Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pike
#3363020
CindyMayella schreef:Helaas geen recepten, wij doen makkelijk:
1ste dag: gourmet
2de dag: schoonouders

Maar ik kijk uit naar andermans recepten :D ....
hoe maak je die klaar? :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Extreme
#3363270
Lizzy schreef:Ik weet niet of dat wat overblijft na verdamping nog niet steeds histamines bevat?
Buiten het probleem van of er histamine vrij komt/achter blijft na verdamping van de alcohol, vervalt dit recept in ieder geval voor iemand met histamine intolerantie.
Citrusvruchten is een no go, en kruiden moet je elimineren, en daar heb je zo kort voor kerst niet de tijd voor om achter te komen of je er goed op gaat, zeker deze specifieke kruiden, en zou je dat nu proberen en een reactie er op krijgen, zing je het liedje ik zit hier heel alleen kerstfeest te vieren, op de wc. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3363279
Lizzy schreef:Ik weet niet of dat wat overblijft na verdamping nog niet steeds histamines bevat?
Je moet echt een heel aantal uren sudderen wil je de alcohol kwijt zijn, bestaan tabelllen voor ( had ik opgezocht toen ik zwanger was)
Gebruikersavatar
Door pike
#3363290
Kaio schreef:Je moet echt een heel aantal uren sudderen wil je de alcohol kwijt zijn, bestaan tabelllen voor ( had ik opgezocht toen ik zwanger was)
Oh dat wist ik niet. Ik lees nu ook dat na kort koken zelfs nog 75% over is en na uren sudderen altijd nog 5%.
Door Anneloog
#3363292
Ik moet eerste kerstdag werken en 2e kerstdag gaan we uit eten dus geen kerstdiner gemaakt door mij. Maar vandaag een witlofsoepje gemaakt wat echt zeer geschikt is als voorgerecht of amuze met kerst.
Voor de vegetariërs kan je gewoon spek weg laten en eventueel wat meer zout toevoegen ;) :
Witlofsoep:

klein pakje spekblokjes
500 gram witlof in stukjes zonder bittere hart/kern
1 sjalotje in blokjes
1 witte ui in blokjes
wit gedeelte van een prei in halve ringetjes
2 teentjes knoflook
2 kruimige aardappels in blokjes
milde grove mosterd
1 liter groente boullion
beetje kookroom
verse nootmuskaat
peper en zout.

bak in de soeppan een klein pakje spekblokjes uit en laat de spekjes afkoelen op wat keukenpapier.
Bak in het spekvet de ui sjalot knoflook en prei aan.
Als de ui glazig is voeg de witlof toe en een lepel grove milde mosterd en bak even goed aan.
voeg de groente bouillon toe en de aardappel en laat ze rustig koken.
Als aardappel gaar is even staafmixeren en voeg een scheutje room toe en verse nootmuskaat en zout en peper naar wens.
Serveer met spekblokjes naar wens.
#3363809
Wij maken een menuutje.

Koud voorgerecht:
Bonbon van gerookte zalm gevuld met avocado, geitenkaas, zure room, appel, dille en bieslook. Ernaast salade: eikenblad, rucola en veldsla met pijnboompitten en vinaigrette met balsamico.

Warm voorgerecht:
Aspergeroomsoep met hele groene asperges en de punten van de witte en gebakken makreelfilet. Afwerken met bieslook.

Hoofdschotel:
Hertengebraad met wildsaus op basis van porto. Ernaast wortel, pastinaak, gestoofd witloof, pompoencrème en spruitjes.
Erbij ofwel duchesse kroketjes ( gekocht) ofwel aardappeltjes in de oven ( in de schil grof gesneden en met kruiden en olie in de oven garen), daar zijn we nog niet over uit.

Dessert: moelleux van chocolade met frambozen, beetje frambozencoulis, en een bolletje zelfgemaakt frambozenijs (gemaakt van enkel en alleen framboos en banaan). Beetje witte chocolade om af te werken.


Los van de kroketjes (eventueel) is alles zelf bereid. We vinden dat wel eens leuk, zo een keertje per jaar eens uitgebreid koken. :biggrin2:
Met een mooi gedekte tafel erbij, broodjes en roomboter. Echt af dus.
#3363812
Ja hoor.
Ze eten tegenwoordig moeilijk, vooral Vincent. Maar dat heeft weinig te maken met wat erop ligt. :-\
Ze lusten eigenlijk vrijwel alles. Ze hebben wel voorkeur natuurlijk, zo lust Laurens niet graag curry. Maar eigenlijk eten ze alles wel en is er erg weinig dat ze niet graag eten.
Asperges eten ze wel niet graag, dus dat 2e voorgerecht zal een heel klein portietje worden. En het witloof zal ook niet veel zijn, maar dat eten ze wel.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door