Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Gebruikersavatar
Door pluk
#3362449
In april is Scott naar de trimmer geweest. Een dag of 2 later had hij 's morgens ineens een kale plek op z'n staart. Duidelijk kapot gelikt/gebeten. Die plek was vanzelfsprekend wat geirriteerd maar verder was er niets bijzonders te zien.
Voor de zekerheid toch maar even naar de da. Deze dacht aan anaalklieren en heeft deze uitgeknepen. Ze waren iets ontstoken.
De plek op z'n staart heb ik behandeld met vetramil en uiteindelijk is alles weer aangegroeid.

Afgelopen vrijdag is Scott weer naar de trimmer geweest. En gisteren ging hij opeens weer aan z'n staart bijten en likken. In een onbewaakt ogenblik weer een kaal plekje. Ik heb overal gekeken, gevoeld en gedaan maar het probleem lijkt echt z'n staart te zijn en niet de anaalklieren. Zn staart hebben we ook goed uitgespoeld voor het geval van een restant shampoo of zo. Ik zie geen vlooien, uitslag of wat dan ook.
Vannacht er maar weer vetramil op gesmeerd.
Vandaag zijn we bij m'n vader geweest en heeft hij er niet aan gezeten.
We zijn 10 minuten thuis en hij begint weer te bijten. Ik heb nu een drup tea tree over z'n vacht gedaan zodat hij in ieder geval er niet meer aan zit.

Z'n staart functioneert ook prima, dus cold water tail is het denk ik niet. Ik heb zelf ook aan een geïrriteerde wolfsklier gedacht maar deze zit iets hoger op de staart. Maar daar kan hij misschien net niet bij... :-\
Zou die wolfsklier geïrriteerd kunnen zijn door het plukken? Of zijn getriggerd door iets? Bij onze huidige trimmer lopen haar honden los rond. Zou dat een trigger kunnen zijn? Of heeft iemand een ander idee wat er aan de hand kan zijn?
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3362466
Hij is geplukt begrijp ik? Niet geschoren, dus ze kan niet zijn huid gekwetst hebben met iets?
Ik kan me voorstellen dat de staart het lastigst is en gevoeligste voor de hond en zo het snelst gekwetst raakt. Licht gekwetst natuurlijk, dus geen wonde maar gewoon gevoeligheid.
Misschien kan dat ook bij plukken op 1 of andere manier? Of doet ze zijn staart niet?

Of er blijft na het wassen idd te lang water opstaan en dat geeft irritatie.
Is het in de kromming bovenop zijn staart, zou dat kunnen? Of is het net onderaan? Want dan kan dat niet natuurlijk.
Door Lizzy
#3362469
Gek. Te meer daar er vorige keer toch echt niets met de anaalklieren aan de hand was. En daar beet hij nu niet? Kun je zelf voelen of de anaalklieren vol zitten? Oh wacht eens even.... Knijpt zij die ook niet uit? Zit 'm daar niet de irritatie?
Door Tanna
#3362473
Lizzy schreef:Gek. Te meer daar er vorige keer toch echt niets met de anaalklieren aan de hand was. En daar beet hij nu niet? Kun je zelf voelen of de anaalklieren vol zitten? Oh wacht eens even.... Knijpt zij die ook niet uit? Zit 'm daar niet de irritatie?
Daar zit wat in, Lizzy. Om de een of andere reden willen trimmers altijd anaalklieren leegknijpen. Mijn oudste hond is maar 1 keer geplukt, daarna heb ik het verder zelf gedaan. Ze was toen nog geen jaar oud en de trimster wilde de anaalklieren doen. Ik heb gezegd dat ze dat moest laten. Hond is nu 15 1/2 en haar klieren zijn nog nooit uitgeknepen.

Maar het probleem zou daar best kunnen zitten in dit geval.
Door Lizzy
#3362477
Ja, en mijn ervaring is : hoe meer je aan de anaalklieren kloot (zonder dat er problemen zijn) hoe meer kans dat je problemen creëert. Die dingen zijn om met rust gelaten te worden, totdat er echt aanwijsbare problemen zijn. Maar meestal hebben we die dan eerst zelf gecreëerd. Door ze uit te knijpen of de verkeerde voeding te geven. En er zullen vast meer oorzaken zijn).
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362480
We zeggen altijd:
if it ain't broke don't fix it

Dat geldt ook zeker voor anaalklieren, hier bij geen van de honden ooit hoeven uitknijpen hoor

Zou dus goed kunnen dat er zoiets bij de trimster gebeurd. En dat ze de vorige keer juist een beetje ontstoken waren juist omdat er aangezeten werd. Volgens mij zitten die dingen er niet voor de mens om eraan te gaan knijpen .....
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3362481
pluk schreef:Even snel, want aan t werk.
De anaalklieren worden niet uitgeknepen door de trimmer.
Echt 100% zeker?
Zou het ook kunnen dat zijn staart moeilijker plukt en dus geïrriteerd raakt door het plukken? ( Weet niet hoe makkelijk plukharen loslaten,? Geen verstand van. Maar kan me voorstellen dat haar dat nog te vast zit en wel uitgeplukt wordt irritatie van de huid achterlaat)
Gebruikersavatar
Door pluk
#3362487
Kaio schreef:
Echt 100% zeker?
Zou het ook kunnen dat zijn staart moeilijker plukt en dus geïrriteerd raakt door het plukken? ( Weet niet hoe makkelijk plukharen loslaten,? Geen verstand van. Maar kan me voorstellen dat haar dat nog te vast zit en wel uitgeplukt wordt irritatie van de huid achterlaat)
Ben er niet bij maar ze zegt van niet.
Juist omdat het niet goed is ze uit te knijpen.

Irritatie van plukken zou kunnen maar bij vorige trimmer en de vorige keer bij de huidige (augustus) had hij nergens last van.

Maar goed, heb al besloten om voortaan een trimmer aan huis te laten komen. Buurvrouw heeft daar goede ervaring mee en t lijkt me voor Scott veel minder stressvol.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door