Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door *Flip*
#2579012
lees het nu pas, hoe is het nu met Sien?

Zo vervelend als ze ineens 'anders' gaan doen >:(
Gebruikersavatar
Door koekje
#2579063
Eigenlijk hetzelfde en ik vind dat dat niet hoort.

Gisteravond de hele tijd haar buik gemasseerd en op een gegeven moment ging ze van schoot af en op de bak. Daar klonk het nogal vloeibaar en daarna maakte ze een 'ngh' geluid (alsof iemand zit te persen). Ik heb in de bak gekeken, maar zag geen verse drol (ze had wel goed gegraven) en het rook ook niet naar blikdrol.
Vanochtend wilde ze weer geen ontbijt en heeft meneer haar op een gegeven moment maar weer een blikje g**rm*t gegeven. En dat heeft ze netjes opgegeten.
Verder ligt ze de hele dag saai opgerold in haar fruitschaal. Als je aan haar zit of iets tegen haar zegt, zegt ze wel netjes 'purr' terug, maar verder vind ik haar tam en saai en helemaal niet haar vervelende zelf.
Als ze echt verstopt zou zitten, zou ik daar denk ik toch meer van moeten merken. Ze kotst namelijk niet en zit niet raar met haar buik of poten eronder gevouwen. Ik hou natuurlijk nog steeds in mn achterhoofd dat ze weer iets geks heeft opgevroten, maar ze geeft zo weinig verschijnselen.

Ik vind het allemaal zo raar. Normaal als Sien ziek is, is ze heel Zielig en anders toch echt wel boos. De DA heeft gisteren uitvoerig in haar zitten kneden en ze vond het wel eng (was te zien aan haar hoofd), maar ze heeft niet eens naar hem uitgehaald met nagels. Meneer gooide deze lauwe reactie op het verschil in DA tussen A'dam en BoZ, maar ik weet het niet zo. De hele situatie is wel anders ja; grote rustige wachtkamer, er zaten helemaal geen honden te wachten en blaffende honden waren paar behandelkamers verder, met de auto tussen meneer en mij in naar de dokter ipv in drukke tram in het karretje of te voet door de Indische buurt (altijd veel mensen op straat), doortastende DA: hij heeft Sien vaker gezien en lijkt haar wel grappig te vinden ipv een boze rode toverkol en hij nam de tijd voor haar ipv hop uit de tas en niet treuzelen want er zitten nog 50 andere mensen te wachten. Ik vind de situatie eromheen niet bepalend genoeg om van Burger naar een gewone kat te transformeren op de behandeltafel.

Normaal eet Sien zo'n 150 gram barf op een dag en dan lust ze eigenlijk nog wel meer. Eten is 1 van haar hobby's. Overigens voert ze op dit moment geen enkele hobby uit; niet alleen eten, maar ook zingen in de badkamer, hard roepen dat ze de muis heeft gevangen (die zijn we al een tijdje kwijt), na het eten met gestrekte poten en dikke staart rondhupsen/rennen, met Ot een spelletje apenkooi of 'de leeuw en de hinde' (Sien als leeuw en Ot als hinde) doen. 's Nachts blijft ze ook beneden in de fruitschaal liggen, dus niet eens op de bank bij Ot en helemaal niet boven in bed in het midden of in het Ottenbed.
Ze krijgt nu dus blik, omdat ze dat wel eet en Ot het niet moet. Dan nog staat ze niet te roepen en irritant te doen, wat ze normaal dus wel doet. Blik laxeert normaal ook goed bij haar.
Dit heeft ze gisteren gegeten:
- 2 blikjes g**rm*t (2x 85 gram ofzo)
- bakje avondeten van Ot leeggegeten; geen idee hoeveel daar nog inzat, ik gok op 25 gram ofzo: gemalen barf met een scheut kattenmelk
- 2x Liquid Catsnack (viezig vloeibaar spul met vissengeur wat meneer eens had gehaald en ze diarree van kreeg)
Ze heeft geen enkele keer om eten geroepen  :-\
Ruim 5 jaar geleden, voordat ik volledig ging barfen, at Sien kh-vrij blik met een barfhapje iedere dag. Ze kreeg dan 200 gram blik en 1-2 kuikentjes of een ander barfdingetje (stuk spiervlees of vleesbotje). Die hoeveelheden komt nu totaal niet aan.


Ik heb wel 1 theorie, maar ik weet niet in hoeverre die plausibel is, want ik ben niet medisch onderlegd. Ik heb natuurlijk ook allerlei dingen in mn hoofd gehaald als fip, hcm en andere dodelijke dingen, maar die lijken niet waarschijnlijk.
Buiten is het koud en binnen is het warm. Nu zijn Ot en Sien wel binnenkatten, maar ze merken natuurlijk ook wel dat er een temperatuurverschil is. Overigens is hier binnen de lucht gortdroog, de hygrometer zegt een vochtpercentage van 21% in de woonkamer (ik voel dat ook aan mn ogen). Ik heb daardoor niet alleen te droge ogen en een huid waar de vellen aanhangen, ook meer eczeemplekjes en wat uitgebreider en droge neus en daardoor 's nachts snurken. Ik beweeg ook wat minder en kom nu dus niet buiten (tenzij alleen klein stukje van voordeur naar de auto). Dat heeft effect op mn ingewanden; ik zit nu aan extra vezelrijke dingen  :P
Kan zoiets ook bij katten en in het bijzonder Sien? Net even wat minder beweging wegens winterslaap en kou, net even wat meer bot gegeten dan normaal, net even de spijsvertering iets van slag wegens haarbal van zondag en dat alles bij elkaar daardoor een milde verstopping?

Ik weet ook even niet meer hoe ik haar kan laxeren. Normaal had ze op het menu van gisteren zichzelf al helemaal binnenstebuiten moeten diarreeën. Haarbalpasta heeft ze nu echt geen zin in en smeer het af aan de bank, mij of Otje.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2579474
Misschien toch een stevige verstopping als al die laxeermiddelen niet helpen. Houdt je maar vast als het dan plots losschiet...
Als het blijft zou ik toch nog eens teruggaan naar de dokter.  Of iets heel sterk laxerend halen dat je haar dan kan geven. Eens moet het er toch uit...

Als ze nog pijnstiller hoeft, zou ik wel om een andere vragen.  Ik weet dat ze allemaal nadelen hebben maar Metacam mag maar eenmalig toegedient worden in injectie, geen opvolging, anders is aangetoont dat het nierfalen veroorzaakt (volgens mij ook van de eerste keer, maar goed, dat wordt niet waargenomen in de testen).  De producent zegt alleszinds zelf dat het bij katten niet meer dan 1 injectie mag gegeven worden in een aanvaardbare tijdspanne.  Dit geldt niet voor honden trouwens, enkel voor katten.

Ik hoop dat ze snel opknapt en haar extra balast kwijtraakt.  Heel normaal dat ze weinig tot niet wil eten wanneer ze zo verstopt zit.  Dat stinkblik zal ze vast enkel eten omdat het zo ontzettend aantrekkelijk is. ;)

Sterkte ermee!
Gebruikersavatar
Door koekje
#2579499
Liggen bij obstipatie de darmen (iig het deel achter de verstopping) niet gewoon stil?
Dat is hier zeker niet het geval, ze liet net een enorme blikscheet terwijl ze purrend op schoot lag. Wat een enorme misselijkmakende meur!  :puke: :puke: :puke:
Helemaal omdat ik nog niet zolang uit bed ben en nog geen ontbijt heb gekookt of gegeten. Bahbahbah!


Ik blijf het allemaal raar vinden en niet comform een klassieke verstopping. Gisteravond heb ik haar meegenomen mee naar boven (ze wilde eigenlijk niet, maar moest want ik had het koud en behoefte aan een harige kruik onder de dekens) en daar is ze ook gebleven. Ze wilde niet in bed slapen, maar is op een gegeven moment wel in het Ottenbed gaan liggen. Toen ik eruit ging, kwam zij er ook uit en ging blij mee naar beneden. Ze was redelijk purr (normaal) en actief (ook normaal). En ze had grote interesse in de stapel blikjes in de keuken. Het is nog geen tijd voor ontbijt, dus het is nog even wachten daarop. Ze heeft wel een beetje haarbalpasta gegeten.
Nu is ze weer rozig en saai in de fruitschaal gaan liggen.
Door *Flip*
#2579518
bij obstipatie tgv te weinig beweging ligt inderdaad het laatste stukje stil. Dat wordt oa gestimuleerd door beweging (vandaar dat bejaardetehuizen groot verbruikers van laxeermiddelen zijn ;) ) Dat kan bij dieren denk ik ook.

Als je bang bent dat ze iets niet eetbaars heeft gegeten, dan zal ik eerder voor van die kaarsevetpasta gaan dan laxerendvoedsel. Die pasta pakt de inhoud namelijk in tot een een gladde bal, zodat het verder kan glijden. Laxerend voedsel zorgt dat er dunne drek uit gaat komen en dat kan gewoon om het voorwerp heen spoelen.
Het is wel duur, maar een fotootje laten maken geeft wel uitsluitsel. Misschien heeft ze de muis gevonden en bedacht dat de tht nog niet voorbij was of heeft ze gewoon de balen van de winter en wil ze in de fruitschaal de wereld niet meer mee maken tot het weer minimaal 20 graden is (ik wil ook, ik wil ook!!)

wb het normale gedrag bij de DA, ik denk dat dat zeker wel met de hele heisa er omheen te maken kan hebben. Op een gegeven moment is het emmertje stres vol en dan stroomt het een tijdje over en dan is er ook nog een idioot die denkt jou uit jouw bak te halen en aan je te gaan zitten. De hele rit jezelf niet kunnen verdedigen tegen al die ene dingen en nu, uit de bak, is haar kans. Of het de hele ommezwaai verklaart weet ik niet, maar denk wel dat het mee speelt.
Door Mevroi Kruim
#2579624
Bij verstopping kan er nog eea aan vloeibaar en gas langs de klont ontsnappen, en dat ruik je dan wel. Betekent niet dat de boel niet verstopt is. Ik zou zeker terug gaan als ze niet heel binnenkort gaat schijten als een reiger.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2580875
Volgens  mij doet Sien het weer.
Gisteren met het ontbijt bleek dat haar eetlust weer normaal terug was en daarvoor was ze al weer best normaal. Het avondeten voor de zekerheid nog wel een vies zakje gegeven en dat ging ook gewoon naar binnen. Daarna zat ze ouderwets ordinair te azen op het voer van Ot. Ze is ook weer purr en ligt niet meer saai de hele dag in de fruitschaal en vanochtend lag ze gezellig naast mij onder het dekbed.
Ontbijt eet ze sinds gisteren dus weer normaal en ik wil vanavond eigenlijk weer rauw avondeten geven. De zakjes geven niet genoeg voldoening e ze gaat er zo van meuren (ook vacht en stugge vachtstructuur). Bot geven vind ik nog een beetje tricky, maar ik zou haar ook een muffin oid kunnen geven.
Door Mowgli
#2581150
Misschien had ze een virusje te pakken. Pugsley was ook altijd heel erg rustig als hij ziek was en wilde niet normaal eten.  Na een paar dagen deed hij het dan ineens weer...

Fijn dat het weer goed gaat met Sien :)
Gebruikersavatar
Door koekje
#2584776
Sien eet weer helemaal barf en is weer zo goed als haarzelf. Ze ligt niet meer de hele dag in de fruitschaal en doet een beetje actief. Misschien toch een virusje oid, aangezien Ot de afgelopen 2 dagen niet netjes in 1x haar bakje avondeten niet leegat. Hopelijk blijft het met Ot hierbij, want die eet geen blik en ik was niet van plan haar een halve week tartaartjes te gaan voeren. En misschien ook wel een besmettelijke zoönose, want ik ben zelf vandaag ook niet helemaal lekker op de ingewanden (raar gevoel in de onderbuik, misselijk, meer misselijk van rare luchten).
Gelukkig heeft Sien al die tijd geen directe duidelijke verschijnselen gehad van eenn verstopping door iets geks te hebben verorberd, dus kan voor mij het alarm voor opgeleefde pica weer van rood naar geel.

Sien is nog wel een beetje van haar apropos.
Afgelopen weekend heeft ze zaterdag de hele nacht in bed onder de dekens tussen ons in geslapen. Normaal doet ze dat alleen 's ochtends even of juist 's avonds als iemand in bed gaat liggen. Ze is niet geplet door meneer, die nog wel eens die neiging heeft tijdens het omdraaien.
En ik zag het gisteravond ineens en nu net weer: Sien ligt in de speelgoedmand. Dus ze voelt zich nog wel een beetje raar  :D
De speelgoedmand heb ik eens van moeders gekregen; het is een rietenmand met een kussentje op de bovenverdieping en een kussentje op de onderverdieping. Niemand heeft er ooit in willen liggen, dus heb ik het speelgoed maar op het bovenste kussentje altijd liggen. Sien houdt er niet van om in dingen te gaan liggen, ze wil alleen maar altijd ergens op (kussentje, dekentje, Ottenbed: geen ding boven het hoofd). Ze lag overigens wel met het hoofd uit de speelgoedmand. En misschien wel juist in de benedenverdieping, omdat de bovenverdieping bezet is met speelgoed en dat kussentje ook kleiner is. Ze keek er zelf ook wel verbaasd bij. De vorige keer dat ze erin heeft gelegen, was met haar kippenpoot. Ze was toen heel boos en kon niet bij mij op bed komen en er niet overheen wandelen/zich verplaatsen. Uit chagrijnigheid is ze toen maar onderin de speelhoedmand gaan liggen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2609045
Sien is weer een beetje raar.
Eergisteren vond ik dat ze wat meer dan normaal op de bak zat. Ik dacht dat het nog zenuwen waren van haar ontsnappingsavontuur van de avond ervoor. Mijn gedachtes gingen gelijk weer naar een verstopping uit, dus ben haar kakvoer gaan voeren. Niet extreem, maar wel tot op zo'n punt dat het toch wel zou moeten werken.
Gisteren heeft ze veel en vaak op de bak gezeten. Met een moeilijk hoofd en dan verbaasd dat er niets kwam. Het aparte in deze dat er niets mis bleek te zijn met haar eetlust; gewoon net als anders alles op willen eten en op het bakje van Ot azen en alle borden etc willen aflikken. We hadden gisteravond visite en die vond wel ze leuk en was normaal zenuwachtig ervan. Visite is altijd spannend en ik zag er de normale spanning in, dus niets negatiefs. Verder vind ik haar normaal in haar doen en laten. Voor de zekerheid na de visite haar toch maar een buikmassage gegeven. Meneer had de benedenbak al een stukje verder gezet, met het idee dat er wel een grote hoop stront zat aan te komen. Na de visite ging ze weer 2x naar de bak en dan kwam er weer niets en dan weer na de bak gelijk onder de staart wassen en ze was er ook boos bij. En de 3e keer weer naar de bak en toen hoorde ik iets plonsen en werden we niet goed van de lucht. Toen ik ging kijken, bleek dat ze tegen de kap omhoog van de bak had gescheten. Ik was al opgelucht, want dat was er weer uit. De laxerende dingen (1/3 tube haarbalpasta, blikvoer, chemisch kattensnoep, kattenmelk en kattenmelk met water) hadden hun werk gedaan.


Daarna is ze nog een keer naar de bak geweest en we hoorden weer niets. Ik dacht dat het was vanwege de grote hoop stront. Bij mij voelt het ook raar aan het laatste stuk ingewanden als ik mezelf net van een enorme steen heb ontladen.
Vannacht heeft ze eerst gezellig bij mij gelegen en daarna braaf de hele nacht op het Ottenbed. Toen ik vanmorgen klaar was met plassen, moest Sien ook. Ik hoorde het normaal klateren. Ze maakte geen moeilijke geluiden en waste niet gelijk onder de staart.
Sinsdien is ze nog 2x op de bak geweest en dat is een te hoge frequentie. Ik hoorde niets op de bak en ze heeft wel zeker 1x gelijk weer onder de staart gewassen.
Ik denk dat ik maar weer eens de dokter ga bellen. Ik gokte gisteren op 3 opties: verstopping, hele tijd geurloze kleine beetjes diarree (lijkt onwaarschijnlijk, maar je weet het nooit) of blaasontsteking. Dat laatste vind ik steeds meer passen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2609317
Na vanochtend is ze even gaan slapen in de speelgoedmand en heeft ze een hele tijd niet naar de bak gehoeven. Daarna werd ze wakker en klaterde netjes op de bak. Toen dronk ze even uit het bakje aangelegde kattenmelk en zei er purr bij, ze vond het lekker. Daarna nog een keer klateren en een keer niets (geen geluid) op de bak.
Toch maar even de dokter gebeld en de assistente zag er geen spoed in. Aangezien ze wel toch wat klatert, goede eetlust heeft en verder normaal purr is, lijkt ze niet heel ziek. De loze aandrang opde bak kan nog wel komen van de bult stront van gisteren.
Vandaag nog even aankijken en als het niet echt betert, kan ik morgen afspraak maken.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door