Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3362586
Zo dames en heren, we zouden het heel erg leuk vinden wanneer je in dit topic achter laat wat je met de kerst gaat maken aan (en/of) voorgerecht, tussengerecht, hoofdgerecht en toetje. Ook leuk ter inspiratie :) . Daarbij natuurlijk wel het recept van wat je gaat maken geven he :biggrin2: !

Ik kan niet aftrappen.... Ik heb nog niks bedacht..... :-[ . Ik hoop ook inspiratie in dit topic op te doen :biggrin2:

Dus ja hoor, komt u maar :-*
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362589
Oo aan mij heb je niet zoveel aan inspiratie, als vegetariër zijnde. Gezien de doelgroep hou ik het wat simpel qua exotische smaken zeg maar.
Voorgerechten van gehaktballetjes met verassing erin en in saus, tussengerecht, enige die Vega is, salade met rode biet, mascarpone, parmesan, pistache. Hoofdgerecht een variant van beef bourgignon oid met aardappelpuree, en wat groente erbij, en het toetje besteed ik uit :biggrin2: ( ben echt geen toetjesmens dus ja ik heb ook nog nooit zelf gemaakt dus om er nou dan aan te beginnen ::) )
Recepten eh.... heb ik nu niet 1,2,3, voor handen ( en ik kan wel een link zoeken maar uiteraard verander ik daar zelf het nodige aan :P )
Door Lizzy
#3362591
Kaio schreef:Oo aan mij heb je niet zoveel aan inspiratie, als vegetariër zijnde. Gezien de doelgroep hou ik het wat simpel qua exotische smaken zeg maar.
Voorgerechten van gehaktballetjes met verassing erin en in saus, tussengerecht, enige die Vega is, salade met rode biet, mascarpone, parmesan, pistache. Hoofdgerecht een variant van beef bourgignon oid met aardappelpuree, en wat groente erbij, en het toetje besteed ik uit :biggrin2: ( ben echt geen toetjesmens dus ja ik heb ook nog nooit zelf gemaakt dus om er nou dan aan te beginnen ::) )
Recepten eh.... heb ik nu niet 1,2,3, voor handen ( en ik kan wel een link zoeken maar uiteraard verander ik daar zelf het nodige aan :P )
Het is niet alleen voor mij ter inspiratie! Het is om elkaar te inspireren :biggrin2: !
Door Lida. S
#3362613
Voorgerecht: garnalen met guacamole, paté, gazpacho.
nagerecht: Tiramisu ijstaartjes, van chocolade-ijs, koffie-ijs of mokka-ijs en voor degene die niet van ijs houden maak ik creme brulee en voor degenen die niet van zoet houden komt er een kaasplankje

Hoofdgerecht: stoofpeertjes met ?, ? en ?. We denken aan porchetta, of beef wellington, of fazant of ?. Het kan nog van alles worden
Door Lizzy
#3362619
Charlie Angel schreef:Ik denk dat je eerst zelf het goede voorbeeld moet geven. :biggrin2: :biggrin2:
Lekker weer, dit ::) :biggrin2:

OK. Qua toetje. Ik denk dat ik dit ga maken (van binnestebuiten, ondersteboven, vanlinksnaarrechts gepikt):

Gepocheerde peer

De peer:
4 peren
500 ml witte wijn
175 g suiker
1 schil sinaasappel
1 schil citroen
2 steranijs
1 vanillestokje
2 kardemom
1/2 tl kaneelpoeder

De hangop
1 lt boeren volle yoghurt
200 g suiker
1 vanillestokje
1 rasp van citroen
1 rasp van sinaasappel

De koekkruim
100 g boter
100 g bruine suiker
150 g bloem
1 tl vijf kruidenpoeder
Kataifi (= gesponnen deeg wat je bij een Turkse supermarkt kan kopen)
Poedersuiker

De garnering
Pistachenootjes
Eén granaatappel

* Schil de peren en zet ze apart.
* Doe de rest van ingrediënten in een pan en roer goed door.
* Doe de peren in de pan en breng het geheel aan de kook. Als het kookt laat je de peren 1 minuut doorkoken en daarna laat je de peren afkoelen in het vocht.
* Als de peren koud zijn haal je ze uit het vocht. Kook het vocht in tot een siroop.
* Haal de peer door de siroop voor je deze serveert. De bedoeling is dat een laagje van de siroop aan de peer blijft plakken.
* Laat voor de hangop de yoghurt een nacht in een doek hangen en laat die volledig uitlekken.
* Haal de dikke yoghurt uit de doek en roer er de suiker, het merg van het vanillestokje en de rasp van de citroen en sinaasappel doorheen.
* Doe de hangop in een spuitzak. Spuit de hangop in een rondje op een bordje en plaats daar een peer op.
* Snij de boter in kleine blokjes. Doe de blokjes in een keukenmachine en doe de suiker, bloem en kruiden erbij en draai het tot er een kruimeldeeg overblijft.
* Verdeel de kruimels op een bakplaat en bak deze in ongeveer 12 minuten op 180 graden. Laat ze goed afkoelen en maal het dan tot poeder.
* Trek de kataifi iets uit elkaar en leg deze op een bakplaat met bakpapier.
* Doe er een beetje poedersuiker over en bak de kataifi ongeveer 8 minuten tot het net bruin begint te worden.
* Hak de pistachenootjes fijn en haal de pitjes uit de granaatappel. Strooi wat van beide over het gerechtje.

Lijkt me niet moeilijk en toch lekker.
Door Lida. S
#3362651
Lizzy schreef:Recepten please ;D ;D ;D
Het ligt er natuurlijk ook aan wat je zelf wilt doen en wat je kant en klaar koopt. Voor de tiramisu ijstaart, bak ik zelf de cake, maak het ijs zelf en maak ook zelf de choco- en hazelnootpasta. Als iemand een specifiek recept wil, dan kan ik dat best geven, maar alles is natuurlijk ook te vinden op internet
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door