Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door zurca
#3373659
Angelique schreef:Dat is hier ook zo. Alleen krijg ik in de regel 3 dikke middelvingertjes :biggrin2:
Dan lees ik die zin en kijk ik daarna naar de foto in je onderschrift... Yep...zie het he-le-maal voor me ;D ;D ;D
Gebruikersavatar
Door Spikkelneus
#3373660
Een podenco die niet mag graven en niet mag jagen is wat mij betreft als een border collie zonder kudde schapen (of iets anders om te hoeden) - het kan, maar ik vind het 10x niks.

Als ik jou was zou ik die muilkorven gewoon proberen, dan kunnen ze nog steeds doen wat ze het liefste doen, maar dan zonder al die lijkjes.
Hier eten ze trouwens elke gevangen muis/mol/vogel/etc op - ik zie het maar als gratis barf.
(ze gaan bij mij nooit los, dus dat graven en jagen vindt uitsluitend op ons eigen terrein plaats)
Door BlissSpirit
#3373661
Angelique schreef:
Dat is hier ook zo. Alleen krijg ik in de regel 3 dikke middelvingertjes :biggrin2:
Hahahaha, zie het helemaal voor me.
Hier mag het ook niet en moet zeggen dat het ook niet gebeurd. (Klopt gelijk af) De ganzen vliegen niet eens meer weg en waggelen rustig verder. En hazen en konijnen worden heel dom nagekeken en dan kijken ze mij aan, zo van, zag je dat?
Bliss heeft 1x een muis gevangen en heb het ook niet zien gebeuren. Zag opeens dat ze haar bek zo raar dicht hield, dus vroeg eerst wat heb je toch. Toen maar gezegd laat los en prrrrrrrr daar rende het muisje heen Afbeelding. Gekke muts, ze leek helemaal opgelucht dat ze van het gekriebel in haar bek afwas.

Helaas dus geen advies voor je, want heb er geen ervaring mee, maar snap dat het lastig is.

Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Dwarreltje
#3373665
src_esther schreef:Maar hoeveel is dat dan? Er moet natuurlijk wel iets overblijven voor de dieren die er afhankelijk van zijn. Maar dat ze zoveel muizen vangen kan ook betekenen dat er gewoon heel veel muizen zijn. Dat Ko een rat te pakken had, komt ook omdat er erg veel ratten zijn momenteel.
Een muilkorf voorkomt het graven niet, kun je dat misschien proberen te voorkomen waarschijnlijk zou dat al schelen.
Tja hoeveel... Vanmorgen slechts één, maar ik weet nu ook dat ze direct dood zijn :-[ De ingewanden lagen eruit... :-X

Nu gelijk de note erbij dat ik momenteel héél erg op hun huid zit en ze absoluut niet uit zicht mogen van mij. Twee losloopgebieden in de buurt kan ik ze zorgeloos laten gaan, want daar alleen maar zoeken naar muizen, 'open' gebied zeg maar. Derde losloopgebied (vanmorgen dus weer eens) zit evengoed vol met reeën dus dan loop ik niet ontspannen maar tel continu de 3 ranke lijfjes van de lieverdjes... Elke neus die omhoog gaat richting bosjes krijgt direct een 'nee!'. Je hoort ze denken... (k*twijf :biggrin2: Maar dat k*twijf heeft wel enig respect opgebouwd gelukkig...Ze willen -terecht- niet in discussie...) Als ik ze uit oog verlies, ben ik 2 van de 3 zeker kwijt... Ik kan dus wel de neus, maar niet het oog overrulen.
Ik loop dan ook liever in de andere 2 gebieden maar moet dan wat verder rijden.

Soms zie ik ze gezamenlijk heel verwoed graven rondom een stronk, soms maakt er één een sprong ineens naast het pad (en staan de andere 2 er uiteraard direct bij). Of het nu makkelijk of moeilijk gaat, als ik een babymuisje zie vind ik het heel moeilijk. Daarna liep ik te denken, als ze (zoals vanmorgen) een dikkerd te pakken hebben, kan dat heel goed natuurlijk mamma muis zijn :'( En wat maakt een muis minder dan een ree? Uiteraard zijn er genoeg van, maar dat vind ik an sich niet een reden. Of mss toch wel juist... Graven in het bos vind ik oke, geen enkel probleem mee. Doen de 'wilde' dieren ook. Geen verkeersgevaar. Überhaupt geen gevaar. Maar toch...
Kaela schreef:Ik zou een muilkorf gewoon eens uitproberen. Al zou ik liever voor een goed gesloten korfje gaan ipv een lederen snuitje ivm hijgen. Zoiets:

Afbeelding

Of ze de muisjes dan nog dooddrukken zou je moeten uitproberen. Denk dat dat ook per hond kan verschillen. Het zou natuurlijk mooi zijn als ze met een korfje wel hun gedrag op muisjes kunnen uiten, want best kans dat ze anders hun aandacht naar grotere dieren gaan verschuiven, zonder dat er zoveel muisjes sneuvelen.
Waarom liever deze? Ik dacht juist i.v.m. de gevoeligheid van die smalle neusjes een leren korfje. Die jij toont, lijkt me zo hard/zwaar/lomp?
Overigens denk ik niet dat het dragen van een muilkorfje ze ineens niet meer zouden graven. En die aandacht verleggen zou slechts inhouden aanlijnen, want 'echt' jagen gaat gewoon niet gebeuren hier, dat zou einde loslopen betekenen...
koekje schreef:Mijn katten vangen ook muizen. Ik doe daar niets tegen. Ik heb nou niet het idee dat muizen door hun toedoen ineens een bedreigde diersoort gaan worden. Misschien heel lokaal hier in de tuin (en in het geval van Ot ook de tuin van de buren).
Nu heb je het over je eigen terrein. Wat mijn honden in mijn tuin zouden vangen, zou ik blij mee zijn. Echter vind ik dat het natuurgebied dát we nog hebben, wel voor de 'wilde' dieren is. Dat wij er graag vertoeven, ala. Maar het is wel hun leefgebied... Dat een vos o.d. muizen vangt voor het voedsel, lijkt me een normale natuurlijke zaak. Mijn wilde beesten krijgen echter elke dag hun bak barf voor de neus dus hoeven die muizen niet gedood te worden...
zurca schreef:Tous ving ook muizen bij de vleet, echt dagelijks en soms wel 5 per wandeling :-[ Ziggy at ze op, met smaak, ze waren in ieder geval niet voor niets gestorven dacht ik dan.
Ik liet Tous gaan, hij werd in al zoveel beperkt en op deze manier kon hij nog een klein beetje de jager zijn die hij was. Ze uitgraven deed Tous niet, hij ving ze als ze bovengronds waren en ik denk dat die muizen amper door hadden wat ze overkwam. Hij sprong en met 1 hap waren ze dood.
Ik vond het niet helemaal oke want ook ik vind jagen een no go maar "de gunfactor" was groter dan het verbieden.

Wat betreft een muilkorf, ik zou het gewoon uitproberen! Het zou toch mooi zijn als je Podenco's goed kunnen wennen aan een korfje en op die manier geen muizen meer kunnen vangen maar verder wel de lol hebben van het loslopen en opzoeken van de muizen.
Niet voor niets, oke. Maar nodig is het niet. Dáár ligt mijn dilemma. Inderdaad zou ik er blij mee zijn als ze hun gang konden gaan met graven, zonder dat ze iets zouden doden. Ik gun het ze zo, dat is het ook. Het enige waar ze blij mee zijn is hun neus en voorpoten gebruiken...
Ina schreef:Grappig, hier een zelfde dilema met muizen.... alleen worden ze hier wel opgegeten :o

Dat vind ik dan weer gruwelijk als ze naast me staan, maar aan de andere kant heb ik ook weer liever dat ze dit prooitje opeten ipv alleen maar voor de fun doden
Ik laat ze zo af en toe graven op verantwoorde plekken....juist omdat ze inderdaad al zo ontzettend veel niet mogen en omdat we hier plekken hebben waar echt een overschot aan muizen is (gezien het gemak waarmee ze van nest naar nest hopt....en ze de muizen zo af en toe echt letterlijk uit de lucht vangt :???: ) en relatief weinig natuurlijke vijanden

Ik denk dat een korfje het 'doodgaan' niet helpt voorkomen, want ze zullen ze waarschijnlijk gewoon dooddrukken of een rolberoerte bezorgen, het opgraven voorkom je er ook niet mee, dus je enige winst is dat ze ze dan niet meer dood bij je komen brengen

Dus tja, dilemma.... jagen is inderdaad een No Go en ook muizen vangen is sec gezien jagen

Wat ik vooral moreel moeilijk vind is dat ik wel loop te mopperen op mensen die hun braaf luisterende honden in het bos loslaten lopen terwijl er grote borden 'broedseizoen' staan (incl. 'honden aan de lijn' bord) maar dat ik 'bewust' mijn honden wel laat jagen 'omdat het alleen maar een muisje is' ... dat voelt voor mij zo af en toe wel een beetje schijnheilig :-\
Ja dat is dus ook mijn gevoel van hypocrisie: Wel dode beesten voeren maar ze mogen zelf geen beesten doden... :-\ Ik weet dus niet of ze de muizen dooddrukken of doodbijten. Als ik het beestje van vanmorgen zag dan gaan de kaken er wel omheen... :-X
En wat is een verantwoorde plek? Ze mogen mijn tuin ondergraven maar blijkbaar zit daar niets want dat gebeurt zelden. Ik vind het geen probleem dat ze in het bos gráven.
Doranto schreef:Hier mogen ze helemaal nergens achteraan wat beweegt. Graven mogen ze ook niet. Ben best wel streng wat dat betreft :-[
En dat zijn Podenco's? Er is niets dat ze verder interesseert... Graven en speuren, daar leven ze voor. Moet ik ze dat afpakken? Heb nu Galgo in de opvang: Die staat echt erbij te kijken of het drietal gek is. Maakt haar poten echt niet vuil hoor. Die staat alleen regelmatig in de verte te turen... (en dus blijft die aan de lijn :biggrin2: )
Angelique schreef:Dat is hier ook zo. Alleen krijg ik in de regel 3 dikke middelvingertjes :biggrin2:
Ik ook. Maar dat durven ze alleen in gedachten... :cool: Ik ben echt niet lief hoor, zoveel als ik van ze houd: Als er niet geluisterd wordt (even jachtinstinct daargelaten waar ze niets aan kunnen doen), ben ik een heel vervelend baasje, gevoelige Podenco of niet. Want op al die gevoeligheid zit ook een giga harde kop....
Spikkelneus schreef:Een podenco die niet mag graven en niet mag jagen is wat mij betreft als een border collie zonder kudde schapen (of iets anders om te hoeden) - het kan, maar ik vind het 10x niks.

Als ik jou was zou ik die muilkorven gewoon proberen, dan kunnen ze nog steeds doen wat ze het liefste doen, maar dan zonder al die lijkjes.
Hier eten ze trouwens elke gevangen muis/mol/vogel/etc op - ik zie het maar als gratis barf.
(ze gaan bij mij nooit los, dus dat graven en jagen vindt uitsluitend op ons eigen terrein plaats)
Dat dus. Het is hun enige plezier. Dat wil ik ze niet afpakken. En ja, gratis barf... Ik kan niet goed peilen wie wat/hoeveel opeet dus aanpassing menu gaat dan moeilijk. Denk dat ik eens begin met één muilkorfje... :-\
BlissSpirit schreef:Hahahaha, zie het helemaal voor me.
Hier mag het ook niet en moet zeggen dat het ook niet gebeurd. (Klopt gelijk af) De ganzen vliegen niet eens meer weg en waggelen rustig verder. En hazen en konijnen worden heel dom nagekeken en dan kijken ze mij aan, zo van, zag je dat?
Verstuurd vanaf mijn Mi A1 met Tapatalk
Nou dat kan ik wel schudden... Als een Podenco iets ziet bewegen, weten ze niet eens meer dat ik besta! Dan is er -steeds opnieuw- dat commando nodig om ze uit die fixatie te halen. Ze weten dat ze bij me in de buurt moeten blijven, maar dat jachtinstinct... Kunnen ze niets aan doen, snap ik best en accepteer het door continu alert te blijven (weg ontspannen wandelen wat het ooit was... :-\ ) en preventief te handelen. Maar dan blijven de muisjes nog het probleem.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3373671
Dwarreltje schreef:
En dat zijn Podenco's? Er is niets dat ze verder interesseert... Graven en speuren, daar leven ze voor. Moet ik ze dat afpakken? Heb nu Galgo in de opvang: Die staat echt erbij te kijken of het drietal gek is. Maakt haar poten echt niet vuil hoor. Die staat alleen regelmatig in de verte te turen... (en dus blijft die aan de lijn :biggrin2: )

Haha....pas maar op, die langpoot gaat straks ook gezellig mee staan graven hoor :biggrin2:
Hier kon Aysa er ook niks van, die stond ook als een dwaas te kijken als Misty zich plotseling ergens op stortte :???:
Ging wel heel enthousiast achter de opgegraven klontjes aarde aan als of dat iets eetbaars was
Toen kwam het moment dat ze zelf mee ging staan 'tap dansen' .... als zijnde 'ik graaf'

....en toen het kwartje éénmaal gevallen was, bleek dat ze een nog groter talent heeft als Misty.... zij spot nestjes echt van verre en jumpt er boven op zodat de muizen van schrik wegspringen zodat ze ze zo uit de lucht grijpt.
Als de muis slim denkt te zijn en zich ingraaft, heeft ze ze echt in 5 seconden gevonden en opgepeuzeld :-[


Dus nu is mijn langpoot een all round geworden :doh: , ogen, oren, neus en poten .... en een zwarte vriendin die het blonde staartje in de gaten houdt om in te schatten of het de moeite is om ook in actie te komen :cool:

Maar ja, hebt blijft wel een issue en gewetenskwestie inderdaad

Als muilkorf zou ik voor de echte windhondenkorf gaan, daar past de neus goed in en kunnen ze hijgen, drinken en koekjes aanpakken....maar niet meer ergens in buiten wat zich buiten de korf bevindt
Door Too
#3373672
Volgens mij bedoelt Kaela ook gewoon een korfje, is dit plaatje alleen ter illustratie.
Dat je niet zo'n sneu strak snuitje kiest waarbij ze niet kunnen hijgen ( zoalsze hier in de wijk graag kiezen :-X )
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3373681
Ik heb hier even over nagedacht, maar ik zou niets doen. Ja jammer van die muisjes, maar ik heb hier speciaal aangekochte katten rondlopen om de muizenpopulatie en dus overlast te beperken. En nog lopen er zat muizen en zijn de havikken en ander vliegend gespuis hier achter op het land ook dag en uur bezig met muizen vangen. En nog zijn er zat muizen. En dan zouden jouw honden een muilkorf om moeten omdat ze muizen vangen. Nah..
Door Lizzy
#3373685
Angelique schreef:Ik heb hier even over nagedacht, maar ik zou niets doen. Ja jammer van die muisjes, maar ik heb hier speciaal aangekochte katten rondlopen om de muizenpopulatie en dus overlast te beperken. En nog lopen er zat muizen en zijn de havikken en ander vliegend gespuis hier achter op het land ook dag en uur bezig met muizen vangen. En nog zijn er zat muizen. En dan zouden jouw honden een muilkorf om moeten omdat ze muizen vangen. Nah..
Ik heb er ook nog eens over na gedacht en ik wilde van alles gaan schrijven maar nergens voor nodig, ik quote gewoon Angelique.

Tuurlijk heb je het allemaal liever niet. Maar wat is nou de schade van die anderhalve keer dat jij anderhalf uur door dat bosje tijgert met je muizenvangers? Ja ja, ik weet het, elk leven is er 1. En zonder moeite kiepen we dan wel weer een eendagskuiken in de bak van onze hond/kat......
Gebruikersavatar
Door pike
#3373708
Ik zou er niets aan doen. Mijn drie fauven gingen dagelijks los op de dijk, en dagelijks gingen ze verwoed op zoek naar muizennesten. En zodra eentje een nest had gevonden (lees: geroken) gingen ze daar gezamenlijk aan het graven. Op elkaar, over elkaar, onder elkaar door. Heel fanatiek waren ze daarin. En ik liet ze gerust zoeken en graven. Bij gebrek aan echt wild was dat waar mijn jagers het mee moesten doen en dat wou ik ze echt niet afpakken. Hun lust en hun leven. Met de "jacht op muis" kon ik ze ook niet kwijtraken, ze bleven uiteraard min of meer op een plek. Ze hadden zoveel plezier en konden er al hun energie aan kwijt. De een na de ander nam tussendoor af en toe een duik in de sloot of ringvaart om af te koelen en ging dan weer snel terug om verder te graven. Na afloop kon ik altijd de kluiten bagger uit hun gehemeltes en onderkaak pulken :biggrin2: En na tien jaren waren er nog steeds dagelijks nesten om uit te graven. Er bleef nog steeds genoeg over voor de reigers. En natuurlijk vond ik het ook wel sneu voor de ienie-mienie veldmuisjes, maar ik weet ook hoe muizen zich voortplanten. Heel erg snel. Andere honden zagen ze niet eens voorbijkomen, daar keken ze niet naar om. Dat is ook een groot voordeel. Er was één andere hond die het wel interessant vond (een rescuedog uit een of ander buitenland met hyeana-oortjes :( ) en die mocht gewoon meedoen. Volgens mij zagen ze die ook geeneens. De Amerikaanse bull-terrier waar iedereen bang voor was stond er altijd een beetje beteuterd bij te kijken als hij doorhad dat zijn macho-optreden geen enkel effect opleverde en zelf macho-mijnheertje Pike hem niet eens zag staan en geen tegengas gaf, bange poeperd Jakkie helemaal opging in zijn gegraven gat in plaats van te vluchten, en Duc snapte er zowiezo al nooit wat van ;D
Door Siberienne
#3373712
Lizzy schreef:Ik heb er ook nog eens over na gedacht en ik wilde van alles gaan schrijven maar nergens voor nodig, ik quote gewoon Angelique.

Tuurlijk heb je het allemaal liever niet. Maar wat is nou de schade van die anderhalve keer dat jij anderhalf uur door dat bosje tijgert met je muizenvangers? Ja ja, ik weet het, elk leven is er 1. En zonder moeite kiepen we dan wel weer een eendagskuiken in de bak van onze hond/kat......

Ik sluit me bij Lizzy en Angelique aan.

Ik heb jagers van nature, net als jouw poddies. Afleren gaat me niet lukken. Rn weet je, ik was aan het canicrossen met Spot, we rennen volle vaart een heuveltje af en die springt opeens opzij en heeft een muis.

Als ik dat alsmaar moet voorkomen hebben we allebei geen leven meer
Door src_esther
#3373717
Nog iets over een muilkorf. De kans is dan dat de muis wel fysieke schade oploopt en een langzame dood sterft. Als Ko een muis heeft gevangen, mag/moet hij er net zolang mee spelen tot het diertje dood is. Ik vind het een kweling, maar het idee dat het dier ogenschijnlijk ongedeerd ontsnapt en dan door een inwendige bloeding sterft vind ik nog erger.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3373718
Ik zou er geen probleem mee hebben, als, en enkel als, ze ze ook opeten.
Ik had er ook geen probleem mee als Kleintje ze ving, was er best trots op, maar dan moest ze ze wel opeten. Doden en dan laten liggen, dat vind ik echt niets.
Ik heb wel eens een muis in haar voerbakje gelegd. ::) :biggrin2:
Gelukkig heb ik maar 2x geweten dat ze ze niet opat, verder altijd wel.
Maar ik heb dus een hekel aan levens verspillen. En dus moeten ze opgegeten worden.

En ik zou geen aanpassing van je menu doen hoor. Tenzij eentje te dik wordt, dan krijgt die wat minder eten thuis. Maar muis is compleet en kan dus perfect extra gegeten worden zonder menu-aanpassingen.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3373721
Too schreef:Volgens mij bedoelt Kaela ook gewoon een korfje, is dit plaatje alleen ter illustratie.
Dat je niet zo'n sneu strak snuitje kiest waarbij ze niet kunnen hijgen ( zoalsze hier in de wijk graag kiezen :-X )
Ja klopt. Bij een leren korfje kreeg ik inderdaad het beeld van een snuitje, waarbij niet gehijgd kan worden. Dat lijkt me niet goed bij honden die zich aan het uitleven zijn. Maar ik kan gerust het verkeerde idee gekregen hebben bij wat je zelf bedoelde hoor Dwarreltje!

Verder sluit ik me wel bij Angelique aan. Inderdaad, legio mensen hebben katten speciaal om muizen te vangen. Dat vinden we allemaal oké. Het blijft sneu, maar uiteindelijk is muizen jagen wel het minst kwade van alle vormen van jagen.
Door Siberienne
#3373731
Ina schreef:Grappig, hier een zelfde dilema met muizen.... alleen worden ze hier wel opgegeten :o

Dat vind ik dan weer gruwelijk als ze naast me staan, maar aan de andere kant heb ik ook weer liever dat ze dit prooitje opeten ipv alleen maar voor de fun doden
Ik laat ze zo af en toe graven op verantwoorde plekken....juist omdat ze inderdaad al zo ontzettend veel niet mogen en omdat we hier plekken hebben waar echt een overschot aan muizen is (gezien het gemak waarmee ze van nest naar nest hopt....en ze de muizen zo af en toe echt letterlijk uit de lucht vangt :???: ) en relatief weinig natuurlijke vijanden


Ik denk dat een korfje het 'doodgaan' niet helpt voorkomen, want ze zullen ze waarschijnlijk gewoon dooddrukken of een rolberoerte bezorgen, het opgraven voorkom je er ook niet mee, dus je enige winst is dat ze ze dan niet meer dood bij je komen brengen

Dus tja, dilemma.... jagen is inderdaad een No Go en ook muizen vangen is sec gezien jagen

Wat ik vooral moreel moeilijk vind is dat ik wel loop te mopperen op mensen die hun braaf luisterende honden in het bos loslaten lopen terwijl er grote borden 'broedseizoen' staan (incl. 'honden aan de lijn' bord) maar dat ik 'bewust' mijn honden wel laat jagen 'omdat het alleen maar een muisje is' ... dat voelt voor mij zo af en toe wel een beetje schijnheilig :-\
Over dat laatste stukje; wat ik heel kwalijk vind is als mensen geen idee hebben van wat hun hond aanricht. Zo is hier ook een hondeneigenaar die er totaal geen moeite mee heeft als zijn hond achter de reeen aangaat ‘want hij bijt ze niet dood’. En dan er totaal aan voorbij gaan wat stress en verwondingen kunnen doen bij een dier. Ik heb ooit meegemaakt hoe een ree schrok van iets en de weg oprende en doodgereden werd. Ook overdag een ree totaal in paniek over een weide zie jakkeren (overigens was dat op devlucht voor menselijke jagers) . En dat vind ik dus wel een verschil tussen groter en kleiner wild. Een muis is of in een klap dood wn als het nodig is maak ik het desnoods zelf af. Maar een groter dier gewond laten creperen of een nest verstoren waardoor de jonkies doodgaan... Tsja. Dat vind ik toch erger.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door