Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door BAC
#2586354
Heb hier een 9 maanden oude Perzisch langhaar kater die nog niet geholpen is wegens omstandigheden, wil dit nog even zo lang mogelijk voor me uitstellen.

Maar...sinds een paar dagen merk ik dat zijn urine penetrant wordt, echt smerig. Een plasje kan de hele kamer doen vergeven en moet ook buiten weggegooid worden anders stinkt de hele kattenbak dr naar.
Als ik hem nu toch besluit te castreren, wordt die geur dan minder, of kan dit ook een medische oorzaak hebben?

Verder begint hij erg met klagelijk mauwen, heb ik hem vorige week van een poes af moeten trekken (Vechten) en lijkt hij erg onrustig, en is met geurtjes bezig.
#2586358
Ik had eigenlijk alleen al aan de topic titel genoeg om het antwoord te formuleren: Ja!! ;)
En ik heb zelf geen ervaring met ongecatreerde katers, maar ik meen me te herinneren gelezen te hebben dat de katergeur wel verdwijnt nadat hij gecastreerd is.
#2586389
Senta schreef: Verder begint hij erg met klagelijk mauwen, heb ik hem vorige week van een poes af moeten trekken (Vechten) en lijkt hij erg onrustig, en is met geurtjes bezig.
Meteen laten castreren, de hormonen spelen op, anders is er ook nog kans dat hij gaat sproeien als hij dat nog niet doet. Wij hebben Mowgli met 7 maanden moeten laten castreren (wij wilden ook zo lang mogelijk wachten), omdat hij ook echt vervelend werd, machtsspelletjes e.d. Daarnaast probeerde hij om de haverklap onze voeten te verkrachten, of tijdens het aaien onze handen. Nadat hij 1 keer op de bank had gepiest heb ik direct een afspraak met de da gemaakt. Daarna was het over. Hij (de kattenbak) stonk vrijwel direct minder, Mowgli werd rustiger en de machtsspelletjes verdwenen.
Alleen de geiligheid, die is niet verdwenen. HIj rent nu opgewonden met zijn muis inh zijn bek over ons bed heen en weer en als ik in bed lig, staat hij maar al te graag op mijn benen, muis in zijn bekkie en trappelt raak en slaakt af en toe opgewonden kreetjes...
#2586418
Ik heb Kai met 6 maanden laten castreren, er waren geen omstandigheden om te wachten.

Maar Jip, een van mijn fretten, werd met 4 maanden bronstig. De dierenarts opereert toch echt pas liever vanaf 6 maanden, omdat verdoving met fretten nogal lastig is. Als je denkt dat katers stinken, moet je eens 2 maanden met een bronstige frettenman in 1 huis wonen  ;D
Hij stonk enorm, echt heel erg, was onzindelijk, en ook zijn urine rook supersterk. Na zijn castratie was dat vrijwel meteen over.
#2586424
Ik zou zeggen JA, tenzij je perse met hem wilt fokken. En hou er in dat geval rekening mee dat als hij eenmaal begint met sproeien, dat heel goed niet kan stoppen na castratie helaas. Als het mijn act was zat ik al bij de da.
Door BAC
#2587177
Bedankt voor jullie reacties, de geur gaat idd weg als ze geholpen worden. Helaas heeft hij een probleem met zijn gezondheid dus vandaar dat ik deze ingreep zolang mogelijk heb willen uitstellen.
Maar morgen middag om 14.00 gaat de handel dr af. Het is leuk geweest.
Door BAC
#2587356
Gelukkig wel ja, en is het niet als een sterilisatie bij een poes. Maar narcose is altijd een weerslag op het imuum, en laat hij daar nu de problemen mee hebben......Maar komt vast wel goed :biggrin2:
Iom met Heiloo zal ik vragen naar een gepaste narcose.
#2587607
Ja openkater urine stinkt. Ik weet het, heb zelf een ope katertje van nu 8 maanden oud. Ik weet wat het is ;) alleen blijft de mijne wel open.


Succes morgen bij de dierenarts. Komt helemaal goed. duim voor je dat de narcose geen inslag heeft dan op zijn immuun.
#2590789
Senta schreef: Bedankt voor jullie reacties, de geur gaat idd weg als ze geholpen worden. Helaas heeft hij een probleem met zijn gezondheid dus vandaar dat ik deze ingreep zolang mogelijk heb willen uitstellen.
Maar morgen middag om 14.00 gaat de handel dr af. Het is leuk geweest.
Ik wilde al uitroepen: waarom wil iedereen daar toch altijd mee wachten??  :(  Beter voor de kater als het gebeurt voor hij last krijgt van de hormonen en daarna weer van het wegvallen ervan, en de kans op sproeien enz... 
Maar goed, om medische redenen kan ik volgen. ;)

Toch moet ik me bij Mevroi Kruim aansluiten, een castratie bij een kater stelt niet veel voor.  Als je dat wil, kan dat vaak (bij goede DA'n toch) zelfs onder plaatselijke verdoving en een roesje, geen volledige, complete verdoving.  Het duurt maar heel kort en je kan vragen erbij te blijven en hem daarna meteen weer mee te nemen.
Er komt inderdaad een moment dat wachten met de castratie schadelijker is voor de gezondheid dan de ingreep zelf, en ik denk dat dat moment wel aangebroken is nu.
Veel sterkte tijdens de ingreep, want het blijft toch altijd spannend, ookal stelt het niet veel voor bij katers.  Heel normaal dat je het toch even lastig krijgt, heb ik ook altijd.
Ik duim mee dat hij het helemaal goed doet en er snel helemaal niets meer van merkt en van zijn hormonen vanaf is.  Dat laatste kan nog wel 6 weken duren hoor, dus niet meteen ongerust maken als je het niet meteen merkt. ;)
Door BAC
#2590870
Deze narcose, of lichte roes is voor hem al genoeg om weer maanden lang problemen te hebben, die we net een beetje onder de knie begonnen te krijgen. Tevens heb ik iom met Heiloo zolang gewacht, mede vanwege de aanslag op het immuun, maar ook omdat niet castreren, progestron juist ontstekingsremmend werkt!

Dus een zeer overwogen beslissing om zo lang te wachten tot het niet meer langer zou gaan!
Maar...hij heeft nu idd weer een terugval, maar...........is wel heel erg rustig, niet meer zo mauwerig, geen machtspelletjes meer gezien en......de kattenbak ruikt weer normaal :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2:
#2590905
Ik denk dat je testosteron bedoeld, want progesteron werkt juist inflammatoire en werkt net de productie van zaadcellen tegen en verminderd de sexuele drang.  Niet echt iets dat toeneemt wanneer een kater zich als volle kater gaat gedragen.

Maar goed, ik kan je voor de rest wel volgen hoor.  ;)
Ik hoop dat hij snel terug opknapt en de terugval tijdelijk was.  Heel vervelend als je een dillemma hebt over wat het beste is voor je kat. 
#2594336
Wat anderen al vertelden, ook mijn eerste reactie om te laten castreren als je verder toch geen plannen hebt.
Ik merk hier wel dat de urine van een kater toch al sterker ruikt dan van een poes, maar van een open kater stinkt echt en na castratie wordt dat wel een stuk minder.
Hier een open kater van ruim 13 maanden, wat een lucht geeft dat toch, ruikt het meteen als hij weer bezig is geweest. Helaas voor mijn neus blijft hij nog open.
Het is een ingreep wat echt snel weer voorbij is. Als het even kan zou hij een uurtje later weer mee naar huis kunnen (niet elke dierenarts laat het toe, kan er wel op staan, thuis herstelt hij immers sneller en met minder stress - beter voor immuun)
Door BAC
#2594489
Zo we zijn inmiddels bijna een week verder en zondag merkte ik al dat hij minder rook, nu is het gelijk met de poes. Wat een verademing, ik doe dit nooit meer. Helaas weer een flinke terugval, maar dat had ik wel verwacht alleen niet zo erg. Gelukkig wordt hij daarvoor behandeld.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door