Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
#3380758
Ik heb inmiddels reactie gekregen op mijn vragen over de funnelval.

Je trekt in de funnelval alleen mannetjes aan omdat het de geur van het vrouwtje is die door de capsule wordt afgegeven. De vrouwtjes ruiken dit feromoon ook maar zijn daar niet in geïnteresseerd!

De mannetjes worden in de val gelokt omdat ze denken een wijfje te vinden om te paren. Het feromoon werkt in een straal van 50 m.

Zo vlug er een grote populatie schadelijke motten in je omgeving aanwezig is, is het allerbest om preventief te werken en een funnelval te hangen. Want als er eikenprocessierups in de buurt is, krijg je ze vroeg of laat toch, met of zonder val. Dus in dit geval beter voorbereid zijn en in funnelval hangen.

Als er in je omgeving nog geen eikenprocessierups voorkomt, kan het ook geen kwaad om een val te hangen. Als je niets vangt, alles ok. Vang je wel, dan ben je voorbereid en kan je je ook aan rupsen verwachten. Het is niet zo dat je met de val op te hangen, zelfs preventief, gegarandeerd geen rupsen krijgt. De val doet de bevruchtingskans van de wijfjes afnemen en daardoor de eiafleg beperken. Maar er kunnen altijd ook reeds bevruchte wijfjes naar je boom vliegen en eitjes afleggen."
Gebruikersavatar
Door kiara
#3380759
zurca schreef:Ik heb inmiddels reactie gekregen op mijn vragen over de funnelval.

Je trekt in de funnelval alleen mannetjes aan omdat het de geur van het vrouwtje is die door de capsule wordt afgegeven. De vrouwtjes ruiken dit feromoon ook maar zijn daar niet in geïnteresseerd!

De mannetjes worden in de val gelokt omdat ze denken een wijfje te vinden om te paren. Het feromoon werkt in een straal van 50 m.

Zo vlug er een grote populatie schadelijke motten in je omgeving aanwezig is, is het allerbest om preventief te werken en een funnelval te hangen. Want als er eikenprocessierups in de buurt is, krijg je ze vroeg of laat toch, met of zonder val. Dus in dit geval beter voorbereid zijn en in funnelval hangen.

Als er in je omgeving nog geen eikenprocessierups voorkomt, kan het ook geen kwaad om een val te hangen. Als je niets vangt, alles ok. Vang je wel, dan ben je voorbereid en kan je je ook aan rupsen verwachten. Het is niet zo dat je met de val op te hangen, zelfs preventief, gegarandeerd geen rupsen krijgt. De val doet de bevruchtingskans van de wijfjes afnemen en daardoor de eiafleg beperken. Maar er kunnen altijd ook reeds bevruchte wijfjes naar je boom vliegen en eitjes afleggen."
Klinkt goed maar waar / hoogte moet je de val dan hangen
Door src_esther
#3380764
Lizzy schreef:Ja, dat is precies wat ik ook denk. Het houdt niet op hoor, bij deze eikenprocessierupsen. Eén, dennenprocessierupsen rukken ook al deze kant op en laten we het nog maar niet hebben over teken en muggen die je helemaal niet wil hebben hier :-X . En 20 jaar geleden: hadden wij ook nog geen Franse hartworm... Die is hier gewoon al een paar jaar ingeburgerd :-X
Vind het ook zo opvallend dat er nu plotseling heel veel geld beschikbaar komend voor onderzoek naar medicijnen/vaccinaties mbt ziektes die worden overgedragen door deze dieren... :-\
Door Eef+Stippels
#3380773
Bedankt voor het plaatsen van de reactie, Zurca!

kiara schreef:Klinkt goed maar waar / hoogte moet je de val dan hangen
Je hangt ze in de boom, 1 per eik. Over de precieze hoogte heb ik niets gelezen.

Maar hou er rekening mee dat er water in moet en dat je dat elke week moet vervangen...
Zagen wij ook pas nadat de vallen bezorgd waren ::) Dus je kunt niet 1 keer een ladder tegen de boom zetten en klaar is klara...
Wij doen trouwens 2 per boom, we kunnen niet genoeg van die rotbeesten kwijt zijn :P
Gebruikersavatar
Door kiara
#3380787
Dat red ik dan niet zijn echt enorme bomen :'(
De eerste tak al niet
Gebruikersavatar
Door kiara
#3380788
En even mijn mening , ik vind eigenlijk dat de gemeente/regering dat moet betalen want zijn hun bomen en niet van mij, want dan zou ik er 4 moeten hebben voor deze 2 , best duur dan
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3380790
kiara schreef:En even mijn mening , ik vind eigenlijk dat de gemeente/regering dat moet betalen want zijn hun bomen en niet van mij, want dan zou ik er 4 moeten hebben voor deze 2 , best duur dan

De regering heeft geen geld hoor, dat zijn gewoon ons aller centen :biggrin2: En jij ging in een bosrijke omgeving wonen, dan zul je af en toe eens last hebben van beestjes. Je hoeft niet zo'n dure val te hangen, je kan ook een bijdrage in de bestrijding doen door je tuin aantrekkelijk te maken voor rupsenvretende vogeltjes. Wat plantjes en nestkastjes voldoen dan al. Staat nog leuk ook.
Gebruikersavatar
Door pike
#3380803
Siberienne schreef:Ik lees het al, ik hoef voorlopig niet bang te zijn voor mijn baan ... Krim Congo koorts, lekker ding die teek...


Kijk, dan heeft het toch ook nog positieve kanten :cool:
Door K&D
#3380812
kiara schreef:Dat red ik dan niet zijn echt enorme bomen :'(
De eerste tak al niet
Hier ook de feromonen binnen. Ik was van plan de emmertjes aan een lang touw te hangen, wat ik eerst over een tak gooi met een steentje eraan, zodat ik de val eraan kan knuppen, de boel kan ophijsen en weer kan laten zakken als het nodig is. Dan is geen ladder nodig.
Door Anne in Zweden
#3380821
Lizzy schreef:Ohwww, grote ieuw :-X :-X :-X
Er staan hier in Noord-Zweden nog wel wat huisjes te koop voor weinig geld, Lizzy. Zal ik alvast een makelaar bellen voor je? :biggrin2:
Door Eef+Stippels
#3380835
K&D schreef:Hier ook de feromonen binnen. Ik was van plan de emmertjes aan een lang touw te hangen, wat ik eerst over een tak gooi met een steentje eraan, zodat ik de val eraan kan knuppen, de boel kan ophijsen en weer kan laten zakken als het nodig is. Dan is geen ladder nodig.
Dat is een goed idee!

Hier hangen ze inmiddels. Ook 1 in een hoge tak/struik naast de eikenboom, kijken of dat werkt.


@Kiara: ik ben met je eens dat de gemeente/overheid dit zou moeten betalen. Uit bestaande budgetten, bijvoorbeeld de hondenbelasting of wat minder vaak grasmaaien en in plaats daarvan die nesten weghalen. Maar helaas doen ze niets en wij en de honden hebben er al maanden last van.

Wat Angelique al zegt, je kunt beginnen met bloemen/planten en vogelhuisjes ophangen als je dat nog niet hebt gedaan.
Vogelhuisjes helpen denk ik wel iets, de nesten zijn hier kleiner dan verderop waar geen huisjes hangen.
Maar hier helpt het niet genoeg. Er zijn alsnog 5x zoveel nesten in de bomen naast ons dan vorig jaar.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door