Hier kunnen jullie lekker kletsen. Dit board is dus niet bedoeld voor serieuze voedings/gezondheidsvragen!

Moderators: Lizzy, Charlie Angel, eelke

Door frodo quin
#3356995
kakocavi schreef:Dat kan, maar dat lijkt me dan een gedragsprobleem. Zoiets zie je in de natuur niet terug.
Dat dus. En zoals PoP al aanhaalde, te vergelijken met stalondeugendheden (zoals bv luchtzuigen) bij paarden. MAAR zelfs als het natuurlijk gedrag zou zijn voor volwassen koeien, ik ben geen koe. In die theorie zou ik dan maar mensenmelk moeten drinken. ;)

Soit, ik ben persoonlijk van mening (neem notie van persoonlijk en mening) dat het ongezond is en te vergelijken met plofvoer. Dat is op zich ook wat het is. We wouden ooit de wereld koloniseren en zijn eigenlijk daar niet op gebouwd, want tropenbeestjes en merkten op dat we hier in grote getale niet het jaar rond konden overleven, toch niet massaal. Daarom zijn we aan landbouw (zie manipuleren van zaden voor hoog zetmeelgehalte) en veeteelt begonnen.

Dat is ook waarom blanken (Europeanen en Noord-Amerikanen) van nature uit niet sterk lactose intolerant zijn. We zijn het vaak verdoken wel. Zo ben ik er achter gekomen dat ik door lang geen zuivel te consumeren wel lactose intolerant ben. Lactase maakt een volwassen zoogdier niet aan en gaat weg als je gespeend wordt, maar aangezien wij "aan de borst blijven" door moedermelk te blijven drinken (dan wel van een koe) kunnen veel blanken er met wat lichte ongemakken wel tegen. Dat zijn dan de verdoken intoleranten, er zijn naar het schijnt ook mensen die echt tolerant zijn.

En neen onnatuurlijk is niet per definitie ongezond, maar we zijn er ondanks al die tijd nog niet op geëvolueerd.

Mijn keuze om dit niet te consumeren hangt echter niet samen met gezondheidsredenen, maar met ethische en die vind ik persoonlijk veel belangrijker, aangezien het dan niet enkel om het welzijn van het individu gaat, maar om het welzijn van velen. Voor mij persoonlijk maakt het dus niet uit of melk wel gezond is of niet, want dat beïnvloedt mijn keuze niet :)

Edit: en in het zelfde kader als overmatig schildklierhormoon in kvv: melk dient om van een baby een kind te maken. Het zit tjokvol met stofjes, zoals hormonen die de groei bevorderen. In vlees zijn (in Europa toch) groeihormonen niet meer toegestaan omdat dat zeer ongezond is, maar we blijven dan wel allemaal massaal die groeihormonen via melk binnen krijgen :???:
Door kakocavi
#3357003
frodo quin schreef: Soit, ik ben persoonlijk van mening (neem notie van persoonlijk en mening) dat het ongezond is en te vergelijken met plofvoer. Dat is op zich ook wat het is. We wouden ooit de wereld koloniseren en zijn eigenlijk daar niet op gebouwd, want tropenbeestjes en merkten op dat we hier in grote getale niet het jaar rond konden overleven, toch niet massaal. Daarom zijn we aan landbouw (zie manipuleren van zaden voor hoog zetmeelgehalte) en veeteelt begonnen.
Klopt, landbouw en veeteelt hebben onze grote bevolking mogelijk gemaakt. Bijna alles wat je eet komt daaruit voort en dit kan ook absoluut niet meer anders. Ook niet in de tropen. Veredeling, manipulatie en innovatie hebben ervoor gezorgd dat we als mensheid tot hier zijn gekomen.
Dat is ook waarom blanken (Europeanen en Noord-Amerikanen) van nature uit niet sterk lactose intolerant zijn. We zijn het vaak verdoken wel. Zo ben ik er achter gekomen dat ik door lang geen zuivel te consumeren wel lactose intolerant ben. Lactase maakt een volwassen zoogdier niet aan en gaat weg als je gespeend wordt, maar aangezien wij "aan de borst blijven" door moedermelk te blijven drinken (dan wel van een koe) kunnen veel blanken er met wat lichte ongemakken wel tegen. Dat zijn dan de verdoken intoleranten, er zijn naar het schijnt ook mensen die echt tolerant zijn.
Volgens mij is dat niet helemaal waar. Lactose-intolerantie komt door een mutatie op het gen voor lactase, dat is niet iets wat je jezelf aan of af kunt leren. Het is wel zo dat lactosetolerantie bij de westerse mens op zich ook weer door een mutatie komt.
Door Siberienne
#3357004
Ik heb wat moeite met ‘we zijn er niet op geëvolueerd ‘

Er bestaat ook zoiets als culturele evolutie.
Terug gaan naar het eten dat de mensheid at voordat die culturele evolutie begin, dat zouden we niet eens meer kunnen. We hebben de kaken niet meer om de - veel vezeligere groenten van toen te vermalen.

Onze cultuur heeft er ook voor gezorgd dat we onze biologie aanpasten. Dat er mismatch aandoeningen zijn is duidelijk, maar terug naar vroeger voor de landbouw kan de mensheid ook niet zomaar meer...

(Bron oa story of the human body, Daniël Lieberman )
Door Siberienne
#3357006
kakocavi schreef:Klopt, landbouw en veeteelt hebben onze grote bevolking mogelijk gemaakt. Bijna alles wat je eet komt daaruit voort en dit kan ook absoluut niet meer anders. Ook niet in de tropen. Veredeling, manipulatie en innovatie hebben ervoor gezorgd dat we als mensheid tot hier zijn gekomen.

Volgens mij is dat niet helemaal waar. Lactose-intolerantie komt door een mutatie op het gen voor lactase, dat is niet iets wat je jezelf aan of af kunt leren. Het is wel zo dat lactosetolerantie bij de westerse mens op zich ook weer door een mutatie komt.
Volgens mij ligt het iets genuanceerder; zie ook hier https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/ ... olerantie/
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3357008
Lactose-intolerantie is de natuurlijke situatie. Na spernleeftijd tenminste. De tolerantie op volwassen leeftijd is net een verworven iets, en idd vnl bij blanken. Afrikanen en Aziaten hebben doorgaans veel meer last met melk verteren.
Het in stand houden van de lactaseproductie door steeds lactose te consumeren, lijkt mij erg logisch. Normaal stopt dat als men stopt met melk te drinken, maar als men dat nooit doet...
Door frodo quin
#3357011
Ik heb intussen door dat ik twee topics inhoudelijk samen had gevoegd (dokters van morgen) :-[

Dat verhaal met het verliezen van het vermogen om lactose te verteren is niet uniek aan mij hoor :) daar hebben heel veel mensen die plantaardig zijn gaan eten "last" van (als niemand je per ongeluk zuivel voert of het niet verstopt zit in medicatie is het natuurlijk niet erg), maar er zijn ook mensen die dat niet hebben. Echte lactose tolerante mensen bestaan dus blijkbaar wel, maar de meeste van ons zijn verdoken lactose intolerant.

Maar dat staat nog los van ongezond omwille van een groeidrank voor kalfjes en wij hebben al die extra hormonen echt niet nodig.

Ik ben het trouwens met je eens dat het niet kan, zowel omdat het niet meer bestaat dan omdat we ook al wat geëvolueerd zijn. Of dat ik dat wenselijk zou vinden is dan ook nog een ander paar mouwen. Mijn opmerking over evolutie is dus niet compleet terecht. We hebben er deels mee leren omgaan, maar niet in de mate dat het gezond voor ons geworden is en of dat dat ooit mogelijk is gezien de aard van het product (babyvoeding van een andere diersoort), dat is nog wat anders.

De argumentatie is een beetje vergelijkbaar met dierenvoeding. Ja katten en honden eten al even veel plantaardige producten en veel afvalproducten van slechte kwaliteit en overbewerkt. Ze zijn met meer dan ooit, maar gezond is het niet. misschien dat er ooit wel een punt in de evolutie zou komen wanneer dat wel zo is. Dat zou, naar mij is verteld, ook een belangrijke reden zijn in waarom honden beter tegen de rommel kunnen dan katten: ze hebben meer tijd gehad en zijn er al een beetje meer op geëvolueerd gezien ze al langer door de mens gevoed worden. Gezien het hier over een veel beperktere tijd gaat, is het natuurlijk niet te vergelijken als het gaat over de mate waarin.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3357015
Honden zijn van nature ook opportunistischer. Zo eten ze ook wat ( vrij vers) aas als ze de kans krijgen en in de buurt van mensen wordt dat dan tafelrestjes.

En het verschil in tijd dat ze dat aangeboden krijgen is idd enorm.
Bij katten spreken we over 100, hoogstens 200 jaar.
3 generaties geleden gaven de meeste mensen de katten nog geen eten, die vingen muizen en kregen hoogstens wat melk (daar gaan we weer ::) :P).
De hond zou 12000 jaar gedomesticeerd zijn als ik het goed heb...

Maar het zit ook meer in het dier. Ook in het wild zijn katten kieskeuriger en stricter carnivoor dan wolven. Dat is waarschijnlijk zelfs de reden waarom ze gedomesticeerd zijn geraakt, ze zochten de mens op om etensresten te vinden.
Door kakocavi
#3357074
Siberienne schreef:Volgens mij ligt het iets genuanceerder; zie ook hier https://www.mlds.nl/chronische-ziekten/ ... olerantie/
Ik weet dat teveel blootstelling aan lactose in de jeugd kan leiden tot een soort verworven lactose-intolerantie. Maar kan het ook andersom, dat je lactosetolerantie in stand houdt door melk te blijven drinken na de zuigelingenperiode? Voor zover ik weet niet, maar ik ben geen kenner.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3357079
kakocavi schreef:Ik weet dat teveel blootstelling aan lactose in de jeugd kan leiden tot een soort verworven lactose-intolerantie. Maar kan het ook andersom, dat je lactosetolerantie in stand houdt door melk te blijven drinken na de zuigelingenperiode? Voor zover ik weet niet, maar ik ben geen kenner.
Tis anders veel logischer dan at jij beweert.
Door kakocavi
#3357082
pearlsofpassion schreef:Tis anders veel logischer dan at jij beweert.
Rare woordkeuze. Ik stel gewoon iets en houd als je goed leest ook vrij duidelijk wat slagen om de arm. Daarbij wordt de waarheid niet bepaald door wat jij logisch vindt.
Gebruikersavatar
Door pearlsofpassion
#3357095
kakocavi schreef:Rare woordkeuze. Ik stel gewoon iets en houd als je goed leest ook vrij duidelijk wat slagen om de arm. Daarbij wordt de waarheid niet bepaald door wat jij logisch vindt.
Nee, dat kan je ook op jezelf toepassen.
Het is logischer omdat een lichaam op die manier werkt. Wat gebruikt wordt, wordt in stand gehouden.
Ik heb het in een eerder bericht al geschreven. De natuurlijke situatie is dat lactase aangemaakt wordt bij zuigelingen, zolang ze melk krijgen. Eens gespeend, verdwijnt de mogelijkheid tot aanmaken van lactase. Zo is het normaal. Als volwassene ben je normaal dus lactose-intolerant.
Ik vind het idd logisch dat als je nooit echt gespeend wordt en melk blijft consumeren, het kan zijn dat de lactase nooit verdwijnt.

De lactose tolerantie als volwassene is een verworven kenmerk, mutatie als je wil. Niet de normale situatie.
Als je dat alles in acht neemt is wat Dinky vertelt idd meer in lijn met de verwachting.
Daarmee wil ik niet zeggen dat wat jij zegt niet kan, maar vind ik het wel gek dat jij deze stelling afwijst.
Het ene sluit het andere trouwens ook niet uit hé.
Door frodo quin
#3357102
kakocavi schreef:Ik weet dat teveel blootstelling aan lactose in de jeugd kan leiden tot een soort verworven lactose-intolerantie. Maar kan het ook andersom, dat je lactosetolerantie in stand houdt door melk te blijven drinken na de zuigelingenperiode? Voor zover ik weet niet, maar ik ben geen kenner.
Kan het zijn dat je een koemelkallergie met lactoseintolerantie omwisselt?
Door Siberienne
#3357106
kakocavi schreef:Ik weet dat teveel blootstelling aan lactose in de jeugd kan leiden tot een soort verworven lactose-intolerantie. Maar kan het ook andersom, dat je lactosetolerantie in stand houdt door melk te blijven drinken na de zuigelingenperiode? Voor zover ik weet niet, maar ik ben geen kenner.
Heb je de info in de link gelezen? Ik had nl niet zo’n zin om heel stuk te typen.
Er is aangeboren lactose intolerantie als je enzym niet kan maken.

Lactose tolerantie is gradueel, gaat om hoeveelheid enzym en up en doen regulatie ervan.mregulatie van genen is iha combi van effecten bevangen blootstelling en eigen regelsysteem
Stoppen met melk kan de intolerantie volgens mij best verscherpen
Door kakocavi
#3357108
pearlsofpassion schreef:Nee, dat kan je ook op jezelf toepassen.
Dat is absoluut waar. Deze post begrijp ik beter. Metabolische processen zijn vaak niet echt logisch/intuïtief dus durf daar nooit op af te gaan, verder kan ik er weinig nieuws over zeggen.
Door kakocavi
#3357112
Siberienne schreef:Heb je de info in de link gelezen? Ik had nl niet zo’n zin om heel stuk te typen.
Er is aangeboren lactose intolerantie als je enzym niet kan maken.

Lactose tolerantie is gradueel, gaat om hoeveelheid enzym en up en doen regulatie ervan.mregulatie van genen is iha combi van effecten bevangen blootstelling en eigen regelsysteem
Stoppen met melk kan de intolerantie volgens mij best verscherpen
Ik weet niet zeker of we elkaar snappen. Wat ik bedoel is dat iemand die lactose-intolerant is melk blijft drinken en daardoor 'leert' ermee om te gaan, als een soort schijntolerantie. Dat kan volgens mij niet wanneer het gaat om een niet werkend gen. Er bestaan ook vormen van 'verworven' intolerantie, die zijn soms wel omkeerbaar. Maar dan is het geen schijn.
 Terug naar “Bar-plaats”

Barfplaats wordt gesponsord door