Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3366473
Ergens eind van het jaar deed Jacy gek bij het spoor, dus ik kwam thuis met de vraag of mijn vriend iets wist.
Afgelopen periode was hij weer heel voorzichtig, echt opletten, voeten hoog tillen enzo, 1 en 1 = 2 dus ik had de conclusie getrokken dat Jacy wat angstig is voor gladheid bij het spoor, geen probleem en ik kan makkelijk iets rustiger wandelen.

Kom ik dit bericht tegen, is dit bij iemand bekend? Ik had er nog nooit van gehoord, maarja, als je ijzer op ijzer schuurt, moet het natuurlijk wel gaan laden...

https://www.omroepgelderland.nl/nieuws/ ... chok-gehad
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3366474
Ik vind dit een heel raar geschreven stuk.
Wat is het nou? Detectie bij spoorwegovergangen waar dus iets van elektriciteit op staat? Mens voelt het niet, dier wel,vergelijk het met schrikdraad. Nou dat voelen mensen ook hoor. Maar die lopen niet op blote voeten, meestal.

Vraag me af of het niet meer met statische elektriciteit te maken heeft, droge koude lucht en ijzer dat dan een ladingsverschil heeft met dier/mens. ( net zoals onze metalen trapleuning :-X)
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3366475
Op de vraag of dat systeem misschien hapert en te veel stroom afgeeft, antwoordt Van den Bosch stellig: 'Dat kan niet. Vergelijk het met schrikdraad; dat is ook ongevaarlijk.' 
Lekker... "Vergelijk het met schrikdraad... Ongevaarlijk".
Ja, laat die man eens zelf in nat weer op blote voeten zo'n draad aanraken :)
Misschien ongevaarlijk maar zeker niet comfortabel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3366476
Schrikdraad heet ook niet voor niets zo. Nogal logisch dat je daar niet meer over wil.

Volgens mij kan de persoon in kwestie dit idd wel oplossen door vb rubberen schoentjes aan de hond aan te doen. Lastig, dat wel, maar goed, minder erg dan schokken.

Kunnen ze die sporen trouwens niet gewoon grondig aarden. Dan is het probleem toch weg?
Door Siberienne
#3366491
ik heb met de mannen ooit gehad dat ze erg schrikkerig reageerden bij een doorgang door een schrikdraad hek. Toevallig kwamen we de boswachter daar tegen en bleek er inderdaad lekstroom naar de bodem te zijn. Hij was wel blij met de melding want dat lek was niet de bedoeling.

Idem gehad op de hondenschool, honden die bij nat weer op een bepaalde plek weigerden om zit/af te doen, bleek lichte stroomlekkage van een vd lampen.

Dus ja, honden kunnen schrikkerig reageren, ook van kleine lekstroom.

(((en zie je het al voor je, de baas maar boos worden omdat fikkie niet luistert op de hondenschool, gelukkig had de docente het wel door op een gegeven moment...)))
Gebruikersavatar
Door Laika
#3366509
De ene hond is gevoeliger dan de andere misschien?
Aiuto liep ook altijd voorzichtig over het spoor en bij hekken in een veeafrastering komt hij niet in de buurt.
Door hamada
#3366601
Ik heb wel bij spoorwegovergangen bordjes gezien dat dieren schokken kunnen krijgen bij oversteken. Dus dat is volgens mij gangbaar. Maar natuurlijk wel een probleem bij honden die je niet kunt tillen, of geleidehonden :-\
Door miik
#3366733
In de fb groep van hulphonden is hier vrij veel over gesproken. Prorail heeft toegezegd met haar contact op te gaan nemen.
Er schijnt bekend te zijn dat er restspanning op de rails staat, wij voelen dit niet door onze schoenen, maar de honden (en paarden) wel.
Tja schoenen, is natuurlijk een oplossing, maar als je slecht visueel beperkt bent en zoals hier net bij t spoor woont en er tig keer overheen moet is dat ook niet echt handig natuurlijk....
Gebruikersavatar
Door Fenixjuh
#3366907
Ik zou gek staan te kijken Siebrienne, als mijn honden ineens niet door zouden lopen...

Vanmorgen vroor het weer, dus heb ik mijn mobiel meegenomen. Ik weet niet of jullie het goed kunnen zien, maar Jacy probeert echt de rails te ontwijken.



Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door