Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door BAC
#2586354
Heb hier een 9 maanden oude Perzisch langhaar kater die nog niet geholpen is wegens omstandigheden, wil dit nog even zo lang mogelijk voor me uitstellen.

Maar...sinds een paar dagen merk ik dat zijn urine penetrant wordt, echt smerig. Een plasje kan de hele kamer doen vergeven en moet ook buiten weggegooid worden anders stinkt de hele kattenbak dr naar.
Als ik hem nu toch besluit te castreren, wordt die geur dan minder, of kan dit ook een medische oorzaak hebben?

Verder begint hij erg met klagelijk mauwen, heb ik hem vorige week van een poes af moeten trekken (Vechten) en lijkt hij erg onrustig, en is met geurtjes bezig.
#2586358
Ik had eigenlijk alleen al aan de topic titel genoeg om het antwoord te formuleren: Ja!! ;)
En ik heb zelf geen ervaring met ongecatreerde katers, maar ik meen me te herinneren gelezen te hebben dat de katergeur wel verdwijnt nadat hij gecastreerd is.
#2586389
Senta schreef: Verder begint hij erg met klagelijk mauwen, heb ik hem vorige week van een poes af moeten trekken (Vechten) en lijkt hij erg onrustig, en is met geurtjes bezig.
Meteen laten castreren, de hormonen spelen op, anders is er ook nog kans dat hij gaat sproeien als hij dat nog niet doet. Wij hebben Mowgli met 7 maanden moeten laten castreren (wij wilden ook zo lang mogelijk wachten), omdat hij ook echt vervelend werd, machtsspelletjes e.d. Daarnaast probeerde hij om de haverklap onze voeten te verkrachten, of tijdens het aaien onze handen. Nadat hij 1 keer op de bank had gepiest heb ik direct een afspraak met de da gemaakt. Daarna was het over. Hij (de kattenbak) stonk vrijwel direct minder, Mowgli werd rustiger en de machtsspelletjes verdwenen.