Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

#3356700
Ik zit er maar over na te denken... Het blijft natuurlijk wel erg opmerkelijk he, zo'n zieke hond op deze KVV, daarvoor niks aan de hand, over gezet op een ander merk en de boel normaliseert weer.... Het zou tot de bodem uitgezocht moeten worden, eigenlijk.
#3356701
Lizzy schreef:Ik zit er maar over na te denken... Het blijft natuurlijk wel erg opmerkelijk he, zo'n zieke hond op deze KVV, daarvoor niks aan de hand, over gezet op een ander merk en de boel normaliseert weer.... Het zou tot de bodem uitgezocht moeten worden, eigenlijk.
Edit: Oorspronkelijke artikel fout gelezen, daardoor ging mijn stelling niet meer op.
#3356708
pike schreef:Waarom aan Mulder als is aangetoond dat het niet in het voer zat? Lijkt mj dat je het aan de betreffende dierenarts zou moeten vragen. Of aan degene die met dit verhaal facebook heeft opgezocht. Of aan Corbee :biggrin2:

Nou weet je, als er iemand hier eens een stuk Smac in z'n smuldier vond, en dat werd gezien als "foutje bedankt, wij weten ook niet hoe dat erin is gekomen. Dan maak je mij niet wijs dat het heus een keer kan gebeuren dat er een batch wordt gemaakt waar dingen inzitten wat ze zelf niet exact weten hoe of wat. Ben je grootverbruiker en heb je toevallig een paar honderd kilo van zo'n batch liggen dan zit je dus aan 1 stuk door fout spul te voeren.

Het is fijn dat aangetoond is dat het blijkbaar niet structureel fout zit, maar dat er bij grote productieprocessen foute batches worden gemaakt dat is gewoon een feit.
#3356717
Angelique schreef:Nou weet je, als er iemand hier eens een stuk Smac in z'n smuldier vond, en dat werd gezien als "foutje bedankt, wij weten ook niet hoe dat erin is gekomen. Dan maak je mij niet wijs dat het heus een keer kan gebeuren dat er een batch wordt gemaakt waar dingen inzitten wat ze zelf niet exact weten hoe of wat. Ben je grootverbruiker en heb je toevallig een paar honderd kilo van zo'n batch liggen dan zit je dus aan 1 stuk door fout spul te voeren.

Het is fijn dat aangetoond is dat het blijkbaar niet structureel fout zit, maar dat er bij grote productieprocessen foute batches worden gemaakt dat is gewoon een feit.
Dat laatste lijkt me heel aannemelijk.
En als je het met dozen tegelijk koopt loop je natuurlijk ook meer risico.
#3356732
Lizzy schreef:Je maakt me nou toch nieuwsgierig wat je daar geschreven had :biggrin2:
Nou, ik had heel snarky gesuggereerd dat Smuldier en Tamro misschien hun receptuur hadden veranderd voordat ze de proefmonsters door Nutrilab lieten onderzoeken, en dat je de resultaten van Radar en die van Nutrilab eigenlijk alleen kunt vergelijken als je dezelfde batches voor het onderzoek gebruikt. (Als er sprake was van een andere receptuur namelijk, zou dat kunnen verklaren waarom die hond na het eten van Smuldier zo ziek werd, ook al kwamen er geen afwijkende schildklierwaarden uit de onderzoeken van Nutrilab naar voren.) Ik kwam op die suggestie omdat Tamro schrijft dat ze Radar om batchnummers hadden gevraagd, maar geen reactie kregen (en dus noodgedwongen een andere batch hadden laten onderzoeken door Nutrilab). In het stuk van Smuldier staat echter dat ze monsters uit dezelfde batches hebben laten testen door Nutrilab als die Radar had laten testen, dus toen ging mijn conspiracy theory niet meer op. :biggrin2:
#3356743
lianneke schreef:Ik vraag me dan wel af hoe het kan dat die Oud-Duitse herder ziek is geworden, kilo,s is afgevallen, veel te hoge waarden in zn bloed had van het schildklierhormoon, het advies van de dierenarts om brokken te geven opgevolgd is en de hond weer beter werd.
En de waarden weer goed werden.
Dan zou er nog iets anders in het spel moeten zijn?
Hij kreeg overigens alleen smuldier vlees compleet.
Welke brokken kreeg hij dan? En ik ben geen arts, ik weet niet waar je te hoge homonenspiegels van krijgt of waar schildklieren te hard van gaan werken, maar dat zal vast nog van andere zaken dan het innemen van de hormonen zijn.
En hoe waren de waarden dan achteraf?

Als je het hele verhaal niet kent, kan je onmogelijk gegronde conclusies trekken. En eigenlijk op basis van 1 geval zowiezo niet.
#3356747
Anne in Zweden schreef:Nou, ik had heel snarky gesuggereerd dat Smuldier en Tamro misschien hun receptuur hadden veranderd voordat ze de proefmonsters door Nutrilab lieten onderzoeken, en dat je de resultaten van Radar en die van Nutrilab eigenlijk alleen kunt vergelijken als je dezelfde batches voor het onderzoek gebruikt. (Als er sprake was van een andere receptuur namelijk, zou dat kunnen verklaren waarom die hond na het eten van Smuldier zo ziek werd, ook al kwamen er geen afwijkende schildklierwaarden uit de onderzoeken van Nutrilab naar voren.) Ik kwam op die suggestie omdat Tamro schrijft dat ze Radar om batchnummers hadden gevraagd, maar geen reactie kregen (en dus noodgedwongen een andere batch hadden laten onderzoeken door Nutrilab). In het stuk van Smuldier staat echter dat ze monsters uit dezelfde batches hebben laten testen door Nutrilab als die Radar had laten testen, dus toen ging mijn conspiracy theory niet meer op. :biggrin2:
Maar als Tros Radar nou niet verteld wat het batch nummer is, hoe weet Mulder dan dat zij dezelfde batch hebben laten testen? :g:. Ik weet het niet, of we jouw conspiracy theory direct af moeten fikken.
#3356748
pearlsofpassion schreef:Welke brokken kreeg hij dan? En ik ben geen arts, ik weet niet waar je te hoge homonenspiegels van krijgt of waar schildklieren te hard van gaan werken, maar dat zal vast nog van andere zaken dan het innemen van de hormonen zijn.
En hoe waren de waarden dan achteraf?

Als je het hele verhaal niet kent, kan je onmogelijk gegronde conclusies trekken. En eigenlijk op basis van 1 geval zowiezo niet.
Te hoge hormoonspiegels krijg je als je teveel schildklier hormoon in je lichaam hebt. En die worden aangemaakt in je schildklier. Dat kan idd ook een lichamelijke afwijking aan je schildklier betekenen zoals schildklierkanker. Maar dat is niet alleen met een bepaald soort voedsel op te lossen.
Zijn T4 was 10. Normale waarden zitten tussen 1,3 en 4,5. Dit zijn Duitse normen. Of bij ons dezelfde normen aangehouden worden weet ik niet maar dan gaat het om de verhouding.
De waarden na een aantal weken brok, merk weet ik niet, ook Duits, waren weer normaal.
Zodoende wordt een afwijking aan de schildklier uitgesloten.
Nu eet hij een voor de helft een ander merk KVV en voor de helft brok.
Dit is het verhaal wat ik weet.
Overigens komen honden met te lage schildklierwerking veel vaker voor. Te snelle werking is best zeldzaam.
#3356752
Lizzy schreef:Maar als Tros Radar nou niet verteld wat het batch nummer is, hoe weet Mulder dan dat zij dezelfde batch hebben laten testen? :g:. Ik weet het niet, of we jouw conspiracy theory direct af moeten fikken.
Nou, daar zit dus een verschil in het verhaal van Smuldier en dan van Tamro. Smuldier zegt dat ze monsters van dezelfde batch hebben laten testen, waaruit je zou kunnen afleiden dat Smuldier Radar om de batchnummers/monsters heeft gevraagd en wel een reactie heeft gekregen (of misschien had de Uni Utrecht nog monsters liggen en heeft Nutrilab die mogen gebruiken), terwijl Tamro zegt dat ze om de batchnummers gevraagd hebben maar geen reactie hebben gekregen van Radar.
#3356759
Ik vermoed dat er wel eens batch niet zo oké uitdraait, maar het geen structureel probleem is. Dat vermoeden baseer ik vooral op dat er af en toe gevallen zijn die voor zover gekend wel een duidelijke link met een kvv hebben, maar half Nederland zijn kvv gevoerde hond dat probleem niet heeft. De onderzoeken, tja, met alles valt te rommelen, wat niet wil zeggen dat het daarom ook gedaan wordt.
#3356762
Dat wij met z’n allen een sappig complot proberen te ontrafelen is natuurlijk leuk, en wie nou wel batchnummers heeft gekregen of niet... ik voer barf, dus het zal me een kvv-worst zijn. ;)

Maar ik begrijp het toch niet helemaal.
Smuldier is misschien wel één van de meest gevoerde kvv’s omdat het gewoon bij elke supermarkt lekker makkelijk met de wekelijkse boodschappen mee te nemen is. Het is een merk waarvan wij zeggen dat er niet het meest mooie spiervlees in kan zitten omdat het zo goedkoop is (al durf ik te wedden dat er duurdere kvv-merken zijn die hetzelfde soort spiervlees in hun prak draaien.) Maar ook is Mulder Diervoeding niet vorige week begonnen met het maken van kvv, het bestaat al jaaaaaaaren.

Er zouden toch intussen hele volksstammen doodzieke honden rond moeten lopen met schildklierproblemen als er een complot is? En zou Mulder zijn bedrijf werkelijk op het spel zetten door met opzet te sjoemelen met andere prakkies voor het Lab dan voor in de winkel?

Zoals hier ergens op BP staat ben ik ooit begonnen met kvv (waaronder Smuldier,) was naar Barf gaan een logische vervolgstap, en vind ik het nog steeds een feestje om onze honden en katten te zien smullen van hetgeen ikzelf voor ze samenstel — en ze hebben uiteraard alle vier verschillende eisen, haha. Maar als we een paar keer per jaar tijdens familiebezoek onverwacht blijven overnachten aan de andere kant van Nederland, dan voel ik me niet schuldig om even snel 2 bakjes Smuldier bij Appie te gaan halen.
#3356786
Ruisje schreef:Dat wij met z’n allen een sappig complot proberen te ontrafelen is natuurlijk leuk, en wie nou wel batchnummers heeft gekregen of niet... ik voer barf, dus het zal me een kvv-worst zijn. ;)

Maar ik begrijp het toch niet helemaal.
Smuldier is misschien wel één van de meest gevoerde kvv’s omdat het gewoon bij elke supermarkt lekker makkelijk met de wekelijkse boodschappen mee te nemen is. Het is een merk waarvan wij zeggen dat er niet het meest mooie spiervlees in kan zitten omdat het zo goedkoop is (al durf ik te wedden dat er duurdere kvv-merken zijn die hetzelfde soort spiervlees in hun prak draaien.) Maar ook is Mulder Diervoeding niet vorige week begonnen met het maken van kvv, het bestaat al jaaaaaaaren.

Er zouden toch intussen hele volksstammen doodzieke honden rond moeten lopen met schildklierproblemen als er een complot is? En zou Mulder zijn bedrijf werkelijk op het spel zetten door met opzet te sjoemelen met andere prakkies voor het Lab dan voor in de winkel?

Zoals hier ergens op BP staat ben ik ooit begonnen met kvv (waaronder Smuldier,) was naar Barf gaan een logische vervolgstap, en vind ik het nog steeds een feestje om onze honden en katten te zien smullen van hetgeen ikzelf voor ze samenstel — en ze hebben uiteraard alle vier verschillende eisen, haha. Maar als we een paar keer per jaar tijdens familiebezoek onverwacht blijven overnachten aan de andere kant van Nederland, dan voel ik me niet schuldig om even snel 2 bakjes Smuldier bij Appie te gaan halen.
;D ;D ;D ;D . Ik kan het me helemaal voorstellen hoor, dat het je een KVV worst zal wezen. Maar ja, zat mensen die natuurlijk wel KVV voeren en zij moeten toch goed voorgelicht worden!

Op zich heb je wel een punt hoor. Maar laten we vooral ook deze toch even niet vergeten (Lique stipte het al even aan):

viewtopic.php?t=121152
#3356797
Ruisje schreef:Dat wij met z’n allen een sappig complot proberen te ontrafelen is natuurlijk leuk, en wie nou wel batchnummers heeft gekregen of niet... ik voer barf, dus het zal me een kvv-worst zijn. ;)

Maar ik begrijp het toch niet helemaal.
Smuldier is misschien wel één van de meest gevoerde kvv’s omdat het gewoon bij elke supermarkt lekker makkelijk met de wekelijkse boodschappen mee te nemen is. Het is een merk waarvan wij zeggen dat er niet het meest mooie spiervlees in kan zitten omdat het zo goedkoop is (al durf ik te wedden dat er duurdere kvv-merken zijn die hetzelfde soort spiervlees in hun prak draaien.) Maar ook is Mulder Diervoeding niet vorige week begonnen met het maken van kvv, het bestaat al jaaaaaaaren.

Er zouden toch intussen hele volksstammen doodzieke honden rond moeten lopen met schildklierproblemen als er een complot is? En zou Mulder zijn bedrijf werkelijk op het spel zetten door met opzet te sjoemelen met andere prakkies voor het Lab dan voor in de winkel?

Zoals hier ergens op BP staat ben ik ooit begonnen met kvv (waaronder Smuldier,) was naar Barf gaan een logische vervolgstap, en vind ik het nog steeds een feestje om onze honden en katten te zien smullen van hetgeen ikzelf voor ze samenstel — en ze hebben uiteraard alle vier verschillende eisen, haha. Maar als we een paar keer per jaar tijdens familiebezoek onverwacht blijven overnachten aan de andere kant van Nederland, dan voel ik me niet schuldig om even snel 2 bakjes Smuldier bij Appie te gaan halen.
Ik denk dat je sowieso lange tijd die foute batch moet eten voordat je merkt dat er dingen fout gaan. Van een paar weken foute batch zul je misschien wat klachten kunnen krijgen, maar voordat dat echt ernstig wordt zit je alweer een nieuwe batch te voeren en ging datgene wat je hebt vanzelf over.

Ik had van het andere merk ook eens ene paar dozen met een hele foute inhoud gekregen. Klacht ingediend en de boel met de allernedergste excuses vergoedt gekregen. Prima, ware het niet dat ik een paar maanden later dus weer dozen krijg uit krek dezelfde batch die natuurlijk ook weer heel discutabel waren. Weer sorry, nu wat minder nederig, want ik was toch echt de enige die erover klaagde. Gelukkig was ik in de gelegenheid om de tussenhandelaar die het hier bezorgde zo,n rol te kunnen laten besnuffelen en die kon niet anders zeggen dan dat het toch wel erg muffig en onbestemd rook en dat de kleur zo direct na het ontdooien ook niet helemaal klopte.
Maar nu wisselde ik nog diverse smaken af en diende het hier als bijvoer en het zat alleen in de lam, maar voer je dus merk x en zelden de lam heb je nooit wat te klagen. Maar zou je een allergiehond hebben die bij wijze alleen maar lam zou eten dan kun je dus wel makkelijk in de problemen raken als ze je dus ook maandenlang vanuit dezelfde batch leveren. Of dat ik zelf in 1x 150kg ervan koop.
En smuldier kun je ook gewoon in een grote partij bij je thuis laten bezorgen, of bij de jumbo per x-aantal dozen bestellen.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door