Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door mirdj
#2516726
Mijn katten zitten ondertussen al weer 5 jaar op vers en tot nu toe ging dat goed. Sinds een tijdje loop ik te sukkelen met 1 van de 2. Hij heeft regelmatig last van verstoppingen en zit daarvoor op laxatract. Dat is een tijdje goed gegaan maar nu gaat het weer de verkeerde kant op, zelfs zo erg dat ze vorige week z'n darm leeg hebben moeten halen. De ontlasting is keihard waardoor hij het niet makkelijk kwijt kan. Het is gewoon zielig om te zien hoe hij op de bak gaat. De kleur is verder wel goed.

Heeft iemand nog een idee wat ik kan doen om de ontlasting zachter te krijgen? M'n da ziet graag dat ik terug ga naar de br*k, maar dat komt er hier echt alleen maar in als ik helemaal niet anders kan en het liefst natuurlijk helemaal niet.

Op dit moment zijn de verhoudingen 50% vlees, 30% vleesbot en 20% orgaan.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2516976
Oei, hij zit al zo laag in vleesbot...
En dat is mooi bevleesd vleesbot?
Want als dat kaal kipkarkas of parelhoen is, zou ik daar nog wat in durven zakken. Als dat echter kippenvoorruggen of konijnvoorpoten zijn, ja, dan is dat toch het minimum...  :-\

Hmmm, laxerend, laxerend...
Lust hij zalm? Dat kan laxerend werken.  Vette vis met thiaminase mag je niet meer dan 10% voeren, maar in zalm zit dat niet. Doch zou ik ook niet over de 20% gaan hoor.
Voer je een orgaanmix? En hoeveel is daar dan lever van?  En kat mag wel goed 5% van het menu lever krijgen.
Voer je ook kuikens?
Vette diersoorten?

Voer je groenten?
5% groenten zou mogen bij katten. Dat is natuurlijk ontzettend weinig, als het helpt, zou ik persoonlijk ook wat meer durven voeren.  Zo weinig mogelijk fijngemaakt, zodanig dat de vezels behouden blijven.  Dat gaat verstopping tegen (vandaar ook dat katten soms gras eten zonder het uit te kotsen, dat helpt ook het haar in de darmen er gemakkelijker doorheen te loodsen).  Prooi met vacht zou dus ook kunnen helpen, al kan dat ook net tegengesteld werken, dat hangt echt van je kat af...  Een hele berg veren werkt vaak stoppend, dus dat maar niet doen.  Maar het dons van kuikens valt daar niet onder. ;)

Gemalen vleesbot gaat ook soepelder door de darmen dan zelfgekauwd.  Dat heb ik hier duidelijk gemerkt (ik heb een kater die maagonstekingen krijgt van stukjes bot als hij het zelf kauwt).  Dat is niet zo fijn, maar toch minder erg dan brok...



Ik zou dat eerst eens allemaal analyseren. En als dat niet voldoende is, stel ik de vraag hoe hij reageert (in termen van ontlasting dus) op een graanvrij blikvoer?
Want voordat je teruggaat naar brok, is dat nog een tussenstap natuurlijk.  Elke dag een lepel graanvrij blikvoer naast zijn barf en misschien werkt dat laxerend genoeg...
Maar ik zou dus eerst eens met middeltjes van vers alleen proberen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 20 nov 2012, 09:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Door koekje
#2517279
Ot heeft ook wel eens een harde drol die je hoort tikken in de bak als deze eruit komt en daarvoor zijn er wat kreungeluiden. Heel slecht, maar Ot krijgt dus geregeld een scheutje kattenmelk over haar muffin, omdat ze andere dingen niet zo lust. Haarbalpasta gaat ze alleen maar makkelijker van kotsen, dat werkt bij haar niet helemaal door totaan de darmen.
Door mirdj
#2517609
Het vleesbot is redelijk bevleesd, ik probeer daar zo veel mogelijk aan te komen. Ze krijgen kip, kwartel, fazant, parelhoen en eend en die zijn altijd redelijk tot goed bevleesd. Daarnaast krijgen ze konijn, die vaak wel heel kaal zijn. Als het bot erg kaal is mix ik er altijd 25% spiervlees doorheen zodat het als bevleesd bot gezien kan worden. Overigens alles wat ze krijgen gaat door de molen, net als Ot krijgen ze hier muffins.

Ik heb een tijdje geprobeerd om ze te laten kauwen maar dat gaat hem niet worden. Een stukje spiervlees willen ze dan nog wel eten, als het naar hun bekkie is, maar vleesbot of orgaan laten ze allebei gewoon liggen. Het grootste dat ik erin heb gekregen is een kippenek en zelfs dat heeft heel lang geduurd. Kuikens heb ik geprobeerd, maar ook die vertikken ze te eten. Prooidieren hoef ik ook niet te proberen, ik heb muizen en ratten geprobeerd, maar ze laten het gewoon links liggen en kijken mij dan heel vragend aan waar het echte eten blijft. Het zijn gewoon een stel verwende nesten ;D

Zalm kan ik wel weer eens gaan proberen. Voorheen kregen ze dat altijd een keer per week, maar ze eten het heel slecht. Vaak laten ze gewoon de helft staan. Panharingen en sardines heb ik ook geprobeerd, met hetzelfde resultaat. Toen ben ik blikjes shinycat gaan geven zodat ze tenminste nog vis binnenkrijgen, een keer in de week krijgen ze een blikje ipv barf.

Orgaan is altijd een door mij samengesteld pakket van minimaal 3 soorten orgaan. Ze krijgen nier, hart, maag en lever van kip, konijn, kalkoen en eend. Soms haal ik een orgaan pakket bij Slagerij West en krijgen ze orgaan van lam of geit (lever, hart, long). Zo probeer ik de variatie er in te houden.

Spiervlees krijgen ze van 8 verschillende diersoorten, dus ook daar veel variatie. Lam of geit spier vinden ze niet lekker en krijgen ze eigenlijk ook niet. Rund kan een van de twee niet verdragen dus krijgen ze ook niet, maar gelukkig blijft er genoeg keuze over.

De percentages heb ik pas geleden iets bijgesteld. Ze kregen tot een paar weken geleden 50% spiervlees, 35% vleesbot en 15% orgaan. Ik moet nu vooral de andere in de gaten houden dat hij niet aan de race gaat, maar tot nu toe heb ik niets gevonden. Die is ook lekker makkelijk met eten, vind alles lekker als het maar door de molen is geweest.
Door flin
#2517657
ik vind je menu er op zich mooi uitzien,
eigenlijk zou ik daar niet zozeer in veranderen, zeker niet in je bot-%,
en omdat andere katzel t er daar wel goed op doet,

eigenlijk denk ik aan n hmmm  megacolon oid...
~~
kwa menu:je kunt nog denken aan sla toevoegen (vocht + oplosbare vezels = makkelijkere poëp) +/- 8 % van totale menu, elke dag een beetje, langzaam opvoeren; begin met weinig, en kijk of meer beter werkt (en lust  :) ) ; simpelweg botersla fijnsnijden en door de muffin roeren
en eventueel een klontje boter 'on the side' mochten ze dat lekker vinden,

de vis zoals je beschrijft krijgen ze hier elke dag een kleine hoeveelheid

vervelend, succes!
Door Mowgli
#2517688
Misschien kun je een klein scheutje olijfolie door zijn eten doen, of omdat ze niet zo graag vis eten een scheutje zalmolie? Lever werkt ook laxerend.
Als de ontlasting zo hard is, zijn zijn nieren dan nog wel in orde, is dit al eens getest? Want bij slechte nieren plassen ze meer waardoor ze uitdrogen en hierdoor en wordt de ontlasting kneiterhard. Was bij mijn Pugsley ook zo. Ik gaf hem iedere dag een scheut Lactulose door zijn eten, maar zijn ontlasting bleef door de slechte nieren kneiterhard.
Door mirdj
#2517706
Meer plassen heb ik niet gemerkt, meer drinken ook niet. Nierwaardes zijn pas nog getest en waren in orde.

Megacolon heb ik ook aan gedacht en ook bij de da aangegeven maar die zei dat het dat niet is. Sla kan ik nog proberen, betwijfel of hij het zal eten, maar het is het proberen waard. Ik heb ook nog aan lijnzaadolie gedacht, maar weet niet of dat een goede keuze is. Ik ben eigenlijk wel blij om te lezen dat m'n menu op zich goed in elkaar zit. Op een gegeven moment ging ik aan mezelf twijfelen.
Door flin
#2517718
pearlsofpassion schreef: Voer je groenten?
5% groenten zou mogen bij katten. Dat is natuurlijk ontzettend weinig, als het helpt, zou ik persoonlijk ook wat meer durven voeren.  Zo weinig mogelijk fijngemaakt, zodanig dat de vezels behouden blijven.  Dat gaat verstopping tegen (vandaar ook dat katten soms gras eten zonder het uit te kotsen, dat helpt ook het haar in de darmen er gemakkelijker doorheen te loodsen).  Prooi met vacht zou dus ook kunnen helpen, al kan dat ook net tegengesteld werken, dat hangt echt van je kat af...  Een hele berg veren werkt vaak stoppend, dus dat maar niet doen.  Maar het dons van kuikens valt daar niet onder. ;)
5 tot 10% groenvoer kan zeker goed bij katzels, dan hebben we t over gekookte groente, of rauw van oplosbare vezels,
niet oplosbare vezels van groente stimuleren de ontlasting niet;
de oplosbare vezels zorgen voor een smeuïg resultaat tot an de bak  :D (lees:vocht)
daarnaast haalt t je fosfor/calcium verhouding niet rigoreus naar gort, ook niet met die 10% 'groen'


lage glycemische waarde
Door flin
#2517720
lijnzaad olie is overwegend omega - 6, en zou ik je afraden,
roomboter is niet lekker?
Door mirdj
#2517747
Boter heb ik nog nooit geprobeerd, maar heb ik ook weinig in huis omdat ik het zelf niet lekker vind. Olijfolie heb ik wel in huis. Zalmolie kan ik proberen, maar ben bang dat de lucht al genoeg is voor meneer.
Door Mevroi Kruim
#2518365
Wil een smeermiddel echt goed werken dan moet het dus niet verteerd worden. Olijfolie, visolie, slaolie, zijn allemaal verteerbare vetten. Ik denk dat daarvan maar een klein deel daadwerkelijk in de darm terecht komt. Ik zou dan eerder voor de niet-verteerbare vetten als paraffine gaan. Dat komt er gewoon weer uit leert de ervaring.
Door flodder en dwarrel
#2518377
Mevroi Kruim schreef: Wil een smeermiddel echt goed werken dan moet het dus niet verteerd worden. Olijfolie, visolie, slaolie, zijn allemaal verteerbare vetten. Ik denk dat daarvan maar een klein deel daadwerkelijk in de darm terecht komt. Ik zou dan eerder voor de niet-verteerbare vetten als paraffine gaan. Dat komt er gewoon weer uit leert de ervaring.
dat is precies wat mijn da ook zei  ;)

zij adviseerde borage -olie en lactulose om het zacht te houden
laxatract geef je al en is bij de apotheek verkrijgbaar als lactulose in een grotere fles en leuker geprijsd dan die kleine flesjes laxatract of tractonorm
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door