Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Extreme
#3362778
Lizzy schreef:Hemel. Dan blijft er niet veel meer over dan met eieren, zuivel en groenten aan de gang gaan...? En dan valt tomaat en spinazie en pompoen qua groenten ook af :-X . Ik moet ineens wel denken aan een vegetarisch gebraad van Yvette van Boven! Misschien voldoet dat! Ik ga het er even bij zoeken.
Nog veel lastiger. Eiwit valt vaak af, zuivel kan mee reageren door lactose, groenten mag ook het eea niet ivm sulfiet.
Feestje :groupwave2:
#3362788
Laika schreef:De lijsten waar histamine (of histamine vrijmakers) inzit verschillen nogal maar het zit vnl in: tomaten, spinazie, aubergines, avocado's, bananen, aardbeien, frambozen, citrusfruit, paddestoelen, eiwit, bijna alle kruiden, thee, koffie , rijpere kazen, gefermenteerde voeding, chocolade, rode wijn, noten, pinda's

Je lichaam maakt zelf ook histamine aan maar als je gevoelig bent voor histamine en je krijgt er teveel van binnen dan krijg je allergische reacties.

Ik ben histamine aan het elimineren dus de komende weken wil ik zo min mogelijk binnen krijgen.
Als bijgerecht wellicht geroosterde bloemkool? Ziet iig feestelijk uit, alleen pesto kan er waarschijnlijk niet bij?
https://madebyellen.com/gegrilde-bloemk ... kken-oven/

Hoe zit het met aardappel? Mag dat wel? Of bataat?
Gebruikersavatar
Door Laika
#3362808
Siberienne schreef:Als bijgerecht wellicht geroosterde bloemkool? Ziet iig feestelijk uit, alleen pesto kan er waarschijnlijk niet bij?
https://madebyellen.com/gegrilde-bloemk ... kken-oven/

Hoe zit het met aardappel? Mag dat wel? Of bataat?
Dat ziet er heel erg feestelijk (en lekker) uit! Dank je wel :-*
In aardappel zit geen histamine, (zoete aardappel een beetje volgens sommige lijsten) dat kan er dan prima bij.
Pesto wordt lastig. In pecorino zit veel histamine. Maar ik ga verder zoeken naar iets geschikts om mozarella mee op te pimpen.
Ik krijg zowaar zin in kerst :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Laika
#3362809
Ina schreef:Mijn hemel.....en dan zit ik 'te klagen' dat mijn man sinds kort zoutloos moet eten :o
Dit beperkt de mogelijkheden wel heel erg zeg, wat kan jij nog wel eten???
Er blijft idd niet zo veel over. Als blijkt dat de histamine de veroorzaker is van mijn klachten dan moet ik wel vlees gaan eten ben ik bang anders krijg je te weinig eiwitten binnen. Na 4 weken moet er duidelijkheid zijn.
#3362814
Laika schreef:Dat ziet er heel erg feestelijk (en lekker) uit! Dank je wel :-*
In aardappel zit geen histamine, (zoete aardappel een beetje volgens sommige lijsten) dat kan er dan prima bij.
Pesto wordt lastig. In pecorino zit veel histamine. Maar ik ga verder zoeken naar iets geschikts om mozarella mee op te pimpen.
Ik krijg zowaar zin in kerst :biggrin2:
Ik was laatst bij een delicatessen winkel met vegan pesto zonder kaas, dus pijnboompitten, basilicum en olijfolie.

Aardappelpuree anders;
Half aardappel / half knolselderij (smaakt fris)

Half aardappel/ half biet (mooi paarse kleur :biggrin2: ) Die laatste zat in een recept met appel, zachte geitenkaas en walnoot. Die noten zou je weg moeten laten? En dan vervangen door bv wat geroosterde pitjes zoals pompoen pit? Extra lekker worden die als je ze mengt met ahornsiroop en rooster in de oven. De geitenkaas weet ik niet of kan.
https://www.peoplesfarm.nl/recept/rode-bietenpuree
#3362830
Wij verzorgen de borrel - drank, nootjes, kleine hapjes.
Mijn schoonvader maakt het voorgerecht.
Ik maak een soepie - tomaat of pompoen, dat weet ik nog niet.
Hoofdgerecht wordt fazant uit de slowcooker (variant op coq-au-vin), groenten uit de oven en gebakken aardappeltjes. Salade erbij.
Mijn mama maakt het toetje.
Koffie.
Klaar.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362836
Laika schreef:Dat ziet er heel erg feestelijk (en lekker) uit! Dank je wel :-*
In aardappel zit geen histamine, (zoete aardappel een beetje volgens sommige lijsten) dat kan er dan prima bij.
Pesto wordt lastig. In pecorino zit veel histamine. Maar ik ga verder zoeken naar iets geschikts om mozarella mee op te pimpen.
Ik krijg zowaar zin in kerst :biggrin2:
Mozzarella mag wel. Wordt ook vaak gebruikt in bloemkoolpizza bodem. Ik vind de combinatie mozzarella en bloemkool best goed gaan. Wellicht dat daar iets mee kan?
Aardappel met prei vind ik ook goed combineren. Zeker in een ovenschotel in laagjes. Wellicht is laagjes aardappel, prei en mozzarella iets?
Gebruikersavatar
Door Laika
#3362843
pearlsofpassion schreef:En peulvruchten? Mag je die?
Over peulvruchten zijn de lijstjes het niet eens (dat die lijsten zo verschillen is nog het lastigste). Een beetje bonen kan geen kwaad maar een bonenschotel durf ik niet aan.
Gebruikersavatar
Door Laika
#3362844
Kaio schreef:Mozzarella mag wel. Wordt ook vaak gebruikt in bloemkoolpizza bodem. Ik vind de combinatie mozzarella en bloemkool best goed gaan. Wellicht dat daar iets mee kan?
Aardappel met prei vind ik ook goed combineren. Zeker in een ovenschotel in laagjes. Wellicht is laagjes aardappel, prei en mozzarella iets?
Ik dacht ook om de mozzarella te combineren met het bloemkoolrecept. De smaak van mozzarella is wat flauw dus een pesto (zonder harde kaas) lijkt me dan wel een kerstige aanvulling.
#3362846
Verdorie heb ik nu onlangs niet geweten hoe je parmezaan kan vervangen.
Ah ja, maar je mag ook geen noten. Dat was zeker op basis van noten... :-\

Ik dacht gewoon dat je met linzen en kikkererwten mooie vleesvervangers kan maken.
Door eelke
#3362850
pearlsofpassion schreef:Verdorie heb ik nu onlangs niet geweten hoe je parmezaan kan vervangen.
Ah ja, maar je mag ook geen noten. Dat was zeker op basis van noten... :-\

Ik dacht gewoon dat je met linzen en kikkererwten mooie vleesvervangers kan maken.
Iets van gistvlokken toch? *klok-klepel* *dat maakt het dan wel weer kerstig*
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door