Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Aquillo
#3362794
Het blijkt te bestaan bij mensen.. zie link.. Maar is het bekend of dit bij honden dus ook kan gebeuren? Dit bedenk ik omdat ik regelmatig berichten tegenkom waarbij honden allergisch reageren op vlees terwijl vlees dus dierlijke eiwitten het natuurlijke voedsel voor honden is.
https://www.rivm.nl/tekenbeten-en-lyme/ ... tekenbeten

https://www.msn.com/nl-nl/gezondheid/me ... spartandhp
Door Lizzy
#3362812
Oh wow! Ik had er echt nog nooit van gehoord, maar dit is wel heel erg interessant! In het 2de artikel hebben ze het over de Lone Star-teek. En die zou verantwoordelijk zijn voor deze allergie. En deze teek zou alleen in Amerika voor komen. Maar ik lees ook dit artikeltje in het AD:

"Eerder was al bekend dat de Amerikaanse Lone Star-teek deze reactie kan opwekken. ,,Deze teek komt niet in Europa voor, dus we namen dat ter kennisgeving aan’’, zegt tekenexpert Hein Sprong van Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM).

,,Maar toen hier in Nederland ook meldingen kwamen waarbij het er op leek dat mensen ineens herhaaldelijk ziek werden na het eten van vlees, ging er bij ons een belletje af.’’ Sprong werkt samen met twee allergologen van Universitair Medisch Centrum Groningen die onderzoek doen naar allergische reacties op tekenbeten.

Niet alle Nederlandse teken dragen de alfa-gal bij zich, weten de onderzoekers inmiddels. Het lijkt er op dat het vooral gaat om de Ixodes ricinus. Het aantal tekenbeten is de afgelopen jaren echter sterk toegenomen. Jaarlijks worden er nu 1,3 miljoen tekenbeten geregistreerd. De experts verwachten daarom ook dat het aantal mensen met complicaties de komende jaren alleen maar toeneemt. Ook in andere Europese landen wordt nu onderzoek gedaan naar deze allergie. In Duitsland blijkt de aandoening veel onder boswachters voor te komen".

En de Ixodes ricinus is de schapenteek en die komt hier volgens mij vaak voor.

Ik vind het geen gekke gedachten! We zullen er bij lange na niet alle allergieën aan op kunnen hangen natuurlijk. En de hond zou dan niet allergisch moeten zijn voor kip en aanverwante diersoorten.

Echt boeiend dit, dank voor het plaatsen!
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door