Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door Saskia77
#2773981
Hoi,

Na een tijd afwezig geweest te zijn kom ik weer even op het forum omdat we een probleem hebben met 1 van onze poezen.

De situatie:
We hebben 2 katers, broers, en ze zijn lief met elkaar, spelen samen.
En we hebben 2 poezen, zussen, die elkaar negeren. Allen ongeveer 2 jaar oud.
De kleine poes speelt ook veel met een van de katers.
De grote poes ligt veel alleen, speelt wel met speeltjes maar niet samen met andere poezen. Grote poes is wel de baas over kleine poes (is/was?)

Kleine poes heeft vanaf jongs af aan al een voorkeur om in het doucheputje te plassen...
Als ik de deur vergat dicht te doen of even niet oplette, zat ze er al op.
Grote poes heeft soms de neiging om op de kattenbak te gaan staan ipv zitten waardoor ze over de rand plast... (hiervoor komt binnenkort waarschijnlijk een kap, maar het gaat alweer een tijdje goed)

Sinds maart wonen we in een huurhuis omdat er voor ons een nieuwbouw huis gebouwd wordt. We gaan dus over een maand weer verhuizen... De eerste paar maanden na de eerste verhuizing ging het goed.

Maar sinds een paar maanden blaast kleine poes naar grote poes, die alleen maar langsloopt.
Ook in dit huis plast kleine poes in het doucheputje.
Het lijkt erop dat kleine poes dominant wil worden over grote poes. Heb het idee dat ze dat nu ook is.

Probleem:
Op zolder heb ik plasplekken gevonden, en de katten mogen hier nu sinds dit weekend niet meer komen. (geen idee hoe lang dit al speelt)

Gevolg:
Kleine poes (denk ik) plast in dozen (waar de perenoogst ligt te rijpen) Nu 2 dagen, 4 plassen.

Ik verdenk kleine poes omdat zij toen ze voor de eerste keer krols werd (6 maanden oud) in alle speeldozen plaste. Dit was na sterilisatie (paar dagen na start krolsheid) weer over. En omdat zij ook de voorkeur lijkt te hebben voor het doucheputje ipv kattenbak...

We hadden 4 kattenbakken, en nu 3 bakken staan omdat de katten ook bijna elke dag een uurtje naar buiten gaan en daar ook soms plassen.

Over een maand gaan we alweer verhuizen en dit zal helaas weer stress met zich meebrengen. Toch hopelijk de laatste verhuizing voor de komende 20 jaar!

Nu ben ik alleen wel bang dat er in het nieuwe huis ook overal geplast gaat worden.

Oplossing?:
Ik heb wat gelezen over Feliway en ik vroeg mij af of iemand hier ervaring mee heeft.

En zou ik de verdamper alwast op kunnen hangen? 2 weken voor verhuizen?
En daarna in het nieuwe huis ook een verdamper op hangen? (voor 1 maand?)
1 maand omdat ik gelezen heb dat je daarna toch wel effect moet zien. De dozen met peren staan ondertussen in afgesloten kamer.

Iemand ervaring en tips?

Groetjes Saskia

PS: ik kom op internet ook tegen dat je naar de dierenarts moet met katten die buiten de bak plassen.
Dat hebben we nog niet gedaan omdat ik zelf eigenlijk denk dat het stress gerelateerd is, en geen blaasontsteking ofzo. (en omdat ik het plassen niet gezien heb, dus niet met 4 katten aan wil komen zetten op het spreekuur...)
Door NoaKaj
#2774089
De oorzaak van blaasontsteking is vaak stress, dus als je denkt dat het door stress komt, moet je juist WEL naar de dierenarts. De ervaringen met Feliway zijn zeer wisselend, ik heb nooit enig effect gemerkt. Als de da aangeeft dat er medisch niets mis is, zou je Telizen kunnen proberen.
Door Mowgli
#2774311
Zoals Noakaj schrijft kan blaasontsteking stressgerelateerd zijn. Ik zou dus het zekere voor het onzekere nemen en eerst een bezoekje aan de da brengen om gezondheidsproblemen uit te sluiten.
Bovendien kan de da nog andere tips geven.
Door Kefraya
#2775106
Feliway bij onzindelijkheid is volkomen zinloos.
Je zou het kunnen inzetten bij de verhuizing, een verdamper in het nieuwe huis kan de katten helpen om zich sneller thuis te voelen, maar veel meer dan dat zal het niet doen.

Het lijkt er sterk op dat de jonge poes al heel jong een voorkeur voor het doucheputje ontwikkeld heeft, dan gaat Feliway zeker niet helpen.
Als ik jou was zou ik eerst eens naar de bakken kijken: 3 bakken lijkt veel, maar als ze bij voorbeeld naast elkaar staan zou je ze beter door het huis kunnen verdelen (eentje op zolder waar nu geplast wordt).
Hoe vaak maak je schoon: dagelijks uitscheppen? Wat voor grint heb je, heb je al eens ander soort grint geprobeerd? Dit zijn allemaal dingen waar je mee kunt experimenteren.
Uitsluiten van blaasontsteking is zeker handig, je kunt zelf met een pipetje urine opzuigen als ze in de douche geplast heeft en dan meteen naar de da brengen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2775304
Allereerst, blazen is geen dominantieteken, integendeel. Blazen is onzekerheid, zichzelf beschermen.  Het is zeggen: blijf bij me weg.

Nu kan het dus zijn dat je kleine poes plots onzeker wordt en daardoor gaan blazen. Dan ondervind ze duidelijk stress en kan ze inderdaad daarvan wild gaan plassen.

Het kan echter ook zijn dat kleine poes gaat blazen omdat ze pijn heeft en dat dat komt door haar blaasproblemen.

Het is alleszinds zo dat kleine poes om 1 of andere reden slecht in haar vel zit. Dat verklaart dat ze gaat wildplassen en dat ze blaast naar grote poes (die waarschijnlijk af en toe haar grenzen afbakent als ik dat goed lees). 

Een urineonderzoek is alleszinds geen slecht begin.
Verder kan je ook eens goed rondkijken of je merkt dat er iets anders is waarvan kleine poes onzeker wordt of stress ondervind in dit nieuwe huis.
Het is zo dat in elke nieuwe omgeving katten weer kunnen gaan aftasten wie waar de baas is.  Maar dan zie je dat normaal als je oplet in de onderlinge reacties tussen de katten.  Het zou kunnen dat het dan van overgaande aard is, als ze eruit geraken.  Maar als je niet ziet dat er problemen zijn tussen de katten onderling, denk ik dat niet.  Dat beetje blazen zou ik niet echt als een onderling probleem bestempelen zolang grote poes niet negatief reageert.
Ik zou wel zeker voldoende kattenbakken plaatsen. Beter eentje te veel dan eentje te weinig.  Plaats ze ook mooi verspreid over het huis en zorg dat ze altijd schoon zijn.  Dat helpt ook bij problemen tussen katten onderling, dus zelfs als je denkt dat het daaraan ligt, is dat aan te raden.  Bij blaasproblemen uiteraard ook.
Gebruikersavatar
Door Berna
#2775364
Ik zou evt blaasontsteking wel even uitsluiten..
Wanneer het stress gerelateerd is dan zou zeker een feliway verdamper proberen.

Heb een kater die sinds we een kattenluik hadden spontaan blaasgruis kreeg. Naar de da, pilletjes en een of ander speciaal voer. Na een aantal dagen was het over. Maar krap 2 weken later was het probleem terug.
De kat bewaakte het luikje ook. Toen ik dat tussen neus en lippen door opmerkte tegen de da. Adviseerde hij me de verdamper.
Geloofde er eigenlijk niet in, maar toch geprobeerd....de kat ontspande er zichtbaar door.

Inmiddels is het 2 jaar geleden en onze kat eet zijn oude voer en is de trotse bezitter van ZIJN eigen deur..
Heb twee flesjes verdampt en daarna uit het stopcontact gehaalt.
Vrienden van me hadden met hun katten ook problemen bij verhuizen, verdamper gebruikt; geen zindelijkheidsproblemen meer!
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2775696
Ik geloof er niet in. 
Hier deed hij juist niets. En ik vind het schandalig duur.
Er is trouwens ook geen enkel onderzoek dat kan aantonen dat het werkt.  Die man die het verkoopt beweert maar raak, maar kan niets aantonen. De denkwijze erachter kan ik trouwens ook maar half volgen.
Enfin, doet er niet toe. Als je erin gelooft zal het zeker werken (placebo-effect), en dan is het het geld misschien wel waard.

Ikzelf heb goede ervaringen met valeriaandruppels (een geur die trouwens ook in feliway zit hoor, ongeacht de feromonen die het zouden moeten doen).  Gewoon valeriaan halen bij de drogist, je hebt ze als druppels voor mensen (werkt kalmerend). Het is hier niet de bedoeling dat je ze de kat laat innemen of op haarzelf sprenkelt, maar gewoon op een doekje of knuffeltje wat druppelen.  De kat zal er heel hard aan gaan likken, mee knuffelen, ale, ze zijn er gek op. Maar in het hoofdje werkt dat ontspannend en dus stressverminderend.  Ze worden er als het ware lichtjes high van  :biggrin2:
Een keertje in de week sprenkelen is wel voldoende, maximaal 2 keer.  De geur blijft wel even hangen. 
De eerste keer kunnen katten er wel een beetje gek op reageren. Ultra euforisch en speels worden, wat een tikkeltje aggressief kan lijken. Maar meestal is dat de tweede keer al veel minder en het gaat over.

Werkte en werkt hier nog steeds fantastisch om Kleintje de jongens te laten accepteren.  Ik gebruik het nog zelden tot nooit, maar toen heeft het echt gewerkt (samen met er zelf aan werken met gedrag natuurlijk) bij de eerste acceptatie van de jongens door Kleintje. 
Nu heb ik het bij de verhuis ook een paar weken moeten gebruiken.  En heel af en toe krijgt ze nog een bui van: ik ben gespannen, ik blaas naar alles en iedereen.  Dan gebruik ik het nog eenmalig gewoon om die cirkel te doorbreken.

 
Door bosnimf1976
#2777609
Verdamper heeft hier ook plasproblemen opgelost en is nu niet meer nodig. Geen garantie dat het werkt maar kanscis er zeker. Bij ons had anders 1 vd poezen weggemoeten. Ben ik blij dat ik dat ding gebruikt heb. Het gaat nu alweer tien jaar hartstikke goed. Echter onze hond reageert op de hondenverdamper dus ook niet. Zou het proberen.
Door hamada
#2777765
Ik zou het proberen, maar hier heeft het destijds niet geholpen bij een getraumatiseerd katje dat snel in de stress schoot.
Wat hier hielp was het middel clomicalm, via de dierenarts gegeven. Het is een antidepressivum, dus niet zomaar een middel, maar Prins kon hierdoor wel weer zindelijk blijven. En voor hij het gebruikte lag echt het hele huis vol urineplekken.
Door Kefraya
#2777929
hamada schreef: Ik zou het proberen, maar hier heeft het destijds niet geholpen bij een getraumatiseerd katje dat snel in de stress schoot.
Wat hier hielp was het middel clomicalm, via de dierenarts gegeven. Het is een antidepressivum, dus niet zomaar een middel, maar Prins kon hierdoor wel weer zindelijk blijven. En voor hij het gebruikte lag echt het hele huis vol urineplekken.
Er is een groot verschil tussen plassen en sproeien. Dat is een heel ander soort gedrag dat ook op een andere manier opgelost moet worden. Bij sproeien is vrijwel altijd sprake van stress en kan Feliway dus helpen. Bij onzindelijkheid gaat het vrijwel altijd om een issue met de bak en daarom zijn dan zowel feliway als clomicalm volkomen zinloos.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2778056
Een kat kan toch ook wildplassen door stress?  ???
Alleen al het feit dat vele katten van stress blaasproblemen ontwikkelen, zorgt dat die twee causaal gelinkt zijn.

Sproeien is in mijn ogen hormonaal en net niet stressgerelateerd. Al verwacht ik dat dat verschil vooral gewoon een zaak van terminologie is.
Alleszinds, daar gaat het in dit topic niet om. Noem het zoals je wil, plassen of sproeien, het zou opgelost moeten worden.

Bovendien werken extra bakken ook in tijdens van stress en in tijden van onzekerheden in de groep.  Zo worden dominantiestrijden typisch rond de bak gevoerd.  Wildplassen (of sproeien, maakt me niet uit) is dan logischerwijze een van de eerste zaken die gebeuren.
Groepsproblemen geven zeker stress bij een dier. 
Het is dus gewoon kwestie van de oorzaak te achterhalen en daar iets mee te gaan doen.  Hoe je het probleem dan noemt is van ondergeschikt belang.
Door Kefraya
#2778186
pearlsofpassion schreef: Een kat kan toch ook wildplassen door stress?  ???
Alleen al het feit dat vele katten van stress blaasproblemen ontwikkelen, zorgt dat die twee causaal gelinkt zijn.
Dat klopt ten dele, een kat kan gaan wildplassen als ze door andere katten bijvoorbeeld van de bak weggehouden wordt.
Katten kunnen zeer zeker blaasproblemen krijgen door stress, maar in dat geval moet je eerst het blaasprobleem aanpakken (naar de da gaan). Daarna moet je gericht kijken wat de oorzaak van de stress is.
pearlsofpassion schreef: Sproeien is in mijn ogen hormonaal en net niet stressgerelateerd. Al verwacht ik dat dat verschil vooral gewoon een zaak van terminologie is.
Dat is helaas niet juist. Het is een groot misverstand dat sproeien altijd hormonaal of territoriaal gerelateerd is.  Sproeien is een reactie van de kat op iets in de omgeving waar het dier niet mee om kan gaan en dat kunnen duizenden redenen zijn, van verhuizing tot een nieuw werkschema van de eigenaar, van een kat erbij tot een nieuwe partner voor de eigenaar.
Ik werk al een aantal jaren als kattengedragstherapeut en het merendeel van mijn klanten zijn onzindelijk of sproeien.
Juist omdat er zo slordig omgesprongen wordt met terminologie zie ik dat gedragsproblemen vaak veel erger worden terwijl ze makkelijk opgelost hadden kunnen worden. M.a.w. clomicalm inzetten terwijl de bak gewoon te vies is voor de kat. Onzindelijkheid is in 99% van de gevallen op te lossen zonder kunstgrepen.
pearlsofpassion schreef: Alleszinds, daar gaat het in dit topic niet om. Noem het zoals je wil, plassen of sproeien, het zou opgelost moeten worden.

Bovendien werken extra bakken ook in tijdens van stress en in tijden van onzekerheden in de groep.  Zo worden dominantiestrijden typisch rond de bak gevoerd.  Wildplassen (of sproeien, maakt me niet uit) is dan logischerwijze een van de eerste zaken die gebeuren.
Groepsproblemen geven zeker stress bij een dier. 
Het is dus gewoon kwestie van de oorzaak te achterhalen en daar iets mee te gaan doen.  Hoe je het probleem dan noemt is van ondergeschikt belang.
Helemaal mee eens dat de oorzaak eerst bekeken moet worden.
TS geeft aan dat een van de poezen al van kleins af aan in het doucheputje plast, dus al bijna twee jaar voordat ze naar de andere kat ging  blazen. Dat wijst m.i. op een voorkeur voor deze locatie (en dus afkeer van de bak). De relatie met de andere kat (blazen) is pas later ontstaan en moet uiteraard ook aangepakt worden, maar staat los van het plasgedrag dat blijkbaar al lang bestaat.
Door Saskia77
#2817302
Hallo allemaal,

Bedankt voor de reacties.

Wat we gedaan hebben:
2 extra dichte bakken erbij, 1 met klepje (bij de 3 open bakken).
De poes die sproeit gaat gelukkig altijd in een van de dichte bakken sproeien, alleen loopt de urine wel tussen deksel en bak :-(
Gelukkig geen hele plassen meer naast de bak en er ligt zeil onder dus makkelijk schoon te maken. We verzinnen nog wel iets om de binnenkant met een flap ofzo te dichten. Bakken worden 2-3x per dag schoongemaakt en 1x per week met chloor. (deden we al)

Feliway verdamper opgehangen in het oude huis een paar dagen voor verhuizing (had langer gemoeten) had geen effect. Nu hangt hij in het nieuwe huis, tot hij leeg is, en er komt geen navulling.

In het oude huis is het niet gelukt om urine op te vangen.
In het nieuwe huis werd er op dag 1 of 2 gelijk geplast op het (gelukkig) logeermatras. Daarna op logeer dekbed waarbij urine op de grond liep en opgezogen kon worden (maar niet duidelijk van welke poes). Laten checken door DA en geen blaasontsteking.
Paar dagen later plaste kleine poes "zomaar" op de keukenvloer... Waar we bij stonden... Ook met deze plas naar DA en geen blaasontsteking. Ik denk dat ze heel erg gestressed was en aandacht wilde.

Ik heb Zylkene van de 2e dierenarts gekregen. (nou ja, niet gekregen want zijn dure voedingssuplementen)
Dit is Caseiinehydrolysaat en maltodextrine-magnesiumstearaat en dit moet het zelfvertrouwen bevorderen. Ze zit er nu een week op, (heb voor een maand) en poes lijkt wat aanhankelijker te worden. Als het goed is hoeft het na die maand niet meer gegeven te worden.

We hebben geen wildplasjes meer ontdekt, maar ze mag ook niet meer in de logeerkamer komen...
Nog 2 keer in badputje geplast, begin van de week, en hopelijk wordt dat ook minder. Als ik er op tijd bij ben en ik zet haar op de bak, plast ze gewoon op de bak...

Verder hebben we besloten dat er meer gespeeld moet worden. Dat schoot er een een beetje bij is door alle drukte en nu maken we er tijd voor vrij. Nieuwe batterijen in "de stip" (is kleine poes gek op), een "hexbug" besteld en de hengel en proppen doen het ook nog steeds goed.

Het blazen van kleine poes naar haar grote zus was in het oude huis al opeens over. Hier hebben ze samen ook geen problemen en gaan ze alle 4 goed met elkaar om.

Groetjes Saskia
Gebruikersavatar
Door Thea
#2817315
Lastig wild plassende katten :)
Ik heb 2 poezen zusjes.
In het begin 1 bak en dat ging goed. Totdat er op een moment in huis (krantenbak) of kleden van de honden werd geplast.
Naar Da met opgevangen urine geen blaasontsteking ;)
Kreeg advies 1 bak erbij zetten dat hielp goed.
Heb toen een peewee bak erbij gekocht.
Werkte prima allebei houtkorrels erin. In de gewone bak een klein laagje daar ging de wildplasser steeds op.
Gooide de korrels bij elkaar in peewee ff schudden en weer verdelen ;)

Maar sinds een paar weken weer op Bency zijn kussen en in krantenbak plas :-[
Heb nu klontervormig strooisel gekocht eerst in de gewone bak, maar toen bleek de peewee niet meer gebruikt te worden :o
Dus de zeef uit de peewee en daar ook klontervormend strooisel en nu gaat het weer goed.
Nu gebruik ik de zeef van peewee om dat strooisel te zeven, dus weer voordelig in gebruik ;)
En tot nu toe geen plasjes meer gevonden :)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door