Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door MillyMol
#3362917
VOORGERECHT:Tartaar van zalm met een panna cotta van wasabi:
Ingrediënten:
500 gram zalm
1 el sushiazijn,
1 el limoensap,
1 el mayonaise,
1 el crème fraîche,
1 el fijn gesnipperd ui
1 tl mierikswortel.
ongezoete room
wasabi
sushiazijn.
3 blaadjes gelatine

Bereiding:
1. Snijd 500 gram zalm tot tartaar. Meng de zalm met 1 eetlepel sushiazijn, 1 eetlepel limoensap ,1 eetlepel mayonaise, 1 eetlepel crème fraîche, 1 eetlepel fijn gesnipperd ui en 1 theelepel mierikswortel. Breng op smaak met peper en zout.

2. Breng ongezoete room op smaak met wasabi en een klein beetje sushiazijn. Maak iets warm en los hier 3 in koud water geweekte blaadjes gelatine in op. Doe de tartaar in een glaasje en giet hierop de lauwwarme espuma. Zet voor minimaal 1 uur in de koelkast.


HOOFDGERECHT: Lamsfilets Met Za'atar en Kikkererwten-Sperziebonensalade:
INGREDIËNTEN
150 g sperziebonen
1 blik kikkererwten
10 g munt
2 el tahin
1 teentje knoflook
½ citroen
½ kl cayennepeper
2 lamssteaks
1 el za'atar
2 el olijfolie
peper en zout

BEREIDING
Snij de uiteinden van de sperzieboontjes. Giet de kikkererwten af en laat uitlekken. Pluk de blaadjes munt en hak grof. Breng een pot water aan de kook en kook de sperziebonen beetgaar in 5 minuten.

Doe de tahin in een kommetje en pers er het teentje knoflook bij. Pers het sap van de halve citroen en voeg ook toe. Kruid met cayennepeper, peper en zout. Roer de dressing goed los en voeg eventueel enkele druppels lauw water toe voor een mooie lopende saus.

Wrijf het lamsvlees rondom in met 1 eetlepel olijfolie en wentel ze door de za'atar. Bestrooi ze met zout en peper.

Doe de sperziebonen samen met de kikkererwten en de munt in een schaal. Druppel er de helft van de dressing over.

Verhit 1 eetlepel olijfolie in een antikleefpan en bak de lamsfilets 3-4 minuten aan elke kant. Leg ze op een bord en bedek met aluminiumfolie. Laat 5 minuten rusten en snij dan in plakjes.

Serveer de plakken lamsfilet met de boontjessalade en de rest van de dressing.


NAGERECHT: Crème Brûlée

INGREDIENTEN:

4 eidooiers
75 g suiker
1/2 vanillestokje
500 ml slagroom
50 g rietsuiker

mixer
hoge kom / mengbeker
4 ramekin schaaltjes
ovenschaal met uitneembaar rooster

BEREIDING:
Verwarm oven voor op 150 ºC.

Plaats de ovenschaal met kokendheet water alvast in de oven.
Zet de ramekin schaaltjes alvast klaar op het rooster.

Schenk de room in een pan.

Halveer het vanillestokje. Bewaar 1 helft in afgesloten verpakking.

Schraap het merg uit de andere helft en voeg deze samen met het stokje toe aan de room. Breng de room aan de kook.

Splits ondertussen de eieren.

Klop de dooiers samen met de suiker in de mengbeker tot een bleke, schuimige massa. Voeg langzaam en al roerende de hete room toe aan het eimengsel. Schenk het mengsel in de ramekins.

Zet het rooster met de ramekins in ovenschaal en schenk hier eventueel nog tot de helft kokend water in. Gaar de crème brûlée circa 40 minuten in de oven.

Haal het rooster met de schaaltjes uit de schaal en laat eerst op kamer temperatuur afkoelen.

Laat de crème brûlée daarna verder in de koelkast afkoelen.

VLAK VOOR OPDIENEN:
Bestrooi met rietsuiker en karamelliseer de laag met een gasbrander.

Laat dit afkoelen en strooi voor de tweede keer de rietsuiker over de crème brûlée en karamelliseer de laag voor de tweede keer. Zo krijgt de crème brûlée een extra krokante laag.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3362945
Lizzy schreef:Ja, edelgist smaakt in de verte naar kaas. Maar ik kan me haast niet voorstellen dat je dat mag eten....?
Klopt. Gist heb ik al langere tijd uit mijn voeding geschrapt maar er zit ook histamine in gist.
Door - pien -
#3362976
Ik geloof dat de kinderen (met aanhang) bij me willen komen eten. Als ze allebei wat maken hebben we een compleet menu.
Ik vond een recept voor een dessert, een KinderBuenocheesecake. Daar waren ze altijd gek op, dus die maak ik misschien wel voor ze :biggrin2:
Kinder Bueno cheesecake
1 taart
Ingrediënten
• 250 milliliter slagroom
• 250 gram mascarpone
• 250 gram volle kwark
• 200 gram chocolate chip cookies
• 60 gram roomboter ongezouten
• 100 gram witte basterdsuiker
• 8 stuks Kinder Bueno + extra ter garnering
• 50 gram chocolade gesmolten •
Instructies
1. Bekleed de bodem van een 20cm grote springvorm met een vel bakpapier en vet de randen van de vorm in.
2. Verkruimel de chocolate chip cookies in een foodprocessor of door erop te slaan met een deegroller. Smelt de ongezouten roomboter in een pannetje en voeg hier de koekkruimels aan toe. Stort het geheel in de springvorm en druk goed aan met de achterkant van een lepel.
3. Klop de slagroom in een schone, vetvrije kom lobbig.
4. Doe de mascarpone, kwark en de basterdsuiker in een andere kom en roer dit goed door tot een romig mengsel. Voeg de slagroom toe en vouw dit voorzichtig door de andere ingrediënten.
5. Breek de Kinder Bueno's in stukken en smelt deze au bain-marie. Prak het gesmolten mengsel met een vork tot een papje en voeg dit toe aan de cheesecakevulling. Schep het er luchtig doorheen.
6. Stort de cheesecakevulling in de springvorm en dek deze af met een vel aluminiumfolie. Laat de cheesecake minimaal vier uur in de koelkast opstijven.

Maar misschien wil iemand anders een toetje maken. Dan braad ik een kip, met groenten en nog iets erbij. Mijn dochter zei 'al eten we diepvriespizza, maakt niet uit mam'.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3362995
Donderdag heeft de kleuter kerstdiner op school. Er hing een lijstje bij de deur van de klas om in te tekenen om wat te bakken/kokkerellen voor de ouders. Dat was al vol toen ik het zag en er zaten voornamelijk dingen op die mijn kleuter niet eet (pannenkoeken, poffertjes, gevulde eieren, dingen met kaas, tomaten). Ze eet wel stokbrood en komkommer, daar stonden ieder 2 stuks van op de lijst. Helaas eet mijn kleuter uit zichzelf wel een half stokbrood en een halve komkommer, blijft er voor de 19 andere kleuters niet zo heel veel meer over :P

Nu had ik samen met 1 van de juffen bedacht dat ik wel balletjes kon maken. Dat is niet zo moeilijk, dat kan ik wel:
Gehakt van dood varken en dode koe, fijngesnipperd uitje, knoflook, ei, zout, peper, paneermeel, gemalen komijnzaad, royale mespunt gemalen korianderzaad, snuf pul biber, snuf gerookt paprikapoeder. Door elkaar kneden, balletjes draaien, bakken.


Maar er zit bij kleuter in de klas minimaal 1 vegetarier en een Syrisch jongetje (waarschijnlijk moslim) en een Hindoestaanse kleuter. Die eten dat niet.
Dus ook vegetarische balletjes. Mijn idee: gekookte kikkererwten, grof gehakte gemengde noten (of alleen pecans), fijngesneden rood puntpaprikaatje, gesnipperd sjalotje, knoflook, gemalen komijnzaad, beetje gemalen korianderzaad, sumak, zout en peper, ei en ik moet achterin het keukenkastje ook nog wel besan hebben staan (anders plak ik het met paneermeel of griesmeel). Kneden, kleine balletjes draaien, voorzichtig bakken. Serveren met ketchup. Of chilisaus.
Ideetje? Nog op- of aanmerkingen? Ik ben een beetje uit de specifieke vegetarische dingen, aangezien ik met 6 carnivoren in 1 huis woon.
Door Lizzy
#3362997
Ik kocht gewoon lekker vega balletjes Koekje ;D . Nee maar zonder dollen, opbakken en die zijn zelfs koud lekker.

Deze lijken me ook heerlijk: https://www.eatpurelove.nl/recepten/de- ... eat-plant/ (staat nog steeds op mijn to do lijstje). En ik vind notengehaktballetjes altijd lekker:

2 gekookte aardappelen
100 gram gehakte noten (niet te grof, da's vies). Ik neem altijd hazelnoten, amandelen en walnoten door elkaar. Pecan kan er ook goed bij
1 ei
zout en peper
1 eetlepel ketjap manis
2 eetlepels gehakte bieslook
2 eetlepels olie

Aardappelen fijn stampen en mengen met noten, ei, zout, peper, ketjap, bieslook. Balletjes van maken (iets plat maken). In hete olie snel bruin bakken.
#3363008
- pien - schreef:Ik geloof dat de kinderen (met aanhang) bij me willen komen eten. Als ze allebei wat maken hebben we een compleet menu.
Ik vond een recept voor een dessert, een KinderBuenocheesecake. Daar waren ze altijd gek op, dus die maak ik misschien wel voor ze :biggrin2:
Kinder Bueno cheesecake
1 taart
Ingrediënten
• 250 milliliter slagroom
• 250 gram mascarpone
• 250 gram volle kwark
• 200 gram chocolate chip cookies
• 60 gram roomboter ongezouten
• 100 gram witte basterdsuiker
• 8 stuks Kinder Bueno + extra ter garnering
• 50 gram chocolade gesmolten •
Instructies
1. Bekleed de bodem van een 20cm grote springvorm met een vel bakpapier en vet de randen van de vorm in.
2. Verkruimel de chocolate chip cookies in een foodprocessor of door erop te slaan met een deegroller. Smelt de ongezouten roomboter in een pannetje en voeg hier de koekkruimels aan toe. Stort het geheel in de springvorm en druk goed aan met de achterkant van een lepel.
3. Klop de slagroom in een schone, vetvrije kom lobbig.
4. Doe de mascarpone, kwark en de basterdsuiker in een andere kom en roer dit goed door tot een romig mengsel. Voeg de slagroom toe en vouw dit voorzichtig door de andere ingrediënten.
5. Breek de Kinder Bueno's in stukken en smelt deze au bain-marie. Prak het gesmolten mengsel met een vork tot een papje en voeg dit toe aan de cheesecakevulling. Schep het er luchtig doorheen.
6. Stort de cheesecakevulling in de springvorm en dek deze af met een vel aluminiumfolie. Laat de cheesecake minimaal vier uur in de koelkast opstijven.

Maar misschien wil iemand anders een toetje maken. Dan braad ik een kip, met groenten en nog iets erbij. Mijn dochter zei 'al eten we diepvriespizza, maakt niet uit mam'.
Omg, wat een caloriebom. :o :o
Kan niet anders als heerlijk zijn :biggrin2: , maar dat je zoiets hier neer durft schrijven. :P
#3363009
@ Koek, je recept lijkt me prima.
Lijkt een beetje op falafel, en dat is heerlijk.
Anders kan je daar nog een receptje van zoeken.

Wel bijzonder dat Vera geen pannekoekjes ed lust. Hopelijk vind ze je balletjes wel lekker.
#3363010
pearlsofpassion schreef:@ Koek, je recept lijkt me prima.
Lijkt een beetje op falafel, en dat is heerlijk.
Anders kan je daar nog een receptje van zoeken.

Wel bijzonder dat Vera geen pannekoekjes ed lust. Hopelijk vind ze je balletjes wel lekker.
Als kind vond ik panne(n)koeken goor, netals friet en ander ongezond eten. Kinderfeestjes vond ik vaak een ellende als er ook gegeten werd... Van de geur werd ik vaak al onpasselijk. Pas ergens in mijn tienerjaren veranderde dat.
Door - pien -
#3363011
pearlsofpassion schreef:Omg, wat een caloriebom. :o :o
Kan niet anders als heerlijk zijn :biggrin2: , maar dat je zoiets hier neer durft schrijven. :P
Ach, wij eten nooit een dessert. Heel soms een bakje Turkse yoghurt. Dan mag het éen keer per jaar wel over the top zijn van mij :P
Door Lizzy
#3363012
koekje schreef: Maar er zit bij kleuter in de klas minimaal 1 vegetarier en een Syrisch jongetje (waarschijnlijk moslim) en een Hindoestaanse kleuter. Die eten dat niet.
Dus ook vegetarische balletjes. Mijn idee: gekookte kikkererwten, grof gehakte gemengde noten (of alleen pecans), fijngesneden rood puntpaprikaatje, gesnipperd sjalotje, knoflook, gemalen komijnzaad, beetje gemalen korianderzaad, sumak, zout en peper, ei en ik moet achterin het keukenkastje ook nog wel besan hebben staan (anders plak ik het met paneermeel of griesmeel). Kneden, kleine balletjes draaien, voorzichtig bakken. Serveren met ketchup. Of chilisaus.
Ideetje? Nog op- of aanmerkingen? Ik ben een beetje uit de specifieke vegetarische dingen, aangezien ik met 6 carnivoren in 1 huis woon.
Klinkt inderdaad erg goed hoor! Zo goed dat ik denk dat ik het zelf ook binnenkort ga maken! Serveren met milde knoflook of pindasaus? (ik vind ketchup en chilisaus beide vies).
#3363014
src_esther schreef:Als kind vond ik panne(n)koeken goor, netals friet en ander ongezond eten. Kinderfeestjes vond ik vaak een ellende als er ook gegeten werd... Van de geur werd ik vaak al onpasselijk. Pas ergens in mijn tienerjaren veranderde dat.
Ah ja, nu je het zegt.
Ik lustte ook geen chocomousse, slagroom of chocoladeijs.
Maar koeken dan weer wel.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door