Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door NienkeJoe
#2762934
@Nadine:
Die Gijs van jou kan de extra voedingsstoffen wel gebruiken, net als Joris. Als die darmen zo lang ziek zijn geweest, nemen ze ook veel minder voedingsstoffen op. Het kan wel een jaar duren voor dat weer helemaal optimaal is. Als hij dan wat dikker wordt, is het niet anders. Ik kan er bij Joris ook echt niet mee zitten. Hij is actief en blij. En zolang hij nog kan rondrennen en spelen, is hij wat mij betreft de komende maanden niet te dik  ;)

Vandaag over gegaan op 2x per dag voeren en 's avonds een minihapje voor de 'lege' maag. Dat gaat goed en ze zijn er tevreden mee.

Met Tess is er wat aan de hand. Ze ligt de hele middag op een kussen. Nu is ze boven op mijn bed. Ik tilde haar op en ze zette het op een krijsen. Echt zo'n krakende, grauwende gil van een kat met pijn. Ze wil ook niet eten. Logisch, want katten met pijn eten niet.
Nu ze boven is, wil ze liggen. Maar dat gaat moeilijk en extreem voorzichtig. Ook spint ze als een bezetene. Niet echt een goed teken, alles bij elkaar opgeteld.

Helaas kan ik haar nagels niet bekijken. Katten die aangereden zijn hebben altijd gerafelde nagels. Aan de buitenkant is er niks te zien. Geen wondjes. En haar tandjes kon ik ook niet bekijken.
Ik laat haar eerst maar even bijkomen boven. Haar eten staat opgeborgen, dan kan ze het krijgen als ze wil.
Vanavond kijk ik nog wel even weer bij haar. En anders morgen maar even naar de dierenarts.

Er is altijd wat met die gekke katten hier! :-[
Door Nadine
#2763123
Poept Tess wel goed? Is het geen verstopping?
Hou haar maar goed in de gaten en kijk of ze wil drinken.
Sterkte!
Door NienkeJoe
#2763131
Ik heb geen idee of Tess goed poept. Ik vind alleen maar normale, gezonde ontlasting in de kattenbak. Vanmorgen heeft ze er nog op gezeten, voor een plasje. De hele dag was er niks aan de hand met haar.
Maar als je haar aan haar ribben zit, is het ruig mis. De pijn zit echt achter haar voorpoot, niet in haar buik.

Vanavond heeft ze Metacam gehad. Mijn moeder had het nog staan. Ze had een kat met kaakpijn. Er was nog wat over.
De Metacam is vloeibaar, dus in een spuitje gegeven. Ze dronk het heel erg gretig uit het spuitje. Ze vond het blijkbaar erg lekker, want ze wilde wel meer. Opstaan deed ze niet, maar hebberig kijken wel. Inwendig is er dus niks met die kat aan de hand, het is echt alleen pijn. Haar ogen staan ook veel te helder voor een kat met inwendige problemen.
Om half tien heb ik nog even gekeken bij haar. Ze lag heerlijk te slapen. Ze schrok echt wakker toen ik kwam. Pas toen ik haar aaide begon ze te spinnen. Ze heeft zich ook even gewassen.
De pijn is dus nu dusdanig weg dat ze zich beter voelt.

Straks is het tijd voor het nachthapje. Dan krijgt ze haar prakje ook. Ik denk dat ze wel weer wat wil eten.
Uiteraard staat er altijd water.

Maar goed, deze wildebras zal zichzelf wel weer in de problemen hebben gewerkt. Daar is ze keigoed in. Echt, ik heb veel katten gehad. Maar zo'n wildebras als Tess heb ik nog nooit gehad! Ik kan wel een boek schrijven van 500 pagina's, alleen al over haar eerste levensjaar. Tess is net 2 jaar geworden. Altijd druk en een echte Houdini.
Wie weet is ze wel van een dak gevallen, aangezien ze hier altijd op de nok van het dak zit.
De eerst komende tijd gaat deze dame dus niet naar buiten. Eerst de boel laten helen. Zo'n wilde kun je niet met kneuzingen of breuken op pad laten gaan.

De katten slapen op mijn slaapkamer, dus ik hou ze zeker goed in de gaten. De anderen moeten ook even niet met haar spelen. Ze heeft bedrust, haha!
Morgen zien we wel weer verder.
Door NienkeJoe
#2764379
Gister ging Tess volledig los na haar pijnstiller. Na drie kwartier scheurde ze als een gek door huis, sprong op de andere katten, haalde de mand met speeltjes leeg en heeft de Dettol automatische zeep dispenser aangevallen. Daar was ze opeens doodsbang voor. Tja, katten ...
Na twee uur was mevrouw eindelijk uitgeraasd. Ze heeft de hele dag goed gegeten en is niet naar buiten geweest. Veel geslapen ook. Na haar laatste maaltje van de dag ging ze weer helemaal los. Ze heeft een uur lang onder het bed gespeeld en daarna mijn voeten aangevallen.
Het was erg aanstekelijk blijkbaar, want ook Joris ging meedoen. Twee gekke katten dus!

Vandaag krijgt ze geen pijnstilling meer. Eens even kijken hoe het dan gaat.
Aan de ontlasting lag het niet in elk geval, want die is volledig normaal.
Ik denk dat ze ergens vanaf is gevallen en een spier heeft verrekt of iets dergelijks.

Met Joris gaat het nog steeds ontzettend goed! Hij speelt, hij doet maf en eet met smaak. Alle katten doen het prima, wonderbaarlijk gewoon!
Door Nadine
#2764414
Wat een gekke kat die Tess, leuk hoor zo'n wildebras!
En wat ontzettend fijn dat het zo goed gaat met het voer.

Ga zo door en spread the word!!!
Door NienkeJoe
#2773601
Het gaat nog steeds heel goed met alle katten hier! Joris heeft afgelopen woensdag 0,1 ml minder dexamethason gehad. Hoe zijn ontlasting nu is, geen idee. Hij poept niet meer op de grond, maar buiten. Vrijdag hou ik hem even binnen tot hij gepoept heeft. Dan weet ik hoe zijn ontlasting eruit ziet. Maar ik verwacht dat het goed is.

Duveltje heeft al bijna twee weken niet meer op de grond geplast. Ze wordt steeds minder bang ook. Heel bijzonder om te zien, vind ik persoonlijk.

Tess is nog steeds een dikke dondersteen. Inmiddels heeft ze een gat in haar poot gehad. Een zelfde gat als Joris ook een paar keer gehad heeft op zijn flanken. Vreemd! Ik weet ook niet waar ze die verwondingen opgelopen hebben. Maar het geneest goed en ik ben er ook niet mee naar de dierenarts geweest. Het was mooi toen ik het ontdekte. De wond was al een paar uur oud, maar zag er heel goed uit. Ook was het niet diep.

Ik verspreid zeker het woord! Ik had er zelf niet zoveel vertrouwen in toen ik begon. Dat het gezond was voor de kat, dat wist ik wel. Maar dat de transformatie zo enorm zou zijn en het effect zo groot, dat wist ik niet.
Er zijn genoeg dieren die het goed doen op brokken. Er zijn zelfs dieren die echt baat hebben bij de brokken. Maar bij mij komt er geen brok meer in huis, tenzij het écht niet anders kan! De volgende katten gaan dus ook mooi op kvv!
En ik hoop dat er meer mensen zijn die dit gaan doen. Zowel kat als hond!
Door *Flip*
#2773833
[quote="NienkeJoe"]

Het enige nadeel is is dat de katten nu constant honger hebben. Ze vragen echt om eten. Ze krijgen 3x per dag een portie en 's avonds voor het slapen gaan nog een klein hapje. Samen eten ze 400 gram vlees op. Duuf weegt 5 kilo, Tess 2,5 kilo en Joris 8,5 kilo. Elk 30 gram per kilo lichaamsgewicht laat me uitkomen op 450 gram. Duuf is te dik, dus die mag minder. Joris is ook te dik (mede door de pred) en krijgt ook een beetje minder.
Maar de jongste vreet tegen de klippen op. Die moet echt apart gevoerd worden, want ze schranst haar deel naar binnen en schuift door naar de andere bakken.
Ik neem aan dat het hongerige gevoel wel weer verdwijnt als ze gewend zijn aan dit voer. Het is natuurlijk lichter verteerbaar dan brokken.

[/quote]

na een lange stilte van mijn kant....;) was een actief BP lid, maar ben soms iets te druk om te kunnen reageren.

jouw hele verhaal heb ik vlot over gelezen en denk dat de mede BPers t meeste wel gezegd hebben.

1 ding wil ik nog wel aanhalen wb hoeveelheid voer, ik begrijp dat jouw katten buiten komen.kwamen (las ergens: zit op t dak ;) )
400gr voor 3 katten die (naar gewicht te zien) niet echt klein zijn, vind ik voor buiten katten erg weinig.
Ik heb een maine coon x noorse boskat-mix van nog geen 5kg nu net 4jr. Ik ben echt voor slanke dieren, maar vind dat er echt wel wat spek aan mag, dus ik voer hem wat hij op kan. 
Hij (zonder ballen ;) )komt overdag veel buiten en eet zeer variabel qua seizoen. 's zomers met 20 - 30 graden krijg ik er met moeite 100 gram van zijn lekkerste eten per dag in. Nu in het najaar eet hij ruim 300gr per dag, als het 5 graden of minder wordt kan hij wel 500 gr per dag eten!

Toen ik op BP las dat veel binnenkatten maar 80-120 gram per dag te eten krijgen dacht ik ook ff dat er iets mis was met mn weegschaal  :D

Als jij vindt dat ze wel wat af mogen vallen kan je wel beginnen met de 'standaard' hoeveelheden. Let wel erg goed op dat ze niet te veel afvallen in een korte tijd, sommige katten/honden gaan na een lange brokken periode over op barf gewoon ff 'jojo-en', maar bij katten is dit minder onschuldig dan bij honden.

Zoals jij zelf ook al aangeeft verandert het gedrag en bewegen ze veel meer, dat kost ook meer energie. De energie uit BARF is ook via een ander biochemisch systeem dan de energie die ze uit brokken(koolhydraten) halen, het lichaam moet dus de tijd krijgen om om te schakelen naar hun natuurlijke systeem.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door