Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door Pauline
#3362622
Oh als ik tot een bmi van 22,5 wil komen dan moet ik (na de laatste keer dat ik me gewogen heb en dat was ruim een jaar geleden) ongeveer 23 kilo afvallen. Nou dat ga ik echt niet doen, dan blijft er niets van me over. Zit ik weer op mijn stokpaardje....., BMI weer zo'n belachelijk hok waar we allemaal in moeten passen. Mijn BMI was toen 29,8 met kledingmaat 40/42 en van boven (maar dat ligt aan die voorgevel) 44 en dat is ook na mijn bvk niet veranderd.

Nu ik in de overgang ben merk ik wel dat het allemaal slapper wordt en er anders uit gaat zien, maar in kleding lijkt het nog prima. En de man die me zonder kleding ziet vind me nog steeds de liefste van de hele wereld. :P
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362630
Pauline schreef:Oh als ik tot een bmi van 22,5 wil komen dan moet ik (na de laatste keer dat ik me gewogen heb en dat was ruim een jaar geleden) ongeveer 23 kilo afvallen. Nou dat ga ik echt niet doen, dan blijft er niets van me over. Zit ik weer op mijn stokpaardje....., BMI weer zo'n belachelijk hok waar we allemaal in moeten passen. Mijn BMI was toen 29,8 met kledingmaat 40/42 en van boven (maar dat ligt aan die voorgevel) 44 en dat is ook na mijn bvk niet veranderd.

Nu ik in de overgang ben merk ik wel dat het allemaal slapper wordt en er anders uit gaat zien, maar in kleding lijkt het nog prima. En de man die me zonder kleding ziet vind me nog steeds de liefste van de hele wereld. :P
Nou bij een goede BMI berekenaar staat er altijd bij dat het slechts een indicatie is, dat het bij veel mensen wel klopt maar dat het afhankelijk kan zijn van je lichaamsbouw en spieren en bovendien leeftijd. En er zit ook nog een marge in de BMI van 18,5 tot 25 . En dat zijn nog een hele hoop kilo's speling. Ik zou bijv een gezond gewicht hebben tussen de 48 en 63 kg. Dat vind ik behoorlijk veel marge, 15 kilo. En daarbij is niet gezegd dat je in het midden moet zitten of het liefst zo laag mogelijk.
Nou bij mij klopt het aardig die BMI ( ik ken overigens het hele scala van mijn gezonde BMI ::)) , en bij veel mensen, tis ook niet zo dat ik bijv een goed BMI wil hebben maar ik wil wel weer fit worden als voorheen, gewoon fatsoenlijk bewegen, conditie hebben, ik heb echt wel last van mijn buikvet., merk gewoon dat ik trager ben, eerder moe, pijntjes van het gewicht. Ja ok en ik vind me er dan ook mooier uitzien, dat is ook nog eens zo.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3362637
Wow, mijn bmi zit net onder de 30. :-\ :-X
Dat had ik wel niet verwacht.

Ik zou tussen de 57 en de 71 mogen wegen. Idd 14kg marge dus.
Maar mijn richtgewicht is 70kg. Daar zou ik heel blij mee zijn. Maar ik zou, als ik kijk wat dat van postuur wil zeggen, echt niet zeggen dat dat de bovengrens van mijn gezond gewicht is hoor. Op m'n huwelijk woog ik 65kg, had ik een ontzettend mooie lijn en dat was niet vol te houden. Daar moest ik echt elke dag blijven opletten. Ook niet gezond als je het mij vraagt.
En 57,dat heb ik niet meer gewogen sinds ik op m'n 16e aan de pil ging. En toen was ik het allerslankst van m'n hele leven. Dus ik denk niet dat die bmi echt klopt voor mij als richtlijn.
Door Lizzy
#3362640
Ik zou volgens de BMI berekening tussen de 52 en 69,5 kg moeten wegen. Dat is een marge van 17,5 kg. Ik vind het eerlijk gezegd niet meer dan redelijk, als ik naar mijn eigen postuur, leeftijd en gewicht kijk.
Door Siberienne
#3362663
M@rina schreef:Wat ook heel belangrijk is: veel water drinken en zo min mogelijk koolzuurhoudende dranken of light frisdrank, max 2 kopjes koffie en 2 kopjes thee per dag.
Ik drink ongeveer 2 a 2,5 liter water per dag.

Klinkt goed en ik vind je knap bezig!

Ja die light frisdranken zijn een instinker, bevatten minder kalorien maar door de zoete smaak gaat het lichaam er toch van in de ‘aankomen’ stand ;)

Fijn dat je je beter voelt!
Gebruikersavatar
Door sam28
#3362664
Lizzy schreef::-*

Maar hoeveel kcal krijg je dan binnen nu, per dag? Want als dat minder is als wat M@rina beschrijft, krijg je dan niet al veel te weinig binnen?
Tussen de 500-700. Ik reken de komkommer, wortel e.d niet mee. Die kan ik onbeperkt pakken.
Ik weet dat het veulste te weinig is maar vanwege extreme anorexia in het verleden is dat de enige manier om er iets af te krijgen. Ik heb verder alles geprobeerd.
zolang ik niet compenseer, nog chips kan eten, geen dagen oversla en geen stage/werk heb, gaat het oké.

Gezond gewicht voor mij is tussen de 55 en 72. Ik ben er nog niet en ook m'n buikomvang is nog niet onder de 80.
Door M@rina
#3362667
sam28 schreef:Tussen de 500-700. Ik reken de komkommer, wortel e.d niet mee. Die kan ik onbeperkt pakken.
Ik weet dat het veulste te weinig is maar vanwege extreme anorexia in het verleden is dat de enige manier om er iets af te krijgen. Ik heb verder alles geprobeerd.
zolang ik niet compenseer, nog chips kan eten, geen dagen oversla en geen stage/werk heb, gaat het oké.

Gezond gewicht voor mij is tussen de 55 en 72. Ik ben er nog niet en ook m'n buikomvang is nog niet onder de 80.

Wow dat is echt weinig.... Ik viel niet af op een dieet van 1000-1200 kcal., nu met 1500 á 1600 kcal. lukt het wel en ik heb een zittend beroep en de wandelingen met Saartje zijn ook niet meer je dat vanwege haar ouderdom.

Heb dezelfde vraag als Eelke.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3362668
Er is ook een theorie dat je afvalstoffen vanuit rommel-voedsel opslaat in vetweefsel. Als je dat vetweefsel wil afbreken, moet je eerst die afvalstoffen eruit vrijmaken (detoxen).
Dat ligt ook in de lijn van dat je niet kan afvallen op ongezond eten, hoe weinig je ook eet. Om verschillende redenen. Je lichaam gaat om te beginnen idd in opslagmodus gewoon omdat het voedingstoffen tekort komt als je enkel lege calorieën opneemt. En blijft dan met de afval zitten.

Het wordt wel steeds duidelijker en steeds meer algemeen aanvaard dat het niet de hoeveelheid voedsel is maar wat je eet dat het belangrijkst is om een gezond gewicht te krijgen.
En dat ondervind jij nu dus ook M@rina.
Gebruikersavatar
Door sam28
#3362670
Tja, waarschijnlijk wel. Ik merk er nog weinig van en ik loop nog 3x pw hard en ben erg actief. Ik probeer mijn eiwitten zoveel mogelijk binnen te krijgen en eet wel gezonde dingen. Ik heb nooit heel ongezond gegeten, altijd bergen met groente en daarnaast dus "teveel" andere dingen. Ik kom echt enorm aan van koolhydraten kom ik nu achter, ik blijf er ook in dooreten, bruin/wit, wit/zilvervlies volkoren, het maakt niet uit. Terwijl ik wel vol zit bijvoorbeeld met een wortel of komkommer.

Fijn dat je nu wel afvalt en je meer kunt eten ook. Ik heb van de diëtist vorig jaar een dieet gehad met ongeveer jouw hoeveelheid. Ik kwam 6kg aan en dacht toen dat ze het zelf maar moest gaan eten allemaal. :-\

Het gaat ook niet hard, in het begin wel maar nu val ik misschien 1 a 2kg per maand af.
Ik heb in mijn anorexiatijdperk echt nog heel veel minder gegeten, ik denk dat dat een hoop verklaart. Als in; 9 dagen niets eten, 250cal was een goede dag, voor het open raam zitten want rillen verbrand veel meer cal, niet slapen want wakker is meer cal verbranden en ga zo maar door. Ik was maar een klein beetje ziek geloof ik :-X Maar dat wreekt zich nu wel in een stofwisseling van niks.
Ik mag er nog 10 kwijtraken, dan aan de bel trekken en een eetlijst maken waarop ik niet meer afval en waarop ik kan werken naast alle andere bezigheden.
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3362673
pearlsofpassion schreef:Er is ook een theorie dat je afvalstoffen vanuit rommel-voedsel opslaat in vetweefsel. Als je dat vetweefsel wil afbreken, moet je eerst die afvalstoffen eruit vrijmaken (detoxen).
Dat ligt ook in de lijn van dat je niet kan afvallen op ongezond eten, hoe weinig je ook eet. Om verschillende redenen. Je lichaam gaat om te beginnen idd in opslagmodus gewoon omdat het voedingstoffen tekort komt als je enkel lege calorieën opneemt. En blijft dan met de afval zitten.

Het wordt wel steeds duidelijker en steeds meer algemeen aanvaard dat het niet de hoeveelheid voedsel is maar wat je eet dat het belangrijkst is om een gezond gewicht te krijgen.
En dat ondervind jij nu dus ook M@rina.
Dat is niet waar. Uiteraard is ieder lijf (en iedere historie van elk lijf) anders, maar afvallen op ongezond eten kan prima. Onderzoeken genoeg te vinden van professoren die hun studenten een calorie-beperkt menu lieten samenstellen bij de mac-donalds en daar prima van afvielen (ik heb geen bron bij de hand, maar heb het destijds toen ik personal training volgde zitten lezen).

Gezond is het absoluut niet en daarom ook zeker niet aan te raden. En wat dat betreft is een gezond gewicht ook een ander onderwerp van gesprek dan een super slank lichaam. Gezond is wat mij betreft gezond eten, maar ook normaal met eten en je gewicht om kunnen gaan en dus ook eens ongezond eten. Maar het kan wel.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3362677
Ook op langere termijn?
Want een schokeffect bij diëten is gekend, daarin maakt niet uit uit wat het dieet bestaat, als het maar geheel anders is dan wat het lichaam gewend was. Maar dat helpt maar heel kort want het lichaam past zich aan en eens dat gebeurd is, werkt dat dan niet meer. Tenminste als het niet meer dan dat was he.

Nou ja, of het nu werkt of niet, lijkt me zowiezo onzin. Caloriearm bij de Mc Donald's, dat moet wel extreem weinig en vooral onverzadigd zijn. Dus das dan honger lijden? En dat soort diëten interesseren me toch niet.
Ik begrijp wel dat je dit ook niet wilde promoten hoor. Maar ik wel maar zeggen dat ik het persoonlijk verder niet waard vind er aandacht aan te besteden. Ik ga er dus ook niet over discussiëren.. ;)
Gebruikersavatar
Door Kaela
#3362681
pearlsofpassion schreef:Ook op langere termijn?
Want een schokeffect bij diëten is gekend, daarin maakt niet uit uit wat het dieet bestaat, als het maar geheel anders is dan wat het lichaam gewend was. Maar dat helpt maar heel kort want het lichaam past zich aan en eens dat gebeurd is, werkt dat dan niet meer. Tenminste als het niet meer dan dat was he.

Nou ja, of het nu werkt of niet, lijkt me zowiezo onzin. Caloriearm bij de Mc Donald's, dat moet wel extreem weinig en vooral onverzadigd zijn. Dus das dan honger lijden? En dat soort diëten interesseren me toch niet.
Ik begrijp wel dat je dit ook niet wilde promoten hoor. Maar ik wel maar zeggen dat ik het persoonlijk verder niet waard vind er aandacht aan te besteden. Ik ga er dus ook niet over discussiëren.. ;)
Tuurlijk is het een onzin dieet (al deed hij het wel om bepaalde werkingen van het metabolisme mee aan te tonen, maar natuurlijk niet om te zeggen dat het een goede manier is om af te vallen)

Maar wat werkt wel? Het enige wat naar mijn idee werkt is om voor jou lichaam voldoende nutrienten en precies de goede hoeveelheid energie te eten op lange termijn.
En daarin schuilen ook alle moeilijkheden die we ondervinden. Want wat is voor jouw lichaam de juiste hoeveelheid energie? Dat veranderd ook nog eens door je leven heen en staat in relatie tot de hoeveelheid energie die je verbruikt, hoeveel stress je ondervindt enz. En in onze hedendaagse maatschappij is het behoorlijk lastig om niet te veel en niet te ongezond te eten. Overal is eten, ongezond eten is veel te makkelijk en goedkoop bereikbaar. Gezond eten is vaak duurder en moet moeite voor gedaan worden.
Beweging is net zo moeilijk. Wat is te weinig, wat is genoeg, wat is teveel. Welke intensiteit is voor jou het beste? Ook daarin kan je jezelf zo tegenwerken als je niet dat doet wat voor jou lichaam goed werkt.
Door Lizzy
#3362684
sam28 schreef:Tja, waarschijnlijk wel. Ik merk er nog weinig van en ik loop nog 3x pw hard en ben erg actief. Ik probeer mijn eiwitten zoveel mogelijk binnen te krijgen en eet wel gezonde dingen. Ik heb nooit heel ongezond gegeten, altijd bergen met groente en daarnaast dus "teveel" andere dingen. Ik kom echt enorm aan van koolhydraten kom ik nu achter, ik blijf er ook in dooreten, bruin/wit, wit/zilvervlies volkoren, het maakt niet uit. Terwijl ik wel vol zit bijvoorbeeld met een wortel of komkommer.

Fijn dat je nu wel afvalt en je meer kunt eten ook. Ik heb van de diëtist vorig jaar een dieet gehad met ongeveer jouw hoeveelheid. Ik kwam 6kg aan en dacht toen dat ze het zelf maar moest gaan eten allemaal. :-\

Het gaat ook niet hard, in het begin wel maar nu val ik misschien 1 a 2kg per maand af.
Ik heb in mijn anorexiatijdperk echt nog heel veel minder gegeten, ik denk dat dat een hoop verklaart. Als in; 9 dagen niets eten, 250cal was een goede dag, voor het open raam zitten want rillen verbrand veel meer cal, niet slapen want wakker is meer cal verbranden en ga zo maar door. Ik was maar een klein beetje ziek geloof ik :-X Maar dat wreekt zich nu wel in een stofwisseling van niks.
Ik mag er nog 10 kwijtraken, dan aan de bel trekken en een eetlijst maken waarop ik niet meer afval en waarop ik kan werken naast alle andere bezigheden.
:-\

Je lichaam denkt dus nu "eten! Dus opslaan die hap!"? Ik denk wel dat ik snap waarom je dan minder dan gemiddeld moet eten om af te vallen maar ik ben toch wel geneigd om te zeggen dat zo weinig kcal per dag eten je uiteindelijk gaat opbreken. Te weinig voedingsstoffen. Noem me eigenwijs, maar ik denk het. Ik denk serieus dat je rond de 1500 kcal per dag nodig hebt om je lichaam goed te laten functioneren (ik roep nu 1500 kcal maar je kunt uitrekenen hoeveel je echt zo mogen hebben, met jouw leeftijd, lengte en hoeveelheid beweging). En het mooist geef je je lichaam vooral gezonde dingen. En als je dan niet afvalt.... En zelfs aankomt..... Ja pech (dat is ook heel frustrerend, dat snap ik natuurlijk ook wel). Maar ik denk dat je op den duur wel gaat afvallen. Alleen duurt het langer. Je lichaam moet eerst dat punt over van "oh hemel, ik krijg eten, ik sla alles op". En dat heeft tijd nodig. Dus je hebt hiervoor teveel gegeten, teveel verkeerde dingen gegeven en teveel koolhydraten naar binnen gestopt. En daarmee ben je op een gewicht gekomen dat je zelf niet prettig vindt. Ik denk zelf toch dat je nu rond de 1500 kcal per dag moet gaan zitten, wat er ook gebeurd, en meer tijd uit moet trekken :-\ . En als je dan niet op het streefgewicht raakt (zeg in 2 jaar en je lichaam, iedere cel dus echt de tijd geeft!) : dan is jouw streefgewicht gewoon helaas voor jou niet correct. Jij kunt doordat je anorexia hebt gehad functioneren op deze hoeveelheid kcal die je nu eet (en daarbij ook nog sporten). Maar dat zegt (in mijn ogen) niks over of dat gezond is..... Jouw hele lijf is gewoon gewend om voorbij te gaan aan af en toe een beetje gezond afzien. Jouw lijft heeft jarenlang af moeten zien en in overleving moeten staan. Dus is dit een eitje voor je, je huidige dieet en beweegregime. Maar (ik val in herhaling) ik denk niet dat het gezond is.

Overigens moet je geen kcal gaan tellen, maar je moet in de basis een goed idee hebben over wat ongeveer 1500 kcal inhoud. En dat is wat je dan ongeveer eet op een dag.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362691
pearlsofpassion schreef:Wow, mijn bmi zit net onder de 30. :-\ :-X
Dat had ik wel niet verwacht.

Ik zou tussen de 57 en de 71 mogen wegen. Idd 14kg marge dus.
Maar mijn richtgewicht is 70kg. Daar zou ik heel blij mee zijn. Maar ik zou, als ik kijk wat dat van postuur wil zeggen, echt niet zeggen dat dat de bovengrens van mijn gezond gewicht is hoor. Op m'n huwelijk woog ik 65kg, had ik een ontzettend mooie lijn en dat was niet vol te houden. Daar moest ik echt elke dag blijven opletten. Ook niet gezond als je het mij vraagt.
En 57,dat heb ik niet meer gewogen sinds ik op m'n 16e aan de pil ging. En toen was ik het allerslankst van m'n hele leven. Dus ik denk niet dat die bmi echt klopt voor mij als richtlijn.
Maar met 70 heb je dus een gezond BMI, het gaat er niet om hoe geweldig je eruit ziet he qua lijf maar wat gezond is en voor je werkt. Dus als dat 70 ipv 65 is, prima ;)
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door