Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door El_Kato
#3359714
Met Dex en zijn gedrag… :-\

Moet er wel bij zeggen dat het ook mijn tijd van de maand is en ik een paar weken terug nog heel positief was maar nu zie ik het gewoon even niet meer.

Zoals eerder wel een gemeld valt Dex uit naar andere honden, groot/klein/jong/oud/reu/teef hij maakt geen onderscheid. We zijn met een gedragstherapeut aan de slag gegaan (hebben nog 2 uur tegoed) en best goede resultaten behaald. We hebben een homeopaat benadert om hem van binnenuit wat meer rust te geven waarvan we ook wel het idee hebben dat het werkt. Maar hij blijft scherp, ik loop altijd op scherp, scan de hele buurt continue af en ga ook eigenlijk met tegenzin met hem de deur uit hoewel we heel vaak een leuke goede wandeling hebben. Vaak ook geen of bijna geen andere honden tegenkomen maar we wonen tegen de binnenstad aan en het is hier druk, ook heel druk met honden en ik ben me daar erg bewust van. We hadden best een goede modus samen en daar had ik vertrouwen in maar sinds een week of 2 lijkt het erger te worden. Hij word steeds waakser in huis, blaft naar alles wat voor door de straat loopt (smalle straat, doorgang naar de stad, geen voortuin het voorraam grenst direct aan de straat). Er hangt een soort van vitrage om inkijk van buiten naar binnen te voorkomen maar hij ziet daar schijnbaar voldoende doorheen. Ondanks nieuwe ramen en kozijnen hoor je binnen ook nog steeds goed wat er buiten gebeurt, blaffende honden etc. Ik kan een dichtere vitrage ophangen maar dat neemt het geluid niet weg en ik wil gewoon dat hij niet overal op reageert.

Hij lijkt nog meer op zijn omgeving gericht en is totaal onbereikbaar als hij gefocust is. Pakt dan wel zijn koekje als ik die gooi maar draait dezelfde seconde weer terug naar wat zijn aandacht heeft. We trainen ook nog steeds wekenlijks op een regulieren hondenclub (KWCF) dat wil ik ook blijven doen omdat hij daar in een (grote, 12 honden, 2 begeleiders) groep zijn ding moet doen en ik met zijn gedrag moet omgaan. Dat ging tot nu met wat aandacht best goed, wel gegluur maar geen uitvallen maar vorige week was hij ook veel minder bereikbaar.
Manu was ook reactief en viel ook naar andere honden uit maar dat was meer hormonaal denk ik, castratie heeft bij hem in iedergeval geholpen en hij was altijd heel erg op mij gefocust als we gingen wandelen. Ondanks reactief hebben we samen met Rana ook altijd gewoon in losloopgebieden gewandeld. Zonder problemen uiteraard anders had ik nooit 2 honden meegenomen. Maar hij luisterde onwijs goed (Rana bijna nog beter) en ik wist dat ik in no time zijn aandacht had als ik riep of een balletje ofzo liet zien. Dex heeft hier veel meer moeite mee of kan het misschien niet. Hij luistert best goed maar is zo ontzettend lomp ook tegen Rana dat we ze eigenlijk bijna niet samen meenemen omdat hij de boodschap van Rana dat ze er geen trek in heeft niet ziet of negeert. Nu is Rana ook niet al te duidelijk maar het is niet leuk om te zien. Een wandeling met beide honden is voor Rana duidelijk niet leuk.
Hij loopt weinig los omdat ik nog steeds niet weet of hij komt als hij ergens van schrikt of iets ziet wat zijn focus trekt. Hij heeft het fight of flight heel sterk zeg maar. Als hij los loopt, alleen daar waar ruim overzicht is en de kans op andere honden nihil, is hij een super blij ei wat echt heel leuk met van alles en nog wat kan spelen zonder dat hij daar iets van mij bij nodig heeft. Ben dan ook met hem aan het oefenen met komen, koekje erin en weer vrij geven en dat gaat goed maar zodra hij wat ziet (kan van alles zijn) dan ben ik niet meer in beeld of wel maar ligt de prioriteit bij wat hij ziet.
Besef me tijdens het tikken dat zijn fight en flight zo sterk zijn dat het misschien al zijn andere gedrag beinvloed, kan dat?

Het zal waarschijnlijk ook leeftijd zijn, hij is net een jaar maar ik ben er een beetje moedeloos van. Ga heel erg aan mezelf twijfelen en weet niet goed meer hoe hier mee om te gaan en het voor zowel hem als mij leuk te maken :-\

Wat mag ik van de gedragstherapeut verwachten? Hij geeft wel goede adviezen maar neemt weinig initiatief om het gedrag in de praktijk met andere honden te beoordelen. Wij moeten bv een andere hond regelen om gedrag te oefenen. Ik weet eigenlijk niet waarom we niet in een willekeurig park gaan lopen dat zal ik hem vragen. Ik wil eigenlijk ook de 2 uur die we nog hebben hierop inzetten. De theorie is leuk maar ook mijn houding en gedrag zal invloed hebben.
Ik bedenk me ook net dat de dosis van het homeopatische middel is aangepast (verhoogd) en zal haar ook gelijk een mail sturen misschien heeft dat ook wat negatieve invloed.

Het klinkt erg negatief maar het is verder ook echt een leuk hondje wat zo simpel en blij kan zijn. Ik denk echt nog steeds dat hij super gevoelig is en dat in combinatie met zijn bulldog genen pakt een beetje heftig uit. Bij correctie heeft streng toespreken of schreeuwen (dat wil ik helemaal niet doen maar soms is de frustratie zo hoog) ook helemaal geen zin. Zijn gedrag verergert erdoor of hij duikt in elkaar maar het doet nooit wat goeds. Probeer ook zoveel mogelijk opbouwend en positief te zijn maar met het uitvallen of het blaffen naar alles wat langs het huis komt wil ik inmiddels ook wel eens heel duidelijk zijn dat dat heel erg ongewenst is. En zoals is het soms ook gewoon frustratie. Het hangt ook er van hoe ik me voel af. Tot een tijdje terug kon ik het prima relativeren en handelen als het een keer mis gaat en nu zit ik er wat negatiever in en zie ik alweer op tegen de volgende wandeling… Ga wel zo met hem en besloten om naar het strand te gaan. Lange riem mee als er geen hond in zicht is lekker los en als er wat aankomt aan de lange riem. Ik wil en moet me niet laten tegen houden door mijn negatieve gevoel! Ook de koeien gebieden moeten we nog steeds proberen zie zelf wat tegen de koeien op en maak me dan op voorhand alweer druk op hoe hij misschien op de koeien reageert en of die dan niet op hem weer reageren… dat valt waarschijnlijk wel mee maar allemaal redenen om het een andere keer te doen zeg maar :(
#3359715
Ooooh, wat zou ik je graag knuffelen! Ik heb ook zoveel moeite met mijn hond gehad, hij is zelfs nog aangevallen 3 dagen na stoppen met de gedragstherapie.
Het is een lange weg, maar het is het echt waard... En gedragstherapie kan zeker helpen...
Ik heb weer een terugslag gehad toen we verhuisden naar een veel drukkere buurt, maar echt waar: trainen werkt echt, het is het echt waard! :bigarmhug:

Verstuurd vanaf mijn PRA-LX1 met Tapatalk
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3359720
Heb je Dex al eens goed lichamelijk laten onderzoeken?
Hd, ed, pl en rug? En dan serieus onderzoek?

Toegegeven hij zit inderdaad ook nog eens in een rot leeftijd .


Ik begrijp het goed dat ie zichzelf vermaakt tijdens de wandelingen met wat er ook maar ligt, en niet met jullie/jou bezig is? Ik zou daar wat verandering in brengen, niet forceren want dat is niet leuk, maar wel dat ie dus meer leuke interactie heeft met jullie. Als ie koekjes leuk vind dan dat vind ie balletje leuk dan dat, whatever als het maar leuk is om met jullie bezig te zijn. En dat hoeft echt niet de hele wandeling maar gewoon af en toe.

Is er een mogelijkheid ( of een mogelijkheid om dat te maken) om hem bij het raam weg te houden . Zolang ie dat kan uitoefenen neemt dat gedrag niet af ofwel kan ook sterker worden. Lijkt me echt niet leuk om de hele dag daarbij politie agentje te moeten spelen. Niet voor hem maar ook absoluut niet voor jou.

Ja dat in een park gaan wandelen of juist niet , ergens begrijp ik het wel, je hebt geen enkele controle over de andere honden en mensen. Bovendien weet de rest dan niet wat Dex zijn probleem is. Daarnaast kun je nog heel veel honden en situaties tegenkomen, zoveel dat het hem te veel wordt. Dus overprikkeld.
Dus ja het is handig om het te oefenen en bekijken in een vooropgezette situatie.

Wel moeilijk maar ik denk dat je inderdaad nog wel meer begeleiding nodig hebt dan die 2 uurtjes die je nog hebt. Als je schrijft dat je er tegenop ziet om te wandelen heb je nog niet het gevoel dat je het aankunt, niet voldoende handvatten niet voldoende zekerheid, niet voldoende geoefend of vul maar in. En je frustratie , nee dat helpt niet maar het is ook gewoon menselijk, dus ook niet te boos op jezelf zijn, probeer er steeds aan te denken adem in adem uit, dit werkt niet, dus probeer het rustig te doen.

Maar waarom moet je de koeiengebieden proberen? Dat MOET toch niet? Van wie moet dat? Wil je dat graag? Maar wil Dex dat wel? Wil je zelf oefenen voor je vertrouwen? Zijn dan andere plekken niet handiger? Die koeien controleer je nl. niet
(Overigens HAAT ik gebieden met koeien door ervaringen van die koeien in het verleden en ik loop niet meer in zulke gebieden, niet door negatief gedrag van mijn honden maar door negatief gedrag van die k*tkoeien( noem ik ze maar). Ik ben er bang ban geworden.)
#3359722
Ik ben geen GT maar wat ik mis in je verhaal is hoe het zit met cursus en bezigheden. Is het onzeker gedrag wat zich vertaalt naar "uitvallen" of is het agressie? Als het agressie is, vereist dat een heel andere aanpak.

Als het onzekerheid is zou je dingen kunnen ondernemen die 'm zekerder maken: een taak onderweg; zoals eenvoudige hersenwerkjes? Wat onderneem je verder met 'm mbt cursus en dat soort?

Zou ook iets van speuren / mantrailen / zoeken & apporteren wat zijn? Niet dat je daarmee spontaan een lieve, zich gedragende hond krijgt ;-) maar het kan wel helpen om de focus op wat anders te zetten.

overigens; dat BAT is van Monique Bladder... google er maar 's op.

Suzanne
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3359727
Een deel van je verhaal is herkenbaar hier.

Atz valt niet uit, maar is heel snel overprikkeld en is dan niet meer bereikbaar. Bij hem uit het zich in gigantisch trekken aan de riem en veel blaffen. Wat wandelen met hem niet heel leuk maakt, maar als we het een tijdje niet meer doen dan raakt hij nog meer overprikkeld als we wèl weer lopen.

Bij hem zijn het zijn genen (de Wetterhoun staat niet echt bekend om zijn volgzame karakter ::)) en de leeftijd. Hij is nu 2,5 maar nog steeds snel overprikkeld. Het eerste jaar was verschrikkelijk, nu begint het iets beter te worden.

Wat bij Atz helpt:
- Accepteren dat hij het moeilijk vindt zich te concentreren. Hij kan het gewoon niet langer dan 5 seconden maximaal als er afleiding is. Genoegen nemen met kleine dingen, hele kleine stapjes. En accepteren dat hij niet “voorbeeldig” is. Dat helpt mij heel goed. Ik laat hem op die momenten blaffen, en laat hem trekken aan de riem. Of geef hem meer ruimte om te snuffelen. Het is zijn manier om om te gaan met de prikkels. Na een tijdje kalmeert hij dan wel wat.
- Daarnaast trainen we elke dag in een hele rustige omgeving. Ik heb makkelijk praten want hier is niet zo veel, maar ik merk dat hij sneller leert zonder prikkels (bijvoorbeeld binnen in huis) en dat het dan wat later met weinig prikkels (buiten zonder afleiding) ook een stuk beter gaat.
- Snuffelen. Kan met snoepjes, kan ook zonder. Bij Atz maakt het zijn hoofd en stress-emmertje leger.
- Aandacht voor jou belonen. Ik ben begonnen met elke keer dat hij naar mij kijkt een koekje te geven, tijdens moeilijke momenten of als hij moet wachten. Echt elke keer belonen. Na een paar keer viel het kwartje, en doet hij dat nu vaker. Uiteraard niet als er te veel prikkels zijn, maar dat geldt voor alles.

Wie weet zit er iets tussen wat bij jullie past. Dikke knuffel :-*
#3359730
Mij klinkt het als een stresskonijn. Zoals je zijn reacties beschrijft en dat hij slecht reageert op verbale correcties. Dat versterkt de onzekerheid uiteraard en gedrag verergerd dus.
Ik zou eens kijken naar rustgevende middelen om uit te proberen. En je echt strict aan de positieve training houden.
Ik weet dat het lastig is, ik heb het ook al verscheidene keren meegemaakt met dieren, maar je moet echt proberen voor hem de rots in de branding te zijn. Zodat hij je kan vertrouwen en je hem veiligheid biedt. En dat kan alleen als je hem positief benadert en je frustraties de baas kan. Als je hem niet straft omdat hij bang is, want dan duw je hem van je weg. Terwijl hij dan net naar je toe moet komen en je vertrouwen.
Ga er op voorhand vanuit dat hij niet zal reageren zoals jij wil, dan kan het alleen maar meevallen. Zo zal je veel beter positief kunnen blijven.
Zoek alleen situaties op als jij er zin in hebt en ermee om zal kunnen als het niet lukt zoals je het liefst zou willen. Als je zin hebt om eraan te werken zonder verwachtingen.

Ik ga met Kaio mee dat 2 uurtjes les te kort is. En het is niet goed er een deadline op te zetten. Dat geeft stress en frustratie want je bent bang dat het niet lukt binnen die tijd en werkt dat op Dex uit. Of je dat nu wil of niet.
#3359731
Ik begrijp je zo. Een aantal dingen zijn vreselijk herkenbaar; Harry heeft het momenteel ook erg moeilijk en ik heb het idee dat het bij hem ook te maken heeft dat de tijd verzet is en dat de ochtend en avond wandeling in het donker zijn, in het donker ziet hij bijna niets wat voor hem erg stressvol is. Wat resulteert in onvoorspelbaar zijn in het donker en meer en extremer uitvallen naar Lola. Ik weet ook nog dat we vorig jaar rond deze tijd met exact hetzelfde zaten. Dus we hebben weer de bachbloesem gevraagd om dat scherpe randje hopelijk weer weg te halen.
Wat het voor Dex is geen idee, maar tijd verzetten heeft meer invloed dat wij mensen denken dus misschien is het voor hem ook weer een druppeltje extra in zijn emmertje.

Ik merk wel wat wat Kim zegt; snuffelen helpt. Dat reduceert bij Harry ook de stress dus ik loop momenteel ook echt met een zwart varken (zo hard knort hij ) rond.
Vorige week in het bos sprong er nog een hardloper de lucht in omdat die voor 5 seconden dacht dat het een wild zwijn was Haha. Hij kon er zelf gelukkig ook om lachen.

Dat je vriendje even minder leuk is herken ik ook wel, probeer zoveel mogelijk leuke dingen te doen en geniet even extra van de wel leuke dingen die je hebt bij hem.
Ik weet ook dat het soms echt even lastig is en je mag heus balen en huilen dat je een vriendje hebt getroffen van wie je zijn gebruiksaanwijzing niet compleet hebt gekregen. Dus bij deze een virtuele knuffel.

Tot slot; hoe lullig ook, trainen is soms ook gewoon een stap (of 10) achteruit om weer vooruit te kunnen, zeker met een puberhond..... dat maakt het nu ook nog lastiger, en ook daar moet je dan gewoon doorheen. Super belangrijk is wel dat je geduldig blijft en heeeeeel consequent alles blijft herhalen....

Nogmaals een virtuele knuffel en even balen van je hond vind ik niets mis mee hoor, heb ik ook echt wel eens. Vind ik ook heel erg om te zeggen maar ik vind het ook altijd fijn als ik hoor dat ik daarin niet de enige ben!
#3359732
Dank voor alle lieve reacties, dat doet wel goed :)

Net heerlijk met hem op een bijna leeg strand gelopen. Wel een paar momentjes gehad oa op de strandopgang (smal, nou ja meter of 4 pad recht van het duin naar beneden) kwam ons een loslopende hond zonder eigenaar tegemoet. Die kwam snuffelen, Dex heeft gebromd en een knauw gegeven dat hij weg moest. Hond ging ook direct weg terug naar een paviljoen. Dat vond ik verder prima niets overdrevens gewoon even zeggen dat je er geen zin in hebt, dat mag. Heb bewust ook de riem wel kort maar losjes gelaten dat werkt ook bij hem. Zodra de riem strak komt gaat hij erin hangen en valt hij uit. Op het strand losgelaten er liep bijna niemand en geen hond te zien. Na een paar minuten stond er opeens een new foundlander bij ons daar had ik wat stress van maar mezelf gezegt te ontspannen, rustig doorlopen en Dex rustig roepen en rustig beetje onzin kletsen tegen hem. Ging goed je zag wel wat spanning bij hemmaar hij kwam op mijn roepen (koekje erin ;) ) en heeft niet meer naar de new foundlander omgekeken. Ik hebnog wel even gekeken waar die naar toe ging en hij bleek bij mensen te horen die echt een heel stuk bij me vandaan de andere kant op liepen… Echt heerlijk gewandeld, genoten van een heel blij hondje wat zich geen tel verveeld op het strand. Rana en Manu vonden het strand altijd wel leuk maar alleen als er ook een balletje was anders was het maar saai al dat zand en water. Maar Dex ziet elke vogel, vind dingen, jaagt schuimvlokken op, springt weer eens in een poeltje zeewater, jaagt wat meeuwen op en vermaakt zich met van alles en nog wat. Had een balletje mee maar heb er niet mee gespeeld omdat hij juist zo leuk bezig was. Heb hem wel meerdere keren op verschillende manieren bij me geroepen: Dex kom hierrrr/kom naast/kom voor enz. Dat deed hij keurig! Ergens op de helft zag ik dat ons 2 paarden achterop kwamen, Dex heb ik toen aangelijnd aan de 5 mtr lijn. Deze kwamen in draf voorbij (op afstand) en dat vond hij spannend maar het ging wel goed. Weer los gelaten en toen heeft hij even heel wild schuimvlokken gejaagd - spanning eruit gooien denk ik? De paarden keerden om en kwamen rustig stappend weer terug, Dex weer aangelijnd en dat ging ook goed. Daarna weer losgelaten maar toen zag ik dat hij heel erg met alles om hem heen bezig was en niet meer ontspannen was. Er kwam ons een stel tegemoet lopen en die deden iets met een jas of een sjaal en daar bleef hij wat onzeker/het niet vertrouwend naar kijken. Op mijn roepen keek hij wel maar kwam niet en maar onrustig om zich heen kijken… Ik denk dat zijn "emmertje" toen vol zat en dan gaat hij het allemaal weer spannender vinden. Aangelijnd en het laatste stuk aangelijnd met hem gelopen, hij was toen wel wat onrustiger en erg bezig met de paar mensen en nog 2 honden (op grote afstand). Misschien had ik toen even met het balletje moeten spelen of hem even moeten laten zoeken naar een handje koekjes op het zand :(
#3359735
Ik denk op basis van wat je vertelt dat het zeker zinvol is om (ook) andersoortige training te volgen. Want het zou ook zomaar kunnen, denk ik op te maken uit hetgeen je vertelt, dat jullie elkaars gedrag versterken. Niet helemaal gek ;-) maar als jij nerveus bent slaat dadt beslist over op hem (en omgekeerd).

Suzanne
#3359739
@Fenixjuh: Dank je :) We blijven zeker met hem trainen en als we bij deze gt klaar zijn wil ik de vrouw (ook een gt) waar we met hem als pup zijn geweest weer benaderen voor begeleiding.

@Suzanne: wij hebben een BAT gt benadert voor hem en dat werkt zeker! Ik train wekenlijks met Dex in de A heet dat geloof ik. Reguliere gehoorzaamheid zeg maar :) We trainen daar van pup af aan al wekenlijks met hem, op af en toe vakantie na. Daarnaast de BAT maar dat is niet structureel maar op afspraak. Thuis af en toe een hersenwerkje, veel kauwbotjes. En zeker 3x per dag een wandeling van zeker een half uur, vaak langer. We proberen hem tenminste 1x in de week ergens los te laten en als het lukt qua tijd en planning vaker. Tijdens de wandeling oefen ik altijd wat we voor de training moeten doen met hem. Hij is idd soort van onzeker en tijdens de wandeling geef ik hem vaak een takje ofzo en dat neemt hij soms een heel eind mee en soms niet. Na de A wil ik gaan kijken of we iets van behendigheid of speuren ofzo met hem kunnen doen. Oooh enne BAT is van Grisha Stewart, Monique Bladder is er alleen in NL heel bekend mee. Ik vind de filmpjes en de blogs van Monique erg leuk en leerzaam maar haar site zo commercieel dat ik er wat weerstand van krijg. Beetje tommy teleshopping gevoel krijg ik ervan. En ze zit erg ver uit de buurt dat was ook een reden om dichterbij iets met BAT te zoeken :)

@Kaio: Nee, hij is wel een aantal keer bij de da geweest voor enten/titteren en recent nog voor een allergische reactie. Is die keren wel bevoeld maar er zijn geen foto's gemaakt. We hebben het er wel eerder over gehad om een medische oorzaak uit te sluiten maar waar laat je op onderzoeken als er eigenlijk geen klachten zijn… HD foto's wilde we wel laten maken met 1,5 (dat is dacht ik een goede leeftijd om een goede uitslag te krijgen) om ev te kunnen sporten met hem. Koekjes, balletjes oid vind hij allemaal leuk. Koekjes heb ik altijd bij en gebruik ik elke wandeling om te belonen/af te leiden. Balletjes/speeltjes gebruiken we als hij los loopt. Probleem daarmee is weer dat hij niets terug brengt en het loslaten erg moeilijk vind. Ik oefen dat met hem met extra lekkere gedroogde vleesjes en dat gaat wel iets beter. Bij het raam weg houden hebben we al een beetje naar gekeken maar we hebben niet zo'n groot huis en de woonkamer is een soort van schoenendoos. Hij is ook een soort bulldozer een puppyren hekje ziet hij niet eens staan denk ik ::) In parken ed lopen we helemaal niet met hem idd omdat we geen controle over andere honden hebben en er veel honden hier loslopen op plekken waar dit officieel niet mag. Aaah en koeiengebieden moeten idd niet en weet ook niet of Dex daar perse blij van word maar hij is ook wel energiek en een rondje bos doet toch vaak meer dan een rondje door de stad. En wil niet altijd dezelfde stukken lopen :-\

@Kim_S: Het snel overprikkeld raken is erg herkenbaar! Het is idd accepteren dat hij zo is en dat lukt me vaak ook prima alleen niet altijd :-[ Snuffelen werk ook erg ontstressend voor hem! Normaal tijdens het wandelen heeft hij goed aandacht voor me. Ik oefen dat ook met een geluidje of met kijk. En als we een hond of iets anders op afstand zien dan werkt dat ook goed. Alleen niet meer als het te spannend/te veel prikkels word…

@PoP: Hihihi het is idd wel een beetje een stresskonijn ;D Tja ik snap wat je bedoelt maar hoe maak ik het hem wijs dat ik zijn rots in de branding ben? Manu was ook onzeker en die kwam juist altijd naar mij toe die heb ik het nooit hoeven leren :-\ Ik benoem het letterlijk wel eens als ik met Dex loopt dat hij het niet hoeft te regelen dat ik dat wel voor hem doe. Benoem bijna alles wat we doen of zien, voel me af en toe net zo'n gekkie als we samen wandelen :P

@Constance.blokzijl: hmmmm aan de klok heb ik niet eens gedacht, zou dat invloed kunnen hebben? We lopen idd wel meer in het donker maar heb niet het idee dat hij dan perse allerter is. Zal waarschijnlijk wel want idd minder zicht. Snuffelen helpt idd om te ontstressen toch wat vaker gewoon ergens wat koekjes gooien als ik denk dat hij gestresster is! Dank voor je lieve woorden dat is precies wat het is het is een skeet en ik ben harstikke gek van hem maar zijn gekke gedrag nu even zat :-[ Een paar weken terug zag ik het positiever want hij daagt me ook uit om me verder/meer te verdiepen in honden gedrag. Het hebben van een hond 2.0 zeg maar :) Dat gevoel moet ik weer even terug krijgen dan kunnen we samen de hele wereld weer aan :P
#3359740
El_Kato schreef: @Suzanne: wij hebben een BAT gt benadert voor hem en dat werkt zeker! Ik train wekenlijks met Dex in de A heet dat geloof ik. Reguliere gehoorzaamheid zeg maar :) We trainen daar van pup af aan al wekenlijks met hem, op af en toe vakantie na. Daarnaast de BAT maar dat is niet structureel maar op afspraak. Thuis af en toe een hersenwerkje, veel kauwbotjes. En zeker 3x per dag een wandeling van zeker een half uur, vaak langer. We proberen hem tenminste 1x in de week ergens los te laten en als het lukt qua tijd en planning vaker. Tijdens de wandeling oefen ik altijd wat we voor de training moeten doen met hem. Hij is idd soort van onzeker en tijdens de wandeling geef ik hem vaak een takje ofzo en dat neemt hij soms een heel eind mee en soms niet. Na de A wil ik gaan kijken of we iets van behendigheid of speuren ofzo met hem kunnen doen. Oooh enne BAT is van Grisha Stewart, Monique Bladder is er alleen in NL heel bekend mee. Ik vind de filmpjes en de blogs van Monique erg leuk en leerzaam maar haar site zo commercieel dat ik er wat weerstand van krijg. Beetje tommy teleshopping gevoel krijg ik ervan. En ze zit erg ver uit de buurt dat was ook een reden om dichterbij iets met BAT te zoeken :)
zou het kunnen dat juist heel ander soortige oefeningen met hem wel werken? Juist het buiten de deur speuren / mantrailen oid? Behendigheid lijkt me niet zo'n handig plan ;-) de hond moet natuurlijk wel los van de lijn kunnen werken zonder zich met andere honden te bemoeien. Ik zou zeker vervolg gehoorzaamheid (eerst) gaan doen maar veel meer met neus werken; daar worden ze zekerder van.
Probeer dat thuis en buiten heel vaak maar heel kort te doen ;-)

Suzanne
#3359741
Ik snap wat je bedoelt maar op de training doet hij nu ook bepaalde oefeningen los. En het gekke is dat als ze op een mtr of wat afstand staan hij er bijna niets mee heeft. Dat kijkt hij maar is hij prima af te leiden en valt eigenlijk nooit uit. Het moet niet te dicht bij komen en er moeten niet te veel prikkels zijn of zijn geweest. Oooh en hij moet niet uitgedaagd worden want daar heeft hij zeker een antwoord op…
Gebruikersavatar
Door Kim_S
#3359742
Weet je waarom ik denk dat hij het laatste deel van de wandeling onrustig was? Hij was denk ik gewoon moe! Zoals een pup ook op een gegeven moment moe is van alle indrukken. Misschien volgende keer ietsje eerder naar huis ;)

Verder klinkt het alsof ie toch wel een stuk verder is dan Atz qua aandacht. Super toch? En BAT lijkt me ook zeker een oplossing.

Jullie komen er vast wel :-*
#3359743
El_Kato schreef:Ik snap wat je bedoelt maar op de training doet hij nu ook bepaalde oefeningen los. En het gekke is dat als ze op een mtr of wat afstand staan hij er bijna niets mee heeft. Dat kijkt hij maar is hij prima af te leiden en valt eigenlijk nooit uit. Het moet niet te dicht bij komen en er moeten niet te veel prikkels zijn of zijn geweest. Oooh en hij moet niet uitgedaagd worden want daar heeft hij zeker een antwoord op…
Bij behendigheid zijn er andere, heel erg opgewonden honden. Dus dat is altijd een extra prikkel. De vraag is of je dat moet willen. Ga 's eerst in je eentje kijken bij een training of wedstrijd. Dat is geen grapje voor een hond die daar zo gevoelig op is!
Ook juist die andere honden kunnen de confrontatie zoeken namelijk.

Al 's gedacht aan Hoopers? DAt is, hoewel ook daar die opwinding voorkomt, stukken minder.

Suzanne
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door