Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Kaio
#3372377
ik werd de laatste tijd sowieso om 6 al wakker, en dat zou dus steeds eerder worden, nu zit er weer een uurtje bij zodat ik midden in de zomer niet om 4 uur naast mijn nest sta. :biggrin2: En savonds meer licht is ook leuk. Maar in de winter zou dat ook leuk zijn , maar dan ook smorgens wat licht want pas na 10 uur licht is ook niet leuk, weetje ik vind die donkere winter sowieso niet leuk, met of zonder winter of zomertijd ;D
Gebruikersavatar
Door Pauline
#3372382
Doe mij maar ouderwets wintertijd.... Maar ik ben dan ook een ochtendmens in hart en nieren.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3372386
Ik hoop dat het afgeschaft wordt. Ik vind het wisselen vreselijk.
En ik wil wintertijd.

Of het nu 's zomers om 11u of om 10u donker wordt, dat merk ik niet. En ja, dat vind ik ook fijn, dat het laat licht blijft. Maar ik vind een uurtje vroeger dus ook prima.
Maar ik kijk naar de kortste dagen en dan vind ik na 10u licht echt te laat. Terwijl het me' s avonds dan niet kan schelen of het nu 4 of 5 uur is wanneer het donker wordt. Das toch te vroeg.
Door Lizzy
#3372387
Vorig jaar ergens gelezen dat de klok op xx tijd houden (weet nou niet meer of het winter of zomer was) kwalijke gevolgen heeft voor de gezondheid.

Maar ik zou blij wezen als dat gezeik met uur vroeger/later afgelopen is. Ik ben er echt al sinds het begin van de invoering klaar mee. Kan de gebruiksaanwijzingen van mijn ovenklok weer opsnorren, die van mijn auto. Echt, gezeik in het kwadraat! En de reden van invoering is volgens mij ook al jaren niet meer actueel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3372391
Ik denk eerder dat het veranderen slecht is voor de gezondheid.
En ik denk ook dat veel mensen fan zijn van zomertijd omdat ze dan verkeerdelijk denken dat het in de winter langer licht zal zijn. Dat is echter niet zo, het is alleen later licht...
Maar nog steeds even kort. En dat is gewoon erg kort in december. Nu valt het alweer goed mee, vind ik.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3372392
pearlsofpassion schreef:Ik denk eerder dat het veranderen slecht is voor de gezondheid.
En ik denk ook dat veel mensen fan zijn van zomertijd omdat ze dan verkeerdelijk denken dat het in de winter langer licht zal zijn. Dat is echter niet zo, het is alleen later licht...
Maar nog steeds even kort. En dat is gewoon erg kort in december. Nu valt het alweer goed mee, vind ik.
Niet langer in de zin van meer uren, maar wel later. Met voortaan zomertijd in de winter kan ik met daglicht buiten zijn en met wintertijd niet... Dus voor mij een wezenlijk verschil.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3372393
Mij kan het niet schelen of ze de zomer of de wintertijd aan gaan houden....zolang die wisselingen maar stoppen >:(
Ik heb er echt last van, weet nooit welke ik nu het ergste vind, want op dit moment is dat van winter naar zomertijd....maar ik herinner me een paar maanden geleden dat ik dat zelfde dacht :biggrin2:

Serieus, van de zomer naar de wintertijd is echt prut voor mij

Ik ben echt een flink aantal dagen van slag, slaapritme is weg, eetritme is weg, wandelritme is weg (want één van de dames verklaart me voor gek dat ik opeens een uur eerder naar buiten wil :o ) werkritme is van slag omdat ik opeens moet lunchen terwijl ik nog geen honger heb of trek in mijn lunch krijg terwijl de koffiepauze net voorbij is, zelfde voor het avondeten....sta je te koken omdat het moet, maar voor mijn gevoel het nog helemaal geen etenstijd is

Van mij mag het dit jaar stoppen.....heel graag
Door Siberienne
#3372395
Lizzy schreef:Vorig jaar ergens gelezen dat de klok op xx tijd houden (weet nou niet meer of het winter of zomer was) kwalijke gevolgen heeft voor de gezondheid.

Maar ik zou blij wezen als dat gezeik met uur vroeger/later afgelopen is. Ik ben er echt al sinds het begin van de invoering klaar mee. Kan de gebruiksaanwijzingen van mijn ovenklok weer opsnorren, die van mijn auto. Echt, gezeik in het kwadraat! En de reden van invoering is volgens mij ook al jaren niet meer actueel.
Ja als we zomertijd aan zouden houden, zijn er mensen die beweren dat dat ongezonder zou zijn. Omdat het in de winter dan later licht wordt.
https://www.volkskrant.nl/wetenschap/wa ... ~b76722d1/

volgens de NRC was zomertijd aanhouden ook niet zo logisch;
https://www.nrc.nl/nieuws/2018/11/01/ti ... e-a2753117:

Wat is de natuurlijke tijdzone van Nederland?
Vooropgesteld: een ‘natuurlijke tijd’ bestaat niet. Het systeem van tijd is bedacht en tijdzones zijn afgesproken. In zekere zin kun je dus stellen dat zomer- en wintertijd niet bestaan. Wel is het systeem ergens op gebaseerd: het uitgangspunt dat de klok 12.00 uur moet aanwijzgen wanneer de zon op zijn hoogst staat.

De aarde kan opgedeeld worden in 24 even grote tijdzones van een uur. In het midden van iedere zone staat de zon om 12.00 uur op zijn hoogst. Deze zones komen alleen niet overeen met de landsgrenzen. Nederland hanteerde daarom jarenlang een eigen tijd: de Amsterdamse tijd, tussen Greenwich Mean Time (GMT) en de Midden-Europese Tijd (MET) in.

In 1940 kwam hier een einde aan toen de Duitsers de Midden-Europese Tijd (een uur later dan GMT) als standaardtijd instelden in Duitsland en de bezette gebieden, dus ook in Nederland.

Sindsdien ligt ons land in een zone die qua locatie eigenlijk niet klopt. In de praktijk betekent dit dat de zon hier ’s winters gemiddeld pas om 12.40 op zijn hoogst staat. In de zomertijd is het verschil met de ‘natuurlijke tijd’ nog groter, omdat de klok een uur vooruit wordt gezet. Dan staat de zon niet om 12.00 uur op zijn hoogst, maar rond 13.40 uur.


Mij persoonlijk boeit het niet zo
Door frodo quin
#3372401
Ik hoop dat het wintertijd wordt of het het zelfde blijft dan nu. Ik vind lang licht in de zomer wel fijn, maar ik ben absoluut geen ochtend mens en heb daardoor sowieso al last van oververmoeidheid. In de winter valt dat iets beter mee, maar ik wen dus niet aan de zomertijd en ben dan gewoon nog meer vermoeid.

Dus mijn eerste keuze: altijd wintertijd (en eigenlijk nog liever het echte uur, wat nog een uur later is dan wintertijd)

2de keuze blijven wisselen, want dan is het ten minste nog de helft van het jaar redelijk te doen.

Horrorscenario: altijd zomertijd
Gebruikersavatar
Door sam28
#3372406
Ik zou altijd wintertijd willen. Veel natuurlijker.
Bij de zomertijd wordt het pas om (ik dacht) 10u licht in de winter. Wintertijd is dan logischer en gezonder.
In de zomer boeit het niet of het nu om 21 of 22 donker wordt en daarnaast koelt het een uurtje eerder af waardoor je slaapkamer ook een uur eerder wat koeler word. Ik zeg, win win. :biggrin2:
Kom met op met de wintertijd, dit is ook niks.
Gebruikersavatar
Door kiara
#3372408
sam28 schreef:Ik zou altijd wintertijd willen. Veel natuurlijker.
Bij de zomertijd wordt het pas om (ik dacht) 10u licht in de winter. Wintertijd is dan logischer en gezonder.
In de zomer boeit het niet of het nu om 21 of 22 donker wordt en daarnaast koelt het een uurtje eerder af waardoor je slaapkamer ook een uur eerder wat koeler word. Ik zeg, win win. :biggrin2:
Kom met op met de wintertijd, dit is ook niks.
Volgens mij voordat ze dit bedachten de wintertijd toen de echte tijd was?
Dus ik zeg ook wintertijd
Door Mandarijn
#3372409
Heeft iemand zich als eens afgevraagd of 30 minuten verzetten misschien zin heeft. Dus niet kiezen voor winter- of zomertijd maar de tijd precies er tussen in en die als vaste tijd nemen. Ik vraag mij soms gewoon af of dat geen optie is. Hoe denken jullie daarover?
Door Mandarijn
#3372410
Ik ben van '81 dus weet niet beter dat we elk jaar wisselen. Maar voor 1977 hadden we geen zomertijd. Maar vanwege energiebesparing werd dit ingevoerd. Het was toch snel bekend dat dat dus geen nut had.

Maar ik moet bekennen dat ik elk jaar meer moeite heb met het verzetten vd klok. Dus van mij mag het 1 tijd worden het hele jaar.


Trouwens wisten jullie dat West-Duitsland pas in 1980 de wissel met de zomertijd invoerde en Andorra de laatste was in 1985?
Gebruikersavatar
Door pike
#3372411
We kunnen het ook anders doen. Als we de zomertijd afschaffen, én iedereen variabele werktijden geven, kan iedereen zijn werktijd aanpassen aan de zonnestand die bij hem/haar past. Want het probleem is toch dat de werkende mens of met donker van huis moet of met donker thuis komt of geen lekkere lange avond heeft of of of. Wie niet werkt heeft nergens last van en al helemaal geen klok nodig :biggrin2: Ik ben alleen bang dat dit het niet gaat worden ::)
Door K&D
#3372412
Mandarijn schreef:Heeft iemand zich als eens afgevraagd of 30 minuten verzetten misschien zin heeft. Dus niet kiezen voor winter- of zomertijd maar de tijd precies er tussen in en die als vaste tijd nemen. Ik vraag mij soms gewoon af of dat geen optie is. Hoe denken jullie daarover?
Ik ben voor. Na een week heeft toch niemand dat meer in de gaten. :biggrin2:
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door