Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door jeanne
#331541
sylvia schreef: Paar weken binnen houden, in de tuin kan wel, na enige tijd gaat hij zijn horizon verbreden.


wat is een paar weken?

hij komt wel af en toe bij ons op het terras, maar dan houden we hem goed in de gaten, want hij wil graag het trappetje af de tuin in.
Gebruikersavatar
Door sylvia
#331556
jeanne schreef: wat is een paar weken?

hij komt wel af en toe bij ons op het terras, maar dan houden we hem goed in de gaten, want hij wil graag het trappetje af de tuin in.

week of 3, 4
Door jeanne
#331648
sylvia schreef: week of 3, 4
oh, dus dan zou hij binnenkort gewoon naar buiten mogen?
ik vind het doodeng :-[
ben zo bang dat ie niet meer terugkomt :-[
Gebruikersavatar
Door sylvia
#331834
jeanne schreef: oh, dus dan zou hij binnenkort gewoon naar buiten mogen?
ik vind het doodeng :-[
ben zo bang dat ie niet meer terugkomt :-[



Maar hij gaat ook niet gelijk helemaal op stap. Maar ik zou hem inderdaad even in de gaten houden hij is nog erg klein he.
Door sheela
#332714
Hallo Jeanne,

Ik begrijp heel goed dat je bezorgd bent. Ik weet niet hoe oud je katje is maar ik heb gewacht tot ze een jaar waren, en tja ze komen terug. Ik had ook verschrikkelijk veel bang dat ze hun weg niet terug zouden vinden. Maar elke dag verleggen ze een beetje hun grenzen en keren ze regelmatig terug. De buurvrouw liet vrij snel haar katje buiten (ik denk toch dat het 6 maanden was) en die heeft vrij lang in haar tuin (zonder omheining) rondgelopen. Nu zit die wel een paar tuinen verder.
Ik durf mijn katten niet buiten de tuin te laten alhoewel ze verschrikkelijk inventief zijn om proberen te ontsnappen.
Diegenen die ontsnapten zijn wel teruggekomen, maar ik heb eerder schrik dat ze overreden worden. In de straat is bijgebouwd en men rijdt hier nogal hard.
Zeker jonge katten (tot zeker 2,5jr) zijn heel speels en hebben meer kans om overreden te worden. Ik heb opgemerkt dat oudere katten toch meer uitkijken.

Toch straf hé hoe we onze lievelingen in het oog houden. Ik zit hier ook de ganse namiddag in de tuin rond te lopen om toch maar te zien of ze er nog zitten.
Ik ben nog steeds op zoek naar een oplossing.
Iemand zei me dat men bij jullie in Nederland een omheining maakte van kippengaas, hoogte tot 1,50 m, maar dan heel losjes gehangen tussen palen. Dus niet opgespannen. Ze kunnen er blijkbaar niet over. Ik zie dat ook wel bij onze katten, daar waar de omheining er nogal losjes bijhangt daar klimmen ze niet op, maar op die strakke eerder wel.

Succes
Sheela
Door Nelly
#332792
[quote="jeanne"]
oh, dus dan zou hij binnenkort gewoon naar buiten mogen?
ik vind het doodeng :-[
ben zo bang dat ie niet meer terugkomt :-[




[/quote]Hij gaat niet meteen zomaar een eind wandelen hoor Jeanne. Katten verkennen stapje voor stapje hun omgeving, zodat ze altijd de weg naar huis terugvinden. Aleen moet je oppassen dat hij je niet naloopt als je met de honden gaat wandelen, dan kan hij mogelijk verdwalen.
Door Nelly
#332793
[quote="An"]
Hij is gevonden!! Hij zat opgesloten in een garage, hij zat in een rol roofing...arm beestje kon niet bewegen, niks...en dat in die hitte... maar hij is terug gezond en wel!!
[/quote]Oh gelukkig zeg!
Door Mevroi Kruim
#332902
Katten zijn net postduiven - vinden bijna altijd de weg naar huis terug. Het gevaarlijkste is als ze ergens van schrikken en lindlings gaan hollen, of ergens opgesloten raken. Ik denk dat voor katten ook geldt: jong geleerd, oud gedaan. Dus ik heb ze altijd ook op jonge leeftijd naar buiten gelaten, en dan goed in de smiezen gehouden. Een afsluitbare tuin is handig, kleintjes gaan nog niet zo gauw over de schutting ofzo, en dan leren ze al jong om zich te orienteren in vreemd terrein.
Door Borke
#333367
Katten altijd vanzelf weer terug - tot het moment dat dat opeens niet gebeurt.
Is ons twee keer overkomen, wekenlang lopen zoeken :-(
Beide keren rode katers en de een was een allemansvriend, die vond alle mensen en honden leuk. Die is vast gepikt en daarna binnengehouden.

Wij doen het niet meer, de hele tuin is afgezet en we hebben een dakterras voor de katten. Het is even werk en het kost geld, maar ze kunnen lekker naar buiten en ik hoef niet meer bezorgd te zijn. Meteen hebben we ook geen vlooien meer :-)

Als je kiest voor vrij buiten lopen dan kies je bewust voor het risico om je kat op een vervelende manier kwijt te raken.
Door jeanne
#333387
[quote="AstridStraver"]
Katten altijd vanzelf weer terug - tot het moment dat dat opeens niet gebeurt.
Is ons twee keer overkomen, wekenlang lopen zoeken :-(
Beide keren rode katers en de een was een allemansvriend, die vond alle mensen en honden leuk. Die is vast gepikt en daarna binnengehouden.

Wij doen het niet meer, de hele tuin is afgezet en we hebben een dakterras voor de katten. Het is even werk en het kost geld, maar ze kunnen lekker naar buiten en ik hoef niet meer bezorgd te zijn. Meteen hebben we ook geen vlooien meer :-)

Als je kiest voor vrij buiten lopen dan kies je bewust voor het risico om je kat op een vervelende manier kwijt te raken.
[/quote]aaaaaaaaaaaaaaargh
nu durf ik helemaal niet meer :-[
Door Borke
#333416
[quote="jeanne"]
aaaaaaaaaaaaaaargh
nu durf ik helemaal niet meer :-[
[/quote]

Tja wij hebben in 12 jaar tijd 4 katten vrij buiten laten lopen.

De twee rode katers zijn spoorloos verdwenen, overal gezocht Amivedi, asiels gebeld, bij de politie geweest want die hadden een kat gevonden (niet de onze) en wekenlang 's avonds gezocht en geroepen. Briefjes in de brievenbussen gedaan in de buurt, briefjes bji de supermarkt enz. Nooit meer iets van gehoord...

De andere 2 hebben we door ouderdomskwaaltjes in laten slapen toen ze 16 jaar waren. Die hadden 13 jaar vrij buiten gelopen en op 13-jarige leeftijd hebben we ze in een nieuw huis met afgezette tuin geleerd dat ze alleen in de eigen tuin mochten. Dat was even wennen, maar is goed gelukt.

Het afzetten van de tuin hadden we gezien bij Maine Cooon fokkers, daarvoor hadden we er nooit aan gedacht. Inmiddels hebben we alweer 11 jaar een afgezette tuin heerljik :-)

Op onze web site staan foto's van hoe we de tuin hebben afgezet.
Door jeanne
#333461
dat heb je mooi gedaan, die tuin :D
maar ik vrees dat dat bij ons onbegonnen werk is, we hebben namelijk een behoorlijke tuin :-\
Door Loeka
#333485
Ook ik heb mijn tuin afgezet. Met schrikdraad, werkt perfect. Voordeel is ook dat de kittens, heel voorzichtig in het begin, al vrij jong lekker konden ravotten in de tuin.

Voordat ik een tuin had, had ik gaas om mijn balkon heen. Ik zou ook echt niet meer anders willen.

Een paar maanden terug reed ik bijna een mooie jonge zwart-witte bijna over met de auto. Ik kon echt nog maar net remmen, de kerel achter mij toeteren en schelden waarom ik nu "zomaar" boven op mijn rem ging staan...
Laatst gewijzigd door Loeka op vr 10 jun 2005, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door