Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3357611
Nu het debat over het wel of niet vaccineren van kinderen steeds luider wordt, laait ook de discussie over het inenten van huisdieren op. Zowel bij de Universiteit Utrecht als bij de Maatschappij voor Diergeneeskunde zien ze dat baasjes 'duidelijk kritischer' zijn. ,,En dat is een groot risico."

Bonne Kerstens 17-10-18, 12:18 Laatste update: 15:22

,,Laten we vooropstellen: het niet-vaccineren van je huisdier is niet wenselijk", vertelt Dr. Herman Egberink van de faculteit Diergeneeskunde in Utrecht. Hij is viroloog in de diergeneeskunde en hoort de laatste tijd steeds meer kritische geluiden over diervaccinaties. ,,De discussie laait op. De grootste oorzaak? Spookverhalen op social media. Extreme bijwerkingen zien we zelden tot zeer zelden, maar ze worden wél breed uitgemeten op allerlei fora en op Facebook. Het zijn ongefundeerde verhalen, die onterecht voor onrust zorgen."

Als er minder mensen hun hond, kat of konijn laten vaccineren, is dat zeer zorgelijk, en een groot risico, vindt Egberink. De vaccinatiegraad in Nederland is namelijk al vrij laag. Zo'n 60 procent van de honden wordt voldoende ingeënt, tegenover 20 tot 25 procent van de katten. ,,Dit moet zeker niet verder dalen, want infecties waar we eigenlijk al afscheid van hebben genomen, kunnen dan terugkomen."

Daarbij kan een besmet dier ook een mens besmetten, waarschuwt de Koninklijke Nederlandse Maatschappij voor Diergeneeskunde (KNMvD). Een duidelijk - en voor mensen dodelijk - voorbeeld daarvan is rabiës (hondsdolheid).

Dr. Herman Egberink: We zien steeds meer uitbraken van de kattenziek­te

Rabiës heb je zo te pakken, bijvoorbeeld door gebeten, gekrabd of gelikt te worden door een besmette hond of kat. In Nederland komt rabiës niet veel voor, maar een uit het buitenland geïmporteerde hond kan wel besmet zijn, en zo niet gevaccineerde honden en katten in Nederland besmetten. Het niet-vaccineren van huisdieren kan daarmee ook een risico zijn voor de volksgezondheid.

Miljoenen vaccinaties
Dat een huisdier soms bijwerkingen krijgt na een vaccinatie is logisch, legt Egberink uit. ,,Maar het gebeurt niet vaak. Er zijn miljoenen vaccinaties per jaar en maar zeer zelden treden er grote bijwerkingen op. We leggen de eigenaar van tevoren uit dat het dier soms wat slomer kan zijn na de prik. Dat is niet iets om bang voor te zijn, maar geeft juist aan dat het dier goed reageert. Als een dier ziek is, wordt soms snel de relatie gelegd met de vaccinatie, terwijl die relatie vaak niet bestaat. Dat is bij mensen precies hetzelfde."

De laatste jaren worden er steeds meer gevallen van de dodelijke kattenziekte aangetroffen. ,,De reden van deze stijging is niet direct duidelijk, maar aandacht voor minder vaccineren zou een reden kunnen zijn. Enkele jaren geleden was er bijvoorbeeld een grote uitbraak in de omgeving van Den Helder. Voor veel katten werd het fataal. Uiteindelijk bleek dat veel overleden katten niet waren gevaccineerd, of al heel lang geen vaccinatie meer hadden gehad", vertelt Egberink.

Het is niet erg dat er kritisch naar vaccinaties wordt gekeken, vinden ze bij de KNMvD. ,,Met nadenken over de gezondheid van je dier is niks mis. Maar de discussie moet niet gevoed worden door ongefundeerde verhalen. En dat is nu wel vaak het geval". Ook daar herkennen ze dat baasjes vaker vraagtekens zetten bij vaccinaties. ,,Maar vaak is dat ook uit economisch oogpunt. Vaccinaties zijn immers niet goedkoop. Maar dat is een huisdier sowieso niet."

Om baasjes op het spreekuur in de praktijk zo goed mogelijk voor te lichten, wordt op congressen, lezingen en bijscholingsdagen voor dierenartsen extra aandacht besteed aan het uitleggen van het belang van vaccineren. ,,Dierenartsen zijn niet altijd de beste docenten, dus proberen we hen hiermee te helpen. De gezondheid van het dier dient altijd voorop te staan, en we merken dat dat gelukkig voor veel baasjes nog steeds doorslaggevend is", vertelt Diederik Visser van de KNMvD.

Honden worden standaard ingeënt tegen de Hondenziekte, Parvo, de Ziekte van Weil (Leptospirose) en HCC (hepatitis, leverontsteking). Katten tegen de Kattenziekte (calicivirus) en de Niesziekte (herpesvirus).

Vaccineren van huisdieren is in Nederland niet verplicht, behalve als het dier naar het buitenland gaat, of verblijft in een pension. Een inenting tegen rabiës is niet standaard, maar wordt dikwijls wel aangeboden in het pakket.

Bron: https://www.ad.nl/binnenland/ook-discus ... _ZnVfOHDOk

======

En geen woord over titeren he.

Wat een wereld leven we toch in. Dit had een mooi stukje journalistiek kunnen worden, waren het niet dat het niet teveel moeite mag kosten :-X
Gebruikersavatar
Door Rik01
#3357614
"Voor veel katten werd het fataal." (De kattenziekte)

Ik ben benieuwd hoe hoog dat percentage is t.o.v. alle katten. Misschien is dat ook als "zeer zelden" aan te merken (net als die bijwerkingen op de enting) :)
#3357620
Zodra er ergens minder aan verdiend wordt moeten we op gevaren gewezen worden.
Of het nu gaat om rauw voeren, vaccineren het is allemaal 1 pot nat.

Las vandaag over verplichte griepprik voor zorgpersoneel >:( echt never nooit dat ik die ga halen.
Gelukkig ben ik niet de enige die daar zo over denkt, dus als de staatsecretaris nog minder personeel in de zorg wil hebben...

Tja ook steeds minder mensen halen een griepprik dus...
#3357627
Maar Rabiës is toch juist wel verplicht als je naar het buitenland gaat? Geen haar op mijn hoofd die de rabiës niet zou doen.... Lil heeft ooit verteld dat ze met haar hond 'gepakt' was en gelukkig een kans kreeg om het boekje thuis op te halen, maar ik zou echt niet willen dat mij zoiets overkomt.. :-\

En verder, ik hoef ook geen griepprik, als ik weerstand wil opbouwen zet ik mijn deur naar de wachtkamer wel open ;D ;D
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3357631
Rik01 schreef:"Voor veel katten werd het fataal." (De kattenziekte)

Ik ben benieuwd hoe hoog dat percentage is t.o.v. alle katten. Misschien is dat ook als "zeer zelden" aan te merken (net als die bijwerkingen op de enting) :)
Ik vrees toch dat dat niet het geval is... :-\
Als, en dat gebeurd niet ieder jaar, maar wel vaker dan vroeger, het rondgaat, sterven echt wel veel katten. Dat is nu wel zo...
Maar je hoeft daarom niet jaarlijks te enten hoor. Dat is voor de nies. En die is vergelijkbaar met de griepprik en dus onnodig naar mijn mening.
#3357637
Ja, ik had begrepen dat bij een uitbraak het kan gaan over honderden katten. Laten we eens stellen 300 (en dat is niet ieder jaar zo).

300/2.600.000 (2.6 miljoen katten) = 0,0001153
Dat is dus 0,01% van alle katten in Nederland.

Ze hebben het over "zeer zeldzaam" problemen bij katten. Niet alle katten worden ingeënt. Dan ligt het percentage waarbij wel problemen optreden denk ik veel hoger dan die 0,01%. Maar goed... Je zou maar een kat hebben die wel bij die 300 hoort... :(

Mijn katten komen niet verder dan de afgesloten achtertuin. Ze zijn nu 2,5 jaar maar ik heb de jaarenting voor nies ook overgeslagen (als laatste hebben ze de 1e jaars tricat trio-enting gehad).

Tegen de tijd dat ze 4 jaar zijn zal ik even moeten beslissen of ik een titerbepaling laat doen.
#3357638
Ik werk ook in de zorg en ben groot voorstander van griepprik voor personeel. Ik haal hem zelf ook braaf.

Voor rabies; komt nu in NL niet voor bij honden, maar de import van honden is wel een probleem, en als daar wel rabies bij voorkomt dan kan er zomaar herintroductie plaats vinden, en ja, ik ent mijn honden daartegen, ook omdat ze mee gaan naar het buitenland.

Ik denk wel eens, hoe goed weten we nog hoe het was toen besmettelijke ziektes rondgingen? Soms is het heel verhelderend om eens historische teksten te lezen, van voor de vaccinaties of zoals het nu is in landen waar geen vaccinaties beschikbaar zijn.
#3357641
Rik01 schreef:Ja, ik had begrepen dat bij een uitbraak het kan gaan over honderden katten. Laten we eens stellen 300 (en dat is niet ieder jaar zo).

300/2.600.000 (2.6 miljoen katten) = 0,0001153
Dat is dus 0,01% van alle katten in Nederland.

Ze hebben het over "zeer zeldzaam" problemen bij katten. Niet alle katten worden ingeënt. Dan ligt het percentage waarbij wel problemen optreden denk ik veel hoger dan die 0,01%. Maar goed... Je zou maar een kat hebben die wel bij die 300 hoort... :(

Mijn katten komen niet verder dan de afgesloten achtertuin. Ze zijn nu 2,5 jaar maar ik heb de jaarenting voor nies ook overgeslagen (als laatste hebben ze de 1e jaars tricat trio-enting gehad).

Tegen de tijd dat ze 4 jaar zijn zal ik even moeten beslissen of ik een titerbepaling laat doen.
Je vergeet in je berekening nog iets; als je helemaal niet vaccineert, loopt je kat bij elke blootstelling opnieuw risico, dus het cumulatieve risico in het leven van de kat is veel hoger. Ik ben niet helemaal thuis in hoe je dat berekent, maar dat kun je vast ergens terug vinden.
#3357643
Siberienne schreef:Je vergeet in je berekening nog iets; als je helemaal niet vaccineert, loopt je kat bij elke blootstelling opnieuw risico, dus het cumulatieve risico in het leven van de kat is veel hoger.
Ja, maar als je elk jaar laat enten loop je ook elk jaar weer het risico op problemen. Zeker met opstapeling van enten op dezelfde plek. Hoe het zit met het cumulatieve risico van kattenziekte bij blootstelling weet ik inderdaad niet.

Op zich ben ik overigens niet tegen het principe van enten. Maar wel van het teveel of onnodig enten. Vandaar dat ik blij ben dat het titeten nu voor de katten ook steeds betrouwbaarder wordt (dat was een aantal jaren geleden nog niet).

Aangezien mijn katten weinig risico lopen op niesziekte, en dat niesziekte zelden fataal is, zeker bij gezonde katten, ent ik daar nu niet op.

Voor de kattenziekte moet ik die beslissing dus over een paar jaar weer nemen. Maar Bowy (mijn vorige poes die 20 geworden is) heb ik na het eerste jaar ook niet meer geënt.
#3357646
Rik01 schreef:Ja, maar als je elk jaar laat enten loop je ook elk jaar weer het risico op problemen. Zeker met opstapeling van enten op dezelfde plek. Hoe het zit met het cumulatieve risico van kattenziekte bij blootstelling weet ik inderdaad niet.

Op zich ben ik overigens niet tegen het principe van enten. Maar wel van het teveel of onnodig enten. Vandaar dat ik bij ben daar het titeten nu voor de katten ook steeds betrouwbaarder wordt (daar was een aantal jaren geleden nog niet).

Aangezien mijn katten weinig risico lopen op niesziekte, en dat niesziekte zelden fataal is, zeker bij gezonde katten, ent ik daar nu niet op.

Voor de kattenziekte moet ik die beslissing dus over een paar jaar weer nemen. Maar Bowy (mijn vorige poes die 20 geworden is) heb ik na het eerste jaar ook niet met geënt.
Daar heb je ook zeker een punt, te vaak & onnodig enten is zonde.

Kennelhoest bij mijn honden zou ik ook niet geven als het niet moest voor ‘ons’ pension ...
#3357655
Fenixjuh schreef:Maar Rabiës is toch juist wel verplicht als je naar het buitenland gaat? Geen haar op mijn hoofd die de rabiës niet zou doen.... Lil heeft ooit verteld dat ze met haar hond 'gepakt' was en gelukkig een kans kreeg om het boekje thuis op te halen, maar ik zou echt niet willen dat mij zoiets overkomt.. :-\

En verder, ik hoef ook geen griepprik, als ik weerstand wil opbouwen zet ik mijn deur naar de wachtkamer wel open ;D ;D

Als je naar het buitenland gaat ja, maar deze meneer brabbelt alsof de menshied hier in nederland gevaar loopt omdat veel mensen geen rabies enten. “Komt niet zoveel voor hier”...volgens mij zijn “we” al jaren rabiesvrij. Maar he, de rest van de “hondenziekten” zijn geen gevaar voor de mensheid, dus daar kunnen we niet mee schermen..aka...daar kunnen we geen maatschappelijk probleem van maken.

Het is min of meer ophitsen wat ze doen. Gillen dat de ene groep van de bevolking een gevaar voor vormt voor de andere groep van de bevolking. Liefst nog kindertjes in gevaar, dat werkt nog het beste.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door