Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3362686
Laika schreef:Als iemand iets feestelijks weet zonder vlees, vis, histamine, suiker en gist dan ben ik je erg dankbaar.
Hemel. Dan blijft er niet veel meer over dan met eieren, zuivel en groenten aan de gang gaan...? En dan valt tomaat en spinazie en pompoen qua groenten ook af :-X . Ik moet ineens wel denken aan een vegetarisch gebraad van Yvette van Boven! Misschien voldoet dat! Ik ga het er even bij zoeken.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362687
Laika schreef:Als iemand iets feestelijks weet zonder vlees, vis, histamine, suiker en gist dan ben ik je erg dankbaar.
Glaasje water?

Maar eh als ik erop Google en ook al zie welke groenten en kruiden je allemaal niet mag :o wat blijft er dan nog over ? Is dat maar tijdelijk? Ik zou er best gek van worden eerlijk gezegd. Ik heb nl.zelf ook een aantal dingen waarmee ik op moet letten maar meer ook niet.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362689
Ok recept van bourguignon:
https://cafedelites.com/beef-bourguignon/
Ik ga wel minder zout gebruiken, was nl. te veel en meer water.

En dit voor de aardappelpuree
https://cafedelites.com/easy-creamy-mashed-potatoes/
Maar dan met lactose vrije spullen, schmand ipv zure room. Heel wat minder knoflook, want rauwe knoflook proef je erg goed erin.
En dan doe ik er geen parmesan doorheen maar op het einde de puree in ovenschaal en dan geraspte parmesan erover.

De rode bieten salade:
Gekookte rode bieten in dunne plakjes
Sinasappel persen en limoen persen. Mengen met olijfolie , peper zout. Plakjes rode bieten erin laten marineren. Kan best een dagje.
Ricotta ( bij mij mascarpone want die is lactose vrij te verkrijgen en smaakt nog wel lekkerder ook) mengen met parmesan.
Rucola sla , rode bieten, klodders ricotta mengsel, en marinade op bord dresseren en wat pistache noten erover.

Mijn gehaktballetjes bestaan uit rundergehakt, peterselie, ei en parmesan en wat paneermeel. En vul ze met wat erwtjes en geprakte feta.
De saus bestaat simpel uit passata, knoflook en basilicum, lekker wat inkoken.

Zo beter Lizzy ? :biggrin2:
Door Lizzy
#3362693
Kaio schreef:Ok recept van bourguignon:
https://cafedelites.com/beef-bourguignon/
Ik ga wel minder zout gebruiken, was nl. te veel en meer water.

En dit voor de aardappelpuree
https://cafedelites.com/easy-creamy-mashed-potatoes/
Maar dan met lactose vrije spullen, schmand ipv zure room. Heel wat minder knoflook, want rauwe knoflook proef je erg goed erin.
En dan doe ik er geen parmesan doorheen maar op het einde de puree in ovenschaal en dan geraspte parmesan erover.

De rode bieten salade:
Gekookte rode bieten in dunne plakjes
Sinasappel persen en limoen persen. Mengen met olijfolie , peper zout. Plakjes rode bieten erin laten marineren. Kan best een dagje.
Ricotta ( bij mij mascarpone want die is lactose vrij te verkrijgen en smaakt nog wel lekkerder ook) mengen met parmesan.
Rucola sla , rode bieten, klodders ricotta mengsel, en marinade op bord dresseren en wat pistache noten erover.

Mijn gehaktballetjes bestaan uit rundergehakt, peterselie, ei en parmesan en wat paneermeel. En vul ze met wat erwtjes en geprakte feta.
De saus bestaat simpel uit passata, knoflook en basilicum, lekker wat inkoken.

Zo beter Lizzy ? :biggrin2:
Ja, VEUL beter :biggrin2: :biggrin2: :biggrin2: :-*
Gebruikersavatar
Door Laika
#3362694
De lijsten waar histamine (of histamine vrijmakers) inzit verschillen nogal maar het zit vnl in: tomaten, spinazie, aubergines, avocado's, bananen, aardbeien, frambozen, citrusfruit, paddestoelen, eiwit, bijna alle kruiden, thee, koffie , rijpere kazen, gefermenteerde voeding, chocolade, rode wijn, noten, pinda's

Je lichaam maakt zelf ook histamine aan maar als je gevoelig bent voor histamine en je krijgt er teveel van binnen dan krijg je allergische reacties.

Ik ben histamine aan het elimineren dus de komende weken wil ik zo min mogelijk binnen krijgen.
Gebruikersavatar
Door koekje
#3362696
Wij vieren standaard geen kerst. Maar misschien wil mijn moeder 2e kerstdag wel komen eten. In dat geval heb ik een parelhoen in de vriezer liggen.
Die maak ik klaar als volgt:
- parelhoen laten ontdooien en dan touwtje eraf
- kontgat een beetje meer openen en dan vullen met ui en knoflook totdat hij vol is
- buitenkant insmeren met (home made) kruidenboter
- op een ovenschaal in de oven totdat hij klaar is, af en toe even omdraaien
Serveren met piepers en nog nader te bepalen groen

Als toetje misschien een griesmeelpudding en dat is ook een no-brainer:
- melk aan de kook brengen
- griesmeel en suiker met snufje zout en zakje vanillesuiker bij elkaar en dat door de kokende melk
- roeren en de griesmeel goed laten garen*
- puddingvorm met koud water omspoelen en dan vullen
- laten afkoelen tot kamertemperatuur en dan in de koelkast verder laten afkoelen
- na het eten op bordje storten en voor de vorm garneren met fruit en slagroom (doe ik eigenlijk nooit)
- stukken van snijden en met mes en vork eten (*hoe meer je de griesmeel laat garen, hoe steviger je pudding wordt)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362698
koekje schreef:Wij vieren standaard geen kerst. Maar misschien wil mijn moeder 2e kerstdag wel komen eten. In dat geval heb ik een parelhoen in de vriezer liggen.
Die maak ik klaar als volgt:
- parelhoen laten ontdooien en dan touwtje eraf
- kontgat een beetje meer openen en dan vullen met ui en knoflook totdat hij vol is
- buitenkant insmeren met (home made) kruidenboter
- op een ovenschaal in de oven totdat hij klaar is, af en toe even omdraaien
Serveren met piepers en nog nader te bepalen groen

Als toetje misschien een griesmeelpudding en dat is ook een no-brainer:
- melk aan de kook brengen
- griesmeel en suiker met snufje zout en zakje vanillesuiker bij elkaar en dat door de kokende melk
- roeren en de griesmeel goed laten garen*
- puddingvorm met koud water omspoelen en dan vullen
- laten afkoelen tot kamertemperatuur en dan in de koelkast verder laten afkoelen
- na het eten op bordje storten en voor de vorm garneren met fruit en slagroom (doe ik eigenlijk nooit)
- stukken van snijden en met mes en vork eten (*hoe meer je de griesmeel laat garen, hoe steviger je pudding wordt)

Wij vieren ook geen kerst eigenlijk, ook geen kerstboom, vind er verder ook weinig aan al dat kerstgedoe, wordt elk jaar erger met de toenemende commercie eromheen. Tja waarom ik het dan toch 1 dagje doe? Tja voor mijn ouders omdat het voor hun belangrijk is. Nouja dan toch een beetje de kerstgedachte he :P

Je menuutje klinkt goed, niet te veel gedoe ook! :) Whaha zou ook liever parelhoen maken maar ja dat lijkt te veel op dier voor mijn vleesetende pa ;D ::)
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362701
koekje schreef:Maar geslacht lijkt een parelhoen gewoon op een kip. Niet geslacht lijkt hij op een kip met stippen.
Ja hele kip is ook al een probleem ::) Dus ja het lijkt op elkaar :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door koekje
#3362704
Ow zo!
In dat geval kan je de parelhoen ook opdelen. Pootjes en vleugels eraf; pootjes nog verdelen in onder- en bovenbeen (drumstick en braadstick). En dan naar wens ook nog de filets eraf snijden (met vel!). Wat specerijen naar smaak erop doen of juist een marinade maken en de delen daar inleggen. Dan in een ingevette ovenschaal en in de oven, tussendoor even omdraaien. Laatste 20 min/kwartier de filets met vel erbij.
Het rauwe omgemarineerde karkas wat je overhoudt geef je dan aan de hondjes.
Gebruikersavatar
Door Ina
#3362768
Laika schreef:Als iemand iets feestelijks weet zonder vlees, vis, histamine, suiker en gist dan ben ik je erg dankbaar.
Mijn hemel.....en dan zit ik 'te klagen' dat mijn man sinds kort zoutloos moet eten :o
Dit beperkt de mogelijkheden wel heel erg zeg, wat kan jij nog wel eten???
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door