Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2656807
Mijn huisgenoot en ik worden er behoorlijk knetter van: We kunnen geen deur open laten staan of ook maar een moment weg kijken van ons eten: Mickey eet werkelijk alles. Boerenkool, aardappels, alles met vlees, gekruid, ongekruid, chocola, pinda's, brood gebakken eieren, you name it.

Als er 's avonds eten gegeven word, is hij niet te houden en valt het eten gewoon aan. Nu vraag ik me af of dit puur een gedragskwestie is, van mijn bezoek die hem wel eens wat heeft gegeven ondanks dat ik er kwaad om word of van hem, danwel of er medisch iets mis wat de enorme eetlust opwekt bij hem.

Normaal had ik al bij de da gezeten, maar elk dubbeltje telt op het moment even en wil er niet een week boodschappen tegenaan gooien om te horen dat het overduidelijk een gedragsprobleem is.

Iemand die het herkent en/of een oplossing weet, behalve de plantenspuit? De andere 2 doen het namelijk nauwelijks tot niet.
#2656815
Eet hij wel alleen eetbare dingen? Geen wol of lijmflessen of stroomkabels e.d.?

Wat je zou kunnen proberen is om een goed voedingssupplement bij te geven waar alle benodigde voedingsstoffen inzitten zodat je in ieder geval kan uitsluiten dat het door tekorten komt. Wat is je eigen gevoel er bij, waarom denk je dat hij het doet? Heeft hij ooit honger gehad in zijn leven? 
#2656831
EllenL schreef: Eet hij wel alleen eetbare dingen? Geen wol of lijmflessen of stroomkabels e.d.?

Wat je zou kunnen proberen is om een goed voedingssupplement bij te geven waar alle benodigde voedingsstoffen inzitten zodat je in ieder geval kan uitsluiten dat het door tekorten komt. Wat is je eigen gevoel er bij, waarom denk je dat hij het doet? Heeft hij ooit honger gehad in zijn leven?
Hij eet alleen levensmiddelen en waarschijnlijk hier en daar een stukje verpakking waar het in zit (plastic of alufolie)

En ik weet niet waarom hij het doet, als we 's middags warm eten wacht hij tot we zitten en gaat dan op stroopjacht. Hij deed het wel eerder, maar het is absoluut erger geworden. Ik bestraf hem met de plantenspuit en als ik die niet bij me heb, pak ik m bij z'n kladden. Hij weet dat het niet mag, want hij duikt direct weg als ik eraan kom.

Wat voor voedingssupplementen bedoel je dan? Want pilletjes zal hij dan waarschijnlijk weer niet eten :-/
#2656838
Mien 3-tal schreef: Hij eet alleen levensmiddelen en waarschijnlijk hier en daar een stukje verpakking waar het in zit (plastic of alufolie)

En ik weet niet waarom hij het doet, als we 's middags warm eten wacht hij tot we zitten en gaat dan op stroopjacht. Hij deed het wel eerder, maar het is absoluut erger geworden. Ik bestraf hem met de plantenspuit en als ik die niet bij me heb, pak ik m bij z'n kladden. Hij weet dat het niet mag, want hij duikt direct weg als ik eraan kom.

Wat voor voedingssupplementen bedoel je dan? Want pilletjes zal hij dan waarschijnlijk weer niet eten :-/
Hij reageert waarschijnlijk vooral op je lichaamstaal en ervaring dat als je zo doet er iets niet goed is ;) Katten straffen heeft niet zo veel zin en werkt vaak alleen maar averechts, zeker als het gedragsmatig is en stress gerelateerd, want dan voer de de stress alleen maar op. Beste oplossing is helaas om voorlopig in ieder geval te zorgen dat al het eten achter slot en grendel zit...

En ik bedoel zoiets http://www.nmlhealth.com/p,58,1400/Phytonics-Multivit-hond-kat.aspx Andere optie is bijv. missing link, daarvan is het nadeel dat het op basis van puur vegetarische dingen is gemaakt en het voordeel dat ze wel alleen volledige voedingsstoffen gebruiken ipv synthetische of geraffineerde. Meningen zijn daarover verdeeld ;)

En misschien iets als matatabi stokjes, hersenwerk dingen bedenken zodat hij wel op jacht kan naar eten/lekkers wat daar ook speciaal voor bedoeld is, ... dat soort dingen zijn nooit verkeerd om te doen.

Nog even over de medische optie: hoe zit het met zijn gewicht, is hij afgevallen, of eet hij duidelijk meer en komt hij niet aan? Is hij verder opgefokt/opgejaagd, hoeveel drinkt hij? Als je het idee hebt dat hij te veel energie heeft bijv. zou het ook de schildklier kunnen zijn. Hoe lang doet hij het al (of heeft hij het altijd al gedaan?) en wat valt je verder aan veranderingen op sinds hij het doet, of wat is er veranderd rond of vlak voor die tijd??
#2656857
Precies wat Eli ook doet. Daarom zat er ook zoveel troep in zijn darmen  :-X Hij vreet als een zwijn en echt alle deuren zijn op Slot, hij maakt ze anders zelf open en gaat op voedseljacht. Heb ueberhaupt geen Idee wat te doen. Hij heeft altijd honger! 2 jaar geleden heeft ie een haas gevangen die groter was als hem  ::) :o :o :o En helemaal opgegeten (en dan weer uitgekotst)
Maar ik kann je du sniet helpen, lees even mee

Eli kann muizen vangen zoveel ie will, ik weet dus niet of eten verstoppen zijn honger stilt  :-X Kann je eens proberen Mien
#2656861
Sien doet dat ook. Bij haar is het niet medisch, maar onderdeel van gestoordheid. Als kitten heeft Sien overigens denk ik hele stevige honger gehad en is daar nooit helemaal van bekomen.
Niet dat ze alles even lekker vindt, maar toch wil ze altijd even proeven. De enige optie is hier ervoor zorgen dat ze er niet bij kan en niets kan pakken/opeten.
#2657292
koekje schreef: Sien doet dat ook. Bij haar is het niet medisch, maar onderdeel van gestoordheid. Als kitten heeft Sien overigens denk ik hele stevige honger gehad en is daar nooit helemaal van bekomen.
Niet dat ze alles even lekker vindt, maar toch wil ze altijd even proeven. De enige optie is hier ervoor zorgen dat ze er niet bij kan en niets kan pakken/opeten.
Staat niet in de openingspost, maar Mickey is een zwervertje.
Het is mijn gedachte dat ie vroeger gewoon honger gehad heeft en daarom nu vreet als een malle.

Pikant detail. Nadat ik het topic aanklikte bedacht ik me dat ik eerst koffie wilde. Kom de keuken in en vraag me af waarom Ziva en Abby in de wasbak zitten. Heeft Ziva het pak met koffiemelk in gootsteen geflikkerd en zit Ziva de gootsteen uit te lebberen.
#2657344
Wij hebben ook een zwerfkatje gehad dat die vreetwoede had. Hij haalde het eten van je bord, en at zelfs de regenwormen die bovenkwamen als je in de tuin aan het werk was  :-X.
Op een bepaald moment heb ik hem bij het voeren (toen nog blik  :-[, nu zou ik kvv geven  :biggrin2:) een paar dagen net zoveel laten eten als hij maar opkon. Echt een paar etensbakken vol per keer. Na een paar dagen at hij al wat minder van zijn voer, en daarna konden we hem gewoon eten geven. Hij jatte toen nog wel e.e.a., maar dan "normaal" en niet meer zo dwangmatig.
Ik weet niet of het bij andere katten zo werkt, maar hier waren wij, en de kat, erg mee geholpen.
#2657693
Hier heb ik er drie met dat gedrag. Ze zien er heel goed uit en eten ook echt voldoende maar wat je kan jatten is blijkbaar gewoon veel lekkerder. Ik denk dat ze dan echt op jacht zijn. Iets wat ze niet kunnen omdat ze niet buiten mogen. Ze hebben wel een ren, maar das lang niet zo leuk natuurlijk.
#2657816
Mowgli neigt er ook een beetje naar toe.
Hij jat zelfs van de tafel waar je bij zit. En ook op een agressieve manier.

Van de week had hij het op onze bieslook plant voorzien die op tafel stond toen we brood aten en omdat bieslook familie van de ui is, wil ik niet dat hij er van vreet. Hij deed het iedere keer weer terwijl we er met onze neus praktisch op zaten en dan ook nog pissed zijn toen ik hem te kwaad aankeek. Dikke staart en laag aan de grond.

Met pasta probeert hij ook nog wel eens spaghetti uit de pan op tafel te jatten. Niet dat het hem lukt, maar toch...

Hier gaat dus alles meteen achter slot en grendel als we weg zijn.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door