Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#1971326
Alba schreef: Ik ben het helemaal met je eens, dat naast getallen en 'technische' dingetjes het heel belangrijk is om de honden die je gebruikt te kennen. Maar in hoeverre kan je een hond die niet van jou is, kennen. Je kan zoveel mogelijk gegevens proberen te verzamelen over wat hij al gegeven heeft, wat zijn familieleden al gegeven heeft, etc. Maar echt kennen, wat versta jij daaronder?
Ik denk dat het vooral ook kan helpen om de eigenaar/fokker te leren kennen. Als ik info over een hond vraag en iemand zegt alleen maar positieve dingen en houdt het verder kort, dan heb ik er persoonlijk weinig vertrouwen in. Maar kan iemand echt een uitgebreid plaatje neerzetten van de hond in verschillende situaties en benoemt hij ook de mindere kanten, dan krijg ik iig vertrouwen in die persoon. Het bestaat voor mij namelijk niet dat een hond alleen maar geweldig mooi en fantastisch is. Als je dan daarnaast gerichte vragen hebt en die worden voor jou genoeg positief beantwoord, en de hond leidt een leven waar je vrolijk van wordt, dan kun je denk ik best de gok wagen tot een dekking zonder de hond vooraf gezien te hebben, behalve op foto en film. Wij hebben het nog niet op die manier gedaan, maar als je alleen van ver een geschikte combinatie kunt vinden, tja, dan moet je wat natuurlijk.
#1971327
Angelique schreef:als je uit een pa en moe die je zelf al jaren kent met ouders erbij, puppen krijgt met karakters waarvan je moet denken....en van welke planeet komen jullie dan?
Heb je dat al eens meegemaakt? Onze outcross reu komt van sterke lijnteelt, net als onze oudere teefjes. Wij zien tot nu toe in alle nesten heel duidelijk beide ouders naar voren komen. Lijkt me bizar als er iets uitkomt wat je echt niet kunt plaatsen.
#1971332
Angelique schreef: Honden van goede vrienden die ik al jaren ken en die ik ook in de dagelijkse omgang heb meegemaakt, die denk ik wel te kennen, in ieder geval ken ik ze beter dan de wildvreemde reu in verweggistan. Daarbij moet ik uitgaan van wat de omgeving ervan zegt en dan maar het beste ervan hopen. Maar gelukkig is karakter bij veel fokkers een hekel punt, dus als een hond zich ernstig misdraagt dan weet binnen een dag heel oesland dat.

Maar dat is ook precies wat ik wil aangeven, ik noem nu even wat simpels als karakter omdat je dat zelf kunt beoordelen als je de betreffende hond regelmatig ziet, of zoals ik, de hond 3 maanden in huis hebt gehad. Dan is dat allemaal oké, ook van hun ouders, want die zijn je ook bekend en dan nog krijgen de pups karakters die je in beide ouders en grootouders niet herkend.
Maar je hoeft een hond ook niet tot op zijn vezels te kennen, als een hond zich b.v. op show of een wandeling vreselijk misdraagt, zij het tegen mensen of honden om hem (haar) heen, dan ben ik er snel klaar mee. Dat is geen OESgedrag, punt uit klaar af.
Zelfs 'kennen' van een wandeling of een show was in de combi waar Alba uit komt niet echt mogelijk, de hond woont zo ver dat zelfs die info er in principe niet was, zelfs niet van derden! Ik snap zeker wat je bedoeld, en dat zijn ook absoluut de dingen waar je het van 'moet hebben'.
Esther Q schreef: Ik denk dat het vooral ook kan helpen om de eigenaar/fokker te leren kennen. Als ik info over een hond vraag en iemand zegt alleen maar positieve dingen en houdt het verder kort, dan heb ik er persoonlijk weinig vertrouwen in. Maar kan iemand echt een uitgebreid plaatje neerzetten van de hond in verschillende situaties en benoemt hij ook de mindere kanten, dan krijg ik iig vertrouwen in die persoon. Het bestaat voor mij namelijk niet dat een hond alleen maar geweldig mooi en fantastisch is. Als je dan daarnaast gerichte vragen hebt en die worden voor jou genoeg positief beantwoord, en de hond leidt een leven waar je vrolijk van wordt, dan kun je denk ik best de gok wagen tot een dekking zonder de hond vooraf gezien te hebben, behalve op foto en film. Wij hebben het nog niet op die manier gedaan, maar als je alleen van ver een geschikte combinatie kunt vinden, tja, dan moet je wat natuurlijk.
Ja, je vraagt natuurlijk de eigenaar van de partner naar keuze de hemd van het lijf. Dat deed ik als toekomstig puppy-eigenaar al en ik zou dat als fokker ook doen! Eerlijk gezegd verwacht ik dat andersom ook, vanuit de reu-eigenaar naar de teef. Ik denk dat ik binnen mijn ras niet zoveel mazzel ga hebben als Angelique, al zou ik dat geweldig vinden.
De eigenaar van Alba's vader uit Polen spreekt wel Duits maar niet heel goed verstaanbaar dus het meeste contact is gegaan via e-mail. Het is een jager, hij is hele dagen buiten met de honden (ook Alba's vader), en zoals je al een beetje verwachten kan bij het type mens niet super spraakzaam (in real life wel, als hij je mag overigens). Hij kwam wel heel eerlijk over, in zijn beschrijving over de reu, maar niet heel uitgebreid en hij kijkt ook anders naar de honden doordat het werk voor hem natuurlijk erg belangrijk is. Op zich was het voor Alba's fokkers denk ik dus niet zo makkelijk om zich een goed beeld te vormen van de reu, maar het was 'de beste gok'.
Esther Q schreef: Heb je dat al eens meegemaakt? Onze outcross reu komt van sterke lijnteelt, net als onze oudere teefjes. Wij zien tot nu toe in alle nesten heel duidelijk beide ouders naar voren komen. Lijkt me bizar als er iets uitkomt wat je echt niet kunt plaatsen.
Ik heb het al eens gezien bij een vriendin van mij, zowel reu als teef zijn een voor hun kennel/lijn heel herkenbaar type en de enige pup die het nest opleverde had een hoofdtype wat mijn, zeer ervaren, vriendin totaal niet kon plaatsen. Qua karakter was het pupje het eerste jaar ook zo totaaaaaal anders dan wat ze gewend is. Gelukkig allemaal niet negatief, maar het ze was wel heel verrast!
#1971903
Esther Q schreef: Heb je dat al eens meegemaakt? Onze outcross reu komt van sterke lijnteelt, net als onze oudere teefjes. Wij zien tot nu toe in alle nesten heel duidelijk beide ouders naar voren komen. Lijkt me bizar als er iets uitkomt wat je echt niet kunt plaatsen.
Ja, ik heb hier een teef uit mijn eigen reu en een voor mij goed bekende teef en het karakter van de teef (en ook nestgenoten) is voor mij niet te plaatsen. Van de andere aangehouden honden en ook nestgenoten die we van dichtbij meemaken kunnen wij ook zeggen...ah..precies die of die, en dan hoeft dat niet persé een ouder te zijn, maar het kan ook tante of opa ofzo zijn. Maar van deze.....jupiter. :-\
#2155552
Dit is een super topic Lizzy.

Waarom:

Omdat dit hopenlijk bijdraagt aan de bewustwording bij mensen om eerst eens heel goed na te denken voordat ze eventueel met fokken gaan beginnen. In mijn ogen wordt er nog steeds te makkelijk gedacht door behoorlijk wat mensen over fokken. Het bekende: "oh leuk een nestje".
Men heeft dan duidelijk niet door wat een enorme verantwoording er dan op de schouders komt te liggen.

Ik heb 5 jaar geleden besloten dat ik misschien wel wilde gaan fokken en ben sindsdien alleen maar bezig met informatie verzamelen. Ik heb inmiddels meerdere teefjes in huis gehad die de basis hadden moeten gaan vormen voor mijn fokprogramma maar tot nu toe heb ik deze allemaal afgewezen om de één of andere reden. Momenteel heb ik 2 teefjes die op de planning staan/stonden om met mijn fokprogramma te gaan starten maar zeer waarschijnlijk zal er weer één niet voor de fok ingezet gaan worden.
Inmiddels ben ik er wel 100% zeker van dat ik ga fokken, het is een geweldige materie en super om met m'n honden bezig te zijn.

Over het hele IC verhaal: ik denk dat je ook nog wel met een aantal andere problemen zit voor wat betreft het uit kunnen rekenen van de IC:
bv buitenlandse kennelclubs die het niet zo nauw nemen.
fokkers die het niet zo nauw nemen.
stambomen die in sommige landen al afgegeven worden na een telefoontje zonder controle.

Ik denk dat het enorm belangrijk is dat je de reu die je voor ogen hebt minimaal één keer hebt gezien (en dan bedoel ik niet ergens op een show voor een paar minuten maar echt hebt gezien).
Dat je de honden die ervoor zitten kent en weet wat ze geven en vooral ook: kijken naar de pups die hij tot nu toe al heeft gegeven.

Kortom: eigenlijk vind ik dat er teveel waarde wordt gehecht aan de IC omdat de gegevens waar die op is gebaseerd mogelijk niet kloppen en dan het hele verhaal eigenlijk in één keer onderuit wordt geveegd!

Maar: de materie blijft uiterst interessant!

Bedankt dat je dit topic hebt geplaatst. (ik ben hier nog niet zo lang en heb dit topic eigenlijk nu pas ontdekt)  :(
#2391638
Lizzy schreef: ............ dus ongeschikt voor die mensen die denken "allemachtig, heb je haar weer met d'r inteelt coefficient ::) ::)" :biggrin2:

Ik wil graag weten:

1)Welke rashondenfokkers weten wat het inteelt coefficient is van de gehele populatie van jouw ras?
2)En zo ja, hoe hoog is dit inteelt coefficient?
3)Tot hoeveel generaties terug kun jij gemiddeld terug kijken voor jouw eigen hond(en) en de reu waar je een nest mee fokt?
4)Tot welke generatie kijk je standaard terug, als je een reu zoekt/vindt voor de teef waar je een nest mee wilt fokken?

Alvast weer bedankt voor de medewerking :)
Ik zie dat het al een ouder topic is, maar ik vind het erg interessant!

1) hoe kan je het COI van de gehele populatie bepalen?
2) Bij de Hollanders gebruiken we sinds kort ook ZooEasy. Als ik kijk naar het COI (over 10 generaties) van de individuele honden, dan zitten de langharen gemiddeld ongeveer tussen de 30 en 35%. Mijn eigen teef zit op 24%, omdat haar overgrootvader een korthaar is. Uitgerekend over een onbeperkt aantal generaties zit ze volgens mij op 27%, maar dan ga je terug tot ongeveer 1940, dus niet zo heel ver terug.
Er is een tijdje geleden een lezing geweest bij de Laekense Herders en daar werd gezegd dat je voor een gezonde populatie onder de 10% moet zitten. Ik weet niet over hoeveel generaties dat is, maar wij zitten daar sowieso veel te ver boven. De langhaarpopulatie is rond WO2 opgezet uit een handjevol honden (en daarna flink veel inteelt). Maak je tegenwoordig een proefstamboom, dan zie je vanaf 6 generaties en verder terug allemaal de zelfde honden. Ook als je een proefcombi maakt met een buitenlandse hond, want die zijn ook ontstaan uit honden die nog niet zolang geleden uit Nederland zijn gehaald.

Ik weet dat de Fok Adviescommissie van de langhaar sinds een lezing van Piter Bijma het volgende probeert aan de houden:
het COI van de pups moet lager zijn dan het gemiddelde van beide ouders.
Dus stel dat pa een COI van 34% heeft en ma een COI van 28%, dan moeten de pups onder de 31% uitkomen. Zo breng je het COI per generatie in je ras omlaag... als ik het goed begrepen heb!
3+4) Volgens mij berekenen we met ZooEasy standaard over 10 generaties.

Ik vraag me alleen af hoe ZooEasy dat berekent. Iemand heeft laatst m.b.v. de Wright-formule en een website met de hand het COI van haar nestje berekend over 9 generaties en kwam uit op 4,74% en ik deed hetzelfde met ZooEasy (ook over 9 generaties) en kwam uit op 11,73%. Nogal een verschil!
Heeft iemand hier een idee hoe dat verschil kan ontstaan?
En dat ancester loss, is dat hetzelfde als het AVK in ZooEasy?

Ik ben nog aan het zoeken naar wat ik precies wil qua fokkerij. Het COI vind ik wel erg belangrijk. We zitten nu in zo'n klein vijvertje te vissen, dat kan nooit gezond zijn. Ik ben aan het kijken naar een mogelijke varieteitskruising (en ik ben gelukkig niet de enige).
Het heeft alleen nogal wat voeten in de aarde, dus ik hoop dat het lukt. Ik moet wel zeggen dat fokkers bij onze varieteit vrij goed samenwerken en redelijk open zijn naar elkaar.
Hoe zit dat bij andere rassen? Welke mogelijkheden hebben jullie om een flinke outcross te doen? En hoe pak je dat aan, met het oog op de toekomst?
#2393423
Aura schreef: Ik zie dat het al een ouder topic is, maar ik vind het erg interessant!

1) hoe kan je het COI van de gehele populatie bepalen?
Volgens mij is dat moeilijk. Je moet dan zo ver terug als je kunt. Liefst tot aan al je foundation-honden en dat is voor alleen jonge rassen redelijk te doen, denk ik. En veel loopt stuk op de periode rond de 2de wereldoorlog.
2) Bij de Hollanders gebruiken we sinds kort ook ZooEasy. Als ik kijk naar het COI (over 10 generaties) van de individuele honden, dan zitten de langharen gemiddeld ongeveer tussen de 30 en 35%. Mijn eigen teef zit op 24%, omdat haar overgrootvader een korthaar is. Uitgerekend over een onbeperkt aantal generaties zit ze volgens mij op 27%, maar dan ga je terug tot ongeveer 1940, dus niet zo heel ver terug.
Ik weet niet wanneer de Hollandse ontstaan is. De Dalmaat is al ver voor 1940 ontstaan. Maar voordat men stamboeken bij ging houden: weten we niks en dan verliezen we enorm veel honden tijdens de 2de wereldoorlog en moeten we na de oorlog ons ras weer opbouwen. En dan zie je in die periode ontzettend veel dezelfde honden terug komen. Toch hebben wij wel meer dan bijv. 4 founders. En dus een relatief laag COI gemeten over zo ver we terug kunnen (en dat is voor sommige honden weer ver terug voor de 2de wereldoorlog). Dit is voor ieder ras anders..
Er is een tijdje geleden een lezing geweest bij de Laekense Herders en daar werd gezegd dat je voor een gezonde populatie onder de 10% moet zitten. Ik weet niet over hoeveel generaties dat is, maar wij zitten daar sowieso veel te ver boven. De langhaarpopulatie is rond WO2 opgezet uit een handjevol honden (en daarna flink veel inteelt). Maak je tegenwoordig een proefstamboom, dan zie je vanaf 6 generaties en verder terug allemaal de zelfde honden. Ook als je een proefcombi maakt met een buitenlandse hond, want die zijn ook ontstaan uit honden die nog niet zolang geleden uit Nederland zijn gehaald.
Als ze niet over generaties praten en over zulke percentages praten, ga er dan maar vanuit dat ze 10 generaties bedoelen. En anders moet je het vragen. Ik ben altijd zo irritantbrutaal dat ik altijd vraag "ja leuk, over hoeveel generaties gemeten heeft u het?". Jullie zitten daar inderdaad ver boven. Zoals veel andere rassen daar ver boven zitten. En dan kun je maar 1 ding doen. De COI omlaag halen door andere rassen in te kruisen. En dat kan weer alleen als de stamboeken open gaan. En daar wordt het nou eens de hoogste tijd voor. Want zulke percentages gemeten over 10 generaties.....? Dan heb je al problemen in je ras. En als je ze nu niet hebt, heb je ze binnenkort. Deze percentages snoepen gemiddeld 2 tot 3 jaar van de leeftijd af die de hond had moeten kunnen worden. Zegt men.

(ik ben eigenwijs, ik denk dat men veel te weinig het huidige leefklimaat van de hond meetelt waarbij ze heel veel gif binnen krijgen middels vaccineren, ontwormen, vlooiengif, tekengif, brokvoeding en het inademen van verontreinigde lucht en dan heb ik het nog niet over de stress gehad en niet over meeroken gehad - dus inteelt alleen de schuld geven van alle ellende vind ik echt ontzettend naief - ze tellen er ook nog niet eens bij op hoeveel er binnen de fokkerij gerotzooid wordt met simpelweg ongezonde honden, buiten de COI).
Ik weet dat de Fok Adviescommissie van de langhaar sinds een lezing van Piter Bijma het volgende probeert aan de houden:
het COI van de pups moet lager zijn dan het gemiddelde van beide ouders.
Dus stel dat pa een COI van 34% heeft en ma een COI van 28%, dan moeten de pups onder de 31% uitkomen. Zo breng je het COI per generatie in je ras omlaag... als ik het goed begrepen heb!
3+4) Volgens mij berekenen we met ZooEasy standaard over 10 generaties.
Allemaal leuk en aardig en ja, zulke dingen moet je zeker doen. Maar het is uiteindelijk niet genoeg om een ras te redden.
Ik vraag me alleen af hoe ZooEasy dat berekent. Iemand heeft laatst m.b.v. de Wright-formule en een website met de hand het COI van haar nestje berekend over 9 generaties en kwam uit op 4,74% en ik deed hetzelfde met ZooEasy (ook over 9 generaties) en kwam uit op 11,73%. Nogal een verschil! Heeft iemand hier een idee hoe dat verschil kan ontstaan? En dat ancester loss, is dat hetzelfde als het AVK in ZooEasy?
Laat me raden, die iemand heeft dit tool gebruikt: http://www.czerwonytrop.com/inb/index.p ... =ok&lng=en. Ik denk dat ik wel weet waar het verschil zit. Tikfouten. Je hoeft maar 1 letter verkeerd in te tikken en het tool herkent de namen niet als zijnde hetzelfde. En dan krijg je lekkere lage COI's, onbedoeld. Ga er maar vanuit dat Zoo Easy klopt. Want daar tik je maar 1 keer de naam van een hond in en worden de namen/stambomen aan elkaar gekoppeld. Ancestor Loss Coefficient is inderdaad AVK in Zoo Easy. Moet je wel weten dat ze in Zoo Easy dat AVK berekenen over 5 generaties.
Ik ben nog aan het zoeken naar wat ik precies wil qua fokkerij. Het COI vind ik wel erg belangrijk. We zitten nu in zo'n klein vijvertje te vissen, dat kan nooit gezond zijn. Ik ben aan het kijken naar een mogelijke varieteitskruising (en ik ben gelukkig niet de enige).
Het heeft alleen nogal wat voeten in de aarde, dus ik hoop dat het lukt. Ik moet wel zeggen dat fokkers bij onze varieteit vrij goed samenwerken en redelijk open zijn naar elkaar.
Hoe zit dat bij andere rassen? Welke mogelijkheden hebben jullie om een flinke outcross te doen? En hoe pak je dat aan, met het oog op de toekomst?
Lijkt me echt een uitstekend plan, om te kruisen met andere varieteiten! Dat hadden ze al veel eerder moeten doen en ze hadden het nooit zover moeten laten komen. Maar ja goed, daar kun jij niks aan doen....

Ik kan nog outcross doen over 20 generaties (en zelfs meer) gemeten. Dus echt met een COI van 0%. Door honden te gebruiken van een ander continent. En ik heb helemaal mazzel, bij ons hebben we de zogenaamde LUA honden die 20 generaties geleden een Pointer hebben ingekruist (in de USA). Die honden hebben dus deels Pointerbloed. Moet je niet denken dat die kruisingen (LUA) gezondheidsproblemen vrij zijn hoor :-X. Daar komt net zo goed epilepsie, schildklierproblemen en kanker in voor als bij de "gewone" Dalmaten in de USA (met een COI van gemiddeld 10% over 10 generaties gemeten). Dus ook daar moet je verdomd goed uitkijken welke honden je gebruikt.
#2393428
Even op de Laekense terugkomend. Ik zeg wel 10 generaties. Maar ik hoorde laatst ook dat als ze percentages noemen zonder daarbij het aantal generaties te noemen, ze ook wel 3 of 6 generaties kunnen bedoelen. En dat scheelt nogal. Onder de 10% blijven gemeten over 3 generaties moet natuurlijk wel een makkie kunnen zijn. Maar onder de 10% gemeten over 10 generaties is weer een ander koekie, voor veel rassen. Ik heb geen idee hoe dat zit bij deze herder.
#2394656
Lizzy schreef: Ik weet niet wanneer de Hollandse ontstaan is. De Dalmaat is al ver voor 1940 ontstaan. Maar voordat men stamboeken bij ging houden: weten we niks en dan verliezen we enorm veel honden tijdens de 2de wereldoorlog en moeten we na de oorlog ons ras weer opbouwen. En dan zie je in die periode ontzettend veel dezelfde honden terug komen. Toch hebben wij wel meer dan bijv. 4 founders. En dus een relatief laag COI gemeten over zo ver we terug kunnen (en dat is voor sommige honden weer ver terug voor de 2de wereldoorlog). Dit is voor ieder ras anders..
Ik denk dat we bij de langharen niet meer dan 10 stamhonden hebben. In het begin, dus rond WO2, is er enorm veel inteelt geweest. Ik denk dat dat ook meespeelt in het COI van het hele ras? En we hebben ook een tijd gehad dat een paar reuen wel 8-10 keer hebben gedekt en bij elke huidige langhaar in de stamboom zitten in de 4e-6e generatie ongeveer. Dat was toen heel normaal, maar voor zo'n klein ras is dat heel veel. Tegenwoordig mogen langharen nog maar 3 keer dekken gelukkig (kortharen 5-6 keer volgens mij).

En anders moet je het vragen. Ik ben altijd zo irritantbrutaal dat ik altijd vraag "ja leuk, over hoeveel generaties gemeten heeft u het?".
Ik was er zelf niet bij, anders had ik dat zeker gedaan ;)

Allemaal leuk en aardig en ja, zulke dingen moet je zeker doen. Maar het is uiteindelijk niet genoeg om een ras te redden.
Ben ik met je eens hoor. Ik denk dat het ook eerder is om het niet erger te maken, dan om het snel beter te maken. Ik ben ook voorstander van wat grovere maatregelen. Misschien is dat mijn jeugdig enthousiasme/ongeduld.
Ik moet wel zeggen dat we nog redelijk vrij zijn van gezondheidsproblemen. Er zijn in de laatste jaren een aantal schildkliergevallen opgedoken, maar niet zoveel dat het een echte bedreiging wordt. Wel iets dat we in de gaten moeten houden en dat doen we ook.

Lijkt me echt een uitstekend plan, om te kruisen met andere varieteiten! Dat hadden ze al veel eerder moeten doen en ze hadden het nooit zover moeten laten komen. Maar ja goed, daar kun jij niks aan doen....
Het is ook eerder gedaan hoor. Bij de "opbouw" zijn er volgens mij 2 of 3 kortharen ingekruisd. Daarna nog een keer in 1988 en 2001, nog een keer per ongeluk (maar daar is nauwelijks iets mee gedaan) en in Finland in 2002. En in 1984 is een Tervuerenaar ingekruisd.
Misschien kom je dan wel boven die 10 honden. Het is alleen wat je ermee doet. Bijvoorbeeld uit de inkruising van '88: van die inkruising zijn twee teven gebruikt. Uit teef 1 is 1 zoon 8 keer ingezet en een zusje uit een herhalingscombinatie 1 keer. De reu zit bij veel honden in de stamboom, het zusje is moeilijker terug te vinden. Uit teef 2 is 1 dochter gebruikt en die "lijn" loopt ook nog steeds. Niet dat we echte lijnen hebben bij de langharen, maar ik weet niet hoe ik het anders moet zeggen. Maar die dochter van teef 2 is dan alleen gebruikt i.c.m. die zoon van teef 1. Als je nu kijkt naar de honden waar die korthaarinkruising van '88 in zit, dan zie je qua COI niet heel veel verschil met de honden waar die inkruising niet in zit.

Eén keer iets inkruisen heeft volgens mij niet zo heel veel zin op de lange termijn. Dat is tenminste wat ik zie als ik de stambomen doorspit.
Ik zou het liefst veel regelmatiger een korthaar inkruisen, bijvoorbeeld elke 3 generaties. En niet alleen bij mij, maar ook bij andere fokkers. Het is alleen niet zo makkelijk. Bij elke inkruising moet de rasvereniging toestemming krijgen van de RvB. En dan moet je nog genoeg pupkopers vinden en genoeg mensen die ermee gaan fokken, of die een teef onder fokkersvoorwaarden willen hebben. En je moet verder nadenken dan die ene generatie, anders heeft het ook geen zin.

Andere mogelijkheden die we bij de Hollanders hebben:
In Belgie en Frankrijk kunnen stamboomloze honden worden aangekeurd in het stamboek. Dit zijn vaak bewuste kruisingen tussen FCI-honden en werkhonden (voor politiewerk e.d.). Jammer dat dit alleen bij sportlijn-kortharen kan, gezien het karakter en het doel van de kruising, maar het geeft mogelijkheden. In Belgie is een paar jaar geleden ook een stamboomloze langhaar gebruikt. En dan zijn er nog langharen die spontaan geboren worden uit korthaarouders met een volledige korthaarstamboom. Hun stamboom klopt ongetwijfeld niet, maar ach. In Nederland rust er een taboe op die honden, in Frankrijk en Scandinavie gelukkig niet.

Ik denk dat we bij ons ras, of tenminste bij de kortharen, mazzel hebben dat er zoveel stamboomloze honden rondlopen die erg op onze FCI-honden lijken en dus makkelijk ingekruisd en aangekeurd kunnen worden in het buitenland. Dan heb je toch nog wat openingen in het stamboek. Lijkt me dat zo'n methode voor de meeste andere rassen geen mogelijkheid is?
#2585642
Geen idee of het nog de bedoeling is om in dit topic te reageren. Zo niet, mijn excuses.

Ik heb zelf whippets, en daar ook 2 nestjes mee gefokt. Binnen dit ras bestaat een wereld wijde database, waar echt ongelofelijk veel honden instaan.
Bij deze site kun je ook het COI laten bepalen, met 7 of 9 generatie's.
Mijn oudste teef:
http://thewhippetarchives.net/coi/coi.p ... 378&gens=9

Dochter ervan in mijn bezit:
http://thewhippetarchives.net/coi/coi.p ... 097&gens=9

En mijn eigen gefokte zwarte teefje, dochter van teef hierboven:
http://thewhippetarchives.net/coi/coi.p ... 687&gens=9

Ik vind het een ideaal programma/website, en ben er dan ook heel blij mee. Ontzettend handig om met een paar stappen de COI van een toekomst nest uit te kunnen rekenen dmv. testmating. Zoiets zou eigenlijk voor alle rassen gemaakt moeten worden, geeft een heleboel inzicht.

(zie net hierboven staan "niet voor vragen of reactie's", sorry!!!)
#2646807
Ik heb de hele topic niet doorgelezen. Ik heb whippets en kijk vaak of er bij de combinaties inteelt is. Het was tot een jaar of tien geleden heel gebruikelijk dat er bij de showhonden veel aan inteelt werd gedaan om het type vast te houden. Bij de renhonden was dat 40 jaar.....geleden ook gebruikelijk bij de renhonden, ook omdat we een klein whippet bestand hadden. Nu is het mode om met de Amerikaanse lijnen te fokken, terwijl de Amerikaanse standaard hoger is dan in Europa, ik ben toch wel wat angstig dat we het Europeese type aan het verliezen zijn. Ik kan er nog wel verder over uitwijden, maar ik voel dat ik me op glad ijs begeef. Wel heb ik 3 jaar gelden ook een Amerikaans teefje geimporteerd, wel met de grootte van de Europese standaard en mijn laatste nest is van een Amerikaanse reu. De reden is dat ik door heel Europa altijd weer op de oude inteelt bloedlijnen terug moet vallen. gr Boa
#2659761
1eboa schreef: Ik heb de hele topic niet doorgelezen. Ik heb whippets en kijk vaak of er bij de combinaties inteelt is. Het was tot een jaar of tien geleden heel gebruikelijk dat er bij de showhonden veel aan inteelt werd gedaan om het type vast te houden. Bij de renhonden was dat 40 jaar.....geleden ook gebruikelijk bij de renhonden, ook omdat we een klein whippet bestand hadden. Nu is het mode om met de Amerikaanse lijnen te fokken, terwijl de Amerikaanse standaard hoger is dan in Europa, ik ben toch wel wat angstig dat we het Europeese type aan het verliezen zijn. Ik kan er nog wel verder over uitwijden, maar ik voel dat ik me op glad ijs begeef. Wel heb ik 3 jaar gelden ook een Amerikaans teefje geimporteerd, wel met de grootte van de Europese standaard en mijn laatste nest is van een Amerikaanse reu. De reden is dat ik door heel Europa altijd weer op de oude inteelt bloedlijnen terug moet vallen. gr Boa
Wat bedoel je daarmee? :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door