Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2722217
dl-methionine in kattenvoeding

dl-methionine ook wel Ammoniumchloride genoemd is  een synthetische versie van het natuurlijk in vis  voorkomende aminozuur methionine.  Een bestanddeel dat in grote hoeveelheden aan diverse (commerciële) kattenvoeders toegevoegd wordt, en nog vaker aan de diverse soorten speciale dieetvoedingen.
Hoewel inmiddels er vele studies zijn die aangetoond hebben (en zelfs een terugroepactie van een partij voeding vanwege sterfgevallen van katten) dat dit meer kwaad dan goed kan, blijven diervoerderfabrikanten volhouden aan dit bestanddeel.
Het blijkt maar zeer beperkt succesvol te zijn als verzuurder van de urine om zo struviet te voorkomen. Maar het heeft wel vele nadelen:

Dl methionine kan voor de volgende afwijkingen zorgen:

Bloedarmoede, de afbraak van ijzer in het lichaam is een van de  meest ongewenste bijeffecten.
Omdat met name de  toevoeging in dieetvoer (maar ook gewoon in het seniorenvoer) slecht  te doseren is komt er met enige regelmaat oververzuring voor. Het lichaam krijgt door een te laag kalium gehalte waardoor de spieren van de kat niet goed bruikbaar meer zijn. De kat ziet er uit alsof ze een herseninfarct hebben gehad. En wanneer er niet snel ingegrepen wordt, dan loopt met het risico op acuut nierfalen.

Omdat deze gevallen meestal geaccepteerd worden als een ziekte die soms nu eenmaal de kop opsteekt is het niet duidelijk om hoeveel slachtoffers het per jaar gaat.
Ook tonen de statistieken aan dat  sinds de opkomst van de kunstmatige verzuurders in droogvoer, een ander type urolithen spectaculair meer voorkomt namelijk calcium-oxalaat.
Dit is logisch aangezien calcium-oxalaat net wordt gevormd wanneer de pH van de urine tè zuur is.
calcium-oxalaat stenen zijn in Europa toegenomen van 2 procent naar 17.5 procent en in Amerika is dit percentage zelfs nog veel hoger.

Een afbraakproduct van dl- methionine is homocysteïne en dat kan het homocysteïnepeil van het bloed verhogen. Hyperhomocysteïnemie is een risicofactor  trombose. Dit risico is deels  erfelijk, maar ook hormonaal bepaald. Het lichaam heeft vitamine d6  nodig voor de omzetting van methionine in cysteïne. Vitamine B6 in combinatie met foliumzuur is zeer effectief om het homocysteïnepeil te verlagen.

Echter de toevoeging van dl-methionine in voeding is dus een groot risico voor zwangere poezen. Zwangere poezen hebben een hoge dosering foliumzuur nodig om haar kittens compleet te maken een tekort kan leiden tot open verhemeltes en ruggetjes bij kittens. Tevens kan het zijn dat de moederpoes de hoeveelheid foliumzuur maximaal gebruikt en zo onvoldoende over heeft om de afbraak van de afvalstoffen te realiseren. Hierbij loopt die poes dus risico op trombose en een hoge bloeddruk. Het behoeft geen uitleg om te begrijpen dat een poes die gaat bevallen met een te hoge bloeddruk ronduit gevaarlijk is.
#2722322
dutchdebs schreef: Een samenvatting van een rapport dat ik tijdens mijn studie heb geschreven.  ik heb Dierwetenschappen in Wageningen gestudeerd waarbij ik een beetje vreemde eend in de bijt was vanwege mijn vers voer fetish (zoals mijn studiegenoten mij liefkozend noemde)
:thumbup:

Heb je misschien ook een literatuurlijst? En wil je die beschikbaar stellen?
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door