Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

#2377710
Misschien moet dit in katten medisch, maar hier lezen meer mensen het, dus ik hoop dat het hier kan staan.

Ik ben met mijn katten naar een holistische dierenarts geweest, omdat ik sowieso een dierenarts wilde die niet heel spastisch doet over barf en omdat Jet forl heeft, en alle vormen van behandeling mooi meegenomen zijn.

Ik heb voor Jet voedingssupplementen, probiotica, een kruidenmix en bachbloesem meegekregen en voor Plien ook iets met bloesems. Maar het is nogal lastig om het te geven.

Met pillen heb ik nooit een probleem gehad, die eten ze gewoon uit mijn hand, maar dat geld dat niet voor poeders en druppels duidelijk. Het zijn echte barfers, ze eten eigenlijk alleen maar prooi, en die delen ze, dus over het voer strooien gaat helaas niet werken.

Ik heb stinkblikken in de schuur staan, voor noodgevallen, dus de laatste dagen heb ik ze 2 keer per dag een lepel blikvoer met kruiden en druppels gegeven, maar Plien eet rustig om de druppels heen ( ::)) en Jet snapt 's avonds, wanneer ik haar tanden ga poetsen, wel dat ze het moet eten, maar 's ochtends snapt ze niet waarom er smurrie staat als er ook gewoon prooi kan komen.
Gelukkig heb ik nog een derde kat, Kai, en die vind het allemaal heel lekker en probeert alles van ze te stelen, óók als ik hem een eigen schaaltje geef, heeft hij liever die van de dames (En toen ik een potje liet vallen likte hij de gemorste kruiden op tot ik hem wegduwde, echt jammer dat hij niets nodig heeft ;)) Ook overdag wil Plien wel eens een hapje van die van Jet en Jet vind die van Plien ook lekkerder.

Hoe krijg ik nu de juiste druppels/poeders/supplementen in de juiste kat?

KVV is geen optie, heb ik de eerste dag geprobeerd, maar dat stinkt niet genoeg om de kruiden te maskeren (als ze eraan gewend zijn dan lukt dat misschien wel, maar nu nog niet. En bijkomend probleem is dat KVV in grotere verpakkingen dan een lepel per kat komt, en ik kan helemaal niet snijden, dus moet het geheel laten ontdooien. Juist vanwege de forl wil ik niet overstappen op kvv zolang dat nog niet nodig is, want dat knagen is echt supergoed voor het behoud van haar tanden.)

Ik heb nu yoghurt geprobeerd, dat werkt enigszins, Plien heeft in 4 pogingen het hare op. Kai at zijn schaaltje ook zo leeg, alleen had ik die van Jet in de badkamer gezet om haar daar straks bij te zetten en was ik even weggegaan, toen ik terugkwam had iemand de badkamerdeur open gemaakt en Jets schaaltje leeggegeten, maar ik weet niet zeker of dat Jet was.

Iemand tips?
#2377750
Oplossen in water en met een spuitje toedienen? Natuurlijk wel iets super lekker achteraan gooien.

Of een kuikentje wat laten leeglopen en opvullen (ik weet niet of dat mogelijk is)?  Tegenover prooi zijn ze misschien niet zo achterdochtig.  Ik zou het eigenlijk echt niet weten.  Hier kennen ze het principe van: enkel eigen pot leegeten...
#2377754
Reus vindt ook niet alle kruiden even lekker en sommige druppels ronduit smerig. als hij eten krijgt waar het lastig door te mengen is, probeer ik het er zo goed mogelijk in te frutten. dus bij een eendenkop bijvoorbeeld, smeer ik het in de bek van de eend. kwartel openknippen en dan in het buikje smeren alsof je vlees marineert. ik heb hem ook op commando van mijn hand leren likken, maar bij echt vieze druppels vertikt ie dat. het helpt ook wel om het vlees een beetje nat te  maken, dan de kruiden erop, beetje smeren, laten staan, dan serveren.

bij prooi zou mijn idee zijn om de buik in te knippen, en het daar dan in te smeren/druppelen.
#2377851
fem fatale schreef: Prooi openen kan ik fysiek niet. Druppels en spuitje klinkt dan het handigst.
ok, dat is dan lastig. nouja, als je katten het accepteren als je met een spuitje in hun bek komt, dan is het voor de druppels en pro-biotica opgelost. (probiotica lossen erg goed op in water) of dat met de kruiden ook gaat weet ik niet, mijn ervaring is dat ze niet echt oplossen in water en overal aan blijven plakken (lepeltjes, etensbak) dus of dat met een spuitje gaat weet ik niet.

trouwens, als het gemartel wordt met je katten en het spuitje, misschien kan je het met het spuitje ook wel bij de prooi naar binnen werken? (niet met naald, maar in natuurlijke in of uitgang, bedoel ik)

de kruiden blijven in mijn ervaring wel redelijk aan vlees plakken, dus als je alleen de buik van de prooi open kan snijden, zodat er vlees te zien is, dan zou je het daar al op kunnen strooien. als ik vermoed dat Reus niet al de kruiden op gaat eten (bijvoorbeeld omdat het los in zijn bakje terecht is gekomen) geef ik gewoon ietsies meer, weet ik zeker dat ie zijn dosis binnen krijgt.
#2377927
Nouja, bij een muis of kuiken lukt dat nog wel, maar een konijn moeten ze toch echt delen.

Ik ga het Plien eens proberen naar binnen te druppelen nu, zal ze wel niet heel tof vinden, maar zij hoeft maar 1 dingetje. Ik heb nu toch yoghurt staan dus Jet krijgt haar avondportie nu nog even makkelijk, en dan ga ik morgenochtend met het spuitje friemelen.

Ik ben blij dat mijn katten redelijk veel gedoe accepteren, anders zou ik nu wel heel moeilijke weken tegemoet gaan.
#2377963
Hmmm nee, das ook geen strak plan.
Kan je geen gemalen vlees kopen en het daarin verstoppen? Of geeft dat gewoon hetzelfde probleem als met het blik?
Welk blik geef je trouwens? Eentje met brokjes, of een mousse? Erg fijngemalen blik kan je verdunnen met wat water en dan kan je er heel gemakkelijk iets onder mengen. Daar kunnen ze volgens mij maar moeilijk omheen eten. Maar bij een blik met brokjes moet je eerst die fijn prakken en dat wordt dan weer moeilijk veronderstel ik? Bovendien werkt dat niet zo goed, lost niet zo goed op.
#2378196
Hmmm....
En als je het nu eerst een paar dagen zonder medicatie geeft? Gewoon een lekker stukje blik, zonder wat geks in.  Zodat ze het gaat vertrouwen en daarna misschien gewoon opeet zonder achterdochtig te zijn. 
Hier zijn ze natuurlijk ook altijd wel even op hun hoede bij iets dat anders is: er zou maar iets achter zitten...  8)
#2378277
wat voor druppels zijn het? veel zijn op basis van alcohol, dat stinkt en is vies. als je het even laat staan, bijvoorbeeld op een lepeltje druppelen en dan een half uurtje later pas op het eten doen, of als een junk op een lepel een klein beetje verhit boven een kaarsje of aansteker, dan verdampt de alcohol en ruikt het een stuk minder sterk.
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door