Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door moon86
#2722525
Hallo iedereen,

Ik heb altijd frontline vlooiendruppels gebruikt voor de kat.
Nu las ik zo her en der dat de werkzame stof in deze druppels niet meer zo effectief is voor het bestrijden van vlooien. Ik heb wat rondgezocht en kwam her middel activyl tegen.
De werkzame stof in dit middel is indoxacarb. Wat ik begreep ontstaat de schadelijke reactie van het middel pas wanneer het door de vlo wordt opgenomen omdat het niet schadelijk is voor zoogdieren.
Heeft iemand al ervaring met dit middel en zo ja welke?
Is dit een goed alternatief voor frontline?
Iedereen alvast bedankt voor het lezen.

Groeten,

Moon
Door Annemarie Rijnveld
#2722620
moon86 schreef: Hallo iedereen,

Ik heb altijd frontline vlooiendruppels gebruikt voor de kat.
Nu las ik zo her en der dat de werkzame stof in deze druppels niet meer zo effectief is voor het bestrijden van vlooien. Ik heb wat rondgezocht en kwam her middel activyl tegen.
De werkzame stof in dit middel is indoxacarb. Wat ik begreep ontstaat de schadelijke reactie van het middel pas wanneer het door de vlo wordt opgenomen omdat het niet schadelijk is voor zoogdieren.
Heeft iemand al ervaring met dit middel en zo ja welke?
Is dit een goed alternatief voor frontline?
Iedereen alvast bedankt voor het lezen.

Groeten,

Moon
Hier wat meer informatie:
http://www.beyondpesticides.org/infoser ... xacarb.pdf
Door moon86
#2722930
Hoi Annemarie,

Bedankt voor je reactie. Wat ik ervan begrijp klinkt het niet als erg gezellig spul.
Wel apart want op sommige websites wordt het juist als zeer veilig omschreven omdat het pas werkt in de vlo.
Ook las is dat dit middel veilig is voor het milieu, wat ik ook geen onbelangrijk argument vind.
Weet jij of er middelen zijn die niet schadelijk zijn voor dier en milieu? Of zijn ze dat allemaal wel in bepaalde mate?
In ieder geval bedankt voor de reactie.

Groeten,

Moon
Door Annemarie Rijnveld
#2722955
Mijn criterium is: als er in de bijsluiter de vermelding staat dat:
Speciale voorzorgsmaatregelen, te nemen door degene die het geneesmiddel aan de dieren toedient
Dit product kan irritatie van de slijmvliezen en ogen veroorzaken, daarom moet contact van het product met de mond en ogen vermeden worden.
Dieren en toedieners met een bekende overgevoeligheid voor insecticiden of alcohol moeten contact met FRONTLINE Spot On Hond vermijden. Vermijd contact van de inhoud van de pipet met de vingers. Indien dit optreedt, de handen wassen met zeep en water.
Na accidentele blootstelling moet het oog zorgvuldig met zuiver water worden gespoeld.
Handen wassen na gebruik.
Behandelde dieren mogen niet aangeraakt worden tot de toedieningsplaats droog is, en kinderen mogen niet met de behandelde dieren spelen totdat de toedieningsplaats droog is. Daarom wordt het aanbevolen om dieren niet tijdens de dag te behandelen, maar in de vroege avond en om recent behandelde dieren niet te laten slapen bij de eigenaren, en in het bijzonder bij kinderen.
Tijdens de toepassing niet roken, drinken of eten.

Speciale voorzorgsmaatregelen bij bewaren
Niet boven 30°C bewaren. Bewaar in de oorspronkelijke verpakking.
Speciale voorzorgsmaatregelen voor het verwijderen van niet-gebruikte diergeneesmiddelen of eventuele restanten hiervan
Ongebruikt product of afvalmateriaal moet in overeenstemming met de relevante nationale wetgeving afgevoerd worden. Fipronil kan een nadelig effect hebben op organismen die in het water leven. Verontreinig geen vijvers, waterlopen, of sloten met het product of lege pipetten.


Bovenstaand even als voorbeeld. Bij dit soort vermeldingen ga ik er al vanuit dat het geen diervriendelijk middel is.....en ik probeer dan zoveel mogelijk te vermijden ze toch te moeten gebruiken.
Liever dus natuurlijke afweermiddelen; maar soms werken deze niet voldoende, en moet ik toch overstappen op pemisiche troep, helaas.

Indoxacarb spot on is geloof ik tesamen met (synthetische) permetrine? De toekomst zal uitwijzen hoe schadelijk e resistentie-opbouwend indoxacarb blijkt te zijn  :-X
Door moon86
#2723298
Welke middelen gebruik je dan als ik vragen mag? En heb je dan niet al snel een plaag met wat meer natuurlijke middelen? Of valt t je mee?
Gebruik niet zo graag bestrijdingsmiddelen en gif maar wil liever ook geen vlooien.
Groetjes

Moon
Gebruikersavatar
Door dinky89
#2723510
Indoxacarb spot on is geloof ik tesamen met (synthetische) permetrine?
Wanneer er permetrine in zit zou ik het niet toedienen aan een kat omdat het naar mijn weten een stof is die giftig/dodelijk is voor een kat.
Door Annemarie Rijnveld
#2724032
Ik gebruik voor de katten helemaal niets, maar hun kussen behandel ik met diatomeeenaarde. Verder eten zij (meestal) rauw voer, en dat helpt in theorie ook.
Het zijn ex-zwervers en zij Komen niet in huis, slapen altijd in de garage. Eventueel behandelen met Neem-olie bijvoorbeeld zou bij hen niet zoooo gemakkelijk gaan  :-X
Tot nog toe gaat het bij hen goed op deze manier.....

De hond: voor Yuma gebruik ik meestal een mix op basis van biologische appelazijn en wat druppels van essentiele olien als Tea Tree Oil, Lavendel, Citronella, en nog wat andere olien. Ik wissel de olien af. Ook gebruik ik wel Neemolie vermengd met appelazijn, het stinkt ontzaglijk, maar het houdt de muggen bijzonder goed weg...

Maar helaas....ieder jaar op een gegeven moment moet ik toch overstappen op de Serestoband, want de natuurlijke middeltjes zijn niet echt altijd overal superbeschermend. Ik probeer het wel altijd zo lang mogelijk vol te houden, hoe minder Yuma met de Seresto band in contact komt, hoe beter.
Door Mowgli
#2724690
Annemarie Rijnveld schreef: De hond: voor Yuma gebruik ik meestal een mix op basis van biologische appelazijn en wat druppels van essentiele olien als Tea Tree Oil, Lavendel, Citronella, en nog wat andere olien. Ik wissel de olien af. Ook gebruik ik wel Neemolie vermengd met appelazijn, het stinkt ontzaglijk, maar het houdt de muggen bijzonder goed weg...
Let op: Annemarie gebruikt dit alleen voor haar hond Yuma, omdat tea tree olie voor katten giftig is!
Door Annemarie Rijnveld
#2724704
Mowgli schreef: Let op: Annemarie gebruikt dit alleen voor haar hond Yuma, omdat tea tree olie voor katten giftig is!
Ja stom van mij, had ik er niet bij gezet. Dank je Mowgli!!!
Door moon86
#2727002
Iedereen weer bedankt voor het reageren. Ik ga in ieder geval wat meer kam momenten inlassen.
Wordt meneer meestal niet blij van maar dan heb ik zelf meer zicht op de vlooienpopulatie.
Ik ga me iig meer inlezen mbt vlooienbestrijding.

Verder nog goed nieuws, binnenkort een kitten erbij. Een mooie htk man.
Hopelijk kunnen de heren het straks goed met elkaar vinden.

Groeten,

Moon
Door El_Kato
#2727326
Hier gebruik ik al jaren geen vlooienspul meer. Eigenlijk zo lang als ik rauw voer. Vind heel af en toe een vlo maar dat is echt max. een paar keer per jaar kan me de laatste keer niet eens herinneren....

Heb wel 2 kort harige honden waarvan Manu heel veel wit en echt weinig haar heeft dus daar zie ik ze op lopen. Rana is wel donker dus daar zou ik ze niet op zien maar ik zie haar ook niet overdreven krabben. Sam (kat) borstel ik af en toe en dan vind ik geen sporen van vlooien. Kleden van de honden worden met regelmaat gewassen op 90 C.  (min. 1x in de week). Het mandje en kussen van Sam heb ik toevallig vorige week uitgebreid gestofzuigd maar daar zit geen regelmaat in. 

Teken hebben ze gelukkig ook bijna nooit dus dat is voor mij ook geen reden om te gaan behandelen. Heb wel nog ergens Frontline liggen, denk ik... maar dat zal dan inmiddels wel over datum zijn. Vroeger gebruikte ik ook Front line op mijn oude kat maar daar ben ik na een paar keer mee gestopt omdat hij er ziekig en sloom van werd.
Door moon86
#2727470
Die ervaring heb ik ook met frontline. De oudere kater die ik had lag na het toedienen een dag voor pampus op de bank. Mijn huidige kat vind het ook maar niets. Toen hij nog een kitten was is hij een paar keer vlak na toedienen in de sloot gesprongen :o
Ik weet niet of het door de frontline kwam of dat het kroos eruit zag als gras...
Verder is hij niet sloom na toedienen.
Gister hebben we hem in de houdgreep genomen en gekamd. Geen vlo gevonden.
Wel eitjes helaas. Ook een hoop los haar weg gekamd. Dus t kammen houden we erin.
Het valt me op dat een hoop mensen niets gebruiken qua chemische middelen.
Zou dat ook wel willen maar ben zo bang voor een vlooienplaag...
Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat een huis met dieren helemaal vlo vrij te krijgen is, zowel met chemische als natuurlijke middelen.
Ik ben in ieder geval druk aan t lezen. Op het hondengedeelte van de site is ook veel info te vinden.

Groetjes,

Moon
Door Mevroi Kruim
#2727864
Vroeger zat alles bij mij onder de vlooiendruppels, deed ik dat niet dan hadden we in no time een plaag in de zomer. En sinds ze barfen dus niet meer. Bij hoge uitzondering een keer als ik in een warme periode zoals nu een keer gebeten word, verder eigenlijk nooit. De honden krijgen wel Advantix vanwege de legers aan teken in het bos, dat werkt natuurlijk ook tegen vlooien, maar de katten krijgen zelden iets. Twee gaan er ook de tuin uit en twee blijven in de tuin, ze kunnen dus van buiten iets opdoen. Maar om één of andere reden gebeurt dat dus zelden of nooit.

Wijlen Sjors had lang geleden in de brokkentijd een vlooienallergie waar je u tegen zei, na één vlooienbezoek placht hij zich kaal te vreten, tot bloedens toe. In de zomer had ik standaard een blote kat, ondanks de vlooiendruppels (gewoon gif, niks alternatiefs). In de loop van 4 jaar barfen verdween die allergie, althans, Sjors had in de zomer gewoon haar op z'n lijf ipv alleen op z'n kop. Hoe het werkt, geen flets idee, maar dit zijn iig mijn anekdotische gegevens.
Door fem fatale
#2728085
Misschien is het net als met muggen, dat sommige geurtjes aantrekkelijker zijn en dat voeding zonder geurstoffen en meuk voor onsmakelijke huisdieren zorgt?
(Ik ben dus één van die mensen die bijna nooit gestoken wordt, muggen lusten mij gewoon niet en als ze wel steken, jeukt het niet.)
Door moon86
#2728232
Maar kammen jullie de katten dan wel om ze op vlooien te controleren? Of kijken jullie naar andere dingen zoals vacht en krabben etc.
Vandaag heb ik weer gekamd en had er toch twee, waarvan 1 volgens mij al dood was..
Ik moet zeggen dat ik er in de winter ook nooit zoveel aan deed. Geen druppels bedoel ik.
Als het weer warmer werd deed ik wel weer maandelijks druppels in de nek.
Vraag me af waar t aan ligt dat zo een plaag nu uit de hand loopt.
Heb het een keer bij iemand gezien...ging een vlooienkam over de kat heen en dat ding zat helemaal vol vlooien niet normaal. Vet zielig voor dat beestje en ik vond het
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door