Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Gebruikersavatar
Door Thea
#2364050
Volgens mij krijg een kat meer vocht binnen met vers voer dan met brok.
In vlees zit vel vocht in een brok niet.

Maar je heb zoals ik lees veel katten, heb jij ook kattenbakken binnen of moeten ze het buiten doen.
Het zou kunnen dat de kat niet wil of mag op de bak vanwege de andere katten.
Vroeger had ik een al oudere poes en nam er een kitten bij toen die een paar maanden was mocht de oudere kat niet meer op de bak als ze erheen liep vloog hij haar aan. Toen had ik nog de regel wie het eerst komt blijf en de andere kat heb ik dus bij iemand op en boerderij laten wonen.
Nu heb ik 2 zusjes en ineens ging 1 van de 2 in huis plassen. Toen kreeg ik de tip 2 de kattenbak erbij en dat heeft geholpen. Mijn DA zei toen je moet eigenlijk 1 bak meer als dat je katten heb hebben. Maar ik vind 2 bakken genoeg en het gaat goed.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2364077
Thea schreef: Volgens mij krijg een kat meer vocht binnen met vers voer dan met brok.
In vlees zit vel vocht in een brok niet.

Maar je heb zoals ik lees veel katten, heb jij ook kattenbakken binnen of moeten ze het buiten doen.
Het zou kunnen dat de kat niet wil of mag op de bak vanwege de andere katten.
Vroeger had ik een al oudere poes en nam er een kitten bij toen die een paar maanden was mocht de oudere kat niet meer op de bak als ze erheen liep vloog hij haar aan. Toen had ik nog de regel wie het eerst komt blijf en de andere kat heb ik dus bij iemand op en boerderij laten wonen.
Nu heb ik 2 zusjes en ineens ging 1 van de 2 in huis plassen. Toen kreeg ik de tip 2 de kattenbak erbij en dat heeft geholpen. Mijn DA zei toen je moet eigenlijk 1 bak meer als dat je katten heb hebben. Maar ik vind 2 bakken genoeg en het gaat goed.
Ik heb 4 bakken staan in de kattenkamer voor 5 katten. Ik vind het prima zo, ze zijn daar alleen voor de nacht en overdag willen ze buiten hun behoefte doen. Maar van de 4 bakken gebruiken ze er altijd maar 1 en soms zit er een enkel plasje in een ander.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2364151
Aantal bakken is goed, zolang het goed gaat.
Maar houdt gewoon in het achterhoofd dat àls er wat fout gaat, het wel kan helpen (tijdelijk) wat bakken bij te plaatsen. Eentje meer dan het aantal katten zou inderdaad meestal voldoende moeten zijn.

Dominantiestrijden worden typisch rond de bak gevoerd.  Maar deze zijn van overgaande aard. Als de rangorde duidelijk is, gaat dit weer over.
Het is dan ook niet (in eerste instantie) nodig om en kat te herplaatsen, maar het kan dan wel zeker helpen een aantal bakken bij te zetten.  En kat kan er namelijk geen 3 tegelijk bewaken en het haalt de druk van de ketel.  Zelfs als de kat wel nog op de bak mag, maar erbij belaagd wordt, helpt een bak bij om het rustiger te laten verlopen.
Het kan natuurlijk prima dat ze het toch niet eens worden en je alsnog beter herplaatst, maar als het enkel rangorde is moet je het gewoon even tijd geven en iedereen voldoende ruimte laten.  Als de nieuwe echt moeilijk doet en echt aggressief is, zonder grondige aanleiding, zou ik hem nog even uit de groep halen. Het geeft dan toch duidelijk te veel stress en was teveel in 1 keer. 
Oh, en als je met een kamer werkt, mag je de nieuwe nooit een kamer toewijzen waar de andere katten veel tijd doorbrengen. Je moet een kamer nemen die zij onbelangrijk vinden.  Dat is vrij cruciaal (en je ziet waarom :)).
Door Krullebol
#2366877
4 bakken in 1 kamer?
Dat vraagt nog steeds om problemen. Ze moeten namelijk wel die kamer in durven en de kans bestaat dat er dus altijd een andere kat aanwezig is.
Ik zou ze verspreiden over het huis.

Verder zou ik Dorothea of Edith zelf even mailen via bp ipv te bellen. Weet niet of alle assistentes nou zo op de hoogte zijn. En anders Tannetje?
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2367257
Krullebol schreef: 4 bakken in 1 kamer?
Dat vraagt nog steeds om problemen. Ze moeten namelijk wel die kamer in durven en de kans bestaat dat er dus altijd een andere kat aanwezig is.
Ik zou ze verspreiden over het huis.

Verder zou ik Dorothea of Edith zelf even mailen via bp ipv te bellen. Weet niet of alle assistentes nou zo op de hoogte zijn. En anders Tannetje?
Heb gemaild.

Ze durven zonder problemen de kamer allemaal in.
Helaas kan ik in de keuken en woonkamer geen bak zetten mijn honden eten ze dan namelijk helemaal leeg. Ik zal er nog 1 onder aan de trap zetten en zo nodig zou er 1 op zolder kunnen maar daar wacht ik mee want het is daar heel krap en als ze daar heen gaan en Harvey ook dan kunnen ze moeilijk daar weer weg daar.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2373640
Vandaag zelf getest met de Combur 9 teststrips. Ik ben alleen bekent met pH en de rest niet. Ph Wordt getest per 1.
LEU +++
NIT neg.
pH 6 en zelf wat kleur van 5
PRO neg. met wat kleur van +
GLU norm.
KET neg.
UBG norm.
BIL neg.
ERY Hb ++++

In ieder geval is de pH nu goed, de rest heb ik geen flauw idee van.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2384417
Nou blijheid is van korte duur.
De strip is door een verse sproeiplek gehaald op laminaat, dus mogelijk wat invloeden van schoonmaakmiddelen.

De pH was tussen de 7 en 8. Wel ergggggggggg hoog.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2384419
Oei, doet denken aan een blaasontsteking.

Staat hij nog steeds zo onder stress, of is dat al beter? Stress zet zich namelijk bij sommige katten erg gemakkelijk op de blaas.  Er zijn katten die bij de minste stress steeds een blaasontsteking ontwikkelen. Er zijn er natuurlijk ook die gewoon wildplassen van de stress zonder onsteking, maar die hoge pH doet wel aan een ontsteking denken.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2384423
[quote="pearlsofpassion"]
Oei, doet denken aan een blaasontsteking.

Staat hij nog steeds zo onder stress, of is dat al beter? Stress zet zich namelijk bij sommige katten erg gemakkelijk op de blaas.  Er zijn katten die bij de minste stress steeds een blaasontsteking ontwikkelen. Er zijn er natuurlijk ook die gewoon wildplassen van de stress zonder onsteking, maar die hoge pH doet wel aan een ontsteking denken.
[/quote]

Ik wordt er zooooooooooo moedeloos van. Het was net sproeien van pure stress. De nieuwe kat besprong Mika en gelijk was het sproeien.
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2385684
Gisteravond moest ik helaas mijn stress kater achterlaten bij DA ivm een hele hoge pH waarde van zijn urine (pH tussen 8 en 8,5). Dit als gevolg van stress door de komst van Harvey (Wouter). Straks mag ik hem ophalen en gaan we een plan van aanpak bespreken om de pH en de stress te verlagen.
Van het ergste uitgaan (na alles geprobeerd te hebben) zal Harvey(Wouter) en/of Mika (stress kater) helaas herplaatst moeten worden is mij al verteld. Ik zelf twijfel of het beter zal gaan als Harvey herplaatst word dus mogelijk zal ik Harvey tijdelijk in een pension willen plaatsten wanneer dit aanbod zal komen. Dit om te kijken of de stress vermindert en (nog) geen afstand te doen van Harvey.

Wij willen alles doen om Harvey hier te houden en tevens Mika een stress vrij leven te geven zonder een pijnlijke blaas. Maar ik mag niet egoïstisch zijn en moet ik kijken naar het belang van mijn kat(ten).
Door Mevroi Kruim
#2386450
Dat is naar nieuws en ik snap dat je er behoorlijk sip van wordt. Natuurlijk wil je geen dieren herplaatsen, daar heb je ze niet voor. Maar het belang van het dier gaat voor denk ik zo, en als jij je kat(ten) niet kunt bieden wat ze nodig hebben voor een goed leven en een ander wel, dan is herplaatsen toch de beste optie, hoe naar ook.

Ik snap dat je Mika liever houdt en de nieuwe, Harvey, herplaatst. Als Mika zonder Harvey helemaal stress-vrij en vrolijk is dan is dat een goede oplossing. Maar als Mika nog steeds stress heeft in jouw huishouden met veel katten, dan zou het voor hem misschien wel fijner zijn om te verhuizen naar een gezin zonder katten. Verhuizen lijkt stressvol, maar een nieuwe omgeving zonder de oude associaties met vervelende stress-situaties en narigheid kan juist een enorme opluchting betekenen.

Sterkte!
Gebruikersavatar
Door *Nikki*
#2386878
[quote="Mevroi Kruim"]
Dat is naar nieuws en ik snap dat je er behoorlijk sip van wordt. Natuurlijk wil je geen dieren herplaatsen, daar heb je ze niet voor. Maar het belang van het dier gaat voor denk ik zo, en als jij je kat(ten) niet kunt bieden wat ze nodig hebben voor een goed leven en een ander wel, dan is herplaatsen toch de beste optie, hoe naar ook.

Ik snap dat je Mika liever houdt en de nieuwe, Harvey, herplaatst. Als Mika zonder Harvey helemaal stress-vrij en vrolijk is dan is dat een goede oplossing. Maar als Mika nog steeds stress heeft in jouw huishouden met veel katten, dan zou het voor hem misschien wel fijner zijn om te verhuizen naar een gezin zonder katten. Verhuizen lijkt stressvol, maar een nieuwe omgeving zonder de oude associaties met vervelende stress-situaties en narigheid kan juist een enorme opluchting betekenen.

Sterkte!
[/quote]

Je hebt gelijk en ik weet het wel maar het is zo moeilijk.

Maar gaat hier echt niet goed in huis met de katten. Net wilde ik de keuken opruimen en vond ik een bepist zakje ger. kaas en Mika is toch echt niet binnen!!!!! pH van dit plasje was ook niet goed. Het is of Harvey of Kyra!
Nu terugdenkend..... vond ik laatste ook een verdwaald plasje met een goede pH waarde??? Dusss het is Mika, die van de ger.kaas is denk Kyra (14jr) en het verdwaald plasje, ik heb geen flauw idee.

Gaat lekker hier maar niet heus :((
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2388573
Alle katten voelen natuurlijk de invloed van een stress-factor in huis.  Ik zou proberen inschatten of het een direct effect van de nieuweling is op de andere katten en hemzelf, of een indirect effect doordat Mika zo'n probleem heeft met de nieuweling en er daardoor stress heerst in huis.
Ik sluit me verder volledig bij Mevr. Kruim aan. 
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door