Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2833468
Ziek zijn vreet energie, zeker voor een kat die nog in de groei is. En zn vertering is nog niet optimaal.
Ik ben niet medisch onderlegd, maar ik vind het bij elkaar wel logisch klinken dat hij nog niet veel aankomt en nog niet op gewicht is. Geeft prednison vreetkicks?
Aankomen dient trouwens ook niet te snel gebeuren, dat is niet zo gezond.
#2833471
Prednison geeft vreetkicks ja. Ik was tot zeven jaar geleden kerngezond, zat elke dag op de mountainbike (reed grote toertochten en wedstijden samen met mijn man) kreeg toen binnen een rijtje zeer vervelende auto-immuun ziektes en hoge dosis prednison en nu, 7 jaar later, ben ik ondanks strikt dieet 30 kilo aangekomen.
Arie hoeft van mij geen dertig kliko aan te komen, maar ik hoop niet dat dit het einde van zijn groei is.
Het zag er zo veelbelovend uit, hij zat op precies dezelfde groeicurve als zijn vader en zijn opa en de inschatting van de fokker was dan ook dat hij zo rond de 8 à 9 kilo ging wegen.
#2833518
Ik heb geen ervaring met prednison en katten.
Wel met honden.
Ik heb twee honden gehad die prednison nodig hadden en kilo,s afvielen.
na het staken van de kuur kwamen ze weer aan.
Ze zijn beiden nog getest op diabetes omdat ze wel aten toch afvielen en prednison tijdelijk of definitief suiker kan veroorzaken.
Gelukkig was dat niet het geval.
#2836287
Lees het allemaal nu pas. Ik heb een kat gehad met het triade probleem. Vind het alleen wel jammer dat het een mogelijke diagnose is. wel eten en afvallen komt vanuit de pancreatitis. De voedingsstoffen worden niet opgenomen. Merk je aan zijn ontlasting iets? Andere/ lichtere stukken, harder of juist zachter? Normaal is het advies hem te ondersteunen met een maagzuurremmer. Heb je niet het advies gekregen cisapride te gebruiken? Verder zou ik hem ondersteunen met pancreasenzymen of pancreas mengen door zijn kvv.
#2845900
Arie is opnieuw geel :-(
Voelt zich goed, hij eet goed, speelt weer en krijgt langzaamaan meer kittenstreken terug.
Maar gisteren twijfelde ik al, vanmorgen was het volkomen duidelijk, gele slijmvliezen, gele neusdop, gele voetzooltjes.
We waren bijna van de prednison af, maar zitten nu in een klap weer op de begindosering. Maandag op controle en dan bespreken of er verder gekeken moet worden, een echo of een ct-scan bijvoorbeeld.
Maar nu moet hij eten krijgen dat zijn lever zo min mogelijk belast. Hij eet wel mager spiervlees van kip, konijn, kwartel en af en toe een blikje applaws, als hij echt niet wil eten.
Mijns inziens kan ie dan beter een blikje applaws eten dat iets anders.
Wie heeft er nog ideeën?
#2846046
Er bestaat een leverdieet op vers.
Ik weet niet of je dat al volgt?

Anders eens zoeken bij de hondensectie of in de bib of je info kan vinden.
Daar ook eens een topic openen met een vraag voor mensen met ervaring kan ook geen kwaad.  Het gaat dan wel over een kat, maar wat voor honden geldt kan je in dit geval vast wel extrapoleren naar een kat en mensen die enkel honden hebben komen hier natuurlijk niet kijken.
#2846059
Goede tip, OK ga ff logeren bij het hondenforum.
Beleid nu is eerst de geelzucht wegkrijgen met de prednison. Dat is al zielig genoeg want Arie verandert er psychisch erg door en zit zichzelf dan in de weg.
Ik heb zelf zeven jaar aan die rotzooi gezeten en ik zie een soort kleine versie van mezelf.
Maar het is pure noodzaak. Als alles tot rust gekomen is dan verder onderzoek en het zou zelfs op een operatie kunnen uitdraaien waarbij een vernauwde galgang of papil van vader opgerekt wordt.
Ben zelf Ic-verpleegkundige, en dit zijn risky dingen.
Iemand zoiets bij de hand gehad bij een kat?
Door Martine-Tom
#2846063
Ik weet dat Flin een kat op leverdieet gehad heeft, die zou je mss een pb kunnen sturen, of even zoeken op haar nickname dan komt dat topic vast wel boven drijven. Uit mijn hoofd is het idd hetzelfde als het hondenleverdieet.
#2858257
Even een korte update want iedereen hier leeft zó mee. Dankzei een foutje van de provider hebben we een week geen internet/tv gehad dus vandaar de mediastilte.
Goede nieuws is dat Arie leeft en niet verder achteruit gaat. Hij eet zelfs spontaan met de rest mee sinds een paar dagen,,dat is ook goed nieuws.
Zijn gewicht blijft ook stabiel, veel te weinig voor een Ragdollkitten van ruim een jaar dat voor hij ziek werd bijna de zeven kilo aantikte. Binnen anderhalve week was dat 4.9 kilo, en nu al weer twee weken strak 5.1 kilo. Graatjesmager, maar hij valt niet meer af.
Hij krijgt wel nog steeds af en toe een prikje met morfine. Vooral savonds. Dan is hij doodmoe en dan merk je dat hij zich echt ziek voelt en buikpijn heeft. Eerst losten we dat op door, net als bij een mensenbaby, hem al hangend op,de arm rond te dragen. Dat hielp, maar zodra je hem dan in zijn mand legde zag je de ellende terugkomen. In overleg met de dierenarts krijgt hij nu s'morgens een halve dosis en savonds een hele dosis.
S'morgens merk je dat hij een half uur na het prikje zin krijgt om te spelen, en gisteren begon hij zelfs zijn "grote broer" Eddie te wassen. Hij is dan ook sociaal veel actiever, zoekt behalve met ons ook ket de andere poezen contact, struint door de (goed afgezette) tuin en omdat Arie stapelgek is op autorijden (Frits rijdt, ik zit op de assagierstoel met Arie in zijn mand, tuigje aan dat vastgekluisterd zit aan de veiligheidsriem) maken we als we niet hoeven te werken elke dag een autoritje. Ook nemen we hem, aangelijnd, weer mee naar het "echte" buiten, via de voordeur.Zijn conditie is zo slecht dat hij na 100 meter gedragen wil worden, en dat doen we met liefde. Je ziet hem dan genieten, enik ben er van overtuigd dat het net zo belangrijk is dat een zieke kat z goed mogelijk in zijn psychische velletje zit.

Maar verder blijft hij helaas knettergeel en komt geen grammetje aan. We hebben een paar weken blik gegeven (wel de a-merken als applaws, al,o nature etc) omdat zijn normale menu te veel inspanning kostte (hij garft). We hebben zelfs op advies van de dierenarts (die haar eigen katten ook Baert) geprobeerd hem aan de brokjes van applaws kitten te krijgen, om te proberen eenzo hoog mogelijk proteïne gehalte in zo weinig mogelijk volume te creëeren. Maar brokken kent gij niet,lust gij niet en eet hij dus ook miet.
Vandaag bij de DA weer niet aangekomen en eigenlijk geen verandering in de situatie.
We hebben dus maar besloten dat hij de komende dagen gewoon zijn eigen eten krijgt en dat we hem zelf laten bepalen  wat hij wenst te eten. Op dit moment zijn kleine gerbils erg populair. Beetje eenzijdig maar het is niet anders. Dan werkt hij zonder enig probleem op een dag vier gerbils op, neemt en passant ook regelmatig haaksbarf konijn, stukjes kipfilet worden dankbaar aanvaard en hij is gek op kuikens. Maar dat is het enige waar ik voorzichtig mee ben, er zit wel volume aan, maar erg weinig voedingswaarde.
Dus vanaf gisteren tot en met maandag deze aanpak, maandag weer terug naar de dierenarts en kijken hoe hij het gedaanheeft het weekend.
Verder gaat hij een vrij ongebruikelijk medicijn krijgen, moet ik op recept bij de "echte mensen apotheek" halen. Dat moet er voor zorgen dat er minder levercellen afgebroken worden en dat de galgangontsteking beter doorgankelijk worden.
We zijn er noglang niet, maar Arie is er gelukkig nog wel en maakt ondanks,dat,hij zo ziek is dat zijn kans op overleven nog steeds 50% is! een redelijk tevreden indruk. Gelukkig is hij,ondanks dat hij nog een kitten is, tamelijk,lui en zeer relaxed aangelegd en, zelfs naar ragdoll maatstaven erg lui,,en meneer laat zich graag verwennen. Ook nu hij ziek is, het is een ideale patient om voor te zorgen.
In feite heeft hij zeven prive verpleegkundigen.
Twee tweebengen en vijf vierpotigem, die als een soort cordon om hem heen hangen,,klaar om een mep uit re delen als er een vreemd iemand te dicht bij komt.

Ik wilde alleen zo graag dat hij weer begint te groeien. Door de prednison krijgt hij nu al een prednisonbuikje en op de röntgenfoto was al een aardige vetlaag onder aan zijn buik te zien.,Hij kweekt dus vet, maar door de prednison wordt spierweefsel afgebroken. Dus vandaag is de prednison verlaagd van 10MG per dag naar 7.5MG per dag, en over een week bekijken of er weer een beetje af mag. Dat afbouwen gaat nog maanden duren.

Daarom maar weer eens advies gevraagd. Arie eet dus gerbils, weaner ratten, muizen, af en toe een kuiken of een stukje zalm en tussendoor neemt ie elke keer een hapje HB konijn.
Mijn vraag hier is, waar zit het hoogste gehalte proteïne in??
En bestaat er bijvoorbeeld in poedervorm, zuiver dierlijk eiwit dat ik extra kan geven?
Voor de alvleesklierontsteking hebben we pancreasenzymen poeder gehad,,met als resultaat dat er helemaal niet gegeten werd, dus die optie valt af helaas.

Kort verhaal is toch lang geworden, dus alvast bedankt aan degenen die het lezen ;-)

GroetjesElise
#2858949
De medicatie is Ursochol, is heb mij in mijn vorige reactie vergist, noemde cisapride maar dat moest ursochol zijn. Ik mis nog ranitidine, metoclopramide ab en vitamine K. Ik begrijp niet goed dat er geen echo gemaakt is, als de galgang afgesloten word ben je verder van huis.
#2859150
Die maagzuurbeschermers zijn dubieus bij barfers volgens de DA. Een barfende kat heeft al een ph van 1 en als ie daar tegen kan dan moet je dát in ieder geval niet verstoren door maag minder zuur te maken.
AB krijgt ie in een tweewekelijks depot via injectie, metoclopramide (primperan bedoel je toch?) hebben we in huis maar Arie is niet misselijk en braakt niet en eet goed.
Zowel de maagbeschermenr als de primperan zijn niet zo goed voor de lever, dus als hij die miet nodig heeft, liever niet.
Vitamine K is een goeie, had ik zelf nog niet aan gedacht. Dat zal ik maandag gelijk vragen.
Er is vorige week een buikoverzich gemaakt om een galsteen uit te sluiten. Daarop is géén stuwing te zien in de lever en rond de papil van vater. Ook geen vocht (oedeem) rond de alvleesklier maar al wel een beginnende (vette) prednisonbuik.
Het is van groot belang dat hij zsm van de prednison af komt, maar dat lukt nog biet omdat hij dan meteen zieker wordt.
QEen catch 22 situatie dus....
Omdat Arie pas 1 jaar jong is, proberen we echt alles om hem hier doorheen te helpen.
Als blijkt dat hij aanval op aanval krijgt, of dat herstel van deze crisis, die zeker nog op zijn minst een half jaar kost, hem lijden bezorgd dat niet in verhouding staat met beter kunnen worden dan gaan we nog eens om tafel om te overdenken of we de langdurige behandeling nog in verhouding zien met het welzijn van ons manneke, zolang hij zich ondanks dat hij zo ziek is, grote delen van de dag aardig goed voelt, en we de mindere momenten goed kunnen opvangen met morfine is het geen probleem. Maar als Arie zich steeds zieker gaat voelen dan zouden we wel eens op een heel akelige beslissing uit moeten komen.
Gelukkig heeft hij vandaag voor zijn doen een topdag, voor het eerst weer de staart omhoog in een vrolijke krul (nadeel is dat je dan zijn vreselijk magere billetjes ziet hi hi) en hij is nu buiten bezig om met zijn grote vriend, mijn man, de mountainbike in elkaar aan het zetten. "Helpen" op zijn Ragdolls ;-)

Maar nog steeds, alle tips, ervaringen, ideetjes blijven heel erg welkom en PAASNINI, bedankt voor jouwtips!
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door