Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3362293
Bedankt voor de link, ik heb het net gekeken, erg interessant!!

Geeft ook meer duidelijkheid over mijn schouderklachten/stijfheid.
Zoals ze zeggen over een gebroken arm; na 3 weken niet gebruiken overgroeit het bindweefsel al.


Alleen hadden ze de ratten wat mij betreft wel met rust mogen laten.. Er kwam zonder die dierproeven al genoeg bewijs/info naar voren vond ik.
#3362492
Zo een keertje de tijd genomen om te bekijken.
Zeer zeker interessant.
Komt er dus wel op neer dat bewegen en rekken goed is, niet bewegen slecht. Zou ook verklaren waarom veel mensen bijv. baat hebben bij yoga oid.
Het jammere is wel als je nu naar de fysio gaat het voor je nek is, voor je voet of een ander deel en alleen daarop geconcentreerd wordt ( zo moet dat van de verzekering ) en dat dit dus geen goede aanpak is.

Ik mis nog of hormonen er invloed op hebben, ik bedoel de vrouwelijke hormonen, stress hormoon had dat in ieder geval al wel. Bij mij lijkt bepaalde reuma achtige pijn hormoon gerelateerd, en als ik dit zo bekijk, is de pijn die ik heb bindweefsel pijn. ( er is ook nog nooit iets anders gevonden ). Ook mijn planar fasciatis dus. Maar dus gewoon veel rek en strekken voor mij dus :)


Echt wel weer enorm fascinerend weer hoe een lichaam in elkaar zit en hoe alles in combinatie met elkaar werkt.



Oja trouwens best lastig dat ik beide talen zowel Duits als Engels tegelijk probeer te verstaan ::) ;D
#3362537
En bij mij is rekken en strekken dus uit den boze (hypermobiel, razendsnel peesontsteking). Nee ik zeg het verkeerd niet uit den boze, maar heel gedoseerd en vooral niet te ver. En dat laatste is dus heel lastig, want wat voor een normaal mens (hahaha) ver is, is voor mij appeltje eitje. Ik heb het al eerder verteld, maar ik raak nog steeds met gemak als ik bovenaan de trap sta de tree daaronder met gestrekte benen aan. En dat mag dus niet.....

Wel merk ik dat het vorderen van de jaren maakt dat dingen minder vanzelfsprekend worden en dat is goed! Hoe raar het voor mij ook is. Maar goed, dit schrijf ik nog steeds niet naar aanleiding van het bekijken van bovengenoemd filmpje. Ik moet het nog kijken.

Eigenlijk wacht ik op een uitgebreid verslag van Lizzy, die is daar altijd heel goed in!!! :D ;) :-* :-* :-* :-* :-*
#3362546
Ik vond het ook heel interessant. Ik kreeg de link van een sportarts die bezig is met de cursussen van Thomas Meyers. Het is bepaald nog niet algemeen in de reguliere zorg, maar het grappige is wel dat ik nu snap waarom het inderdaad nodig is na een massage of behandeling bij de fysio veel te drinken. (Ik heb dan ook dorst en krijg koppijn als ik dat niet doe.
En waarom de stress ‘neerslaat’ in mijn schouder (of andere pijnlijke plekken) - zoals mijn oude wijze buuv zei...

@pauline; ik krijgs ook steeds te horen dat extreem rekken en in de uiterste stand gaan hangen niet zinvol is ;) (ben ook beetje hypermobiel) en ik denk dat de boodschap vd video ook is bewegen is goed, maar zeker niet dat dat rekken tot de uiterste stand zou moeten zijn. Wel een nare aandoening die je hebt zeg.. maar juist jij heb ook ‘motor control’ nodig; aansturing en goede beweging zodat je niet doorschiet, lijkt me...

Wat ik ook zo verhelderend vond; dat een skelet eigenlijk anders ‘werkt’ dan je zou denken obv zo’n skelet met ijzerdraad. Aparte is dus ook dat je soms met fascia release technieken een scoliose kunt opheffen. Omdat die wervels eigenlijk in een structuur hangen en niet rigide aan elkaar vastzitten.

@Lizzy: ik zat te denken he, bij jouw platvoet hondje of het daar ook niet goed zou zijn poten passief te bewegen, om de fascia te stimuleren. Want door de asymmetrie zou dat ook een punt van aandacht kunnen zijn, dat daar pijnlijke plekken ontstaan.

Leuk dat jullie het ook leuk vinden!
#3362568
dinky89 schreef:Heb het filmpje nog niet bekeken maar de theorie zoals ik deze lees in de berichten hier is mij niet vreemd. Komt omdat mijn moeder zich juist wel bezig houdt met bindweefselmassage als fysio :)
Er zullen vast overlappen zijn

Wat het in mijn ogen anders maakt dan de bindweefsel massage zoals ik die vd fysio ken, is dat hier uitgegaan wordt van een heel systeem, waarbij Thomas Myers zegt ‘Don’t chase the pain’ (komt in deze film niet zo expliciet naar voren) waarmee hij bedoelt: focus niet en behandel niet op de plek waar de pijn zit, maar kijk waar de blokkade in het systeem zit en dat kan zomaar op een heel andere plek zijn.

Wat ik dan weer mooi vind, is dat het ook anatomische zichtbaar te maken is.
#3362579
Siberienne schreef:Ik vond het ook heel interessant. Ik kreeg de link van een sportarts die bezig is met de cursussen van Thomas Meyers. Het is bepaald nog niet algemeen in de reguliere zorg, maar het grappige is wel dat ik nu snap waarom het inderdaad nodig is na een massage of behandeling bij de fysio veel te drinken. (Ik heb dan ook dorst en krijg koppijn als ik dat niet doe.
En waarom de stress ‘neerslaat’ in mijn schouder (of andere pijnlijke plekken) - zoals mijn oude wijze buuv zei...

@pauline; ik krijgs ook steeds te horen dat extreem rekken en in de uiterste stand gaan hangen niet zinvol is ;) (ben ook beetje hypermobiel) en ik denk dat de boodschap vd video ook is bewegen is goed, maar zeker niet dat dat rekken tot de uiterste stand zou moeten zijn. Wel een nare aandoening die je hebt zeg.. maar juist jij heb ook ‘motor control’ nodig; aansturing en goede beweging zodat je niet doorschiet, lijkt me...

Wat ik ook zo verhelderend vond; dat een skelet eigenlijk anders ‘werkt’ dan je zou denken obv zo’n skelet met ijzerdraad. Aparte is dus ook dat je soms met fascia release technieken een scoliose kunt opheffen. Omdat die wervels eigenlijk in een structuur hangen en niet rigide aan elkaar vastzitten.

@Lizzy: ik zat te denken he, bij jouw platvoet hondje of het daar ook niet goed zou zijn poten passief te bewegen, om de fascia te stimuleren. Want door de asymmetrie zou dat ook een punt van aandacht kunnen zijn, dat daar pijnlijke plekken ontstaan.

Leuk dat jullie het ook leuk vinden!
Wat grappig dat het filmpje jou ook deed denken aan Fritzi! Het eerste wat ik dacht terwijl ik zat te luisteren (waar ze het hadden over de arm die in het gips gezet werd en dit bepaald geen positieve uitwerking op bindweefsel en collageen had) was "toch goed dat we geen brace hebben laten maken...?". Wat vind jij?

En het tweede wat ik dacht was "misschien moet ik het aantal keer dat ik Fritzi masseer en bewegingen met haar doe verhogen naar meerdere keren per dag". Ik deed dat 1 keer per dag, haar beide voorpoten strekken, stretchen en buigen (dus schouder, elleboog, pols en voet) en haar lijf (nek, rug, schouders, voetjes) masseren. Ik ben dat 2 keer per dag gaan doen. Ik heb geen idee of dat een goed idee is hoor, ben ook maar een amateur op dit gebied.... Ben wel benieuwd eigenlijk of er bindweefseltherapeuten zijn die ook met dieren werken!
#3362583
Lizzy schreef:Wat grappig dat het filmpje jou ook deed denken aan Fritzi! Het eerste wat ik dacht terwijl ik zat te luisteren (waar ze het hadden over de arm die in het gips gezet werd en dit bepaald geen positieve uitwerking op bindweefsel en collageen had) was "toch goed dat we geen brace hebben laten maken...?". Wat vind jij?

En het tweede wat ik dacht was "misschien moet ik het aantal keer dat ik Fritzi masseer en bewegingen met haar doe verhogen naar meerdere keren per dag". Ik deed dat 1 keer per dag, haar beide voorpoten strekken, stretchen en buigen (dus schouder, elleboog, pols en voet) en haar lijf (nek, rug, schouders, voetjes) masseren. Ik ben dat 2 keer per dag gaan doen. Ik heb geen idee of dat een goed idee is hoor, ben ook maar een amateur op dit gebied.... Ben wel benieuwd eigenlijk of er bindweefseltherapeuten zijn die ook met dieren werken!
#3362594
Fantastisch topic!
Leuk dat je dit geplaatst hebt siberienne.

Ik heb nog een fysio van de oude stempel, en ontvang van haar al zo'n 4 jaar bijna wekelijks een bindweefselmassage.
Zij "masseert" (ik vind het eerder "scherpe streepjes trekken") dan mijn schouders, rug, si gebied, buik en bovenbenen.
Best scherp, licht pijnlijk, zo'n behandeling. Daarna sta ik vol met rode streepjes. De uitwerking daarvan is een soort "verfrissend" gevoel. Het lucht letterlijk op, pijn en stijfheid verminderen, je voelt je losser. Minder strak gevoel. (erg vaag en dus het hele lijf, want een pijnlijk been of wat daar voel je geen verschil in voor/na)

Leuk ook dat in het filmpje uitgelegd wordt hoe acupunctuur dus een trigger geeft in het bindweefsel (aha momentje), en wat wel nieuw voor mij was: strekken/stretchen en het gevolg voor het bindweefsel (leuk die lagen zo te zien glijden).

Ik ben gelijk op speurtocht gegaan voor honden/dieren, en dat is een teleurstelling!
Daar ga ik op verder, lijkt me een ontzettende waardevolle aanvulling op het scala aan zorg wat we onze honden nu al kunnen bieden: osteo, chiro, orthomanueel, fysio, aqua, ttouch en dergelijke. Stretchen/strekken wordt wel aangeboden in fysio oefeningen, maar bindweefsel wordt daar niet specifiek in benoemd. Laat staan bindweefselmassage.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door