Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3368897
pearlsofpassion schreef:Ik ben blij voor jullie.
Maar 5à 10 min stapvoets, daar raakt die toch nog steeds zijn energie niet mee kwijt? :-\

Het is misschien een heel raar idee, maar er zijn zat honden die op 3 poten heel goed uit de voeten kunnen, zeker als ze een voorpoot missen.
Kan je zijn poot niet op 1 of andere manier onbruikbaar maken (opbinden of zo)? Enkel voor als hij los gaat he, de rest van de tijd niet natuurlijk.
Dan zou hij toch gewoon rond mogen crossen op de 3 andere poten? Want het gaat er toch over dat hij het bot niet belast?
Hij zal wel even moeten wennen, maar dat zal vast op een week of 2 wel in orde zijn en ondertussen raakt hij ook energie kwijt met proberen, zelfs als rennen nog niet lukt.

OK, het is niet leuk, maar toch beter dan helemaal niets mogen? Ik weet het, het klinkt heel vreemd hé. Alsof je hem bewust gehandicapt maakt, maar dat is die benchrust toch ook. Ik vind dit verplicht rust houden zo lastig voor een pup en ook zo ongezond. :-\
Wat gaat dat doen met zijn ontwikkeling en bespiering?
Maar loop je dan niet het gevaar dat hij de gewoonte gaat ontwikkelen die poot niet meer te gebruiken? Zo’n periode benchrust inhalen is denk ik wel te doen, juist jonge dieren herstellen van zoiets vrij snel.

Daarbij denk ik dat hij het bot wel moet belasten maar niet overbelasten. Bij mensen is het na fracturen juist belangrijk zo snel mogelijk weer te mobiliseren om de botaanmaak te stimuleren. Botbalkjes hebben kracht nodig als input tot groei.

Hmmmm lastig dit, want ik zou er niet aan moeten denken dat we een van mijn meneren dit aan hadden moeten doen..

Overigens las ik wel een keer een stuk van een hypere border met benchrust waarbij toch wel de ommekeer kwam. Effe gezocht; hier staat het in de eerste alinea, dat hij zich er toch bij neer ging leggen, was alleen geen pup meer maar hond van 5 https://www.patriciamcconnell.com/theot ... p-our-dogs
#3368900
pearlsofpassion schreef:Ik ben blij voor jullie.
Maar 5à 10 min stapvoets, daar raakt die toch nog steeds zijn energie niet mee kwijt? :-\

Het is misschien een heel raar idee, maar er zijn zat honden die op 3 poten heel goed uit de voeten kunnen, zeker als ze een voorpoot missen.
Kan je zijn poot niet op 1 of andere manier onbruikbaar maken (opbinden of zo)? Enkel voor als hij los gaat he, de rest van de tijd niet natuurlijk.
Dan zou hij toch gewoon rond mogen crossen op de 3 andere poten? Want het gaat er toch over dat hij het bot niet belast?
Hij zal wel even moeten wennen, maar dat zal vast op een week of 2 wel in orde zijn en ondertussen raakt hij ook energie kwijt met proberen, zelfs als rennen nog niet lukt.

OK, het is niet leuk, maar toch beter dan helemaal niets mogen? Ik weet het, het klinkt heel vreemd hé. Alsof je hem bewust gehandicapt maakt, maar dat is die benchrust toch ook. Ik vind dit verplicht rust houden zo lastig voor een pup en ook zo ongezond. :-\
Wat gaat dat doen met zijn ontwikkeling en bespiering?
Ik dacht dit dus ook. Lijkt me helemaal geen raar idee?
En als de poot ook iets gecontroleerde belasting nodig heeft kun je toch ook nog apart aangelijnd stapvoets lopen?
#3368901
Pffff sterkte ermee Carole, wat een doffe ellende. Ik heb eigenlijk geen zinnig bijdrage, maar heb wel zoiets van: pas ook op met teveel "doen", positieve stress is ook stress en kan ook extra prikkels geven. Nu ken jij Asha als geen ander en kun je vast goed inschatten of hij e.e.a. aan prikkels verwerken kan.
#3368902
Wat een ellende, voorjaar in de lucht en een jonge hond.. benchrust :-\
Heel veel sterkte de aankomende weken, hopelijk krijgt hij wat afleiding in zijn buggy, en anders zou ik gaan rondrijden in de auto.
#3368908
Nikass schreef:Ik dacht dit dus ook. Lijkt me helemaal geen raar idee?
En als de poot ook iets gecontroleerde belasting nodig heeft kun je toch ook nog apart aangelijnd stapvoets lopen?
Dat schreef ik dus. Dat mag hij wel. Maar rondcrossen met een opgebonden poot is bij een TT geen optie.
#3368910
Pauline schreef:Pffff sterkte ermee Carole, wat een doffe ellende. Ik heb eigenlijk geen zinnig bijdrage, maar heb wel zoiets van: pas ook op met teveel "doen", positieve stress is ook stress en kan ook extra prikkels geven. Nu ken jij Asha als geen ander en kun je vast goed inschatten of hij e.e.a. aan prikkels verwerken kan.
Dat dus. Een TT pup vind zijn "uit" knop niet snel. Die moet je al vaak "dwingen" om rust te nemen. Een van de redenen waarom hij het zo moeilijk heeft nu.
Verder is hij een heel stabiele pup. Maar een TT heeft nu eenmaal bergen energie. Ze zijn ook pas echt mentaal volwassen met 3 of 4 jaar
Als ik kijk naar mijn Balou van 14,5..... die gaat nog regelmatig uit zijn plaat
Laatst gewijzigd door tt-tjes op ma 25 feb 2019, 16:01, 2 keer totaal gewijzigd.
#3368912
pearlsofpassion schreef:Ah OK, ik wist niet dat het zo hoog zat. Ik dacht nabij de enkel. Ik weet niet waarom.
Daar een breuk :o Hoe heeft hij dat gedaan? Ergens keihard tegen geknald?
Ja, dan denk ik ook niet dat bench rust te vermijden is... :-\

Sterkte voor je kleine man hoor. Zielig. :(
Te lomp spelen en geen stop kennen. Waarschijnlijk uitgegleden
#3368918
eelke schreef:Ik zou inderdaad niet voor echte medicatie gaan... Gijs heeft dat gehad (volgens mij vetranquil) en werd er zeker wel suf van, maar had daarna serieuze problemen met prikkels. Die is er wel echt een beetje gek van geworden.

Je hebt die buggy toch? Lekker meenemen en rondrijden en indrukken doen? Ik zou ook denken dat het de eerste dagen het ergst is. Normaal bij benchrust heeft een hond pijn (want iets acuut gebroken of gescheurd) en houden ze zich daarom wel rustig. Dat is bij jouw hond natuurlijk niet, die racete nog over het veld met die poot...
Vantranquil is ook wel een hele slechte keuze in zoiets (hoort de dierenarts te weten hoor, kun jij niet helpen Eelke!). Dat verslapt de spieren, maar laat alle prikkels binnen komen. Wij hadden voor Oscar Alprozalam, want ook de prikkels minder binnen laat komen en goed laat verwerken, zodat je niet daarna met problemen komt te zitten. Of je dat aan een jonge pup wil geven is een tweede, maar je zult toch iets moeten, dus als laatste redmiddel wel een optie misschien.

Ik ben zelf wel ietwat van de harde heelmeester. Oscar heeft ook weken benchrust gehad en ik ben van de niet-zeuren-het-moet-maar. Nou snap ik goed dat een jonge energieke pup niet binnen twee tellen daar mee om kan gaan. Maar ik vraag me af of al die hersenspelletjes ed nou niet juist averechts werken. Oscar werd daar alleen maar druk van, want het was niet wat hij wilde. Hij wilde rennen en rauzen, niet puzzelen. Dus het frustreerde hem en bood totaal niet de geestelijke vermoeidheid die het later op de normale manier wel bood. Wij deden de wandelingen, twee keer per dag eten en verder negeerde we hem op een incidenteel knuffeltje en aaitje na. Rust in de tent. Wij waren zelf ook heel rustig, ik ging steeds boekje lezen of tv kijken bij hem. Zodat er ook een saaie, rustige sfeer hing.
Ik denk dat de buggy wel slim is, omdat hem dat wat afleid. En je misschien hem ook daardoor op andere plekjes zijn 10 minuten rustig wandelen kan laten doen. Maar persoonlijk zou ik het daarbij laten.
#3368956
Ik snap helemaal wat Kaela zegt.. Ik heb dat in principe met Fozzy na zijn ED operatie ook zo gedaan. En ik had nog andere honden eromheen Juist meer aandacht zorgde voor meer energie bij hem. En ook al was ie geen pup , hij kon ook alles bij elkaar gillen. Enige wat ie kreeg is zo'n foute knook uit de dierenwinkel. Hij heeft zich erbij neergelegd na een tijdje , een week of 2. Bij wandelen als we weer naar huis gingen was het wel weer gillen . Maar goed in huis in zijn kennel ging het na 2 weekjes toch goed. Tis wel echt een k- periode om erdoorheen te bijten als eigenaar ook hoor.
Dus wellicht dat saaiheid ook wel bij een pup kan werken, ja leuk is het niet :-\ je bent natuurlijk liever bezig met hem ook
#3368969
Ik vind het eigenlijk wel goed, dat dit wordt aangeslingerd door Kaela en Kaio. Ik heb me altijd een ontaarde moeder gevoeld, dat ik niet leuk ga zitten puzzelen met mijn honden als ze rustig gehouden moeten worden. Maar hier werkt het dus ook averechts. En zeker als er voertjes aan te pas komen (en dat moet wel, want anders vinden ze puzzelen geen reet aan). Ze worden druk en gefrustreerd en ik raak daar dan weer gefrustreerd van. Dus hier is het "jammer, je mot rust". Linga heeft hier lang rust moeten hebben na de kruisband/meniscusoperatie. Ik ben gewoon naast haar gaan liggen en deed niets. Alles ging op een laag pitje. Ze kreeg wel kluifjes en gevulde Kong'en maar verder deden we niks. Hangen. TV kijken, thee drinken en hangen. En nee, ze legde zich daar ook niet direct bij neer. Maar op een gegeven moment wende het. Ik denk dat rondrijden wel rustig kan maken. Maar als jij het gevoel hebt dat het tegendeel waar is tt'tjes: gewoon niet doen. En proberen een rustige flow te creëren. Wat voor jouw pup werkt.
#3368975
Ik ben er ook blij mee. Want ik voel me ook een vreselijke hondenmoeder. Maar idd zijn bij Asha spelletjes met voer reden om zich op te winden.

Een gevulde kong is leuk voor hem, maar ik kom net thuis en de ren is compleet verplaatst. Waarschijnlijk omdat de andere 2 heren er naar aan het hengelen zijn en ook naar zijn bot.
Ik denk dat ik ook maar hard moet worden en niet moet proberen hem bezig te blijven houden.

Verder een positief nieuwtje.... de dagen rust en de homeopatische middelen hebben er voor gezorgd dat hij vanochtend en vanmiddag niet mank liep.....dus we zijn de weg naar herstel goed ingeslagen :)
#3368976
Ik deed ook geen puzzels met Gijs nee. En Joep had het zelfde lot; die moest ook rustig en saai doen. Gijs kon niet alleen thuis blijven (zonder Joep) dus Joep had daarin wel pech, er waren niet zo veel uurtjes waarop het licht was en meneer en ik allebei thuis waren, zodat een van ons een extra rondje met Joep kon doen.

Ik had wel oppaskonijnen op dat moment een paar huizen verderop, dus Joep mocht daar dan mee naar toe, dat ging ook in het donker. Bal mee en daar even spelen. Maar ook thuis voor Joep rust. (en die werd daar óók vervelend van, trekken als een malle aan de riem).

Van de vetranquil heb ik zeker spijt. Dat doe ik nooit meer.

Verder geen bezoek thuis, en zo min mogelijk andere dingen die hem druk zouden kunnen maken. Toen we wat langer mochten lopen hadden we ook de mogelijkheid om met de auto weg te gaan, dan reed ik altijd wel een extra eind om zodat ie wat te kijken had. Anders werd het wereldje wel heel klein...

Het is sneu, maar het is ook weer niet anders.
#3368985
Lizzy schreef: Ik ben gewoon naast haar gaan liggen en deed niets. Alles ging op een laag pitje. Ze kreeg wel kluifjes en gevulde Kong'en maar verder deden we niks. Hangen. TV kijken, thee drinken en hangen.
Dat heeft hier in het verleden ook het best gewerkt.


Fijn dat het herstel de goede kant op gaat! :-*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door