Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid van de kat. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Door lachnat
#2338894
Mijn oudste kat van 15 jaar heeft momenteel 2 tanden en 1 kies, maar vandaag kwam er een putlucht uit haar bekkie en dus heb ik maar even gekeken. Haar ene kies is dus helemaal zwart en der 2 tanden hebben aan de onder kant een soort blauwe ring.
Ik ga maandag dus de dierenarts bellen want ze zullen eruit getrokken moeten worden.

Maar kan dat zo snel?
Gister stonk ze namelijk nog niet uit de bek, moet wel eerlijk zeggen dat ik haar bekkie niet dagelijks controleer maar die geur had dan toch wel al eerder opgevallen, ze ligt altijd graag in je nek.

De gezondheid verder is een beetje wisselend. Ze was erg mager maar sinds de overstap op vers is ze aardig aangekomen. De vacht blijft een probleem soms ligt het mooi aangesloten en soms lijkt het wel alsof ze ontploft is, ze is langharig. Ze slaapt veel maar dat zal de leeftijd wel zijn. Ze speelt nog wel 15 minuten per dag en eet en drinkt goed en de ontlasting is ook goed. Soms heeft ze dagen dat ze niet speelt en enkel slaapt maar ik gooi dat toch elke keer op de leeftijd.

Ben eerlijk gezegd een beetje bang voor de narcose  :-X
Iemand ervaring mee? En dan vooral de narcose bij een oude kat?
Dat ze geen tanden meer overhoud maakt mij niet uit, ik maal nu ook voor der.
Door Mevroi Kruim
#2339225
Wijlen Kruimel, mijn krakende wagentje, is op d'r vijftiende onder narcose geweest om een poot te amputeren. Ze waren zeker 2 uur bezig. Madammeke heeft nog bijna 6 jaar doorgehuppeld op d'r 3 pootjes. En zij had een slecht hart en een forse leverontsteking achter de rug.
Het was dat of gelijk in laten slapen. Ze is er enorm van opgeknapt.
Ik heb er hier 2 van 17 rondlopen die nog aardig kunnen rauzen en klieren, dus sloom door de leeftijd alleen lijkt me niet. Als jouw kat zich beroerd voelt en daardoor sloom is kan dat zeker met het gebit te maken hebben. Ontstekingen aan tanden en kiezen en tandvlees veroorzaken ook ontstekingen elders in het lichaam, en de bacterien produceren akelige giftstoffen waarvan ze ook beroerd kan zijn.

Kortom, ik zou voor de narcose en tanden trekken kiezen. Zo doormodderen met een kat die zich niet lekker voelt zou ik zelf niks vinden, dat tast de kwaliteit van leven behoorlijk aan en een kat kan niet relativeren. Je loopt idd een risico maar mi is dat acceptabeler dan zo laten.
Door lachnat
#2339675
Gelukkig dus het kan gewoon goed gaan :)

Het slome heeft ze al 2 jaar en ze heeft echt geen 2 jaar last van de overgebleven tanden en kies. Spelen deed ze nooit, dat is pas iets wat ze is gaan doen na de overstap op vers in december.

Ik zei al dat ik maandag de dierenarts ga bellen om ze eruit te laten trekken, doormodderen doen we sowieso niet, was alleen bang voor de narcose  :-X
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2343284
Je kan ook vooraf een algemeen bloedonderzoek laten doen om te zien hoe de organen het stellen.
Dan weet je meer. Als niet alles in orde is, of gewoon voor je eigen gemoedsrust kan je ook een kliniek zoeken waar ze hartbewaking hebben gedurende de operatie. 
En zowiezo naar gasnarcose vragen en eventueel een infuus tijdens en erna. Zeker bij oudere dieren of dieren met wat zwakkere nieren, is dat wel een plus.  Dan ontwaken ze ook veel sneller en gemakkelijker.
Let ook op met pijnstillers natuurlijk.
Door lachnat
#2343496
Ben net terug van de dierenarts, hart is goed en de dierenarst zegt dat het goed moet komen.

Ze krijgt vooraf van de narcose inderdaad een bloedonderzoek, hartbewaking hebben ze en gaat ze ook aan dat is bij hun standaard bij elke operatie, weet alleen niet wat voor narcose ze gebruiken.

Maandag gaat het allemaal gebeuren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#2343554
Zal dan wel gasnarcose zijn.  Het zou wel vreemd zijn om hartbewaking te hebben maar nog op zuivere vloeistofnarcose te werken.

Veel sterkte maandag en ik duim dat alles vlekkeloos verloopt.
Door lachnat
#2343562
Klopt, ik heb het even opgezocht, wat fijn dat ze dat op hun site zetten :biggrin2:

Gasaneasthesie met beademingsmogelijkheid.
Moderne bewakings-apparatuur, ECG, CO2,O2.

Dank je
Door lachnat
#2347592
Ze is nu bij de dierenarts, aangezien gebit als laatste gedaan word zal het wel pas eind van de middag worden voor ik haar kan halen.

Heb wel gevraagd hoe het met de uitslag van het bloedonderzoek zit.
Zodra er grote afwijkende waardes zijn bellen ze me maar als de afwijkingen er niet zijn of nauwelijks gaat de operatie gewoon door en hoor ik pas iets als de "operatie" geslaagd is.
Tot nu toe niks gehoord dus neem aan dat uit het bloedonderzoek geen verontrustende afwijkingen zijn gekomen.
Door lachnat
#2347665
Alles is goed gegaan!!

Ze houd zelfs de 2 hoektanden over, zitten erg vast dus trekken vonden ze niet nodig zijn wel schoongemaakt.
De bloedwaardes waren helemaal prima, geen enkele afwijking :biggrin2:
Mag haar om 3 uur weer ophalen
 Terug naar “Vragen en Problemen gezondheid”

Barfplaats wordt gesponsord door