Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#2499080
Onze Arie eet sinds een paar dagen stukjes van de wollen bekleding van het kattenmeubel.
Hij schraapt met zijn tanden net zo lang tot hij een stukje los heeft en slikt het dan door.
Arie is net 8 maandjes jong, weegt ruim 5 kilo en is nog volop in de groei. Arie heeft nog nooit een brokje van dichtbij gezien. Hij eet prooidieren en vleesmix en is kern gezond. Het is echt het zonnetje in huis, altijd opgewekt, zorgzaam voor de anderen en is pas met 15 weken bij mams weg gegaan.
Iemand enif idee waarom hij dit nu doet? En moet ik me er zorgen om maken?
Groetjes!
Elise
Gebruikersavatar
Door koekje
#2499090
Het kan meerdere oorzaken hebben.
Verveling, gewoonte, tandenwisselen, geur afzetten, stress, minieme vorm van pica. Alle mogelijke oorzaken zijn toch geen heel goed teken en zorgen dat het niet of zo min mogelijk gebeurt is wel het beste. Zorgen maken hoeft niet, maar hou hem wel wat meer in de gaten.
Haal hem iedere keer van het ding af als hij het weer doet, geef hem iets anders ter afleiding, geef hem iets waar hij wel goed zn tanden in mag zetten. Reduceer stress en onrust tot een minimum.
Met geur afzetten kan je hem helpen. Hang een feliwaystekker op en aai met een watje oid vaak onder zn kin en smeer het watje dan weer over zijn spulletjes en de krabpaal.
Door hannabelgje
#2499221
Hier een siamees meg lichte pica, hij eet voornamelijk vezelige dingen. Ik houd het wel goed in de gaten of hij goed blijft eten enzo ivm een eventuele verstopping. Verder is er volgens mij niet veel aan te doen.
Door Envie
#2499985
Lees op Wiki iets over mogelijk ijzer tekort. (bij mensen) Had nog nooit van pica gehoord, dus fff gegoogeld  :D en weer wat wijzer. Hoop dat je een oplossing kunt vinden in iets van prooidiertjes?
Door fem fatale
#2500136
Hij eet al prooidieren.

Ik heb een papierkauwer, ze eet maar heel incidenteel een hapje papier/karton, maar ze kauwt er veel vaker op, maar lang niet altijd. Bij Plien was het heel erg in de tijd dat ze aan het wisselen was (als in, toen kon ik echt geen post laten liggen, want alles werd geperforeerd/versnipperd - ik neem aan dat ze toen aan het wisselen was, was tussen de 5 en de 7 maanden, heb verder nooit iets van wisselen gemerkt) en nu doet ze het sporadisch nog.

Bij Plien is het (iig ook) een vorm van  speelgedrag, dus krijgt ze speeldozen en kassabonnen - haar favoriete types papier - zodat ze niet aan mijn post hoeft te komen. Maar omdat het niet altijd is, zal er nog wel iets aan de hand zijn.

Misschien is het bij Arie de puberteit?

Overigens kauwen ze hier ook op de losse draadjes van het kattenmeubel, maar dat is volgens mij gewoon omdat draadjes zo tof zijn.
Door Mowgli
#2501351
fem fatale schreef: dus krijgt ze speeldozen en kassabonnen - haar favoriete types papier - zodat ze niet aan mijn post hoeft te komen.
Ik zou oppassen met kassabonnen. De bonnen van tegenwoordig -op dat gladde papier- worden gedrukt op thermorollen, dit papier bevat Bisphenol-A en soms ook Bisphenol-S, wat giftig is: http://www.n-tv.de/ratgeber/Kassenbons-gefaehrden-Kinder-article4060641.html en http://www.n-tv.de/ratgeber/Kassenbons-enthalten-Gift-article6963371.html
Door Mowgli
#2501413
fem fatale schreef: Oh, goed om te weten, weet je toevallig ook hoe het met tijdschriftenpapier zit?
Volgens mij is dat geen thermopapier, maar wat er precies in zit weet ik niet. Maar ik denk dat je met bedrukt papier voorzichtig moet zijn, want de drukinkt is ook giftig.
Door miik
#2502105
Mijn Sien en ook haar kittens knagen graag.
Je zou ze reepjes gedroogd vles kunnen geven. Dat is veel harder en hebben ze veel meer werk van dan een prooidiertje.
En wat me ook opviel was dat de kittens veel op de hondenkluiven lagen te knagen, vooral het hertengewei was in trek.
Dus misschien kun je zoiets geven, zo'n gedroogd runderoor ofzo ?
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#2504846
Arie (vr)eet hier de jumboratten van versvoer weg alsof het vliegjes zijn. Gedroogd vlees laat hij minzaam liggen. Ik geef hem groot gelijk, als je eenmaal vers hebt geproeft...
Helemaal komisch wordt het als er (een keer per week) babyratjes op het menu staan. Daar vreet hij er 10 van achter elkaar op, en dan moet je hem echt weghouden anders eet hij de portie van de andere poezen er bij op.
Ik heb echt nog nooit zo'n vreetmachine gezien. Hij heeft geen wormen, is kern gezond, weegt ruim 5 kilo, is net 8 maandjes oud en zo slank als je van een ragdoll kitten op die leeftijd mag verwachten.
Tis wel aandoenlijk, omdat hij zo graag kliedert (lees: eerst knipknip de buik van de rat open, dan heerlijk de voetjes erop en mijn zijn tong/tandjes de rat (of gerbil, muis, hamster, maakt niet uit) uithollen.
De vacht+kop komt daarna, en tot slot de voeten+staart. Hij is er aardig zoet mee en na afloop komt hij altijd langs voor een "neuskus" en een stevige derriere in je gezicht.

Hij heeft inderdaad wel de behoefte om te knagen, maar ik weet eigenlijk niet wat ik hem daarvoor zou kunnen geven?
Door Whisker
#2504907
ken je de matatabi al ?
ik ken het sinds vorige week ..heb ze op aanraden van forum lid gekocht  ivm het ook op oud en nieuw maar ik wilde natuurlijk meteen uitproberen wat mijn kat ermee doet  nu is het zo dat mijn kat er dus  op kauwt en meespeelt en helemaal over de grond rollebolt met het stokje echt een geweldige gezicht , in de dierenwinkel zeiden ze als dat het per kat verschilt of ze er wat mee doen maar de mijne reageert er wel op. Misschien kan je het als alternatief bieden als je niet wilt dat je kat wol binnenkrijgt probeer je zo'n stokje misschien dat ie daarmee afgeleid raakt mogelijk dat je het probleem nog niet hiermee oplost maar wellicht een aanvulling op de tips

grts whisker
Gebruikersavatar
Door Elise Lecarme
#2505565
Ik ken de matabi stokjes inderdaad, heb er een aantal in huis. Helaas zijn er maar 3 van de 6 die het fijn vinden om op te knagen
Maar Arie heeft inmiddels al iets gevonden, hij is gek op (schone) vaatdoekjes. Die scheurt hij in stukken e daar is hij uren mee zoet ;-)
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door