Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door koekje
#2627456
pearlsofpassion schreef: En is dat dan een chronische infectie?
Of blijft het blaasgruis als de infectie verdwijnt?
Kunnen ze het zelf overwinnen, of moet je dan steeds AB inzetten om het weg te krijgen?
Zijn er katten die er gevoeliger voor zijn, in die zin dat ze het steeds weer krijgen, of kan het meer gaan opspelen bij vb stress, maar was het dan nog intrinsiek aanwezig?

Ik meende dat Koekje ook al een tijdje zegt dat het vaak omgekeerd is, maar als ik het elders vertelde werd ik ook altijd tegengesproken.  Ik vond het echter zo logisch, dat ik me niet van mijn stuk liet brengen.  :biggrin2:
Dat was met blaasontsteking en ik baseerde me op mogelijk verouderde cijfers. Toen ik een blaasontsteking bij Sien vermoedde en we nog niet bij de dokter waren geweest, heb ik wat zitten googelen. Verschillende bronnen (oa websites van dierenartsen) spraken erover dat een ontsteking bij katten meestal niet bacterieel zou zijn, slecht in 1-2% van de gevallen. Maar toch voor de zekerheid AB voorschrijven. De logica voor AB zag ik zelf niet en risico op bacteriele ontsteking te klein en heb dus voor Sien geen kuurtje genomen en ze heeft dus tot nu toe alleen de ene metacaminjectie nodig gehad.
Maar de casus-Sien is sowieso niet te generaliseren. Sien eet al lang een -naar mijn idee uitgebalanceerd- zelf samengesteld menu en floreert daar wel op. Sien is wel stresskip met wat gedragsstoornissen. Tesamen met de blaasontsteking kwam ook haar pica weer wat meer naar boven, dus leek het mij in dat geval puur stressgerelateerd.
#2627469
Hiero?:
http://www.winnfelinehealth.org/pages/b ... ct_web.pdf

Struvite uroliths can be found in both male and female cats, but female cats seem to be at
higher risk. The highest risk cat is the female aged one to two years old. The mean age
for all affected cats is five years, but kittens as young as one month old and cats as old as
20 years have been found to have struvite uroliths. When struvite uroliths are present in
kittens under one year old, a bacterial infection is often the underlying cause. In older
cats, bacterial infections usually do not play a role
.


en:
http://blog.petmeds.com/ask-the-vet/wha ... UMpLRxyFic
Causation of bladder stones can include primary urinary tract infections, as well as metabolic problems leading to crystal formation and secondary stone formation.  In cats, stress is believed to be a major factor involved with urinary tract inflammation, as well as even certain processed diets such as dry food only diets in our feline friends.  Stones can sometimes be treated with dietary therapy, depending upon the type of crystals or stone present, as well as the pH of the urinary tract.
Laatst gewijzigd door Annemarie Rijnveld op vr 15 mar 2013, 15:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Door al9katten
#2627747
Witse had een hardnekkige bacteriële infectie en is maanden behandeld met antibiotica. Na een week stoppen was de infectie er terug. Maar de vraag is nu wat was er eerst de bacterie en mede daardoor de hoge PH (9) en mede door de hoge ph blaasgruis ontstaan.
Of was het net andersom?
We hebben 10 katten allen ex-zwervers en "moeilijk plaatsbare" opvangers uit het asiel, ze hebben allen een verleden en met hun 10 bij elkaar geeft dit  in winter soms wat stress. Was dit dan de oorzaak?
Van de 1ste DA kregen we uropet (verzuringspasta) waar hij heel dik van is geworden op een paar weken tijd.
We hopen dat hij nu met de azijn in de plaats terug op gewicht geraakt. Want dikke katten zijn op zich weer een risico voor gruis.
We supplementeren nu ook omega 3 erbij (zou  ook ontstekingremmend zijn) en GAG's. Alleen is hij niet gek van vis en/of visolie. Hebben jullie ook moeilijke viseters op omega3 supplementen gekregen? Welk merk dan ?
Gebruikersavatar
Door Zaniematsu
#2627828
Sterkte voor Witse, Ik hoop dat je het onder controle krijgt! Denk je dat dit komt sinds je tijdelijk voedselverrijking met brokjes bent gaan doen?
Ik heb hier nu ook ene kat met struviet en een pH van 8,5. Ik zal daar zo een topic over openen.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2635618
koekje schreef: Dat was met blaasontsteking en ik baseerde me op mogelijk verouderde cijfers. Toen ik een blaasontsteking bij Sien vermoedde en we nog niet bij de dokter waren geweest, heb ik wat zitten googelen. Verschillende bronnen (oa websites van dierenartsen) spraken erover dat een ontsteking bij katten meestal niet bacterieel zou zijn, slecht in 1-2% van de gevallen. Maar toch voor de zekerheid AB voorschrijven. De logica voor AB zag ik zelf niet en risico op bacteriele ontsteking te klein en heb dus voor Sien geen kuurtje genomen en ze heeft dus tot nu toe alleen de ene metacaminjectie nodig gehad.
Maar de casus-Sien is sowieso niet te generaliseren. Sien eet al lang een -naar mijn idee uitgebalanceerd- zelf samengesteld menu en floreert daar wel op. Sien is wel stresskip met wat gedragsstoornissen. Tesamen met de blaasontsteking kwam ook haar pica weer wat meer naar boven, dus leek het mij in dat geval puur stressgerelateerd.
Ik bedoelde dat ik me meende te herinneren dat je vaak tegen mensen met blaasgruiskatten zei om eens te laten testen of er geen blaasontsteking in het spel was. En dat blaasontstekingen vaak voor blaasgruis zorgen omdat de pH door de bacteriën omhoog gaat en er dus gruis gevormd wordt.  De meeste mensen denken dat de blaasontsteking het gevolg is van het gruis (verwonden van de blaaswand), maar wisten dus niet dat het vaak net omgekeerd is, dat het blaasgruis veroorzaakt wordt door de blaasontsteking.
Ik dacht dat jij dat vertelde.

Heb ik dat dan verkeerd onthouden? Of verkeerd begrepen?

@ Annemarie: ik lees in jouw postjes wel net het tegenovergestelde van wat hier gezegd wordt...
Gebruikersavatar
Door koekje
#2635878
pearlsofpassion schreef: Ik bedoelde dat ik me meende te herinneren dat je vaak tegen mensen met blaasgruiskatten zei om eens te laten testen of er geen blaasontsteking in het spel was. En dat blaasontstekingen vaak voor blaasgruis zorgen omdat de pH door de bacteriën omhoog gaat en er dus gruis gevormd wordt.  De meeste mensen denken dat de blaasontsteking het gevolg is van het gruis (verwonden van de blaaswand), maar wisten dus niet dat het vaak net omgekeerd is, dat het blaasgruis veroorzaakt wordt door de blaasontsteking.
Ik dacht dat jij dat vertelde.

Heb ik dat dan verkeerd onthouden? Of verkeerd begrepen?
Owzo, ja dat klinkt best logisch. Een vicieuze cirkel, kat plast teveel en net niet goed leeg iedere keer, blaaswand geïrriteerd waardoor er mogelijk resten urine achterblijven, bakvermijdend gedrag.
Ik weet alleen niet meer welke bronnen ik ervoor dan heb gebruikt  :-[
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door