Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3374932
Oo gut ik wil niet meer aan de zomer van vorig jaar denken :-X Fozzy at tegen het eind ongeveer niks meer, die heb ik dagelijks aardappelen gekookt, die wou ie wel eten, was graatmager. En ik heb ook een 12,5 jarige. En ik had het ook wel echt gehad. En dan heb ik het nog niet eens over ML die klaagt al bij 25 graden, nee geweldige zomer.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3374933
Lizzy schreef:Ik kreeg ook al echt vlekken van angst hoor, terugdenkend aan vorige zomer :-X

Ik denk dat je qua installatie airco (als je het laat doen) tussen de 1200 en 1800 euro kwijt bent, echt afhankelijk van hoeveel capaciteit je nodig hebt (dus hoe groot de ruimtes zijn). Ons huis is heul klein en dan heb je minder capaciteit nodig dan wanneer je een woonkamer van 70 m2 hebt.
Ik heb even een rekentool geraadpleegd. Hier is het dan wel goed geïsoleerd maar wel raampartijen en de grote gevel de hele dag in de zon, voornamelijk woon en eetkamer, neem ik die dan kom ik al op minimaal ( best geisoleerde waarde) 3,5kwh uit, 12000btu, en dan heb ik de luchtstroom naar boven toe niet meegerekend, dat is wel een aandachtspuntje hier in huis denk ik. :g: En daar zijn online geen rekenmodellen voor.

Heel mooi zo zoiets maar qua temperatuur huishouding :-X
20190425_115748.jpg
20190425_115748.jpg (2.15 MiB) 1460 keer bekeken
Geldt ook in de winter , ik moet zorgen dat het boven ongeveer hetzelfde is anders zit he mega in de tocht, lijkt me voor airco hetzelfde liedje
Door Tanna
#3374941
Gelukkig heb je de knoop al doorgehakt, Lizzy. Heel verstandig!
In ons vorige huis hadden wij airco en dat missen we heel erg. Die airco was er per ongeluk gekomen omdat ik thuis ging werken. Mijn handige lief had een opnamestudio voor mij gebouwd toen ik niet meer op locatie kon werken. Een prachtig hokje met een mooi ventilatiesysteem erin, dat had hij nauwkeurig uitgedacht. Frisse lucht was dan ook geen probleem maar de temperatuur steeg naar ongekende hoogte en ik lag na een uurtje voorlezen al haast bewusteloos achter mijn microfoon. Het kon niet anders, er moest airco komen. Zelf betalen jammer genoeg, dat ging mijn werkgever niet bekostigen. Omdat ik het zonder bon kon laten doen hield ik wat geld over en is er ook een unit in de slaapkamer geplaatst. Wat was dat goddelijk in een slaapkamer met schuin dak waar het makkelijk over de 30 graden werd!
Toen ik later werd afgekeurd heb ik na een jaar of wat de unit van mijn studio laten verplaatsen naar de woonkamer en twee jaar geleden hebben we nog kunnen genieten van zalige koelte op de begane grond. In ons nieuwe huis moet zoveel gebeuren dat er voorlopig geen airco komt, daar hebben we gewoon geen geld voor. Maar tjonge, wat hebben we het vorig jaar gemist.
Geniet straks van de airco, heerlijk!!!
Door src_esther
#3374966
Kaio schreef:Ik heb even een rekentool geraadpleegd. Hier is het dan wel goed geïsoleerd maar wel raampartijen en de grote gevel de hele dag in de zon, voornamelijk woon en eetkamer, neem ik die dan kom ik al op minimaal ( best geisoleerde waarde) 3,5kwh uit, 12000btu, en dan heb ik de luchtstroom naar boven toe niet meegerekend, dat is wel een aandachtspuntje hier in huis denk ik. :g: En daar zijn online geen rekenmodellen voor.

Heel mooi zo zoiets maar qua temperatuur huishouding :-X 20190425_115748.jpg
Geldt ook in de winter , ik moet zorgen dat het boven ongeveer hetzelfde is anders zit he mega in de tocht, lijkt me voor airco hetzelfde liedje
Wat hebben jullie als verwarming? Radiatoren? Vloerverwarming? Convectoren?
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3374971
src_esther schreef:Wat hebben jullie als verwarming? Radiatoren? Vloerverwarming? Convectoren?
Boven radiatoren, beneden enkel vloerverwarming. Kelder ook radiatoren maar die staan amper aan.
Door src_esther
#3374975
Kaio schreef:Boven radiatoren, beneden enkel vloerverwarming. Kelder ook radiatoren maar die staan amper aan.
Je zou kunnen onderzoeken of het mogelijk is via de vloerverwarming te koelen, tenminste beneden. Zou vrij eenvoudig moeten zijn. Zullen de beren vast fijn vinden, een vloer van een graadje of 19/20 als het buiten 25+ is.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3374980
src_esther schreef:Je zou kunnen onderzoeken of het mogelijk is via de vloerverwarming te koelen, tenminste beneden. Zou vrij eenvoudig moeten zijn. Zullen de beren vast fijn vinden, een vloer van een graadje of 19/20 als het buiten 25+ is.
De verwarming en vloerverwarming ( en warm water) zitten op een gedrocht van een oliegestookte ketel ( met een bedieningspaneel ( wat de enige instellingen zijn ook qua temperatuur) waar een monteur nog het zweet van uit barst ) ....
Lijkt me lastig om iets in die kring te wijzigen. Beren zouden het vast geweldig vinden :biggrin2:
Door Lizzy
#3375011
Kaio schreef:Ik heb even een rekentool geraadpleegd. Hier is het dan wel goed geïsoleerd maar wel raampartijen en de grote gevel de hele dag in de zon, voornamelijk woon en eetkamer, neem ik die dan kom ik al op minimaal ( best geisoleerde waarde) 3,5kwh uit, 12000btu, en dan heb ik de luchtstroom naar boven toe niet meegerekend, dat is wel een aandachtspuntje hier in huis denk ik. :g: En daar zijn online geen rekenmodellen voor.

Heel mooi zo zoiets maar qua temperatuur huishouding :-X 20190425_115748.jpg
Geldt ook in de winter , ik moet zorgen dat het boven ongeveer hetzelfde is anders zit he mega in de tocht, lijkt me voor airco hetzelfde liedje
Ze berekenen de kubieke meters dus daarmee nemen ze de hoogte van dat plafon ook mee denk ik. Ze hangen de aico ook hoog zodat de luchtstroom van boven naar beneden kan vallen zeg maar. Zouden ze dat ding niet op kunnen hangen in de hoogte, juist om de reden van de luchtstroom en de tocht?
Door Lizzy
#3375012
Kreeg daarnet via de email een andere offerte binnen (ik had er 3 opgevraagd). Dus zo, via email, zonder bezoek maar wel met de m3 inhoud van onze woning: ander merk airco maar inclusief montage €400 duurder. Ik verwacht nu nog 1 andere offerte maar dat bedrijf is al 4,5 dagen na aan het denken dus al met al ben ik heel blij met onze keuze voor het bedrijf waar we ja tegen hebben gezegd.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3375017
Lizzy schreef:Ze berekenen de kubieke meters dus daarmee nemen ze de hoogte van dat plafon ook mee denk ik. Ze hangen de aico ook hoog zodat de luchtstroom van boven naar beneden kan vallen zeg maar. Zouden ze dat ding niet op kunnen hangen in de hoogte, juist om de reden van de luchtstroom en de tocht?
De hoogste punt is dus de zolderpunt op de overloop, boven, denk dat dat ook niet de beste oplossing is, ikzelf ga er vanuit dat je op beide plaatsen 1 moet hangen maar hoe je dat berekend? (welke hoe groot en waar? zou je wat meer over de luchtstroom van die dingen voor moeten weten) Neem aan dat een bedrijf wat meer ervaring heeft en dat wel weet. Ach ja we moeten toch nog ff wachten, verwacht nl dat ons geintje 3000 wordt. Heb wel al een bedrijf hier in de buurt gezien die ik dan wel zeker ff laat komen ;)
Lizzy schreef:Kreeg daarnet via de email een andere offerte binnen (ik had er 3 opgevraagd). Dus zo, via email, zonder bezoek maar wel met de m3 inhoud van onze woning: ander merk airco maar inclusief montage €400 duurder. Ik verwacht nu nog 1 andere offerte maar dat bedrijf is al 4,5 dagen na aan het denken dus al met al ben ik heel blij met onze keuze voor het bedrijf waar we ja tegen hebben gezegd.
Ah joh jullie hebben gewoon al goed gekozen hoor ;)
Gebruikersavatar
Door kiara
#3375079
Goede beslissing Lizzy met zo’n warm huis.
Gelukkig heb ik de mazzel dat mijn huis vrij koel te houden is.
Maar pff hoop ook echt niet dat het weer zo’n zomer wordt mar vrees het ergste.
Lijkt inderdaad wel 50 gepasseerd meer last :(
Door Borke
#3375127
Wij hadden in ons vorige huis een airco in de slaapkamer. We hadden al zonneschermen, maar dat hielp niet genoeg, we sliepen onder een plat dak. Het was zo’n split level unit met de motor buiten en een airo unit in de slaapkamer. Leo had hem zelf geïnstalleerd. Als de slaapkamer boven de 25 graden kwam, dan zetten we hem aan. Bijkomend voordeel vond ik dat je met de ramen dicht slaapt, wat prettig is als je buren laat naar bed gaan en langer in de tuin zitten, omdat het zo warm is.

Bij dit huis hebben we ook een plat dak en veel zon, zonneschermen en rolluiken. Cruciale verschil is dat dit huis een nieuw extra geïsoleerd plat dak heeft. Dat is echt een wereld van verschil in huis sinds we dat hebben laten doen. We dachten aan een airco, maar daar zijn we van af gestapt nu het hier zoveel koeler is.

Toen dat dak geplaatst werd, hebben we meteen het schuurdak laten doen. In die schuur stond toen nog een grote vrieskist, dus we dachten daar stroom mee te besparen door het dak te isoleren. Het was een enorm verschil qua temperatuur in die schuur. Die enkelsteens schuur was niet geïsoleerd en stond in de volle zon vrijwel de hele dag. Op een warme dag, was het alsof je in een sauna stapte voordat dat dak was geïsoleerd. Met dakisolatie is het echter veel koeler in de schuur dan buiten. Onvoorstelbaar! Dus zonder isolaatie van de rest, is dakisolatie een hele goede investering!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door