Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2602757
Het huilen staat me nader dan het lachen  :'( Weer kvv gemengd met mouse maar ze zeuren de oren van mijn kop om ander eten.
Ze laten het eten staan en blijven vragen. De stress loopt bij mij heel hoog op en ik sta echt op springen
Ik heb zelfs biologisch soepvlees gehaald en geeft dat aan ze, maar zelfs daar halen ze nu hun neus voor op!!!

Bedankt voor je reactie Martine-Tom! Ik ga die semi moist gedroogde eend en kip bestellen. Hebben ze die bij Zoo-plus?
Wat is een catwalk? Ik heb er op proberen te zoeken via google maar kon niks vinden. Is dat zo'n groot loopwiel voor katten?

Ik heb ook een aantal laserlampjes in huis. Maar mij is verteld (en ik heb gelezen) dat dit geen goed speelgoed is voor katten omdat ze een prooi moeten kunnen vangen. Aan zo'n lampje valt niets te vangen, of je moet er snel een hengel bij houden?
Zo'n klimwand wil ik ook nog maken op verschillende locaties in huis in verschillende kamers / wanden. Voorlopig zit ik er even doorheen!! Ben er helemaal opgefokt van.

Zo'n muizenhol had ik al gemaakt met een plastic bak over het voer heen. Voorlopig werkte dat nog niet maar dat kan ook komen door die vreselijke brokken!!!
Ondertussen heb ik al weer heel veel uitgedroogd rauw voer weg gegooid omdat ze het niet meer aanraken :(

Er gaan beelden door mijn hoofd van zelf muizen fokken en die vrij laten lopen door de kamer......... maar dat lijkt mij ook niet de oplossing .....

Waar kan ik trouwens de beelden vinden van Doki en Mowgli? Ik heb er op gezocht maar kan het niet vinden.
#2602762
Van Doki zijn er geen beelden  ;)
In de bar staat een topic "gedragsprobleem Doki" en daar staan fotos van Mowgli.
Een catwalk is een lange plank langs de muur waar katten over kunnen lopen, het moet wel ergens heen gaan, een trap omhoog, catwalk, trap omlaag of mandje ofzo, niet alleen een plank.

Die snacks hebben ze bij zooplus idd, en ik laser met ze en geef ze als laatste een snoepje (ik leg dan een snoepje neer en stuur ze daar met de lamp heen) en och ze vinden het leuk dus ik vind het best  ;)

Ook een leuk idee was om tapijttegels tegen een kast op te plakken, wil ik ook nog ergens gaan doen, dat word dan dus ook een klimwand, in de kamer wil ik dat combineren met de catwalk.

Hihi ik heb al zitten denken een sprinkhaan los te laten in huis  ;D ;D
#2602883
Zaniematsu schreef: Het huilen staat me nader dan het lachen  :'( Weer kvv gemengd met mouse maar ze zeuren de oren van mijn kop om ander eten.
Ze laten het eten staan en blijven vragen. De stress loopt bij mij heel hoog op en ik sta echt op springen
Ik heb zelfs biologisch soepvlees gehaald en geeft dat aan ze, maar zelfs daar halen ze nu hun neus voor op!!!

Bedankt voor je reactie Martine-Tom! Ik ga die semi moist gedroogde eend en kip bestellen. Hebben ze die bij Zoo-plus?
Wat is een catwalk? Ik heb er op proberen te zoeken via google maar kon niks vinden. Is dat zo'n groot loopwiel voor katten?

Ik heb ook een aantal laserlampjes in huis. Maar mij is verteld (en ik heb gelezen) dat dit geen goed speelgoed is voor katten omdat ze een prooi moeten kunnen vangen. Aan zo'n lampje valt niets te vangen, of je moet er snel een hengel bij houden?
Zo'n klimwand wil ik ook nog maken op verschillende locaties in huis in verschillende kamers / wanden. Voorlopig zit ik er even doorheen!! Ben er helemaal opgefokt van.

Zo'n muizenhol had ik al gemaakt met een plastic bak over het voer heen. Voorlopig werkte dat nog niet maar dat kan ook komen door die vreselijke brokken!!!
Ondertussen heb ik al weer heel veel uitgedroogd rauw voer weg gegooid omdat ze het niet meer aanraken :(

Er gaan beelden door mijn hoofd van zelf muizen fokken en die vrij laten lopen door de kamer......... maar dat lijkt mij ook niet de oplossing .....

Waar kan ik trouwens de beelden vinden van Doki en Mowgli? Ik heb er op gezocht maar kan het niet vinden.
Hoi Linda,

vooral kalm blijven, want anders wordt het alleen maar erger... Laat je niet gek maken en concentreer je nu eerst maar even op het eten. Dat is het allerbelangrijkste.
Een dagje niet eten is geen drama, dat kunnen ze best hebben. Gewoon negeren die handel als ze zeuren, mengen met mousse en dan langzaam de mousse weer afbouwen.

Laserlampjes zijn niet ideaal, maar ook weer niet de moordmachines die sommige GT's er van maken. Hangt heel erg van de kat af. De mijne speelt ermee en is er na een paar minuten weer klaar mee, dat is ok. Als je een kat hebt die echt helemaal hyper wordt en uren hysterisch blijft zoeken, dan is een laserlampje geen goed idee.
Je kunt altijd het beste eindigen op een speeltje dat ze wél kunnen vangen, dan gaan ze daar mee verder en is het lampje geen probleem meer.
Heb je in mijn vorige post het boekje over kattenspelletjes gezien?
De suggestie van Martine-Tom om de kat te laten klimmen is ook een hele goede, geeft de katten ook wat meer ruimte om elkaar te ontlopen.
Kijk ook eens op  http://jacksongalaxy.com/ en klik dan op Catification, daar staan ook hele leuke suggesties op :-)
#2603006
Ik heb nu uit de vriezer gehaald wat ze het meest lekker vinden. Morgen maar eens kijken hoe dat gaat.
Ondertussen mijn winkelmandje vullen bij Zooplus voor snoepjes en voedselpuzzels. Hopelijk willen ze daar wel uit eten en vinden ze het niet vreemd en geeft het ze meer stress in plaats van dat het voor hun welzijn is bedoeld.

Kennen jullie deze snacks : http://www.zooplus.nl/feedback/shop/katten/kattensnacks/knoespervlokken/cosma_snackies/207688
Wie weet of dat geschikte en lekker snacks zijn?
#2603010
Bedankt voor je reactie Kefraya! Mooie site ook met veel info en ideeen!! Ik heb al heel veel plankjes in huis en nog extra krabpaal onderdelen. Daar wil ik al lang iets mee doen. maar heb de goede inspiratie nog niet echt. Het hoeft van mij niet mooi te zijn als het maar functioneel voor de katten is.
En daarbij moet ik het wel in mijn eentje bedenken en uitvoeren en dat vind ik best lastig!
#2603138
Het zijn die cosma snackies waar ik het eerder over had als gevriesdroogd.
Ik geloof dus niet dat er geen bewaarmiddelen in zitten omdat Cuzco erop reageerde. En die reageert op de slechtere soort bewaarmiddelen, de kunstmatige anti-oxidanten (dus geen vit E of rozemarijnextract zoals in sommige brokken) en daar kunnen ook heel slechte onder vallen. Maar goed, ik weet dus niet wat er hier werkelijk in zit.

Ik denk ook wel dat je vooral rustig moet blijven.  Ik begrijp dat je de wanhoop nabij bent, maar je katten merken dat en dan wordt het eten er niet beter op.  De onderlinge relatie waarschijnlijk ook niet.
Ik zou persoonlijk ze eerst terug op vers willen hebben voor verder met die voedselverrijking in te zitten.  Ik zou de snoepjes dus even laten voor wat ze zijn en gewoon focussen op er terug vers voer in te krijgen.  Hoe meer zaken met smaakstoffen of lekkere smaakjes ze krijgen, hoe moeilijker je er daarna nog gewoon vlees in krijgt.
Hoe langer het duurt voor ze terug vlees eten, hoe moeilijker dat ook weer wordt.

Gevriesdroogde snacks of semi-moiste zakjes kunnen misschien later wel nuttig zijn om spelletjes mee te verzinnen, maar momenteel gaan ze er toch enkel maar voor zorgen dat je katten die sterke smaken gewend zijn (semi-moist zal wel net zo vol smaakstoffen zitten als blik, zou ik denken), en geen vers meer willen.
Ik zou hen eerst even duidelijk maken wat nu eigelijk het eten is en wat de snack.
Dus even gewoon enkel vlees (eventueel met lijmmiddel) voor hun neus.
#2603317
hé Linda, moed houden bij ons wordt er weer geeten. Ik had vorige week die snacks al gekocht en in de voerpuzzels gelegd samen met max 3 brokjes. En het lukte. De katten zeurde in 1ste instantie voor eten (brokken dan) maar we hebben niet toegegeven. Ze hebben honger gehad maar dat was de bedoeling. Alle soorten blikjes heb ik gekocht bij zooplus. Was een flinke rekening maar zo kon ik experimenteren. De ene lust applaws de andere schesir en nog 1 sheba zakjes. Nu krijgen ze elke dag kvv (wel elke dag een ander merk en een andere diersoort) met 1 klein koffielepeltje blikvoer en er zijn al katten die puur vlees eten. Ik geef ze meerdere keren op een avond kvv zodat hun buikje steeds gevuld is en niet moeten zeuren om brokken.
Na 1j brokken dus toch snel (2 weken) weer op rauw voer gekregen enkel en alleen door ze wat honger te laten hebben. Op een jaar tijd zijn mijn katers (htk katten) van 5 kg naar 7 kg gegaan alleen door voedselverrijking met veel brokken aan te bieden. + een zieke blaasgruiskat.
In hun puzzel krijgen ze nog wel 3 brokjes + die gedroogde snacks en binnenkort kunnen ze buiten weer muizen vangen (ik heb geluk dat we veel muizen in de tuin hebben). Ook al gedacht om  sprinkhanen mee te brengen is voedszaam en een leuke prooi. Zo'n catwalk hebben we ook in de living gemaakt, en dat vinden ze leuk. Het pesten is gelukkig nog niet herbegonnen ondanks dat ze nu geen hele dag meer brokken zoeken.
#2603573
Hallo al9cats,

Wat goed dat je ze weer terug op rauw hebt!! En dat al na 2 weken!! Wat erg toch dat het resultaat van 1 jaar brokken een zieke blaasgruiskat en katers die maar liefst 2 kilogram zijn aangekomen!!! Heb je dit besproken met de gedragsdeskundige? En wat was haar reactie hierop?

Welke merken en smaken kvv vinden jouw katten lekker?

Ik weet dat de katten echt honger moeten hebben als je ze over wilt zetten op rauw. Op die manier heb ik ze destijds ook echt over op rauw gekregen.
Toen ik nog fokte (gelukkig ben ik daarmee gestopt) speende ik al de kittens af op rauw en gaf de kopers de voorlichting over voeding. Helaas eten bijna al die katten nu brokken!! Een aantal zijn al jong gestorven aan voeding gerelateerde ziektes, of lopen de dierenarts plat met blaas- en nierproblemen :( Gelukkig eten nog wel een paar van de bij mij afkomstige katten rauw of gedeeltelijk rauw.

Aan mijn katten hier thuis heb ik vanmorgen een smaak kvv gegeven waarvan ik wist dat ze die voorheen allemaal met smaak aten.
Bijna allemaal hebben ze er goed van gegeten. Een aantal deden nog erg moeilijk maar gingen ook van start toen ik een beetje interessant met de bordjes had geschoven. Ook had ik expres 2 smaken aangeboden. Waarvan er 1 echt niet in de smaak valt!! Ik kon me herinneren dat ik op die manier wel vaker geslaagd was om een minder lekkere diersoort aan de man/kat te brengen. Het gaat nog niet echt van harte maar ze hebben vandaag allemaal rauw gegeten!!!
Pffff nog even deze smaak aanbieden en daarna weer andere diersoorten aanbieden en daarna opzoek naar wat meer wasbare voedselpuzzels zodat ze daar hun rauwe voer uit kunnen kliederen. En dan ook maar meteen wat gevriesdroogde snacks bestellen van een aantal merken.

Heb je een foto van jullie catwalk? Hoe meer ik het zie van andere des te meer inspiratie ik op kan doen en energie kan vergaren om er aan te beginnen.
Ik wil graag plankjes bekleden met kokostapijt ook wel jabotapijt genoemd. Ik zal er een foto van invoegen.
Deze plankjes wil ik dan vlak tegen de muur bevestigen zodat ze er tegenop moeten klimmen. Bovenaan deze klimplankjes moeten dan uitkijk- en slaapplaatsjes komen.  Ik bedacht me nog wel dat ze ook een soort van trappetje moeten hebben om weer naar beneden te kunnen springen, want daar zal zo'n klimwand niet geschikt voor zijn wanneer deze alleen maar zal bestaan uit vlakke klimplaten. Zoiets als ik hier een foto van bijplak. Ze moeten wel fatsoenlijk ook weer naar beneden kunnen komen. Zeker de oudere katten die wat minder soepel springen.
Afbeelding Afbeelding

Afbeelding
#2603934
Linda, neem je zelf rescue remedie in nu je zo in de stress zit?

Hebben jouw poezen wel echt honger?
8 uur bezig vindt ik wel heel erg veel hoor.

Vroeguh, onze 5 muizenkatten, die jaagden tegen de vroege ochtend en lagen verders de hele nacht te en dag te soezen, kroelen, soezen, maffen ect.
Mijn katten die heel veel stress hadden van de flat naar eengezinswoning, die heb ik tryptofaan door het eten geroerd, dat wordt omgezet in melatonine en dat maakt dat ze wat relaxter worden.

Ik heb een poes gehad die 5 dagen niet gegeten had bij de verzorger, dat ik weer thuis was, heeft ze bijna de bodem uit het bakje gevroten.

Sterkte
#2604065
Ik vind 8 uur per dag actief bezig zijn heel erg veel voor een kat. De Gnurkels zijn nog jong, 1 1/2, en ook die zijn geen 8 uur per dag driftig in de weer. Mijn honden zijn geen 8 uur per dag in de weer. Het zijn roofdieren, die sparen energie voor de jacht en jagen hoef je ook als kat geen 8 uur per dag normaal gesproken. De Gnurkels komen in huis en in de tuin en vermaken zich daar prima, als het slecht weer is komen ze soms vrijwel niet buiten en ook dan vermaken ze zich prima.

Een kattenspeeltuin vind ik een prima idee, dat soort dingen kun je idd goed aanbieden en daar kunnen ze veel lol mee hebben.
#2604091
Mevroi Kruim schreef: Ik vind 8 uur per dag actief bezig zijn heel erg veel voor een kat. De Gnurkels zijn nog jong, 1 1/2, en ook die zijn geen 8 uur per dag driftig in de weer. Mijn honden zijn geen 8 uur per dag in de weer. Het zijn roofdieren, die sparen energie voor de jacht en jagen hoef je ook als kat geen 8 uur per dag normaal gesproken. De Gnurkels komen in huis en in de tuin en vermaken zich daar prima, als het slecht weer is komen ze soms vrijwel niet buiten en ook dan vermaken ze zich prima.

Een kattenspeeltuin vind ik een prima idee, dat soort dingen kun je idd goed aanbieden en daar kunnen ze veel lol mee hebben.

Daar heb je een punt, als je een kat 8 uur bezig en dus wakker houdt krijgt hij per definitie te weinig slaap volgens mij...
#2604232
Ik vergeet zelf rescue te nemen!!! Zal het klaar zetten op het aanrecht.
Het aantal uren jagen naar voedeel van 8 uur lijkt mij ook veel, maar ja zij is de deskundige toch? Ik vraag me sowieso af of je katten zelfs met brokjes 8 uur aan de gang kunt krijgen. Natuurlijk lopen ze te zoeken en leggen ze meters of tijdens het zoeken, maar 8 uur.... ? Ik denk niet dat ik ze er 8 uur aan krijg eerlijk gezegd.
Maar elke 10 minuten is meegenomen toch?

Ellen:

Dahras is trouwens erg rustig van karakter. Hij wil niet naar buiten en hij ligt te slapen. Ik heb hem net weer getraind en wat hij het liefst doe is laten zien hoe goed hij kan zitten!!! Is wel grappig trouwens hoor om te zien hoe hij dat doet..... Hij heeft het slalom tussen mijn benen letterlijk en figuurlijk al onder de knie.
Maar wat mij wel opvalt is dat hij er al redelijk snel genoeg van heeft. Zijn interesse verflauwd dan en zijn favo kunstje "Zit"  haalt hij dan tevoorschijn terwijl hij mij vragend aankijkt uit elke hand de beloning gaat komen.

De mondhoekjes massage begint hij eindelijk lekker te vonden. Ik voel wel spanning rond zijn mondhoeken!!
Op zijn flanken vind hij het sowieso heerlijk en ploft dan neer en geniet ervan! Wanneer ik richting zijn staartaanzet komt begint hij in verzet te komen alsof dat niet prettig voelt en dan grijpt hij mij ook met 5 bij mijn arm. Waarbij ik natuurlijk geen spier vertrek. Het blijft dan bij 1 poging om mijn onderarm dood te trappelen.

Zijn oortjes masseren vind hij nog steeds niks. Hij draait ze weg en ik probeer het heel zachtjes, maar dat is nog geen succes.
#2604245
hé Linda, ik heb simpelweg boekenplanken bij de ikea (Belgische) gaan kopen, heel goedkoop. In elke ruimte (living, slaapkamer, kattenkamer, keuken,enz) heb ik deze zo opgehangen dat ze op een kast kunnen. Langs de andere kant staat dan een hoge krabpaal waar ze dan kunnen afklimmen. De gepeste Tom zat (vorig jaar bij de problemen) boven op de plank als hij bang was. hij lag dan in een mandje bovenop een kast en daar lieten de andere katten haar gerust. Nu alles hier goed gaat worden de planken en de hoge mandjes niet meer gebruikt maar we laten ze hangen/staan zodat ze toch een veilige toevlucht hebben indien nodig.
Ook buiten in de tuin hebben we hoge klimplanken staan, deze zijn bevestigt tussen de bomen  en staan in verbinding met een houten klimtoren. De gepeste katjes durfde niet meer op grond en daarom die hoge schuilplekken binnen en buiten.
foto's kan ik hier niet posten maar wij zijn vrienden op facebook  ;) en daar staan foto's vd katten op de planken en in de tuin.  Ik ben Erika Huyveneers daar vind je ook de foto's.
Wat de bange toch sterker gemaakt heeft is zylkène en telizen, hij krijgt dagelijks van beide 1 pilletje en na 1j heb ik het gevoel dat dit hem minder bang maakt. Hij durft terug buiten en kruipt niet meer weg onder een kast.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door