Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3366197
In Purmerend zat ook een hele troep en ze kwamen ook voer halen in de tuin. Ik vond ze altijd wel gezellig in de tuin. Als ze zonnebloempitten kwamen halen waren ze altijd doodstil. En de specht kwam evengoed in de tuin, die was gek op de pindakaas en liet zich echt niet verjagen, net zo min als de kleine vogeltjes daar had ik er ook best veel van (ook de eveneens zonnebloempitten etende groenlingen). De parkieten vlogen als straaljagers over de sloot en schreeuwen dat ze daarbij deden! De andere vogels hadden in de tuin meer last van de kauwtjes, kraaien en eksters dan van die parkieten.
Om te voorkomen dat die drie alles plunderden hing de pindakaas en een van de dispenser in een kooi:
VxAFCV4oS7+uGkNY8agUag_thumb_1048f.jpg
VxAFCV4oS7+uGkNY8agUag_thumb_1048f.jpg (206.6 KiB) 1874 keer bekeken
Door src_esther
#3366207
Ah, zo'n kooi wil ik ook!

En wat betreft die halsbandparkieten. Het is een sprookje dat ze (alleen) uit de nabij gelegen dierentuinen zouden zijn ontsnapt. Ook gewoon van particulieren die hun vogels buiten de deur zetten, zoals ze dat doen met konijntjes, schildpadden, etc. Toen we vanuit Amsterdam in Waterland kwamen wonen viel mij op dat er geen halsbandparkieten zaten hoewel ik wist dat ze wel vanuit het centrum van Amsterdam elke dag naar Amsterdam Noord gingen en weer terug. Nu 4-5 jaar later, zijn ze hier ook.
In Groot-Brittannië zijn ze ook zeer succesvol. 8600 broedparen voornamelijk in Engeland.

Beetje raar, in Nederland wordt gesproken over aantallen in Groot-Brittannië over broedparen. Volgens mij hoorde ik - alweer jaren geleden - dat ze daar destijds op basis van tellingen uitkwamen op 35000 stuks...
Hier nog een wat artikeltjes: Vervelende vogelsen Probleemparkieten
Oh, en ik vind het een vloek.

Wat betreft die rivierkreeftjes waar Kaela het over heeft, ook een vloek. Als ik in Amstelveen zou wonen, zouden die beesten regelmatig op mijn menu staan, een paar maanden geleden struikelde ik over die beesten. Ko vond ze gelukkig eng. Rete agressieve beesten. Zag wel dat de eksters zich eraan te goed doen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3366208
Gegevens over aantallen broedvogels en de verspreiding van de Halsbandparkiet in Nederland:
http://s1.sovon.nl/soorten.asp?euring=7120

Het is gemakkelijker om aantallen te tellen dan broedvogels. Tellen doen ze op de slaapplaatsen waar ze allemaal bij elkaar komen. In Purmerend hadden ze ook zo'n slaapplaats, op een soort van eilandje in een park. Maar ik heb nooit één broedgeval opgemerkt, terwijl ze dat er ook deden want ik had ook jonge vogels in de tuin. En ik kwam toch met mijn honden overal in de stad. Dus die kan je niet zomaar tellen. Ik denk dat het aantal broedparen wordt afgeleid uit de toename van het totaal aantal vogels.

Natuurlijk horen ze hier niet thuis, maar mij hebben ze nooit gestoord, en ook mijn andere tuinvogels niet. Ze zitten ook voornamelijk in stedelijk gebied, daar is in de winter ook het grootste voedselaanbod.
Door Lizzy
#3366222
Ik ga ook zo'n hok kopen om de pindakaas in te hangen! Maar neemt niet weg dat spechtje gewoon uberhaupt niet meer in de tuin is geweest sinds deze krengen ineens massaal ook hier wonen :-\ (dit jaar is het voor het eerst zo erg hier). Mjah. Ik geloof toch dat ik er heel erg niet blij mee ben, met deze "aanwinst".
Gebruikersavatar
Door pike
#3366243
Lizzy schreef:Ik ga ook zo'n hok kopen om de pindakaas in te hangen! Maar neemt niet weg dat spechtje gewoon uberhaupt niet meer in de tuin is geweest sinds deze krengen ineens massaal ook hier wonen :-\ (dit jaar is het voor het eerst zo erg hier). Mjah. Ik geloof toch dat ik er heel erg niet blij mee ben, met deze "aanwinst".
Zelf maken van een draadpaneel (te koop in de bouwmarkt) is het goedkoopst. Misschien is Leo een beetje handig? Dan kan je ook zelf de afmeting bepalen.
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3366267
pike schreef:In Purmerend zat ook een hele troep en ze kwamen ook voer halen in de tuin. Ik vond ze altijd wel gezellig in de tuin. Als ze zonnebloempitten kwamen halen waren ze altijd doodstil. En de specht kwam evengoed in de tuin, die was gek op de pindakaas en liet zich echt niet verjagen, net zo min als de kleine vogeltjes daar had ik er ook best veel van (ook de eveneens zonnebloempitten etende groenlingen). De parkieten vlogen als straaljagers over de sloot en schreeuwen dat ze daarbij deden! De andere vogels hadden in de tuin meer last van de kauwtjes, kraaien en eksters dan van die parkieten.
Om te voorkomen dat die drie alles plunderden hing de pindakaas en een van de dispenser in een kooi:

VxAFCV4oS7+uGkNY8agUag_thumb_1048f.jpg
Super handig!

Wij hebben 'em zo gedaan:

Afbeelding

Ja, ja, de Ikea waterton die niet meer verkocht wordt. :biggrin2: We hadden hem al als vogelvoer dispenser aangeschaft. Hij staat op het vogelvoertafeltje op het onderste plankje. Tegen de schutting aan, en aan drie kanten gaas eromheen zodat er geen grote vogels bij kunnen.
Die kunnen nog wel bovenop het tafeltje eten, en ook bij de pindakaas pot. De specht komt elke dag. :smitten:
Overigens zijn de groten meestal duiven, tortel en houtduif. Gaai, ekster en kauwtjes zie ik wel maar komen bijna nooit eten. Misschien lusten die geen vierseizoenen vogelvoer. ;D
BovenOp=Op maar niet voor de kleine vogels, die mogen blijven eten.

Gelukkig hier geen parkieten die de boel verjagen. Heb ze bij bezoekjes in Rijswijk wel gezien en vond ze niet bijzonder.
Gebruikersavatar
Door pike
#3366287
Ja je kan natuurlijk ook gewoon gaas gebruiken. Als de maaswijdte maar goed is. Persoonlijk vind ik het strakke paneelgaas netter uit zien. Gaas zit ook op een rol van tig meter, als je het speciaal voor een kooi moet kopen dan heb je weer veel te veel. Maar als je een stuk gaas over hebt gehouden is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Door Tanna
#3366361
In Rotterdam zaten er ook heel veel in het park, maar alle andere vogels hadden daar niet onder te lijden. Wel de kastanjebomen, daar knagen ze in het voorjaar de bloemknoppen uit.
Overigens komen er al sinds de jaren '50 halsbandparkieten voor in Nederland en Engeland, meen ik me te herinneren, ontsnapt bij hobbyisten. Dan valt het nog wel mee met de aantallen.
Gebruikersavatar
Door pike
#3366380
Tanna schreef:In Rotterdam zaten er ook heel veel in het park, maar alle andere vogels hadden daar niet onder te lijden. Wel de kastanjebomen, daar knagen ze in het voorjaar de bloemknoppen uit.
Overigens komen er al sinds de jaren '50 halsbandparkieten voor in Nederland en Engeland, meen ik me te herinneren, ontsnapt bij hobbyisten. Dan valt het nog wel mee met de aantallen.
Dat is waar ook, bij mij trokken ze de rozen van de struik om vervolgens tot de ontdekking te komen dat ze ze niet lekker vonden, en dan werden ze op de grond gegooid >:(
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3366407
pike schreef:Dat is waar ook, bij mij trokken ze de rozen van de struik om vervolgens tot de ontdekking te komen dat ze ze niet lekker vonden, en dan werden ze op de grond gegooid >:(
Ja hallo, het zijn kromsnavels! Welcome to my life :D :D :D ;D ;D ;D
Door Lizzy
#3366409
Kaela schreef:Ja hallo, het zijn kromsnavels! Welcome to my life :D :D :D ;D ;D ;D
Hahahahaha ;D ;D

Het is wel tuig hoor. Ik moet zeggen dat ik ze ook wel grappig vind. Maar ja, als mijn specht wegblijft vind ik ze ineens minder :-\ . Maar vanmorgen zit er een stelletje echt hier 1 meter voor mijn neus met geweld samen de pinda's uit de silo te hakken, mij met een schuin oog aankijkend van "ja duhuhhhh" :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door -Annemarie-
#3366466
pike schreef:Ja je kan natuurlijk ook gewoon gaas gebruiken. Als de maaswijdte maar goed is. Persoonlijk vind ik het strakke paneelgaas netter uit zien. Gaas zit ook op een rol van tig meter, als je het speciaal voor een kooi moet kopen dan heb je weer veel te veel. Maar als je een stuk gaas over hebt gehouden is dat natuurlijk mooi meegenomen.
Wij hebben inderdaad aan restverwerking gedaan. ;) Strak is zeker mooier. :)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door