Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3357679
Joep heeft nogal verschillende dromen. Er zijn dromen met plop-lippen, en zijn dromen met gesmak, er zijn dromen waarin hij kwispelt. Dat lijken mij prima dromen. Maar het gebeurt ook wel dat hij blaft, piept of gromt, en ik vraag me dan af of hij op dat moment een nachtmerrie heeft? Ik twijfel dan altijd een beetje of ik hem niet wakker moet maken :P

Hebben jullie wel eens het idee dat je hond nachtmerries heeft? En dromen katten of andere dieren eigenlijk ook zo?
#3357687
Ja, katten dromen ook. Maar naar mijn idee iets minder vaak en wat minder met fysieke uitingen. Al zie ik hier ook wel eens snorharen of wat pootjes een beetje bewegen. Sien maakt ook geregeld geluidjes (piepknorgrom), Ot minder. Wakker maken doe ik eigenlijk nooit. Bij de kinders overigens ook niet. Want als ze er wel van wakker worden (in het geval van de kinders is dat dan huilend), ben ik er welom te troosten en soms kan een nare droom toch nog goed eindigen. Bij wakker maken missen ze dan het laatste stukje 'en ze leefden nog lang en gelukkig en alles was weer goed'.
#3357695
Oh, ik heb nooit het stukje 'en ze leefden nog lang en gelukkig' in een nachtmerrie ;D meestal wordt ik net wakker voor ik opgegeten/vermoord wordt of is iemand nog steeds dood en blijf ik een tijd het gevoel houden dat ik dus zo opgegeten ga worden ::)
#3357700
Wow! Helse nachtmerries heb jij Eelke! :o
Maar ik begrijp wel wat je bedoeld.

Kleintje droomde regelmatig. Met grommen, pootjes bewegen, gezicht bewegen en soms zelfs lichtjes korte klaaglijke miauwtjes.
Zowel bij de kinderen als katten durf ik een hand op hun rug leggen, zachtjes aaien en rustig wat toefluisteren. Nabijheid laten voelen in de hoop dat ze zich veilig voelen en wat tot rust komen. Geen idee of dat kalmerend werkt, maar ze worden er niet wakker van en ik heb het gevoel dat ik toch iets heb kunnen doen.
#3357723
Oh, ik heb hier laatst een artikel over gelezen! Ohwww, waar was dat nou ook alweer :g:. Het ging precies hier over en wat er met een hond gebeurd en er werd met klem geadviseerd je hond niet wakker te maken, omdat ze in een soort rem-slaap zitten. Ik ga ff kijken of ik het kan vinden!
#3357734
Ik heb net als Eelke ook nooit een happily after after.. Mijn nachtmerries zijn altijd voer voor horrorschrijvers, zo droomde ik dat ik samen met iemand anders vastgebonden zat en als ik knipperde, automatisch de ander zn oogleden eraf geclipt werden als een soort nagelknipper. Dat ooglid groeide helaas niet meer aan.

Ziva droomt ook veel. Zeker nu ze ouder wordt. Ik zie haar regelmatig rennen, grommen, kwispelen, met haar lippen trekken enz. Sinds een jaartje gilt ze soms ook. Ik ben me snachts wel eens helemaal de rambam geschrokken, ik dacht minstens dat ze een of ander naar insult had oid. Als ze zo naar gilt dan leg ik wel een hand op haar en ga haar zachtjes aaien in de hoop dat de nachtmerrie toch leuk afloopt. Geen idee of het werkt. Dat ik haar niet wakker mag maken heb ik ook wel eens gelezen, De theorie in mijn boekje was dat ze uit reflex kunnen bijten. En als je ze heel vaak zo wakker maakt ze zich niet meer veilig weten.Maar het is jaren terug dat ik dit gelezen heb.
#3357746
Lizzy schreef:Oh, ik heb hier laatst een artikel over gelezen! Ohwww, waar was dat nou ook alweer :g:. Het ging precies hier over en wat er met een hond gebeurd en er werd met klem geadviseerd je hond niet wakker te maken, omdat ze in een soort rem-slaap zitten. Ik ga ff kijken of ik het kan vinden!
Waarom mag je iemand niet uit een rem-slaap halen dan? Mijn wekker doet dat ook en ik leef nog. Ik wordt liever wakker halverwege een nachtmerrie dan pas aan het einde. Hoewel, misschien maakt dat dus inderdaad geen verschil omdat je het 'gevoel' dan toch wel hebt. Dan heeft het geen nut.

Maar kan een hond nachtmerries hebben? Hoe dromen ze? Stond dat ook in dat artikel?
#3357749
Charlie droomt ook regelmatig, dan zie je hem kwispelen of rennen of gewoon kleine schokjes. Heel soms geeft hij echt van die harde piepen, je schrikt je soms rot. Dit laatste is eigenlijk alleen als hij een hele drukke dag heeft gehad, zoals een dagje een oppashond of lang op pad geweest naar een stad oid.
#3357751
Hier begint het met het trekken van een pootje en oogleden. Dan het bluppen van de lippen. Dan binnensmonds; whuf whuf whuf whuf. Huuuuuuuuu. Whuf whuf whuf whuf whuf. WHUF! Whuf whuf. Grrrrrwhuf. Grrrrwhuf. WHUF! En dan komt ie, dan komt er dus een mega valse gemene lage grom. Dat doet ie in het echte leven echt niet. En daarna nemen de whufjes af en wordt ie meestal versuft wakker.
Vandaar ook dat ik denk aan een nachtmerrie, want daar wordt ik zelf ook van wakker.

De dromen met alleen het smaken (dan droomt ie vast over eten) of met kwispelen (ik denk dan altijd dat hij droomt over de momenten dat ik thuis kom) wordt ie nooit wakker van.

Gijs kon zo dromen alsof ie bij zijn mama aan het drinken was. Dat was helemaal schattig.
#3357752
Charlie Angel schreef:Charlie droomt ook regelmatig, dan zie je hem kwispelen of rennen of gewoon kleine schokjes. Heel soms geeft hij echt van die harde piepen, je schrikt je soms rot. Dit laatste is eigenlijk alleen als hij een hele drukke dag heeft gehad, zoals een dagje een oppashond of lang op pad geweest naar een stad oid.
Gebeurtenissen hebben inderdaad invloed ja, dat merk ik ook.
#3357753
Hier ook smakken, rennen, whoefen. Meer het idee dat ze druk indrukken aan het verteren zijn, niet dat ze echt nachtmerries hebben

Stukje leesvoer
https://www.patriciamcconnell.com/theot ... l-dreaming

Over nachtmerries
Do dogs have nightmares? [I added this paragraph a day after posting the rest of the article because so many reader’s comments were about their dogs having nightmares.] It seems very likely. Our experiences, the biological continuum between all mammals, and the emotional content of REM dreams, suggest that they do. So many of us have seen and heard dogs growl and whine while dreaming. I’ve had clients whose dogs woke up in a panic, sometimes even running across the room and trying to hide. Science teaches us to be “parsimonious” in our explanations of what we observe, and surely it is simpler to explain what we observe, and what we’ve learned about neurobiology to assume that dogs do indeed have nightmares until evidence appears that tells us that they don’t. I wouldn’t bet on that happening, myself. But it is also probably true that most of a dog’s dreams aren’t nightmares, and are either pleasant, or just bizarre. (And here’s the fun question: What do dogs think of their dreams? That’s the cognitive part of the equation, and that’s where we differ most from the mind of a dog. I suspect the answer to that question is going to take us a long time to answer!)
#3357759
Oscar heeft ook wel eens een natte droom gehad! Hij lag normaal te dromen met kleine blafjes, grommetjes en zuchtjes en bewegende pootjes, zo leek het. Maar toen werd hij gelijk daarna wakker met een énorme stijve en hij stond zelfs rijbewegingen te maken. Hij snapte er zelf niets van waarom zijn lijf dat deed, ging ie tussen zijn voorpoten door staan kijken wat er nou gebeurde. Echt, ik krijg nog de slappe lach als ik er aan denk. Gelukkig trok het na een paar minuten weer weg.

Hij heeft zichzelf ook meer dan eens wakker geblaft, ook best grappig. Hij gromde ook wel eens echt heel erg gemeen(d). Ik dacht dan altijd dat ie dan droomde dat hij bij de dierenarts was ofzo. En ergens gunde ik het hem wel om in zijn dromen zijn tanden eens flink in de dierenarts te zetten.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door