende eetlust.

Het enige wat ik me toch afvraag, de prednison in deze hoge doseringen niet voor problemen kan zorgen.
Ik,bedoel,met deze prednisondoseringej wordt zijn afweer flink onderdrukt, dus,wordt hij weer erg vatbaar voor infecties. Maar weet iemand hoe het dan zit met de prooidieren? Ze zijn wel van goede afkomst, Kiezenbrink, maar zo'n muis/rat, hamster, gerbil zit,toch vol met bacteriën ?
Zou het kunnen dat we onbedoeld een eventuele infectie in stand houden met het voeren van prooidier en KVV??

In ieder geval, willen jullie met ons mee hopen dat onze kleine fluitketel ook dit weer te boven komt?

Mijn excuus voor weer zo'n lange lap tekst, maar we zijn hier zó geschrokken en bang dat het weer mis gaat (en wat dan, ik,durf er niet eens aan denken ....) en iedereen hier leeft ook,zo lief mee",
Dus kaar weer bedankt voor het "luisterend oor"  en ook mijn excuus voor de spelfouten,,ik,heb mijn lenzen nog niet in,,en met min7 wordt het nog nèt geen gokwerk....
#2873118
Oh, wat erg dat je het toch niet afgebouwd krijgt.
Ik had het wel opmerkelijk gevonden als dat gewerkt had, want de oorzaak is nog steeds niet weggenomen.  Maar ik had zo gehoopt voor jullie en zo geduimt voor Arie...  :(

Ik wil je niet bang maken, maar je vraagt naar de Prednison, en het is vast beter dat je het gewoon weet... 
Maar Prednison is een paardenmiddel. Een redmiddel om tijd te rekken, geen geneesmiddel.  Het is ook niet iets dat je jarenlang kan blijven geven, permenant geven is eigenlijk altijd aflopend...  Het spijt me.  Het is geen oplossing, alleen een manier om nog zoveel mogelijk tijd te kopen. En hoeveel dat is, kan niemand zeggen, maar op een keer is het wel op...
Daar bovenop geeft Prednison kans op het ontwikkelen van diabetes.  Hoe meer en hoe langer het gebruik, hoe groter de kans...

Het spijt me echt vreselijk voor jullie.  Ik hoop nog steeds dat er iets gevonden kan worden waarmee hij echt geholpen kan worden.  :-*
#2884474
Deze week prednison van 2.5 naar 2mg per dag. Een laagte record. En zijn gewicht met 300 gram gestegen, en meneer is weer kitten ten voeten uit. Voor ons even wennen want er wordt weer in gordijnen geklommen, de trap op gekrosst waarbij een stuurfoutje onvermijdelijk bleek, en we dus met ontsmettingspoets en veel getroost de schaafwond op zijn kin gefatsoeneerd hebben. Nog voor ik daar mee klaar was ging het in grote galop de tuin in, waar snel achter elkaar twee muizen werden gevangen, en die kwam hij in de keuken inruilen voor Kiezenbrinkjes. Hij zit zachtjes in zichzelf te fluiten en is overduidelijk met grote stappen heerlijk zijn babytijd aan het over doen. Hij sabbelt de medicjjnen zelfs ingelukkig uit een flesje met speen.
Wordt vervolgd....
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door