Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3364366
We hebben een gelijkaardig probleem met simba ( chow van 9 jaar, geadopteerd en sinds 1 jaar bij ons ) en hadden graag jullie advies .De hond een reu is aanhankelijker aan dames dan aan mannen maar dat op zich is geen probleem.
De hond is blafferig overdag maar is best te doen.
Is agressief tegen over andere honden , ruikt er aan en slaat onverbiddelijk toe ( aan de lijn ) Op zich is dit te vermijden en ook niet echt het hoofdprobleem.
Tot een twee maand geleden sliep de hond vrij rustig s nachts in de garage of in de living naar gelang van onze verblijfplaats, s morgens rond 7 uur durfde hij zich wel blaffend of deur krabbend laten horen als hij in de garage sliep en wakker werd. Op zich maken we hier ook geen probleem van.
In onze andere verblijfplaats slaapt hij dus in de living waarin zich een open trap bevind naar de slaapkamers. Tot 2 maand geleden hield hij hier +/- het zelfde gedrag aan.
Een 12 tal weken geleden brak ik mijn bekken en nadat ik uit het ziekenhuis ontslagen werd was ik verplicht beneden in de living te slapen in een eenpersoons ziekenhuisbed, dit gaf geen probleem en de hond werd er precies rustiger van.
Sinds 2 maand kan ik echter terug de trap op en slaap ik samen met mijn vriendin boven……………………………sinds dan geeft de hond de indruk niet meer te slapen soms begint hij na 2 uur alleen te zijn beneden (nu ieder nacht) houdt het meestal 2 uur vol en durft het ritueel tot 3 x toe per nacht hervatten, andere nachten zijn we nog maar een half uur slapen en begint het ritueel.
We hebben het geprobeerd om naar beneden te gaan en hem rustig te kalmeren met woorden , respectievelijk hem te corrigeren op de moederhond manier door hem op zijn schouder gewricht ruw te tikken. Het eerste helpt ……………….nadat hij terug alleen is voor 10 minuten herneemt het ritueel, het tweede niet en hij werd er zelf zo agressief van dat hij mijn vriendin beet.
Anderzijds probeerden we hem van boven uit het bed rustig toe te spreken helpt soms voor een minuutje maar meer ook niet na een uur of twee wordt hij dan wel stil ……………om t zelfde stramien +/- 3 x per nacht te hervatten.
Als we niet tegen hem praten maw hem negeren schijnt hij het iets sneller op te geven maar t ritueel herhaalt zich tot 3 x per nacht.
Eens dat we rond 7 u opstaan………………………………………slaapt hij zo goed als heel de dag maar dat deed hij vroeger ook al :)
Ondertussen laten we de lamp aan en de radio zachtjes spelen , dit leek verbetering te brengen maar na 3 dagen terug van hetzelfde.
Ook gaan we er in de namiddag een uur en s avonds 3/4 uur mee wandelen ( deden we vroeger niet of onregelmatig ) hielp ook voor 2 dagen
Zijn sinds een week met een Bach bloesem kuur ( op maat recept ) gestart .................gaf ons één nacht hoop want hij blafte slechts éénmaal gedurende half uur
Hem hier mee naar de slaapkamer nemen is onmogelijk, laat zich niet dragen en durft/kan ( heeft artrose en krijgt hiervoor medicatie ) zelf de trap niet op
We zijn ten einde raad en vrezen in de kortste tijd problemen met de buren om niet te spreken van onze eigen gezondheid we lopen er bij als zombies :)

Graag uw advies, alvast bedankt
Chris en Christel
#3364371
Hallo Chris en Christel,

Welkom hier.
Ik heb je bericht even in een eigen topic gezet omdat me dit wel zo'n groot probleem lijkt en dan raakt het andere topic niet verward.

Serieuze problemen. Zeker als er bijt gedrag bij komt kijken. Ik moet zeggen dat ik ook niet van die manier van straffen ben, maar een bijtreactie daarop is natuurlijk ook wel gewoon link. Ik zou daarom een professional willen aanraden die eens een tijd met jullie mee kijkt en denkt. Weet je bij wie je daarvoor terecht zou kunnen?

Wel een klein advies; neem zelf contact op met je buren. Vertel dat je je kan voorstellen dat je hond overlast geeft, en geef aan dat je het zelf ovor hen ook vervelend vind en het zo snel en goed mogelijk wil oplossen. Vaak geeft dat al meer begrip dan dat bij je buren ineens de maat vol is en ze dan 'op hoge poten' bij je aan de deur komen.
#3364378
Ik zou hiermee echt naar een goede gedragstherapeutische gaan.
Want het kan zowel onrust als angst zijn of juist controlegedrag zijn zi (hij wil je weer beneden onder zijn wakend oog)
En dat vereist een andere aanpak en moet je eigenlijk ook het hele plaatje kunnen zien van jullie verhouding.

Wat je in de tussentijd zou kunnen proberen is iets met jouw geur beneden achter laten waar hij op kan slapen. En soms kan beperken van ruimte (bench of ander ‘holletje’) ook goed werken.

Waar kom je vandaan? Misschien kent iemand een goede GT in de buurt.
Ik zou trouwens aanraden het corrigeren even achterwege te laten, want als hij gaat vaker bijten ben je nog veel verder van huis... dan zet je alleen de boel op scherp.
#3364385
Ja het kan ontstaan zijn dat hij het prettig vind dat er iemand bij hem ligt en drammerig wordt als dat niet zo is.
Daarnaast kan een beginnende vorm van dementie meespelen, geen idee hoe hij was en is wat dat betreft. Mijn oudere hond blaft en dramt meer. Maar bij hem kun je duidelijk zien dat ie het gewoon af en toe niet meer weet.
Wat betreft de bijtreactie op een ( harde) tik, is volgens mij al een ras die slecht tegen fysieke correcties kan, maar mijn ervaring is dat oudere honden veel gevoeliger worden voor aanrakingen, merk ik bijv. bij het kammen al. Daarnaast schrijf je over artrose, dus het kan hem wellicht behoorlijk pijn doen, zo'n correctie.Bijtgedrag komt nl.meestal niet uit de lucht vallen.
Ook al het andere gedrag kan ook door pijn/ ongemak komen. En het is toch echt moeilijk om het precies uit te dokteren wat, bij de oudere hond.
Overigens om gedrag te veranderen heb je ook meer dan enkele dagen nodig, dus als iets lijkt te werken en dan na 2 dagen niet, niet direct opgeven, dezelfde consequente routine moet langer herhaald worden voor blijvend effect zeg maar.
#3364389
Ik ben het met Eelke eens. Dit is een complex probleem. Ik wil je Monique Bladder aanraden (wee.moniquebladder.nl). Je hebt nu iemand nodig voor het complete plaatje. Het uitvallen en blafferig zijn heeft onlosmakelijk met de verlatingsangst te maken en dus zal de aanpak op het complete plaatje gericht moeten zijn.

Tot die tijd zou ik persoonlijk er voor kiezen om bij hem te slapen. Hij vertoont dit gedrag omdat hij zich heel naar voelt, hij kan er niets aan doen. Ik zou dan liever bij hem slapen zodat iedereen rust krijgt. Wij hebben dat heel lang met onze hond gedaan (die vanwege de katten en vanwege zijn heupen ook niet naar boven kon). Beetje raar misschien, maar ik slaap liever beneden dan veels te weinig.
Het feit dat de hond zelf veel te weinig slaapt zal ook een negatief effect hebben op de rest van zijn gedrag. Dus die rust is ook voor hem belangrijk.
#3364393
Lizzy schreef:Ohw, ik ben met dit soort dingen heel simpel. Ik nam hem mee naar mijn slaapkamer. Hij blij, ik blij, iedereen blij.
Dat dus, en als dat echt niet kan dit
Kaela schreef: Tot die tijd zou ik persoonlijk er voor kiezen om bij hem te slapen. Hij vertoont dit gedrag omdat hij zich heel naar voelt, hij kan er niets aan doen. Ik zou dan liever bij hem slapen zodat iedereen rust krijgt. Wij hebben dat heel lang met onze hond gedaan (die vanwege de katten en vanwege zijn heupen ook niet naar boven kon). Beetje raar misschien, maar ik slaap liever beneden dan veels te weinig.
Het feit dat de hond zelf veel te weinig slaapt zal ook een negatief effect hebben op de rest van zijn gedrag. Dus die rust is ook voor hem belangrijk.
#3364416
Naast alle tips over oplossingen vind ik deze van Eelke ook zeer aan te raden!
eelke schreef:Wel een klein advies; neem zelf contact op met je buren. Vertel dat je je kan voorstellen dat je hond overlast geeft, en geef aan dat je het zelf ovor hen ook vervelend vind en het zo snel en goed mogelijk wil oplossen. Vaak geeft dat al meer begrip dan dat bij je buren ineens de maat vol is en ze dan 'op hoge poten' bij je aan de deur komen.
Op die manier weten de buren dan ook dat je druk bezig bent om het te verhelpen en denken ze niet dat je hem maar wat laat gaan.
Hier stond de buurvrouw al na 1 nacht janken van de pup voor de deur om zich te excuseren en ik heb dat als heel prettig ervaren. Wanneer je dat nog niet hebt gedaan zou ik dat zeker doen.
#3364434
Hier precies hetzelfde probleem gehad. Hier gaat het om een hondje van nog geen 20 kilo wat zich naar boven laat dragen. Die slaapt nu bij mij op bed.
Ik zou ook een gedragsdeskundige inschakelen en voorlopig beneden gaan slapen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk
#3364993
Hallo iedereen en bedankt voor alle reacties.
Wat hadden we ondertussen nog geprobeerd maar niet vermeld. Ruimte kleiner maken .................gaf eerder negatief effect.
In Bredene aan zee ( B ) is er op een duinen helling een lange/hoge open trap met een 30 tal treden. We zijn er in geslaagd om hem hier zeg maar te trainen en hij gaat hier vrij vlot en nu zonder schroom op en af.
Thuisgekomen raakte hij nu zij het met veel hulp toch de trap op ( de traptreden zijn korter dan op de "trainingstrap" ). De eerste nacht boven gaf hij tot s morgens 8 uur geen kik. Tweede nacht bracht hij ons terug zijn zei het in veel mindere mate zijn ritueel, waarom ? Joost mag het weten . Na hem de hof in gelaten te hebben stond hij 30 seconden nadien terug aan de achterdeur. Eergisteren nacht was het weerom iets erger en deze nacht was het niet blaffen maar voortdurend van plaats veranderen en slechts één enkele maal voor paar minuten geblaf.
Nu is de oorzaak van zijn huidig ( laatste week ) onrustig gedoe waarschijnlijk wel in grote mate toe te schrijven aan de hotspot die hij vorige week kreeg aan zijn achterbil en de jeuk die hier mee gepaard gaat. Spijtig genoeg is zoiets niet genezen op een paar dagen maar met de nodige ondertussen voor handen zijnde zalfjes komt dit wel goed.
Nu we houden vol want denken wel op de goede weg te zijn, eens de hotspot genezen bericht ik wel hoe t verder loopt. Hervalt hij spijts hij nu op de twee locaties mee de slaapkamer in gaat dan vrees ik dat er inderdaad niets anders opzit dan gedrag therapeut.
PS Het bijten is bij die éné maal gebleven gezien we ons achteraf ook wel bewust zijn dat hij op die plek wel de artrose voelt corrigeren we hem niet meer en anderzijds is negeren tot hier toe de beste therapie gebleken
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door