Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3360750
Pfft. Lekker makkelijke keuze, not! Ik nam die zwarte, gewoon, mooie kleur :biggrin2:

Ik ben net klaar met poging zoveel:
IMG_20181123_101515[1].jpg
IMG_20181123_101515[1].jpg (4.67 MiB) 1811 keer bekeken
Er zit in: seitan, uien, knoflook, champignons, tomatenpuree (heb ik eerst allemaal even aangebakken), wortel, bleekselderij, aardappel, rode wijn, laurierblad, tijm en bouillon.

Als dit weer niet bikbaar is gaat de slome kokert in de kast voor alleen botten bouillon voor de turfjes. Ik heb 'm nu wel gelijk op high gezet want low gaat 'm volgens mij nooit meer worden.
Door fransbulletje
#3360754
Lizzy schreef:Pfft. Lekker makkelijke keuze, not! Ik nam die zwarte, gewoon, mooie kleur :biggrin2:

Ik ben net klaar met poging zoveel:

IMG_20181123_101515[1].jpg

Er zit in: seitan, uien, knoflook, champignons, tomatenpuree (heb ik eerst allemaal even aangebakken), wortel, bleekselderij, aardappel, rode wijn, laurierblad, tijm en bouillon.

Als dit weer niet bikbaar is gaat de slome kokert in de kast voor alleen botten bouillon voor de turfjes. Ik heb 'm nu wel gelijk op high gezet want low gaat 'm volgens mij nooit meer worden.
Ben benieuwd!

Zie wel dat jij alles door elkaar mengt.
Ik leg wat de langste tijd nodig heeft onderin dus meestal zijn dat de aardappelen, daarop dan vlees en daarop groente.
Niks aangebakken maar gewoon rauw gaat het de crock-pot in.
Groente voeg ik vaak later toe want champignons bijv zijn heel snel gaar en groentes verliezen veel vocht dus zo min mogelijk vocht toevoegen anders heb je soep. Soms schep ik halverwege de tijd wat vocht eruit en op het laatst bindt ik het met arrowroot.

Het is echt even puzzelen hoe zo'n pan werkt, ik vond in het begin sommige dingen echt te gaar dus zet het nu later op.
Gisteren hadden we Shakshuka en dat ging pas om 14 uur de pan in en om 17 uur de eitjes erbij. Het was echt gaar genoeg.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3360756
dacht aan de witte ;D, kan de pan eventueel op de inductieplaat maar zwart is ook mooi ;D
Ik heb in ieder geval besloten dat ik verder geen multicooker nodig heb. Wokken doe ik graag op mijn fijne inductie plaat. Roosteren graag in mijn oven. Stomen heb ik mandjes voor en doe ik niet heel vaak. Dus dan maar echt de slowcooker voor curry's, stoofpotjes, goulash en draadjesvlees.


Ik heb trouwens vernomen dat de swam niet goed afsluit en dat ie daarom zoooooo sloooooom is en ook heel veel kooklucht laat ruiken.
Door Lizzy
#3360764
Ik denk dat je seitan wel even aan wilt bakken. En tomatenpuree vind ik ook goor als het niet eerst even aangebakken is....

Dat is wel een hele goede tip, niet meer door elkaar husselen en wat het langst moet onderop leggen! Dank je :-*

De geuren die uit de slome kokert komen zijn ZO lekker dat Leo net zei (hij is er vanmiddag niet) "let je wel goed op dat het goed blijft gaan op high!!", bezorgt dat ik ga verpesten :biggrin2:
Door Lizzy
#3360781
Niet gedacht dat ik dit ooit zou gaan zeggen maar ik ga mijn slome kokert op low zetten ;D

Het is allemaal nog net iets harder als beetgaar maar het moet nog 3 uur!
Door fransbulletje
#3360784
Lizzy schreef:Niet gedacht dat ik dit ooit zou gaan zeggen maar ik ga mijn slome kokert op low zetten ;D

Het is allemaal nog net iets harder als beetgaar maar het moet nog 3 uur!
;D ;D ;D
Door El_Kato
#3360793
Kaio schreef:zo ik tiep eens crockpot op amazon in. We hebben nu een maandje gratis prime. Eh flikker bijna van mijn stoel van het prijsverschil ::) Eh volgens mij ga ik zelf mijn kerstkado bestellen en naar mijn ouders brengen dat ze die met kerst weer kunnen geven ::) ;D

twijfel nu dan dus weer tussen deze:
https://www.bol.com/nl/p/crock-pot-saut ... oductImage
( 90)

en deze:
https://www.bol.com/nl/p/crockpot-cr024 ... oductTitle
( 110)

en vantevoren ook deze:
https://www.bol.com/nl/p/slow-cooker-4- ... oductTitle

Ik zou voor de eerste gaan. Bij een multicooker schijnt de slowcook functie heter te worden dan wat je eigenlijk zou willen. De laatste heb ik maar dan de goedkopere versie zonder scharnierend deksel en die is overigens prima maar het lijkt of je in de eerste ook spulletjes op het gas kan aanbakken, in dezelfde pan dus en dat is handig. Tomatenpuree bv bak ik ook altijd eerst aan om het zure eruit te krijgen. En de meningen zijn verdeeld maar het schijnt lekkerder te zijn als je vlees eerst aanbakt.

Lizzy, ik denk dat je cookert niet warm genoeg word op low. Je zou nog kunnen proberen hem eerst 1 a 2 uur op high te zetten en daarna terug te schakelen naar low. Dan heeft het tegen de kook aangezeten en houd hij hem waarschijnlijk beter op temperatuur.
Door Anne in Zweden
#3360796
Lizzy schreef:De soep was hetzelfde recept als dat ik altijd gebruik. En uit de slow cooker was het NOG lekkerder (normaal ook al lekker hoor - vegetarische erwtensoep die serieus voor snert door kan gaan). Maar goed, de rest van de soep is weggegooid. Ik durf dat niet meer op te eten.....
Even een wellicht blonT vraagje: wat kan er bederven aan vegetarische erwtensoep? Als er een half varken in zat, dan kan ik me nog voorstellen dat je huiverig was, maar vegetarische erwtensoep (waarschijnlijk zelfs vegane) kan toch niet zo dodelijk zijn?

Overigens denk ik dat een paar bacteriën hier en daar helemaal niet slecht zijn voor het lichaam. Ik kwam vroeger veel op de boerderij van een ouder echtpaar, en daar werd na het warme eten de nog halfvolle pan (boerin kookte altijd voor een paar dagen achter elkaar) gewoon terug op het fornuis gezet en op kamertemperatuur bewaard - niks afkoelen en in Tupperwarebakjes in de koelkast. :biggrin2: En dat waren bepaald geen vegetarische recepten. ::) Mevrouw is 86 geworden, meneer is onderweg naar de 92 nu. En kookt nog steeds zo. :biggrin2:
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3360799
Mijn meneer beweert zelfs dat het beter is het open te laten afkoelen tot kamertemp en dan pas in bakjes te doen en in de koelkast of vriezer te plaatsen.
Soep kan volgens mij prima tot de volgende dag op kamertemp. Behalve courgettesoep, die verandert snel van smaak dan.
Door Lizzy
#3360800
Anne in Zweden schreef:Even een wellicht blonT vraagje: wat kan er bederven aan vegetarische erwtensoep? Als er een half varken in zat, dan kan ik me nog voorstellen dat je huiverig was, maar vegetarische erwtensoep (waarschijnlijk zelfs vegane) kan toch niet zo dodelijk zijn?

Overigens denk ik dat een paar bacteriën hier en daar helemaal niet slecht zijn voor het lichaam. Ik kwam vroeger veel op de boerderij van een ouder echtpaar, en daar werd na het warme eten de nog halfvolle pan (boerin kookte altijd voor een paar dagen achter elkaar) gewoon terug op het fornuis gezet en op kamertemperatuur bewaard - niks afkoelen en in Tupperwarebakjes in de koelkast. :biggrin2: En dat waren bepaald geen vegetarische recepten. ::) Mevrouw is 86 geworden, meneer is onderweg naar de 92 nu. En kookt nog steeds zo. :biggrin2:
Ja geen idee. Ik denk dat alles kan bederven, ook vegetarisch eten. En ik had 'm dinsdag al gemaakt. Dus om die nou woensdag en donderdag te eten zag ik ook weer niet zitten.... Het kookt ook niet echt, dus kleine beestjes vermenigvuldigen volgens mij wel sneller in een slome kokert. Maar ja, misschien is het onzin, had ik 'm donderdag nog prima kunnen eten!

Ik weet niet of ze zo oud zijn geworden door de vele beestjes maar het heeft ze in ieder geval niet gehinderd!
Door Lizzy
#3360802
pearlsofpassion schreef:Mijn meneer beweert zelfs dat het beter is het open te laten afkoelen tot kamertemp en dan pas in bakjes te doen en in de koelkast of vriezer te plaatsen.
Soep kan volgens mij prima tot de volgende dag op kamertemp. Behalve courgettesoep, die verandert snel van smaak dan.
Ja, de volgende dag kan het zeker. Dat hebben wij ook gedaan want dinsdag ochtend ging de soep al aan. Woensdag gegeten. Donderdag durfde ik dus niet meer aan. Ik weet niet, ook mede omdat de temperatuur zo laag blijft in de slome koker.
Door Lizzy
#3360803
Alles is super mooi gaar. Niet slap maar mooi gaar. En nou moet ie nog 2 uur ::) (en er zit geen warmhoudstand op).
IMG_20181123_160139[1].jpg
IMG_20181123_160139[1].jpg (4.35 MiB) 1729 keer bekeken
In het echt ziet ie er lekkerder uit. De smaak is ook behoorlijk goed :dribble:
Door MillyMol
#3360807
Ik heb deze week ook erwtensoep gemaakt in de slow cooker, een niet-vega versie. Eerst 6 uur op high, toen het vlees eruit gehaald, even de erwten gepureerd met een staafmixer, vlees fijngesneden en er weer in, en toen nog 12 uur op low.
1 uur voor het einde een rookworst in plakjes gesneden en erbij gedaan. Was heerlijk. De rest af laten koelen en in porties ingevroren.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3360822
Lizzy schreef:Alles is super mooi gaar. Niet slap maar mooi gaar. En nou moet ie nog 2 uur ::) (en er zit geen warmhoudstand op).

IMG_20181123_160139[1].jpg

In het echt ziet ie er lekkerder uit. De smaak is ook behoorlijk goed :dribble:
Ziet er toch lekker uit al ;)



En ik ben voor de witte, de eerste gegaan. Hehe lucht op kan ik nu niet meer twijfelen ;D
Door Tanna
#3360859
Lizzy schreef:Alles is super mooi gaar. Niet slap maar mooi gaar. En nou moet ie nog 2 uur ::) (en er zit geen warmhoudstand op).

IMG_20181123_160139[1].jpg

In het echt ziet ie er lekkerder uit. De smaak is ook behoorlijk goed :dribble:
Nou, dat ziet er toch hartstikke lekker uit?
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door