Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door Lizzy
#3356705
Wie heeft het gezien? Oh man, wat ik heb ik me geërgerd :-X . Men raad de mensch aan een koolhydraat-arm dieet te eten. Nou, niet eens arm, gewoon geen koolhydraat. Het nieuwe zogenaamde heroïsche uitgevonden Pioppi dieet. Yeaahhhh!!! Geen pasta, geen aardappel, geen rijst, geen brood. Maar groenten, groenten, groenten, beetje fruit, beetje noten, beetje vlees, beetje vis, beetje volle yoghurt.

Prima hoor.

Maar dan..... Dan komen de bijna 100 jarige inwoners van Pioppi in beeld en aan het woord. En wordt er gevraagd "en wat eten jullie?".

Dan zien we dit:



Kijk, luister en verbaas je. De dames eten: pasta met bonen, pasta met kikkererwten, pasta met aardappelen. En groenten natuurlijk. Als je doktertjes van morgen dan vraagt hoe het zit, komen ze met een uiterst slap verhaaltje over "ja nee maar" en dan niks inhoud, nul, nada.

Na het curieuze verhaal van Tros Radar over teveel schildklierhormoon in KVV, krijg ik nu toch wel een beetje een Tros-nasmaakje :-X
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3356706
Beetje vreemd ja ::)

Maar opzich wel "grappig" dat dit...het low carb helpt bij diabetis2... bij doktoren ineens zo bejubelt wordt, terwijl het al jaren door lowcarbpromoters en gebruikers verteld wordt. Maar hé, internetonzin hé ::)

Maar goed, ze hebben het licht gezien.....misschien wordt het ooit nog wat en gaan ze zo'n pad ook doortrekken naar cholesterol, hoge bloeddruk enz. gevalletjes.
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3356707
Nou geen koolhydraat klopt natuurlijk niet he. Veel groenten , heel veel groenten is ook echt wel koolhydraat. Niet alleen brood en pasta bevatten koolhydraten. Dus term koolhydraat arm klopt wel.

Maar eh pasta met kikkererwten of aardappel is niet koolhydraat arm nee
Gebruikersavatar
Door Charlie Angel
#3356710
Lekker tegenstrijdig verhaal zo. Maar wel grappig dat low card nu weer zo in het nieuws komt, terwijl lange tijd werd gezegd dat het niet goed was.
Ik heb hier gezien dat diabetes 2 verdween, ook mijn slechte darmen doen het er beter op. Maar het blijft altijd lastig een leuke middenweg te vinden.
Door Lizzy
#3356712
Ik vind het eerlijk gezegd ook wel grappig dat juist die oudjes in Pioppi lekker pasta eten :biggrin2: . Ik denk zelf dat je best pasta kunt eten. En aardappelen. Ik denk alleen dat de gemiddelde aardklootbewoner er de verkeerde dingen bij eet en het daar mis gaat. Zou iedereen zo eten als in Pioppi (pasta, peulvruchten, groenten, nog meer groenten, beetje vlees, vette vis, olijfolie en nog meer olijfolie) in plaats van Optimel, Unilever en nog meer Unilever met plof brood (dat niet meer mag rijzen want daar is geen tijd meer voor), plof-vlees, gekweekte vis, light frisdrank, fruitsap, snoep/snacks: dan zouden hier naar mijn bescheiden mening ook niet zoveel mensen overgewicht, diabetes en ander nare ziektes hebben. Ik heb daarom ook niet zoveel met de anti-koolhydraat-beweging :-[
Door Lizzy
#3356714
MillyMol schreef:Als ik het goed begrijp was het dus een beetje vreemd, maar wel lekker (de pasta dan). ;D ;D
Ja, dat is wel een knappe samenvatting ;D
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3356716
Nou ik denk ook vooral de porties hoor niet alleen wat erbij gegeten wordt. En dan nog in NL en een aantal andere landen wordt echt heel veel meer brood gegeten dan in heel veel andere landen. En dat gaat dan ten koste van de groente consumptie . En ook een bord pasta bevat hier weinig groentes, en veel pasta. Draai het om en dan is het al stukken beter.
Verder heb jullie die omgeving gezien in Pioppi ? :biggrin2: lijkt me ook een stuk gezonder :biggrin2:

En ik geloof wel in koolhydraat armer eten, in ieder geval armer dan die ik weet niet hoeveel sneden brood van het voedingscentrum :P . Maar echt koolhydraat arm of keto is voor heel veel mensen gewoon moeilijk vol te houden, bijna niet te doen met de gewone dagindeling , met het werk etc. Tja maar dan is het ook simpeler te doen, vervang een deel van je pasta ( welke portie wrslijk toch al te groot is) door lekker veel groentes en je bent ook al gezonder bezig ;) geldt uiteraard ook voor kant en klaar meuk en drankjes. En beweeg buiten, tis niet alleen voeding he.
Dus ja de sleutel ligt niet perse in koolhydraat arm eten maar bewuster eten inderdaad.
Gebruikersavatar
Door Angelique
#3356718
Lizzy schreef:Ik vind het eerlijk gezegd ook wel grappig dat juist die oudjes in Pioppi lekker pasta eten :biggrin2: . Ik denk zelf dat je best pasta kunt eten. En aardappelen. Ik denk alleen dat de gemiddelde aardklootbewoner er de verkeerde dingen bij eet en het daar mis gaat. Zou iedereen zo eten als in Pioppi (pasta, peulvruchten, groenten, nog meer groenten, beetje vlees, vette vis, olijfolie en nog meer olijfolie) in plaats van Optimel, Unilever en nog meer Unilever met plof brood (dat niet meer mag rijzen want daar is geen tijd meer voor), plof-vlees, gekweekte vis, light frisdrank, fruitsap, snoep/snacks: dan zouden hier naar mijn bescheiden mening ook niet zoveel mensen overgewicht, diabetes en ander nare ziektes hebben. Ik heb daarom ook niet zoveel met de anti-koolhydraat-beweging :-[
Voor ons...westerse wereld is dat kh-arm niet verkeerd als je last hebt van dat teveel aan kh (en dan met name de suikers) wat wij eten. En verder denk ik dat deze mensen om dezelfde reden zo oud worden als de mensen in het vissersdorpje ergens in de Caribiën...het ontbreekt ze aan grootschalige inname van bewerkt/fabrieks voedsel.
En onderdeel van low carb eten voor ons is dat je ook noodgedwongen zoveel mogelijk onbewerkt voedsel moet eten.
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3356719
Een deel is natuurlijk ook gemakseten hier in 'het westen'. Makkelijk een kant en klare pot saus (met alles om het houdbaar te maken) ipv zelf maken. Zakjes kruiden (met ladingen zout).
Eigenlijk een beetje back2basic en bewust eten ;)

Zag overigens gisteren kvw over sojasaus waarbij het met chemisch proces wordt gemaakt in zo'n 3 dagen (met gebruik van zoutzuur om proces te versnellen :-X ). De Japanner noemde dat magie en onmogelijk, zijn traditionele proces duurt 1,5 tot 2 jaar :o hij noemde onze westerse sojasaus ook geen eten toen hij dat proefde ;D
Door Eef+Stippels
#3356720
dinky89 schreef: Zag overigens gisteren kvw over sojasaus waarbij het met chemisch proces wordt gemaakt in zo'n 3 dagen (met gebruik van zoutzuur om proces te versnellen :-X ). De Japanner noemde dat magie en onmogelijk, zijn traditionele proces duurt 1,5 tot 2 jaar :o hij noemde onze westerse sojasaus ook geen eten toen hij dat proefde ;D
Is er volgens de kvw in NL ook sojasaus te krijgen die wel goed is gemaakt, of is alle sojasaus hier troep?
Ik gebruik dat nogal eens ..
Gebruikersavatar
Door dinky89
#3356723
Eef+doggies schreef:Is er volgens de kvw in NL ook sojasaus te krijgen die wel goed is gemaakt, of is alle sojasaus hier troep?
Ik gebruik dat nogal eens ..
Ze hadden er 10 naar lab gebracht en de helft was gemaakt met behulp van zoutzuur. 1 daarvan zat ook boven de waarde die was toegestaan qua restproduct en op verpakking stond dat het via natuurlijk proces was gemaakt :-X verpakking werd al aangepast.
https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van- ... KN_1701392
Ze kwamen helaas niet concreet met een lijstje van de onderzochte merken :-\
Door Eef+Stippels
#3356724
dinky89 schreef:Ze hadden er 10 naar lab gebracht en de helft was gemaakt met behulp van zoutzuur. 1 daarvan zat ook boven de waarde die was toegestaan qua restproduct en op verpakking stond dat het via natuurlijk proces was gemaakt :-X verpakking werd al aangepast.
https://www.npo3.nl/keuringsdienst-van- ... KN_1701392
Ze kwamen helaas niet concreet met een lijstje van de onderzochte merken :-\
Bedankt voor de link!
Jammer dat er geen concrete lijst is..
Gebruikersavatar
Door Kaio
#3356726
Oww erg weer . Dat zal zeker een deel van "ons " probleem zijn, hoe onze producten gemaakt worden inderdaad.
Qua soja saus gebruik ik Tamari ( ok soja zonder graan) van lima, ik mag hopen dat ik daarmee al wat beter zit, zou qua prijs zeker zo mogen zijn.
Geldt ook voor vissaus natuurlijk, heb ik squid brand voor , zou 18 maanden gefermenteerd moeten zijn . Hoop maar dat dat zo is ook .
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3356727
Ik geloof in natuurlijke voeding, en de realiteit is gewoon dat die vrij weinig koolhydraten bevatten. Niet niets, maar weinig.
Suikers vind je in fruit en in de voorloper van suikerriet. Maar suikerbieten, tarwe en aardappelen bevatten allemaal veel meet koolhydraten dan hun natuurlijke voorouders. Omdat de mens ze daarop geselecteerd heeft. De mens heeft vooral veel zaken gecreëerd waar de goede stofjes uit gehaald zijn en steeds meer zetmeel in de plaats komt. En vaak gaan ze het dan ook nog eens uitgebreid bewerken achteraf.
En dat is ongezond en schadelijk.

Ik geloof echt dat eten waar de mens op gebouwd is, gezond is. Net als bij de honden. En dat bevat niet zoveel koolhydraat. Wat wortelen, ( normale) bieten, knollen en veel fruit, evt af en toe een hap rauwe honing. Daarnaast groenten, noten, paddestoelen, wat vlees en vis waar je ook vervangers voor kan eten. Maar dan wel natuurlijke zaken.
Men raadt nog steeds meer dan de helft koolhydraat aan, en dat is echt onzin! :-X :o Dat moet echt grondig omlaag.
En dan kan het mij niet schelen hoe oud een bepaald volk wordt. Dat kan door zoveel komen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door