Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#1957873
Zo, vandaag de droger in gebruik genomen.
Vanmorgen geitenpens en geitenlong gehaald. De pens heb ik in lapjes gesneden en opgerold.
Nu staat het machientje vanaf half 1 in de schuur te ronken.
Ik wil een soort pensstaafjes maken, zodat Joy wat te kluiven heeft.
Dus voorlopig staat ie nog wel een poosje aan. De geitenlong doe ik morgen.
Ik ben benieuwd....

Mijn vader komt straks om in de schuur te rommelen, ik ben benieuwd hoe lang ie bezig zal zijn...  :).
#1958522
*milik* schreef: En, heeft hij de 10 seconden gehaald? :biggrin2: 8)
Hij ging de schuur in en zei eigenlijk vrij weinig. De deur heeft wel de hele tijd opengestaan :).

Ik heb de pensreepjes/staafjes trouwens de hele nacht nog laten staan, dus totaal bijna 23 uur, en nu zijn het wel keiharde staafjes geworden.
Joy zal ze wel zo op hebben, maar ze moet er in ieder geval wel even flink op kauwen en dat was de bedoeling!
Straks de long snijden en dan kan die erin. Nu nog even hier rondneuzen welke grootte en dikte met long het handigst is.

Vooralsnog ben ik echt heel erg blij met mijn Bomann :D.
Laatst gewijzigd door Els77 op zo 06 mar 2011, 15:53, 1 keer totaal gewijzigd.
#1960306
Lab_Joy schreef: Interessant topic!

Met hele mooie foto's, vooral die van Parelridder. :)

Maar mijn vraag is: hoe bewaar je het nu het beste, buiten de vriezer dan?
In een niet luchtdichte pot evt met wat rijstkorrels onderin.
Na het droogproces nog even een dagje aan de lucht laten drogen, dan blijven ze nog langer goed.
Door Martine-Tom
#1961040
mijn droger kwam net thuis!
Er zit alvast een rondje wortel in voor het konijn, morgen maar eens wat vlees gaan kopen om te drogen 8)
Ik denk aan kipfilet.
Gehaktballetjes met knoflook.
Runderafsnijdsel.

Ik wil ook nog appels en bananen doen.

Oh ik heb te weinig uren in de dag.
#1975159
Mijn droogmachine is zojuist "thuis gekomen" :biggrin2:
Gelijk even de vriezer ingedoken om wat vlees uit te halen, ik vond nog een pakje zalmgehakt....Iemand een idee of dat een optie is? Ik zag hier al gehaktballetjes voorbijkomen, dus dan zalmgehaktballetjes maken?

En drogen jullie meerdere dingen door elkaar? Ook vis en vlees?
#1975162
Zalm is vrij vet, dus dat droogt niet zo goed.
Ik heb afgelopen weekend kipfilet gedroogd en heb nog wat weten te redden voor de honden. Onze jongste is er ook dol op... ::) :D :-X

Ik droog alle vlees door elkaar, maar doe fruit enzo apart.
Appel en vis is niet zo lekker.... :biggrin2:
#1978144
Nog maar is een vraagje...Ik heb riblappen gekocht, half laten ontdooien en net vet er af staan snijden. Ik heb plakken gesneden van zo'n 1 a 2 cm in dikte...Het ziet er zo "dik" uit...heb de neiging om dunnere plakjes te snijden. Maar ik meen gelezen te hebben dan de repen zo'n 2cm dik "moeten" zijn?

En ik heb rundergehakt liggen, daar wil ik beloningssnoepjes van drogen..Hoe groot draaien jullie de balletjes? Soepballetjes??
#1978163
Ik snijd het vlees veel dunner, max een halve cm. Waarschijnlijk hadden ze het over repen van 2 cm breed denk ik.
Gehakt balletjes heb ik nog nooit geprobeerd maar een klein soepballetje lijkt me goed.
Misschien kan je het balletje ook nog een klein beetje plat drukken?
Hoe dunner/platter het vlees, hoe korter de droogtijd en des te droger je het krijgt.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door