Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door kiara
#2641017
nou dat is ook wat senta hoe oud is die van jou? die van mij is van 15jan en is ook een raskat maar wilde niet dat ze geent werd zo vroeg en ik was dus net op tijd want de volgende dag zou het nest geent worden. was wel op eigen risico maar ben toch blij dat ik het niet heb gedaan omdat ze dan misschien wel zieker was geweest. ze gaat al veel beter en vreet als een boiwvakker dus zal wel goed komen .laat haar pas enten als ik zeker weet dat het volledig weg is. maar ben nu er nogmaals achter dat ook aan wel enten risico zit
Door BAC
#2641022
Mijne is al wat ouder, nog geen jaar. De verhuizing kan ook dit soort ziekte smet zich meebrengen hoor, stres, en mss voor het eerst in de buitenlucht, geent of niet dan worden ze toch wel ziek.
Ik moet de mijne deze maand enten, (We gaan titieren) de basis enting geeft ik wel altijd.
Maar goed te horen dat hij nog prima eet, daar gaat het om. En pas op voor je andere dieren, het kan besmettelijk  zijn
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2641045
Ik zie dit toch anders.
Dit is net de reden waarom je kittens wel ent, en wel lang voor ze verhuizen.  Vanaf het moment dat ze minder beginnen zuigen bij de moeder en dus bescherming verliezen en op het moment dat hun eigen immuunsysteem begint te werken.  Kittens kunnen er knap ziek van worden, en dat wil je vermijden. Daar dienen entingen voor.
Natuurlijk zijn daar ook risico's aan verbonden en je mag nooit een dier enten dat al niet helemaal goed is, al zeker geen kitten. Maar het risico wanneer ze nies werkelijk krijgen als ze zo klein zijn, is ook niet mis.  Ze kunnen daar behoorlijk ziek van worden... 
Ik hoop dat het met jouw katje wel meevalt en hij er snel vanaf is. Maar als hij ook begint te snotteren en te hoesten, zou ik toch een AB-kuurtje halen. Voor niezen alleen is dat niet nodig, in mijn ogen zelfs contra-indicatief.

Als ze hiervan genezen is zou ik echter niet meer enten als je enkel naar nies kijkt. Want het doormaken van de ziekte is zelfs sterker dan een enting. Enting dient ook maar om het lichaam wijs te maken dat ze de ziekte doormaakt zonder er werkelijk ziek van te worden.  Dus een enting is gewoon overbodig als ze de ziekte net doorgemaakt heeft. Spijtig genoeg kan je wel kattenziekte niet alleen laten enten en zit daar nies altijd bij. En kattenziekte is een dodelijke ziekte, dus die laat je best wel enten....
Gebruikersavatar
Door kiara
#2641652
ik heb toch echt het idee dat het een verkoudheidje is geweest en geen niesziekte hoor ook niet niezen,ja de eerste dag 1 of 2 keer geweest meer niet en nog steeds een eetlust waar je u tegen zegt en geen vieze ogen of neus en reuze levendig ;D
Ik maak de kuur van nisykind uiteraard af en ze krijgt straks ook de colustrum (als ik het binnen heb) en dan laat ik haar wel enten maar dat word op zijn vroegst eind volgende week eerder durf ik zeker nog niet
Door BAC
#2641857
Een verkoudheid bij een kat is altijd nieziekte ;) Zitten wel gradaties in, en de een is dr zieker van dan de ander. Enten tegen niesziekte zeg tniet altijd dat ze het dan ook niet krijgen. Maar ik zou wel gaan enten om de reden die POP noemt.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2642281
ik ben vandaag toch even bij mijn da geweest hij heeft haar goed nagekeken longen geluisterd ,kortom ze heeft pertinent geen niesziekte alleen een koudje gevat ze heeft een lichte vorm/dosis antibiotica gehad en een drankje voor der keel,ook heeft hij beetje verzachtende oordruppels gedaan in een oortje, overlegt uiteraard niet nu enten maar als ze dus helemaal beter is, maakt niet uit als het pas met 14/15 weken gebeurd (was overigens bij mijn noorse boskat bij erkende goede fokker vandaan ook gedaan pas op die leeftijd ongeveer.
Hij heeft ook nog naar de temp gekeken en was ook prima, nou ik maak mij nu in ieder geval geen zorgen meer ;)
Door dutchdebs
#2643993
Het zal niet het eerste kitten zijn die "nies" in een mildere vorm oploopt van een enting. Daarbij komt nies er ook vaak uit bij stress (verhuizing naar nieuwe huis) Llysine geven. Hoe kan een DA aan de longen horen dat het geen nies is. het is een virus en dat hoor je niet zomaar. Is ze de eerste enting met Chlamydia geent. Chlamydia enten is vaan Chlamydia in huis halen.
Kittens pakken niet ieder verkoudheidsvirusje op, kittens en volwassen katten hebben dan chronische nies dat er van tijd tot tijd uit komt.

Persoonlijk ben ik voor enten met 12 weken met dode entstof, (maternale bescherming is zeker 11 weken goed) en dan met 16 weken enkel voor nies (geen Chlamydia)
Mochten kittenkopers het er niet mee eens zijn om zelf de tweede enting te zetten dan gaan ze hier gewoon met 18 weken weg.
Gebruikersavatar
Door kiara
#2644409
nou ik heb haar juist ongeent meegenomen zie begintopic en ze word nu niet eerder geent als dat dit over is,ik hoop er maar het beste van,ze niest niet en heeft ook geen vieze ogen of neus, ze was voor vertrek ingespoten met een natuurlijk vlooienmiddel op basis van spiritus en dat heeft misschien ook niet goed gedaan ingeademd ofzo plus de overgang terwijl ze wat vochtig was, nou ja kijk het aan met de antibiotica helpt het niet ga ik toch weer terug naar de da
Door lightning
#2644476
Ze is wel te jong weggegaan bij de fokker. Mijn kittens zijn ook van 15 januari maar mogen nog niet weg. Ook van de vereniging niet.

Ik hoop dat je kleine humpi gauw hersteld. Beterschap.
Door BAC
#2644583
kiara schreef: o okee wist ik niet dacht dat het goed was ruim 10 weken :-[
Wettelijk niet nee, maar een hobbyfokker neemt dat niet zo nauw.
Door lightning
#2644610
Senta schreef: Wettelijk niet nee, maar een hobbyfokker neemt dat niet zo nauw.
Uhh alle fokkers doen het toch uit hobby? ik wel. Verdien er niet mee. ;D

Neem aan dat je bedoeld broodfokker :P
Door BAC
#2644827
Bedoel idd de broodfokker, alhoewel die dr geen cent mee verdienen dus noemde ik het de hobby fokker
Door lightning
#2644903
Senta schreef: Bedoel idd de broodfokker, alhoewel die dr geen cent mee verdienen dus noemde ik het de hobby fokker
Onder de noemer hobby fokker val ik. Dus vind dat niet zo fijn als je mij ook zo noemt ;). Dus we houden het op broodfokker.

Ja hoor die verdienen er wel op. ik ken er namelijk 1. Heeft 3 katers (dek) en 8 poezen en vorig jaar iedere poes kittens a 32 kittens liepen er te gelijk rond. katers dekken sowieso iedere week. althans vorig jaar. dat is 300 euro per dekkingg maal 4 (is dus 1 kater) reken maar uit op jaar basis. kittens a 32 stuks maal 600 euor :P. lekkere verdienste. verdiende vorige jaar meer dan ik met mijn gewone baan :(
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2644943
Ik vind het zo k*t he, dat er geen kattenziekte alleen te verkrijgen is om te enten.
Zouden zoveel katten bij gebaad zijn. Nu altijd maar die nies erin, bij katten die vaak al gevoelig zijn.  Chronisch zullen ze daar misschien niet van worden, maar als ze al chronisch zijn, hebben ze daar wel vaak last van.

Nu hoop ik dat jouw katje nog niet chronisch is. Misschien had ze inderdaad nog antistoffen van de moeder en is het daarom zo snel voorbij gegaan. Ik had niet uitgerekend hoe oud ze was, dacht ook dat ze ouder was dan 10 weken.  Op 10 weken ben je nog niet zeker dat deze nies door haar eigen antistoffen uitgeschakeld is, en ik zou denken dat ze er in dat geval heel wat meer moeite mee gehad zou hebben, dus ik zou zelfs ervan uitgaan van niet.
Dan is enten (binnen en paar weken) misschien toch niet zo'n slecht idee...
Nou ja, maakt niet uit, kattenziekte moest er toch zowiezo nog wel in.  Die moeten ze toch wel minstens een keertje in hun leven krijgen...

Enne, over de fokkers.
Een poes mag toch wat is het, 2 nestjes in 3 jaar hebben? Das niet zoveel verschil met elk jaar eentje. 
Ik heb eens een lijstje gezien van kosten die bij een nest komen kijken. Bepaalde ben ik het niet mee eens (zoals aankoop fokpoes en voer voor de poes) maar ook met de rest is er een hele lijst.  Veel van die aankopen zijn enkel voor het eerste nest (mandjes, benchen, warmtematten en weet ik veel wat nog allemaal) maar een aantal blijven toch (testen ouders en kittens, dekgeld, ...) en dan heb je bij elk nest het risico dat er wat fout loopt of je bv een keizersnede nodig hebt op zondagavond, en je net nog mag opleggen.
Ok, 8 poezen is veel, en als je die allemaal tegelijk laat kittens krijgen, lijkt me dat niet verstandig en niet gezond voor de poes (ze zullen vast niet allemaal meer jong zijn toch?  ???), daar niet van. Maar tenzij hij ze allemaal door zijn eigen katers laat dekken, komen die winsten toch niet zoveel hoger dan bij een echt hobbyfokker? Per nest dan.
Fokkers proberen toch met man en macht steeds aan het verstand te brengen dat ze op een nest niet echt verdienen. Dat geldt voor deze persoon dan toch ook? Ookal heeft hij er zoveel.
Pas op, ik sta er niet achter, achter zo'n manier van fokken (en de hoeveelheid), maar om nu te zeggen dat hij er bergen geld mee zal verdienen, dat zal dan toch niet kloppen. Tenminste, niet als de bewering die ik zo vaak hoor, dat je op een nest niet verdient, terecht is.

En kan hij 600 euro per kitten vragen? Want met zoveel nesten is er toch geen rasvereniging die hen nog ondersteund, en krijgen ze dan wel een stamboom? Of enkel afstamming?

Enfin, ik wil je niet tegenspreken. Je kent er zonder twijfel veel meer van af dan ik. Maar ik stelde me deze vragen...  ;)
Laat hij ze ook op 10 weken vertrekken, of blijven ze wel tot 13?
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op za 06 apr 2013, 09:56, 1 keer totaal gewijzigd.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door