Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2825771
Vandaag heeft Arie voor het eerst weer een beetje KVV op, de carnibest diabetes want die vindt hij het lekkerst. Verder stukjes (grote stukken waar hij op moet kauwen is veel te vermoeiend) kipfilet en konijnfilet. En dan ook nog twee blikjes applaws.
Ook is hij heel eventjes naar buiten geweest, een mier gevangen en als tussendoortje weggewerkt.
Eigenlijk is het hetzelfde als gisteren behalve dat hij maar 1x morfine nodig had en zijn zus die zat te klieren een zwak mepje verkocht, en uit zwakte omviel ;-)
Ik baal alleen enorm dat de bestelling van MP van drie dagen geleden er nu nóg niet is. Gelukkig is het morgen koopzondag in Nijmegen, dus we gaan op zoek naar een dierenzaak die fatsoenlijk krachtvoer verkoopt.
In ieder geval zijn we heel erg blij met alle hulp, ideeën en medeleven hier!
#2826060
Tuin is afgesloten, en wel op een zodanige manier dat onze katten er niet uit kunnen, maar vreemde katten er ook niet in ?
Als ze in de tuin rondscharrelen zou het kunnen dat hij iets giftigs binnen had gekregen, al zijn katten daar veel. Te verstandig voor volgens mij.
We hebben dat ook gelijk aan de dierenarts gevraagd maar het is zeer onwaarschijnlijk.
Hij braakt namelijk niet, heeft normale ontlasting, zijn bloedbeeld laat normaal nierfuncties zien, maar er zijn een paar heel zeldzame oorzaken die toch mogelijk zijn:
1. Vergiftiging
2. FIP
3. Levertumor

Maar het gaat steeds meer lijken dat het inderdaad triaditis is. Daar wordt ie ook niet blij van maar dan heeft hij tenminste een kans.
#2827363
Arie knapt op!!!! Vandaag heeft ie twee supersize ratten, een gerbil, twee muizen en de nodige KVV naar binnen gewerkt. Hij heeft zijn oude streken terug al is is nog heel snel moe. En nog steeds zó geel dat hij hier Badeend is gedoopt. Fip is volledig van de baan en de dierenarts heeft vandaag voorzichtig laten weten dat ze er weer vertrouwen in kreeg :-)
Volgende stappen zijn het heel langzaam afbouwen van de prednison, en als dat goed gaat stoppen met de antibiotica.
We zijn zielsgelukkig, kwa karakter hebben we onze "gezinsbaby" weer terug en lichamelijk komt hij er ook wel.

Maar.......een nieuw probleem, zodat het net lijkt alsof we zwakke katten hebben die slecht eten krijgen. Niets is minder waar want behalve de nieuwe zieke loot de rest blakend van gezondheid rond, nooit ziek ets.
Sinds zaterdagavond is Nikki (een van de twee ragdollzusjes van nu twee jaar) van het ene moment op het andere gestopt met eten en drinken. Verder opgewekt en lief als altijd maar we hebben de schrik van Arie nog in de benen dus ongerust maar afgewacht tot zondagochtend. Weer niks etenen drinken dus ik ben's middags begonnen met dwangvoeding en wie stonden er vanmorgen weer bij de dierenarts.....wij dus.
Het gekke is dat er helemaal niks aan de hand lijkt te zijn.  Ze heeft flink onderhuids vocht gehad maar vanavond stond ik weer de inhoud van een klein blikje met de hand naar binnen te duwen.
Morgen weer teru naar de dierenarts . Wat het ook is, iemand een idee of suggestie?
#2827372
Mijn brit fleur heeft dat ook een paar keer gehad dat ze stopte met eten terwijl er verder niks aan de hand leek te zijn. Er werd dan een pijnstiller ingespoten waarna ze steeds vrijwel meteen weer begon met eten. Pijn in haar bek of keel door barf? Ze is niet van het goed kauwen en slikt vaak grotere stukken door.
#2827422
Wat fijn dat Arie zo goed eet en dat jullie en de dierenarts nu denken om de pred en ab af te bouwen. Hopelijk zet dit door. Waar komt toch die gele kleur vandaan?

Wat Nikki betreft... Dit is ook weer zo'n onduidelijk beeld.
Hier heb ik ook een kat die af en toe 2 a 3 dagen niet eet. In het begin ging ik er meteen mee naar de DA om allerlei onderzoeken. Niets kwam er uit. Ze keken me echt aan met een blik van...  ::) omdat ik zoveel onderzoeken bij haar wilde laten doen. Ik haalde ik van alles uit de kast om haar aan het eten te krijgen.
Ze ging er van braken en het werd er niet beter op.

Nu laat ik haar, na een dag of 2 a 3 gaat ze zelf weer eten. Blijkbaar heeft haar maag/darmen rust nodig. Het is en blijft vreemd. Nooit eerder maakte ik dit mee met andere katten. Zij is nu 13 jaar en is de beste eter qua BARF. Zij accepteert meer dan de rest van het groepje. Hier eten ze overigens nauwelijks tot geen prooi.
De één eet eendagskuikens en de ander muizen. Daar blijft het zo'n beetje bij. Onderdelen gaan er wel goed in.
#2827707
Als Luis een kleine maagonsteking deed, merkte ik het ook aan niets anders dan dat hij niet at.  Als ik hem overhaalde, kwam het er zo weer uit. 
Ik wist ook niet wat het was, dacht eerst dat hij gewoon aan bot verteren moest wennen, maar op een keer duurde het meer dan 3 dagen en toen toch naar de DA geweest.  Die constateerde een maagonsteking.  Dus dan was wel duidelijk dat het dat voorheen ook was geweest, alleen niet zo ernstig zodat hij ze zelf wel overwon. 
Wij hebben toen vrij snel de link kunnen leggen met het bot.  Als hij te grote stukjes bot binnenkrijgt of te hard bot zelf knaagt, dan heeft hij de dag erna last. 
Ook als zijn vlees al wat rijper is (3 dagen in de koelkast) heb je kans dat hij ziek wordt, zeker als er daarbij ook wat vleesbot was dat op het randje is.
Ik denk dat hij een gevoelige maag heeft die gemakkelijk licht geirriteerd raakt.  Meestal vangt hij dat nog op, maar met een overdosis bacteriën (rijper vlees) komt dat niet goed.
Zelf kauwen mag hij enkel bij kuiken, kwartel en vis,  gemept gaat ook kip goed en konijnrug meestal (is op het randje).  De ribbetje van konijn echter niet omdat de stukjes die hij dan doorslikt te groot zijn, en meppen lukt niet op ribbetjes.  Al de rest, alle wild of eend, moet ik malen. 
#2827793
pearlsofpassion schreef: Als Luis een kleine maagonsteking deed, merkte ik het ook aan niets anders dan dat hij niet at.  Als ik hem overhaalde, kwam het er zo weer uit. 
Ik wist ook niet wat het was, dacht eerst dat hij gewoon aan bot verteren moest wennen, maar op een keer duurde het meer dan 3 dagen en toen toch naar de DA geweest.  Die constateerde een maagonsteking.  Dus dan was wel duidelijk dat het dat voorheen ook was geweest, alleen niet zo ernstig zodat hij ze zelf wel overwon. 
Wij hebben toen vrij snel de link kunnen leggen met het bot.  Als hij te grote stukjes bot binnenkrijgt of te hard bot zelf knaagt, dan heeft hij de dag erna last. 
Ook als zijn vlees al wat rijper is (3 dagen in de koelkast) heb je kans dat hij ziek wordt, zeker als er daarbij ook wat vleesbot was dat op het randje is.
Ik denk dat hij een gevoelige maag heeft die gemakkelijk licht geirriteerd raakt.  Meestal vangt hij dat nog op, maar met een overdosis bacteriën (rijper vlees) komt dat niet goed.
Zelf kauwen mag hij enkel bij kuiken, kwartel en vis,  gemept gaat ook kip goed en konijnrug meestal (is op het randje).  De ribbetje van konijn echter niet omdat de stukjes die hij dan doorslikt te groot zijn, en meppen lukt niet op ribbetjes.  Al de rest, alle wild of eend, moet ik malen.
Goed dat jij dit vertelt Pearlsofpassion. Ik heb nog niet zolang geleden braaksel gevonden waar scherpe stukjes bot bij zat van de plat gemepte haaspoten.
Dit Is goed om te weten. Ze eten hier alles platgeslagen wild, konijnrug van alles.
#2828066
Uiteraard ben ik blij dat het beter gaat met Arie, maar dat hij nog zo geel is vind ik toch wel verontrustend... En nu een 2e kat ziek met vage klachten. De vraag is of er toch geen relatie is tussen die twee gevallen. Toch een of ander virus of iets met hun eten? Kan er iets qua vlees/prooi zijn wat bedorven is of iets anders mee aan de hand?

Ik wil je absoluut niet ongerust maken en hoop dat ik het mis heb, maar bij 2 katten ziek gaan bij mij altijd alarmbellen rinkelen.
#2828118
Dat Arie nog steeds zo geel als een badeend is vinden de dierenartsen normaal, dat kan zelfs wel een half jaar duren. Ook het complete herstel tot hij weer helemaal de oude is kan wel een jaar duren en dan is het ook nog maar de vraag of hij definitief van de prednison en/of antibiotica af komt. Dat hangt vooral af van de cholangitis. Als die chronisch wordt dan kan het goed zijn dat hij voortaan regelmatig (en dat is dan een paar keer per jaar) antibiotica en/of prednison nodig heeft. Maar die kans is niet zo groot volgens de dierenarts omdat we binnen 24 uur na de eerste symptomen er al bij waren en ze meteen volle bak behandeld hebben.

Wij dachten ook meteen aan een relatie tussen het ziektebeeld van Arie en Nikki.
Elk uur oogwit en slijmvliezen bij Nikki controleren of die geel worden en dat soort dingen. En maandagochtend meteen naar de DA, die niks kon vinden en dacht aan dat ze ontregeld was doordat Arie ziek was. Kan wel kloppen want die twee hangen echt aan elkaar en Nikki is super gevoelig. Dus we hebben Nikki tot over haar oren verwend, aandacht gegeven, en 's avonds was ze weer de oude, eten, drinken spelen. En als grote bonus bij het baasje in bed voor de nacht.

Arie is een kwestie van een hele lange adem en nog veel zorg maar dat geeft niet, hij leeft en daar gaat het om!
#2833467
Maandag weer op controle geweest met Arie. De geelzucht neemt af, de morfine is nu helemaal gestopt. Alleen de antibiotica is met twee weken verlengd vanwege de cholangitis (galgangontsteking) en afbouwen van de prednison lukt ook nog niet. Maar de DA vertelde dat we er rekening mee moesten houden dat hij misschien wel een half- tot een heel jaar de prednison nog nodig heeft om helemaal te kunnen herstellen. Dat is een vooruitzicht zeg. In het begin was Arie te ziek om zich te verzetten, later wist hij niet wat hem overkwam en als ik nu de "smakelijke" (staat op de verpakking, serieus) tabletten pak moet Frits eerst het kattenluikje van kamer naar gang afsluiten. Anders zit meneer al op zolder voor hij de smakelijke tablet ook maar heeft gezien
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door