Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Irish
#1710219
Hallo Allemaal,

Omdat ik met Ivan een eliminatiedieet wil gaan starten op vooralsnog konijn, wil ik voor hem (konijnen)vlees gaan drogen.
En het is sowieso veel beter dan die dw meuk, daar heb je wel gedroogde kipfilet maar dan zit er alsnog suiker bij :-X

Ik heb begrepen dat dit ook in de oven kan op ongeveer 50 graden, maar ik vind dat een beetje jakkiebah :-[
Dus, Iris is op zoek naar een goede, betaalbare en het liefst ook een beetje energiezuinige droogmachines.

Als je zo googelt en zoekt op BP kom ik aardig wat merken en types tegen, maar waar moet ik op letten, wat is handig etc. etc.??
Ik hoor het graag van de droogexperts onder jullie :biggrin2: Ik ben nog een groentje ;D

Alvast bedankt!
#1710239
Hoi

De gedroogde kipfilet van de C1000 bevat geen suiker hoor  ;) en ik zie steeds meer echt gedroogd spul bij dierenwinkels.
Maar zelf drogen is leuk! Het kan idd in de oven, als je een heteluchtoven hebt met meer roosters is dat ook redelijk voordelig. Je kunt de roosters eventueel met bakpapier bekleden dat je goed van gaten hebt voorzien, dan blijven ze schoner.

Een droogmasjien is ook leuk en het handige is dat je hem met de te drogen pens in de schuur kunt zetten  ::) Ik heb er een van Orava, simpel model zonder tijdklok of instelmogelijkheden maar hij doet het prima.
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1710245
Hier een bomann en een stokli.
Over beide zeer tevreden, allebei wel voor en kleine nadelen.
De Bomann,
Voordelen: is goedkoop in aanschaf, verbruik is ook goed te doen, makkelijk schoonmaken (gaat hier gewoon de vaatwasser in), er kan zo'n 2-2,5kg per keer in, lucht komt van boven, 5 ringen.
Nadelen: de ringen zijn niet zo groot in doorsnee en vrij plat, dus vlees moet je wel goed op maat snijden (hele eendenpoten past niet zo goed bv) en je kan geen tempratuur instellen.
De Stokli:
Voordelen: grote ringen, wij hebben er 9 en zo kunnen er heel wat kilo's in! en daardoor per keer ook wat zuiniger. ook grote dingen kun je erin drogen omdat de ringen wat hoger zijn. kan in de vaatwasser. tempratuur kan je instellen.
Nadelen: vrij prijzig in aanschaf, extra ringen zijn ook niet voordelig. lucht komt vanonderen, dus daar wordt het wel vrij gauw vies omdat het vet naar beneden lekt.

Ikzelf zou kiezen voor een bomann als je niet al te gek veel droogt, of miss 2 bomann's voor als wel wat meer droogt.
Ze zijn een stuk voordeliger.
Maar als je geld genoeg hebt om te besteden zou ik weer zeker kiezen voor de stokli, die is net wat luxer en kan meer in.
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1710352
hier heb ik er 2 van bomann , deze lagen stapel ik op 1 machine  :biggrin2:
voordeel van bomann vind ik dat de blazer boven zit zodat er geen viezigheid in kan .
zelf ben ik zeer tevreden over de droger , en zo  evt zo weer eentje  kopen
Door Irish
#1710379
Bedankt voor jullie reacties!

Heb even zitten googlen op bomann en Stockli.
De Bomann is ongeveer 50 euro en de Stockli 150?
De Bomann heeft 250watt en de Stockli 600, maar blijft de droogtijd voor beide een aantal uur?
Gebruikersavatar
Door May Linn
#1710399
Ja voor beide een aantal uur, hier gaat het met de bomann zelfs sneller, maar dat komt ws ook omdat ik de stockli op een lagere tempratuur instel.
Ik heb de Bomann een jaar geleden gekocht voor iets van 25 euro uit duitsland, daar zijn ze een stuk goedkoper.
Door Irish
#1710487
Dan wordt het denk ik ook een Bomann, en op die ene site issie inderdaad maar 25 euro.
Ga hem deze week nog bestellen!
Bedankt en als er nog meer ervaringsdeskundigen zich willen melden.. ik zeg.. doen  ;D
Door velduil
#1713520
Ik las dat het drogen ook in de hete lucht oven kan,

hoe lang en hoe warm moet ik dat dan instellen b.v. als ik als test, een stuk kipfilet in reepjes snij en ophang aan het rooster ?
Gebruikersavatar
Door lauraV
#1713574
velduil schreef: Ik las dat het drogen ook in de hete lucht oven kan,

hoe lang en hoe warm moet ik dat dan instellen b.v. als ik als test, een stuk kipfilet in reepjes snij en ophang aan het rooster ?
het vlees moet eigelijk niet hoger drogen dan 50 graden , hierboven gaat de structuur veranderen (stollen van de eiwitten )waardoor je deze gaat bakken en de voedingswaarden minder worden

stukjes kipfilet kunnen rustig 7 a 8 uur in de oven droge ( nu weet ik niet prcies hoelang het met een hetelucht oven duurt)
Door Lodi
#1713596
Iemand wel een paardenvlees gedroogt? ik heb de Bomann, ben er zeer tevreden over en heb nog alleen maar kipfilet gedaan. Die reepjes hebben ze erg snel weg, vandaar ik dacht misschien paardenvlees ?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door