Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door tycolaika
#2419973
even veranderen hier. ik ben nl net bij mijn tante geweest na 4 jaar. om persoonlijke redenen is er geen contact meer geweest. doet er ook verder niet toe. kayro is eigenlijk van mij. hij is me 6 jaar geleden weggelopen en ging steeds bij hun op bezoek , er was geen houden meer aan , iedere dag moest ik met de korf kayro ophalen en hem opsluiten in huis , zodra hij ook maar de kans zag was hij weer weg en naar mijn tante . dat mijn besluit is geworden dat hij bij mijn tante mocht blijven wonen. dit wou die schijnbaar hihi het geval is nu kayro eet niet en drinkt niet , is wel nog opgewekt en gaat nog steeds een blokje om buiten. als hij al wat eet , is het heel minimaal nat voer van de aldi.
ze zijn van de week bij de dieren arts geweest en er kwam uit , dat 1 nier niet meer werkt en de andere nier maar nog voor 25% hij heeft nu iedere dag een tabletje en
nu heeft die brokjes gekregen jaja van royal canin die die per direct moest gaan eten. meneer laat het staan. ik heb net voor 2 weken barf gedraaid. en ben dit met stoute schoenen  aan gaan brengen. ze gingen het proberen om te kijken o die dit wel wou eten. en ik heb gezegd als die dit eet , mogen ze me dit laten weten dan wil ik hem wel onder houden wat het eten aan gaat.
zijn er nog meer dingen die ik zou kunnen doen voor en ? dat die zich beter voelt ? ik hoop zo dat die dit gaat eten !!! duimen jullie mee
Laatst gewijzigd door tycolaika op wo 08 aug 2012, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
#2420453
Als hij barf wil, kan je een nierdieet draaien en dat is natuurlijk absoluut ideaal.

Als dat niet werkt, moet je wel zien dat hij wil eten, maar als het enigszinds kan, zou ik toch op de fosforinhoud gaan letten. Zeker bij gekookt voer, moet die toch onder een bepaalde grens blijven.  Wel moet hij zoveel mogelijk dierlijke eiwitten binnen krijgen.  Dat spreekt elkaar dus tegen, erg lastig.
Vandaar dat vers zoveel beter is, dan kunnen ze beter met die fosfor om en je kan hem zelf  wat beperken via het nierdieet.

En ook voldoende vocht binnen steken natuurlijk.

Weet ook dat als ze weinig eten, de nieren nog meer afzien en ze misselijk worden. Het is dus nodig dat te doorbreken, er eten in de krijgen (desnoods onder dwang) en dan iets te zoeken dat én relatief goed is voor de nieren én hij wil eten. 
Ik ken iemand die  een jaar haar kat met spuitjes heeft gevoerd omwille van nierfalen.  Nu eet de kat ook zelf wat, een deel wordt nog steeds via spuitjes gedaan, maar veel dwang zit daar niet meer achter. Kat is het gewend.  Ze is nog maar 4, dus hopelijk kan ze zo nog een hele tijd mee.
#2420460
thnx , en nier dieet , wat houd dat nu dan in , ik heb gisteren gewoon wat gepakt , wat zachte smaakjes , omdat hij al 6 jaar dezelfde brok krijgt , dus het zal nog niet an te gemakkelijk gaan het om zetten , ik heb gisteren kipnek gedraait met konijn vlees en konijn hart.
als ik nier dieet wil maken. wat zou ik dan voor producten moeten nemen ?
#2420462
Er zijn topics over nierdieet, onlangs heeft er nog iemand raad gevraagt.  En voor honden staat er een topic in de bib.  Het is geloof ik beter als je daar zelf even kijkt, daarmee heb je al een indicatie. ;)
Vooral zoveel mogelijk grazers en rood vlees vermijden.  Dus gevogelte en kleine herbivoren.
En dan wat minder bot en orgaan geloof ik en wat vet erbij omdat dat caloriën bevat zonder dat er fosfor in zit.
Bij honden geven ze ook veel pens, maar bij katten kan dan niet precies. Zelfde geldt voor groenten.
Er zijn wel mensen hier die ervaring hebben met nierdieet bij katten hoor.  Dus misschien reageren die ook nog wel. ;)
#2420464
oke thnx , het moeilijk is ik heb eigenlijk geen contact meer met hun , en gister dan mijn stoute schoenen aan getrokken , om kayro toch te kunnen helpen. ik kan zo iets dan niet los laten. ik krijg dus ook niet zo veel info ik zal wel via via blijven informeren. en dan zo mogelijk doen wat ik doen kan. waarom heb ik nu toch dat sterke gevoel dat ik hem het liefst naar huis wil hebben en  hem zelf er door heen wil slepen. ik weet ook niet of ze doen dwang voeren. als niet gaat het dus alleen maar berg af. moeilijk , ik vind het erg dubbel. ik zal mijn best doen meer dan dat kan ik toch niet doen
#2420468
Verhuizen, opsluiten en bijhorende stress is ook echt niet goed voor de nieren hoor.
Dat zou ik nu niet aanraden.  ;)

Ik duim dat hij het konijn gewoon lust.  Anders even vragen of ze het willen mengen met wat blik dat hij wel lust? 
(als je wil kan ik je wel een paar heel lekkere merkjes geven die je bij Zooplus kan krijgen. Niet te duur die ze hier lekkerder vonden dan uit de supermarkt. Maar misschien zijn mijn katten niet zo'n voorbeeld want die vinden vers nog lekkerder  :P)

En meer dan je best kan je inderdaad niet doen.
Laatst gewijzigd door pearlsofpassion op di 07 aug 2012, 09:29, 1 keer totaal gewijzigd.
#2420469
nee dat begrijp ik ook wel. maar gewoon mijn gevoel ik weet ook dat ik hem niet meer terug kan halen. hij is immers al 6 jaar bij hun. het kwam eigenlijk per toeval , er kwam de vraag om de hoek , of ik kayro gecremeerd wou hebben als hem wat gebeurde (hun zijn niet van het cremeren en zien hem toch nog een beetje als van linda), zodoende ben ik gaan vragen , want ik viel zo wat van mijn stoel. het is zo dubbel zo hoor je jaren niets , en weet je , hij heeft het goed , en opeens word je overvallen , en raakt het je nog zo hard. ik was al aant zoeken op nierdieet , als ik wat gevonden heb , zal ik een menuutje hier onder neer zetten , om te laten kijken of ik het goed heb ow en blik voer heb ik gister er bij gegeven om te mengen dat zouden ze ook doen
#2420726
Wat erg dat Kayro nierproblemen heeft.
Ik kan ook erg goed begrijpen dat dit je bezighoudt, hoewel hij al zo lang bij je tante woont. Ik zou precies hetzelfde doen.

Maar als 1 nier al de geest heeft gegeven en de andere nog maar voor 25% werkt, en hij al niet meer wil eten is Kayro al erg ver heen  :(

Belangrijk is dat hij eerst weer eet, maakt niet uit wat, belangrijk is eten.
Verder zou ik inderdaad even de zoekfunctie gebruiken voor het katten nierdieet, er is ondertussen best veel te vinden.

Ik heb toen Pugsley CNI had en ik wilde gaan barfen met hem omdat hij natuurlijk het dieetvoer niet meer wilde eten, een email met vragen over het barf nierendieet voor katten naar Tannetje gestuurd, die zij ook beantwoord heeft. In dit topic heb ik de email die zij  mij stuurde geplaatst: http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,96630.msg2236926.html#msg2236926
#2420733
thnx ik realiseer me ook dat het bijna verkeken zaak is  :'(
vind het zo erg.
ik lees veel minder bot
ik heb nu voor die 2 weken , de normale portie bot gedraait
gewoon wat mijn katten krijgen
moet ik dit weg halen , en zakjes gaan brengen die bijna geen bot bevatten ?
#2420740
Ligt het kvv al bij je tante? Je zou ook wat extra spiervlees kunnen malen en daaraan wat vet en groenten kunnen toevoegen en dat nog brengen, zodat ze dat bij het bot kvv kan geven. Moet je alleen even berekenen hoeveel kvv met bot ze kan geven en de rest aanvullen met het maalsel met spier, groenten en vet.

Botten bevatten veel fosfor en juist fosfor is slecht voor nierkatten, vandaar dat je bot moet minderen. Maar omdat kalcium belangrijk is, kun je het niet helemaal weglaten. Of i.p.v. botvlees eierschalen fijnmalen.
Je zou ook het voedingssupplement Ikapitine kunnen gebruiken, dat is een fosfaatbinder. Ik gebruikte het destijds voor Pugsley i.c.m. het nierenbarfdieet.
#2420744
ik heb et indd al naar mijn tante gebracht gisteren, ik weet ook nog niet of hij ervan heeft gegeten. dat hoor ik vanavond denk ik pas , omdat mijn tante ook nog jarig is vandaag. dan is familie daar geweest en kan ik het na vragen. of bestaat er iets voor nier katten van vloeibare voeding ? snap niet dat de da et nie mee gegeven heeft. ze gaan nog steeds bij mijn dieren arts, maar weet niet of ik daar gewoon heen kan bellen om te vragen hoe of wat. voor et elfde geld staat die niet meer op mijn naam
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door