Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door koekje
#3374871
Too schreef: Koek is dat omdat ze dan een ketting hebben gemaakt of omdat t gewoon fijn is / goed werkt,.. weet je dat? Hier vegen ze wel graag langs de drempels als ze een mensenhaar hebben verwerkt nl.
Voornamelijk bij kettingen, maar daarom juist omdat het matje (zitten ribbels op) extra goed werkt. Ik heb haar van bijna een meter en de kleuter heeft ook lang haar tot aan haar kont (oke, een kleuter is minder lang, maar toch). Dus extra lange kettingen
Door frodo quin
#3374908
Ik gebruik ook cat's best klontvormend, de gewone en daar ben ik na van alles te proberen toch nog steeds het meest tevreden van. De versie voor langharigen heb ik nooit geprobeerd.

Hier één kat en twee bakken, een maxi en een gewone. Ik verbruik weinig grind (een grote en een medium zak per jaar). Meneer is een binnenkat, dus alles gaat in de bak.

Hier wordt er dagelijks (als ik het niet vergeet) geschept en ik vul nooit bij of gooi schoon grind weg. Als één bak wat te leeg wordt gooi ik het bij de andere en komt er nieuw grind in de ene. Als nummer twee dan ook bijna leeg is gooi ik dat laatste restje weg.

Elke twee weken alles weggooien hoeft naar mijn ervaring echt niet als je voldoende de bak uitschept. Ik heb wel altijd katten gehad die een dunne laag helemaal niet erg vinden en een dikke laag (als er net nieuw grind in zit) net minder prettig.
Door zurca
#3374909
Anne in Zweden schreef:Ik heb ook klontvormend grit en hoef dat nooit van de bodem te schrapen. Gewoon zorgen dat er een flinke laag in de bak zit, dat is hier voldoende. Blijkbaar graven ze niet tot op de bodem. Ik haal 's winters (in de zomer gaan ze nauwelijks op de bak, doen ze alles buiten) iedere dag één keer de köttels en de klonten eruit, en vul het grit aan als het nodig is. De hele bak schoonmaken doe ik ahum, eens in de maand? Twee maanden? :-[ .
Ja hier ook zo, klontvormend grit en dan gewoon een goede dikke laag. Ik gebruik grit van de AH. Maar sinds Pippa er is en die een voorliefde ontwikkelde voor klontvormend grit en dit voor honden niet goed is, zit er in de bak die beneden staat gewoon grit. Hier blijft ze vanaf maar ik vind het vreselijk spul om uit te scheppen... Oh enne Anne... haal die :-[ maar weg achter je " eens in de maand? twee maanden" Ik zet die wel bij mij neer want hier staan de bakken wel langer zonder soppie :-[
:biggrin2: ;D

Hier staan 3 bakken voor 1 kat, meneer heeft graag wat te kiezen ::)
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3374927
Wij verversen het grit nooit.
Wel eens eruit halen om de bak te soppen, maar dan gewoon terug.
Ik zie niet in waarom dat zou moeten, die die niet geklonterd zijn, zijn nog gewoon schoon.
Af en toe gebeurd het natuurlijk wel eens dat er per toeval 2 nogal weinig vulling hebben en dat we die dan bijeen gieten en de andere nieuw vullen, maar dat is niet bewust en zelfs niet jaarlijks.
Door zurca
#3374934
pearlsofpassion schreef:Wij verversen het grit nooit.
Wel eens eruit halen om de bak te soppen, maar dan gewoon terug.
Ik zie niet in waarom dat zou moeten, die die niet geklonterd zijn, zijn nog gewoon schoon.
Af en toe gebeurd het natuurlijk wel eens dat er per toeval 2 nogal weinig vulling hebben en dat we die dan bijeen gieten en de andere nieuw vullen, maar dat is niet bewust en zelfs niet jaarlijks.


Doe ik inderdaad ook niet. Ik zeef ook niets als ik de bak uitsop. Ik schep de bak schoon, grit in een emmer, bak soppen en wanneer die droog is het grit uit de emmer er weer in.
Door Too
#3374935
Er gaat een wereld voor me open , serieus .

Nou zie ik wel dat 'langs de wand geplast' geen mooie vaste bollen geeft maar veel kleine losse brokken die lastig scheppen... nou ja ik ga het 's op jullie manier doen.
Door zurca
#3374939
Tobias plast ook langs de rand. Ik heb er geen probleem mee om dat weg te scheppen. Kwestie van genoeg grit in de bak. Ik zet de schep onder de "bonk" plas, ff wrikken, en dan schep ik het erzo uit.
Door Too
#3374945
zurca schreef:Tobias plast ook langs de rand. Ik heb er geen probleem mee om dat weg te scheppen. Kwestie van genoeg grit in de bak. Ik zet de schep onder de "bonk" plas, ff wrikken, en dan schep ik het erzo uit.

Ik denk dat jullie 'klei' gebruiken dat klont volgens mij wat beter en steviger dan t hout van cats best . Zo te lezen moet ik ho hoognodig aan mijn techniek gaan werken :)
Door Anne in Zweden
#3374947
Ik heb één wandplasser. Belangrijk is dan dat je niet gaat scheppen als de plas nog niet volledig is opgezogen door de korrels, dan krijg je een soort nat cement, vreselijk! Als de klont die tegen de wand geplakt zit goed droog is, til ik de bak een stukje op (aan de kant waar de wandklont zit) en schud ik het overige grit wat naar achteren in de bak. Vaak komt de wandklont dan ook al los van de wand. Zo niet, laat ik het opgetilde deel op de grond 'vallen' (vanaf een cm of 5 hoogte maar, hoor; ik wil natuurlijk niet dat de bak kapotgaat), dan komt de klont hoe dan ook los.

Ik heb kleikorrels, inderdaad.
Door Rianne145
#3375119
Ik gebruik al heel lang klontvormende kattenbakvulling van klei (golden grey) en dat bevalt eigenlijk heel goed, behalve dat het best wel uit loopt (ondanks matje) en het is niet bepaald milieu vriendelijk. Heel weinig klonten die op de bodem komen maar er zit ook veel vulling in dus het krijgt de kans niet om daar te komen. Wel nog wel eens klei pootjes door het huis omdat ze graven in een natte plas. Best ranzig. Net maar eens de Oko plus besteld, de standaard en de brokjes voor langharige katten. Ben benieuwd.
Door Too
#3375637
Alles voor de wetenschap :biggrin2: :

Bak 1 wordt geschept, gesopt en teruggestort, kap en rand krijgen een sopje wanneer nodig... de huidige vulling, cats best, is ruim 3 weken in gebruik, dit was al jaren de favoriete bak
Bak 2 is sinds een kleine week gevuld met heel fijne klontende kleigritjes van de supermarkt , qua beleid zelfde als bak 1. Het lijkt er op dat ze deze nu het fijnst vinden maar of dat is omdat de gritjes zo fijn zijn, je zo lekker kunt graven of omdat t grit nog relatief vers is durf ik niet tezeggen. Ze kunnen wel naar bak 1 lopen en dan toch omdraaien om naar nr 2 te gaan... Uitloop valt me overigens niet tegen.

De milieu-overweging ( en t kostenplaatje) blijft absoluut meespelen maar nu ik weet dat mijn aanname mbt regelmatig volledig vervangen een beetje raar en onnodig was gaan we de komende tijd maar s testen wat voor ons t beste werkt.
Gebruikersavatar
Door Cait_ie
#3375815
Voor onze 3 poezelvriendjes (waarvan 1 buiten gaat):

Wij hebben twee grote bakken staan, beide met Cat's Best Eco Plus.
Ik schep deze om de dag uit, laat ik het langer staan krijg ik een kadotje op de uitloopmat :P

Ik vind het geweldig dat deze korrels zo mee kunnen doorgespoeld worden in de WC. Wij doen dit nu 5 jaar en hebben hier nooit enige hinder mee ondervonden tot nu toe.
Scheelt heel wat op onze afvalkosten (die wij per kg betalen).

Om aan hethelehuiszitonderdekattenbakkorrels-management te doen ligt er een grote badmat van de action bij de bakken (vind ik beter werken dan een echte uitloopmat) en rekenen we op assistentie van Mr. Roomba :)

De hele bakken leegmaken en verversen doe ik zo'n 1x per maand. Dan is het gros van de korrels wat verpulvert en absorbeert het naar mijn gevoel minder goed.
Bijvullen doen we nooit.

Wij zijn er best wel allemaal tevreden mee zo ;)
Door hannabelgje
#3376317
We gaan hier ook eens wat andere dingen proberen. Kijken of er dan minder ongelukjes gebeuren.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door